Защо в Англия движението е ляво?

| от |

inlife.bg

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата, за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи. Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната, „плебейска“ страна на улиците и пътищата. Лявата страна буквално опустява. Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение. Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение. Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове. Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата, за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи. Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната, „плебейска“ страна на улиците и пътищата. Лявата страна буквално опустява. Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение. Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение. Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове. Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

Защо движението в Англия е ляво? Защо и до днес света е разделен на два типа движение – ляво и дясно? Замисляли ли сте се? Вярно е, че 68% от световното население използва дясно движение, но също така е вярно, че броят на държавите с движение на превозните средства в лявата лента е 59. Е, ясно е, че голяма част от тях са принадлежали към Британската империя или задгранични териотории на Обединеното кралство и Австралия, но все пак въпроса си стои.

Защо в Англия движението е ляво?

Нали го знаете вица, за онзи катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и показателите на дрегерът направо събрали очите му. „Защо карате пиян?”Отговорът: „Кой, аз ли? Ама аз се возя. Кара жена ми – ето я отдясно!“ Колата просто била с десен волан.

В Библията е казано, че „левите пътища са развалени, а десните сам Господ наглежда“ (Сол. 4:28). Може би затова никой европеец не се замисля, защо се движи вдясно. А английското „ляво движение“ се смята просто за една от многото странности на жителите на Острова. Въпрос на гледна точка, обаче. Попитайте англичаните и те веднага ще ви сложат на място, като ви кажат: „Континента/т.е. Европа/ се движи в неправилната страна”. Това обаче изобщо не е виц, а така пише на листовките, които английските полицаи връчват на автомобилистите, които слизат от фериботи или на шофьорите влизащи под Ламанша.

IMGP6498

Интересно наистина откъде произтичат тези различия в начина за придвижване. Отговорите на въпроса за това коя е правилната посока на движение и защо едни страни използват лявото, а други дясното движение, се корени в миналото и историята.

От най-древни времена въоръжените конници, по правило представители на аристокрацията, са се движели вляво. Просто защото мечът или копието се държат в дясната ръка и така е по-удобно при двубоя с вражеския конник, който, разбира се, прави същото. Пехотинците плебеи пък са се движели вдясно, за да виждат отдалеч конниците и навреме да им правят път. И така това си става навик. Войниците, ходещи пеш и конниците, които в по-голямата си част били десняци, се разминавали отляво, за да бъдат готови при евентуална атака да се отбраняват с оръжието, което държали в дясната ръка и да се защитават с щита, който носели в лявата. Именно този стил е „родоначалник” на движението в лява лента, макар и в много първоначален вариант.

IMGP6017

Друга историческа мотивация за английското ляво движение са колесниците. Да не забравяме, че преди ерата на автомобилите, човечеството се е придвижвало с каляски. Кочияшите са заемали дясната страна на капрата, за да могат да размахват спокойно дългите си камшици, а те естествено се държали в дясната ръка. Същевременно кочияшът е трябвало да има добра видимост към вътрешния коловоз. При тогавашната ширина и състояние на пътищата колите са се разминавали трудно и от дясното си място кочияшите са можели да контролира нещата по-добре. Това е било втората причина колите да се движат вляво.

IMGP6022

Най-вероятно и до днес движението в целият свят щеше да си остане ляво, ако не се бяха намесили французите Робеспиер и Наполеон. Избухналата през 1789 г. Велика френска революция провъзгласява равенството, братството и свободата и изрязва доста глави на аристократи. Оцелелите, за да се спасят, се размесили с тълпата и свикнала да се движи в дясната, „плебейска“ страна на улиците и пътищата. Лявата страна буквално опустява. Робеспиер узаконява това, като нарежда и на обществения транспорт да се движи вдясно. На власт, скоро след това, идва Наполеон. Завладявайки нови и нови европейски страни, той въвежда навсякъде френските порядки, включително и правилата за движение. Императорът утвърждава дясното движение. Освен това, както е известно, самият корсиканец Наполеон е бил левичар. Затова се е качвал на коня от дясно и провеждал атаките и битките си по дясното крило, като по този начин се чувствал по-сигурен и използвал ефекта на изненадата срещу противниците си. Наполеон въвел системата за дясно придвижване във всички страни, завладени от армиите му и в последствие тя останала непроменена, дори след краха на империята му. И дори в Египет. Дошлите по-късно там англичани благоразумно запазили съществуващото вече положение. Дясното движение се налага в Русия и Турция, тогава плътно следващи „френската мода“. А чрез Испания и Португалия – и в Латинска Америка.

IMGP6223

През XVIII и XIX век. транспортните потоци значително нараснали, което довело до необходимостта от законодателно установяване на правилната страна на движение. Първият документ в тази насока е издаденият през 1752 г. от руската императрица Елизавета указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. От своя страна, законодателството във Великобритания също регламентира придвижването в лява лента – парламентът приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна. През 1773г. е представен Генерален Магистрален Акт, който съдържал препоръка движението във Великобритания да се извършва в лява лента. През 1835г. окончателно е приет закон за лявото движение на Острова. И така до днес. След като лявото движение било прието като задължително във Великобритания, страните, които били част от Британската империя, последвали примера и направили същото. Това е причината, поради която и до момента Австралия и Океания, Индия и бившите колонии на Великобритания в Африка използват лявата лента за движение. Една от най-добре развитите в икономическо, политическо, социално и световно отношение страни – Япония – също използва ляво движение, независимо от факта, че Япония никога не е била част от Британската империя.

IMGP6171

Има и още една причина залявото движение в Англия. В Албиона е избрано такова движение и заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове. Тази островна държава е била свързана с външният свят само по морски пътища, активно се развивало корабоплаването. За уреждане движението на морските съдове морското ведомство издало указ, според който корабите били длъжни да се придържат вляво. По-късно това правило се разпространило и по автомобилните пътища, а също така се разпространило по всички страни, намиращи се под влиянието на Британия. Някои се придържат и досега до него.

IMGP6139

И ако всичките тези причини не са ви достатъчни, то ще ви дам още едни отговор. Този, който аз получих, когато попитах един от полицаите, пред Бъкингам защо движението на Англия е ляво? „ За да се различаваме от французите и да ги побеждаваме по-лесно! „ Имперско самочувствие, нали?

 
 
Коментарите са изключени за Защо в Англия движението е ляво?