Защо в Англия движението е ляво?

| от |

inlife.bg

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата,  за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили  французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи.  Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната,  „плебейска“ страна на улиците  и пътищата. Лявата страна буквално опустява.  Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение.  Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение.  Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение  било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва  ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове.  Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

 
 

Защо в Англия движението е ляво?

| от |

Очаквах това приключение от толкова много време. Идеята бе да изберем  една определена част на България с най-близките ми приятели, за която знаем малко. След кратки разсъждения, решихме да се насочим към Североизточна България. Имахме само 6 дни на разположение да осъществим тази цел, но ни бяха достатъчни, за да прекараме едно незабравимо приключение. То ни донесе много емоции, невероятни гледки и специални моменти.

Потеглихме с кола от София рано сутринта и се бяхме запътили директно към Североизточната част на страната, нооо още в самото начало се разсеяхме по пътя и започнахме да следим за кафявите табелки, свързани с туристически обекти. Та само час, след като потеглихме от столицата намерихме и нашата непредвидена първа спирка- пещерата Съевата дупка. Тя не е толкова впечатляваща по дължина или големина, но те грабва с неземната красота, която е изразена чрез изключително богата гама от цветове върху многобройните варовикови образувания, които притежава.

Самата пещера впечатлява с факта, че притежава пет оформени от само себе си зали. Всяка, от тях носи интересно наименование: Белият замък, Концертна, Космос, Купене и Срутище. Неслучайно едната зала в пещерата носи името “Концертна” – благодарение на природно създадената акустика в пещерата, тук са изпълнявали свои концерти личности като Лили Иванова, Емил Димитров и Йорданка Христова.

Processed with VSCO with c7 preset

Полезна информация:

Заплаща се вход за възрастни: 4лв; ученици, студенти и пенсионери: 2лв;

Лятно работно време: 9:00-18:00 ч; Зимно работно време: 9:00 – 17:00 ч;

Препоръчително е да си носите връхна дреха, защото постоянната вътрешна темепература е между 8 – 11 градуса;

Близки населени места са град Луковит на 20 км и село Брестница на 2 км ( София – 60 км );

Маршрутът от София е по магистрала Хемус до самия край ( село Ябланица ), където се поема в посока Ловеч. Стигайки до село Брестница в самия център има табелка, която сочи към пътя за пещерата.;

След като успяхме да разгледаме пещерата, се насочихме към първата ни спирка от плана, който си бяхме създали. Именно Шумен или по-точно село Мадара. Отидохме до там, за да видим известния Мадарски конник, ако не знаете как изглежда или не сте виждали снимки, просто бръкнете в портмонето си и извадете една монета от ( 1, 2, 5, 10, 20 или 50 стотинки) и я обърнете – ще видите самия него.

Конникът изобразява изсечен владетел в естествен ръст, като е считано да символизира мощта на Първата българска държава. Самата забележителност предлага много повече! Самото място представлява един археологически комплекс, който позволява да се изкачите най-отгоре на Мадарското плато (431 м.), на което има останки от средновековна крепост и уникална гледка, която наистина си заслужава!

Processed with VSCO with c7 preset

 

Полезна информация:

Заплаща се вход за възрастни: 4лв; ученици, студенти и пенсионери: 1лв;

1 ноември – 31 март: 8:30 -17:00 ;. 1 април – 31 октомври: 8:30 – 20:00 ч;

Близки населени места са село Мадара 2 км и град Шумен 17 км. ( Варна 75 км );

Маршрутът от София до Шумен е по магистрала Хемус, от там вече е добре обозначено с табели до село Мадара и до самия археологически комплекс;

Processed with VSCO with c7 preset

Времето напредваше и трябваше да продължим към следващия обект по план- крепост Овеч, град Провадия. Не мога да го обясня с думи, но това място ме завладя от първия момент, в който стъпих на самата крепост. Гледката, атмосферата всичко бе толкова магическо и красиво! Самата крепост датира от Средновековието и може само да си представите какво е преживяло това място, като имате предвид богатата история, която притежава нашата страна. Разположено е над самото скално плато, което предоставя една от най-хубавите гледки, на които съм бил свидетел в България! Обектът ви позволява да направите една незабравима разходка върху добре поддържана пътека по платото.

 

Полезна информация:

Има символичен вход за възрастни: 2лв; ученици, студенти и пенсионери: 1лв;

Препоръчително е да се посети този обект при благоприятни метерологични условия;

Близки населени места: град Провадия ( под самата крепост ) и Варна на 53 км;

Накрая потеглихме и към финалната отбивка за деня – Варна, където имахме запазен апартамент чрез интернет страница, предлагаща този тип услуги. Престоят ни във Варна беше само за една нощ. Местоположението на града ни бе удобно да отседнем, за да можем на следващия ден да продължим своето пътешествие.

Processed with VSCO with 6 preset

За автора:

Дарио Диониси е бъдещ икономист по професия и авантюрист по душа. Макар и да звучи нескромно, прозвището Щастливеца е точно за него. Не само защото преминава през живота с характерния за годините му позитивизъм и смях, но и защото самият той е като герой от пътепис на Алеко Константинов. Любопитството му не познава граници, затова не спира да пътува. Иска да опознае различни места, култури, хора, обичаи, нрави и винаги е готов за приключение. Пътешествията са неговият двигател и с историите си иска да зарази и останалите да тръгнат по пътя на непознатото, дивото, красивото.

На страниците на нашия сайт публикуваме негови пътеписи, в които ще намерите както подробно описание на забележителностите, така и полезна информация, в случай че тръгнете на път. Ако искате да прочете още за неговите приключения, можете да го направите на блога му: https://beyondsofia.com/

 
 

Защо в Англия движението е ляво?

| от |

Певецът Робин Тик и приятелката му Ейприл Лав Гиъри ще имат бебе, съобщи Контактмюзик. Изпълнителят  на Blurred Lines ще става баща за втори път. 

Ейприл Гиъри, която е на 22 години, сподели щастливата новина в Инстаграм. Тя разкри, че терминът на бебето е на рождения ден на починалия миналата година актьор Алън Тик, баща на половинката й.

„Робин и аз сме много развълнувани да ви споделим, че ще имаме бебе! Терминът е на 1-ви март, рожденият ден на Алън!“, написа бъдещата майка към публикуваната снимка от ултразвуковия скенер с плода.

Двамата имат връзка малко след като певецът се раздели с детската си любов Пола Патън през 2014 г. Робин и Пола бяха женени 9 години и имат син – 7-годишният Джулиън. Певецът направи опит да си върне актрисата с песента „Get Her Back“, но той се увенча с неуспех.

 
 

Защо в Англия движението е ляво?

| от |

БПЦ почита днес църковния празник Успение – заспиване, на Свети Иван /Йоан/ Рилски, обявен за небесен покровител на българския народ. Празникът се чества в деня на годишнината от кончината на светеца.

По традиция в Рилския манастир се отслужва литургия в памет на Свети Иван Рилски, който е основал църковната обител. Преподобният Иван Рилски е роден около 876 г. в село Скрино в Осоговската планина. Живял е по времето на княз Борис и на сина му Владимир, на цар Симеон и на сина му Петър – време на широко разпространение на християнството в пределите на България. Като юноша той копнеел да се посвети в служба на Бога и постъпил в манастир.

След като приел монашеството, напуснал манастира и се скитал на много места. Установил се в Рила и основал Рилския манастир. В края на живота си светецът се отдал на уединение и молитва. Той умира през 946 г. и е погребан в малката манастирска църква на Рилската обител. Около 980 г. мощите на Иван Рилски са открити и пренесени в София, а той е канонизиран. През 1183 г. унгарският крал Бела Трети отвоюва Средец от византийците и отнася мощите на българския светец в Унгария, откъдето са върнати след четири години.

След освобождението на България от византийско робство цар Асен Първи ги пренася през 1195 година в столицата Търново. Свети Иван Рилски е почитан като общобългарски светец, но славата му се разнася в Русия и на целия Балкански полуостров.

 
 

Защо в Англия движението е ляво?

| от |

  В края на месеца се навършват 20 години от смъртта на най-обичаната и уважавана кралска особа в световен мащаб. Почти всеки е наясно при какви обстоятелства загива Лейди Даяна Спенсър, Принцесата на Уелс, затова няма да припомняме.

20 години, през които образът на Даяна продължава даприсъства в съзнанието на хората и дори след като тя вече не е част от британското кралско семейство, името й непременно се свързва с Короната.

Във връзка с годишнината напоследък се появяват все повече филми, интервюта и статии за Даяна. Последните два документални филма застанаха на противоположни полюси. Първият, в който синовете й разказват за нея, е под знака на майчинството и грижата, която Даяна полага, за да могат синовете й да са щастливи. А вторият, в който са включени лични записи на принцесата, беше приет с неодобрение от кралското семейство.  Но ъгълът, от който ще бъде видян животът на Лейди Даяна Спенсър едва ли има значение. Фактите около животът и са еднозначни и говорят ясно, като самата нея. Те са вредни само за онези, които наистина има от какво да се притесняват.

Днес ние посочваме десетте дати в живота на „Принцесата на народа“. Вижте ги в галерията горе.