„Вестникът“ Фейсбук – тревожна перспектива за печата

| от |

Амбицията на Фейсбук да стане персонализиран информационен вестник, нагоден към интересите на всеки от членовете си – повече от един милиард души сега, създава опасност за и без това изпитващите трудности традиционни медии.

Социалната мрежа вече се е превърнала в главно средство да се информират за многобройните потребители, което е признак да преминаването на обществото към цифровата ера.

Основателят на Фейсбук Марк Зукърбъргър заяви на форум в началото на ноември, че целта му е да доставя благодарение на Фейсбук „идеалния персонализиран вестник за всеки по света“.

Той отбеляза, че традиционните вестници доставят една и съща информация на многобройни читатели, докато Фейсбук може да организира своя поток около интересите на всеки индивид, представяйки смесица от актуална информация, съобщения за събития интересуващи дадена общност и новини от семейството и приятели.

Това е различен подход от информацията на хартия – обяснява Кен Полсън, бивш главен редактор на американския национален всекидневник „Ю Ес Ей Тудей“ , а сега декан на факултета по масова комуникация на Мидъл Тенеси Стейт Юнивърсити.

Това не е нито добре, нито зле, но е нещо, което традиционните вестници не са в състояние да правят, добавя той.

В случая с Фейсбук издателските решения не зависят от един журналист, а от алгоритъм, който определя сюжетите, които може да заинтересуват всеки човек, което безпокои журналистическата общност.

Някои медийни експерти признават обаче, че Фейсбук като че ли е в по-голяма степен в състояние да достави онова, което хората желаят и по по-ефикасен начин.

Това е персонално, съобразено и извънредно подходящо и ви засяга. Това е нещо повече отколкото който и да било вестник може да направи – коментира Алан Мутър, бивш главен редактор на регионален всекидневник, а сега консултант в областта на цифровите медии.

Според него вестниците се вкопчват в техния „стар“ икономически модел, докато организации като Фейсбук персонализират информацията. Той смята, че тази тенденция ще се задълбочава, тъй като младите читатели предпочитат мобилните услуги и цифровите приложения пред печата.

Причината поради която Фейсбук използва толкова инженери и специалисти за обработка на данни е да се подобрява непрекъснато алгоритъмът. Алгоритъмът става все по-успешен, когато хората го използват, смята Ники Ъшър, преподавател по специализирана журналистика в новите медии в университета Джордж Вашингтон.

Фейсбук е източник на информация за поне 30% от американците и генерира голям трафик към информационните сайтове на традиционните медии – показва проучване на изследователския институт Пю. А това му дава голяма власт над тези медии, които са все по-зависими от социалните мрежи.

Фейсбук, както и Гугъл и техните събратя ревниво пазят тайната на техните алгоритми. Според експертите малка модификация може да има тежки последици за медиите.

Медиите се опитват да изградят стратегията си като се стараят да отгатнат използвания алгоритъм и в крайна сметка това е губеща стратегия, смята Ники Ъшър. Ала в условията на криза на традиционните медии ще успеят ли алгоритмите да подкрепят историческата мисия на журналистиката да информира гражданите?

Според Алан Мутър онова, което хората четат, може да се промени в полза на съдържания, финансирани от рекламата, спонсорирани или поръчителствани по повече или по-малко прозрачен начин. Това няма да е непременно истинска журналистика, но би било съдържание.

Полсън добавя, че ще е трудно да се възпроизведе душата на писмения печат.

Свободата на печата бе гарантирана, за да контролира управляващите и за да информира. Има един важен елемент от общ интерес, който не може да се улови от алгоритъм, подчертава той.

Изследователят си задава въпроса как ще се финансирана разследващата журналистика. Ние имаме информацията, която заслужаваме и за която сме готови да платим, изтъква той. /АФП/БГНЕС

 
 

Кейси Афлек и Съмър Финикс се разведоха

| от |

Актьорът Кейси Афлек и съпругата му Съмър Финикс са вече официално разведени, след като документите бяха подписани от съдия, съобщи Асошиейтед прес.

Споразумението по развода предвижда актьорът да плаща издръжка на бившата си съпруга и двете им деца – Индиана и Атикъс, които са на 13 и 9 години. Сумите обаче не е съобщават. Кейси Афлек и Съмър Финикс бяха женени 10 години, но връзката им започна 16 години преди да сключат брак. Когато се разделиха, те се заричаха, че ще останат в приятелски отношения. Неин близък обаче каза тогава, че Съмър вече няма никакво доверие на актьора и проблемите им не могат да бъдат разрешени.

Съмър Финикс е сестра на актьора Хоакин Финикс.

 
 

Ryanair обяви кои са отменените полети

| от |

След като съобщи, че анулира над 2000 полета, Ryanair пусна пълен списък на всички отменени полети през следващите шест седмици.

Превозвачът първоначално публикува засегнатите полети до 20 септември, но сега след натиск от ирландското правителство и потребителски групи пусна всички подробности на сайта си до обявеният срок до 28 октомври (събота).

Пълният списък може да бъде намерен на сайта на авиокомпанита.

От и до София има няколко засегнати полета:

22 ceптeмвpи – F9961 Cтaнcтeд – Coфия и F9962 Coфия – Cтaнcтeд

28 ceптeмвpи, 5, 13,19 и 26 oĸтoмвpи – F9967 Cтaнcтeд – Coфия и F9968 Coфия – Cтaнcтeд

30 ceптeмвpи; 7, 14,21 и 28 oĸтoмвpи – F9967 Cтaнcтeд – Coфия и F9968 Coфия – Cтaнcтeд

Всички засегнати пътници (около 400 хил. души) ще получат обезщетения, като общият им размер достига 20 млн. евро.

Компанията предлага две възможности, ако вашият полет е сред анулираните – да подадете документи за възстановяване на средствата или безплатно да промените отменения полет.

 
 

adidas Originals представя „Поколението Superstar: Емблемите от бъдещето“.

| от |

Superstar е емблематична обувка и за сезон есен/зима 2017 ще го отпразнуваме с колекцията „Поколението Superstar: Емблемите от бъдещето“.

За да уловим духа на Superstar, се съюзихме с поколение млади хора, които променят света, използвайки креативността си.

Кампанията празнува автентичността и едно ново поколение, документирано от фотографката Nadine Ijewere. В своята работа Ijewere популяризира разнообразието и мултикултурализма, представяйки различна гледна точка към красотата и идеалите за красота в процеса. Ijewere залага своята автентичност и творчество в кампания.

В кампанията се включват таланти като активистката за позитивна нагласа към тялото Barbie Ferreira и активиста по въпроса с климатичните промени Xuihtezcatl Martinez. Участват и музикални таланти като Khalif Diouf и Kiran Handhi, както и скейтбордистката Rachelle Vinberg.

 
 

„Може ли да спреш климатика“ и други супер дразнещи реплики в колата

| от |

По цял ден си шофираме като пичове сами в колата и ни е много добре. Е да, засичат ни, подпират ни, псуват ни, но каквото и да се случва извън купето на автомобила, то не е в състояние да ни изкара извън кожата така, както онова, което се случва вътре.

Компилирахме няколко от най-разпространените реплики, които се отправят към шофьора и са в състояние да го накарат да натисне рязко спирачката и да излезе от колата, за да си блъска главата в бордюра 15 минути, докато се успокои и продължи напред. Ето ги и тях:

„Аре да караш малко по-внимателно, че си слагам спирала“

Жената се вози отзад като президент и си върши нейните женски работи. Решила е да се гримира в последния момент, докато отивате на вечеря на центъра и ти караш по „Борис“. Паветата обаче й пречат да сложи спиралата, така че да не й станат бучки на миглите. За отмъщение можеш да й кажеш, че след малко сте на гладко и може да си сложи очната линия. Когато излезете на ремонта на „Прага“ или „Дондуков“, кажи, че вече може да действа и завий обратно към Пирогов, защото ще имате спешен случай с набучена очна линия в зеницата.

„Ей там май има място за паркиране“

Доверяваш се на пасажера, който МИСЛИ, че някъде там има място за паркиране, което е по-близо до входа на мола, и пропускаш единственто свободно място на този етаж. Естествено, ТАМ няма свободно място. Просто има паркиран Smart. Колкото и да е неприятно, не можеш да го избуташ деликатно назад, защото не е учтиво и слизаш още две нива надолу, за да паркираш накрая на инвалидно място и след 10 минути да намериш автомобила си облепен в стикери „Аз искам да съм инвалид“.

„Е що не минеш/мина оттам?“

Пътниците регулярно имат претенции откъде да мине шофьора. Все едно с качването в колата, в главата им се материализира холограмен Google Maps. Те знаят, че за да стигнеш от „Стрелбище“ до „Люлин“ е по-добре да се мине през „Дружба“, и че пътят за „Банишора“ се вие през „Младост“. И не свенят да дадат акъл откъде, аджеба, трябва или е трябвало да се мине.

„Хапни си яйчице, за какво го варих?“

Баба ти. Возиш я до Банкя да налеете минерална вода и багажникът е пълен с празни туби. Няма лошо, докато жената не реши, че не си ял от цял час и е време да хапнеш прясно сварено домашно яйце от радомирска кокошка. Веднага. Специално за теб го е варила. Доводите, че не желаеш колата ти да вони на яйца цяла седмица се разбиват като вълна о созополска скала в нейния довод. А именно: „Е а аз за какво го варих?“.

„Е що си паркирал чак там?“

„Чак там“ е на отстояние два метра от другото възможно място за паркиране. Необходима е обосновка на избора обаче.

„Благо, нали знаеш, че ти гледам километража?“

Да, жената е отзад и гледа. Не гледа стадата с крави покрай пътя, нито шарените листа на дърветата. Тя гледа километража. От София до Будапеща. И надава вик всеки път, когато стрелката допре цифрата 150.

„Жив да си, Жоро, е те тоя трамвай не го видех!“

Реален случай. Репликата е отправена от прабаба ми към баща ми, който шофира и спира, за да пропусне трамвай.

„ОП, ОП, ОП“

Очевидно си се доближил твърде много до друга кола. Живият парктроник се включва с нотка на хистерия.

„Гледай, гледай!“

Докато лавираш между колите, пред очите ти бива набутан смартфон, на който върви видео с котка, която бие куче.

„По-леко де, все пак возиш дете, нали не искаш да си счупи врата?!?“

Да, ако возиш само възрастни може да караш с 230 по Цариградско. Ако возиш дете обаче, което месец преди абитуриентския си бал още седи на детското столче, трябва да спираш преди да минеш през легнал полицай.

„Крачето ти май е все на съединителя, нали знаеш, че така се износва много бързо феродовият диск „

Мъжът ти. Гледа ти в краката, докато шофираш. Необходимо е да обясняваш какво правиш с тях 60 секунди в минутата. Искаш да спреш колата, да ги увиеш около врата му и да стискаш, да стискаш…

 „Може ли да спреш климатика?“

Навън е 43 градуса, но зиморничавият пътник отзад се увива в шалове, трепери, подкашля демонстративно и мрънка, че ще получи фациалис.

„Айде да пуснеш климатика малко“

Навън е 15 градуса, караш на отворен прозорец и дишаш с удоволствие. На някой обаче му хрумва, че жегата е адска и трябва да бичи климатик.

„Може ли да намалим музиката, че отзад се чува много силно“

Караш нова кола с аудиосистема BOSE и искаш да слушаш 100 кила до дупка. Всеки звук по-силен от латерна обаче срива майка ти.

„Може ли да спрем на някоя бензиностанция, че нещо пак ми се пишка?“

Жената. 5 минути след като сте тръгнали. Въпросът се задава на всеки 20.

„Нещо ми стана лошо, може ли да спреш за…“…изречението прелива в звука на стомашно съдържимо, изливащо се върху кожената каросерия.

„Може ли малко по-бързо да караш, че закъсняваме…“

„Може ли малко по-бавно да караш, че ми става лошо…“

А МОЖЕ ЛИ ДА МЛЪКНЕТЕ ВСИЧКИ И ДА СИ КАРАМ НА СПОКОЙСТВИЕ?