Женската логика на кинофестивала в Кан

| от |

9kinopoisk.ru-Kis-Uykusu-2403710

67-ят кинофестивал в Кан обяви имената на лауреатите си. Главната награда – „Златна палма” – получи турският режисьор Нури Билге Джейлан за филма „Зимен сън”. Основният конкурент на лентата – руският филм „Левиатан” получи наградата „За най-добър сценарий”.

Финалът учуди мнозина. За сюжета на „Зимен сън”, разказващ за обитателите на турски хотел, режисьорът Джейлан е бил вдъхновен от един от разказите на Чехов. А Андрей Звягинцев, както той самият каза, е взел за своя „Левиатан” реален случай от живота на американски заварчик и бунтар, който отчаяно се борил за правата си с властите.

– Изведнъж разбрах, че тази история не е американска, тя би могла да се случи навсякъде. И ето че в най-скоро време решихме, че тя ще се развива при нас в Русия, ще я заснемем в Русия, с руски материал, с руски герои и т.н.

Между другото, премиерата на „Левиатан” в последния ден от фестивала се е очаквал да бъде триумф. И триумфът, като цяло, се е състоял, съдейки по това, което разказа кинокритикът Валерий Кичин.

– Вече на сутринта след премиерата филмът събра най-богатата реколта на най-възторжените рецензии на всички водещи световни издания и всички фестивални издания. Такива възторжени рецензии не съм чел отдавна. Писаха, че това е новият руски шедьовър, че това е филм, който трябва задължително да получи „Златната палма”.

Може би тези препоръки и намеци на пресата са изиграли на филма лоша шега. Може би журито в крайна сметка е решило да покаже пълната си независимост и въпреки общото мнение да предложи свой вариант. Говорейки за достойнствата на турската лента „Зимен сън”, която продължава почти три и половина часа, Валерий Кичин отбеляза:

– Връчването на главната награда на филма на Джейлан може да се обясни с това, че той, разбира се, е необичаен. Има нещо храбро в това да направиш толкова дълъг филм, фактически с един интериор и само с диалози. Това е по-скоро телевизионен филм или радиопиеса, театрална пиеса, но, разбира се, в най-малка степен е кино. Филмът, несъмнено, е умен, интелигентен и в него има много интересна атмосфера.

Втората по значимост награда на фестивала в Кан е Голямата награда. Тази година тя беше връчена на италианския филм „Чудо” – трагикомедия за пчелари, който е заснела Аличе Рорвакер. Според Валерий Кичин „това е посредствен филм”. При това е абсолютно необяснимо, според оценката му, защо журито не е обърнало внимание наистина на забележителния филм на братя Дарден „Два дни, една нощ”. Впрочем критикът все пак предлага някои обяснения. В журито на сегашния кинофестивал в Кан начело с Джейн Кемпион са доминирали жените. „Достатъчно трудно е да разбереш логиката на едно феминистко жури, -каза Валерий Кичин, – но това, че тя се различава от логиката на едно стандартно жури, ми е абсолютно ясно”.
Гласът на Русия

 
 
Коментарите са изключени за Женската логика на кинофестивала в Кан