Велосипеден туризъм край Дунав

| от |

Целенасоченото запиляване. Занятие приятно, интересно и напълно възможно по велосипедните маршрути, които ни карат да се усещаме като част от една страна, като част от Балканите, като част от Европа.

Евро вело 13 и Евро Вело 6 са лъкатушещите линии, които определят целенасоченото запиляване у нас. Първият от тези два велосипедни маршрута пресича Европа перпендикулярно, по пътя на някогашната Желязна завеса. Вторият следва река Дунав. И в двата случая трасетата търсят слабо натоварени шосета и дават възможност за приятни отбивки. Насаме със себе си, с компанията от други колоездачи… Насаме с природата, със забележителностите, с малките крайпътни детайли, незабележими за пътниците от автобусите и автомобилите.

Като всяка хубава възможност и тези маршрути имат нужда от развитие. Особено у нас, на българска територия. И особено трасето край Дунав, което край горното течение на реката се е превърнало в почти култивирана магистрала за велосипеден туризъм. Тук все още сме на ниво маркировка и табели. Като тези, поставени в района на Видин и Никопол. Около сто броя, пилотно. Със заявка за по-нататъшно развитие, поддръжка на маркировката и въвеждане на ясен стандарт за вида на табелите.

“Мисля, че знаците трябва да се отличават значително от пътните, за да укажат, че това е веломаршрут и да бъдат забележими от всички. И когато бъдат в законова форма, вкарани като единен образец, тогава шофьорите ще знаят, че това е знак за велосипеден маршрут”, коментира Мариан Младенов, представител на Агенция регионално развитие, Видин.

Хората на колела също ще го знаят. Освен ориентация, табелите ще им дават допълнителна сигурност и самочувствие. Важни елементи от съжителството на велосипеди и автомобили по споделените пътища. Когато тези елементи се подредят правилно и с разбиране, добрите резултати, а именно развитието на трансграничния велосипеден туризъм, започват постепенно да се случват. Реалният балкански пример в съседна Сърбия се върти около името Йован Еракович от велосипедното сдружение “Циклонаут-Белград”. Той и неговите съмишленици получили подкрепа от германска агенция за техническо сътрудничество и преди десет години започнали да трасират маршрута през Сърбия.

“Събрахме и информация за Уеб-пътоводител, а през 2007 година осъществихме първата фаза от поставянето на маркировката. Процесът се състоеше от три фази. Първата обхвана западната част на Сърбия при Войводина, край границата с Хърватия и Унгария. Другите две фази бяха свързани с пътя край природния парк Джердап и 100-те километра до Белград. За три години покрихме основните велосипедни маршрути край Дунав с дължина 660 километра, които заедно с отклоненията и алтернативните пътища стигат до 1100 километра. Тоест в Сърбия имаме маркирани по този начин пътища с дължина около 1100 километра. Поставени са около хиляда табели”, обясни Йован Еракович, сдружение “Циклонаут – Белград”.

Върху знака стои логото на Европейската велосипедна федерация. Табелите донякъде напомнят тези в Хърватия, където вече имало поставена маркировка.

“Разбира се, на табелата фигурират местата и съответните километри до тях. Но има и малка добавка. Всяка табела има специфичен знак и карта, съобразена с това в коя част от маршрута се намирате. На отпечатаната карта табелата е отбелязана със същия знак”, добяви Йован.

Резултатът – не е нужен GPS за определяне на локацията.

“Важно е, че тези табели са правени от велосипедисти за велосипедисти. Не са ги правили хора, които седят зад бюра или нямат понятие от велосипеден туризъм”, заяви Йован.

И тъй като велосипедистите обичат да споделят хубави мисли по време на пътуване, всяка табела е увенчата и с по една мъдра фраза от повече или по-малко известни хора.

“Любимата ми фраза е от Пикасо. Той е казал – Нужно е много време, за да остане човек млад”, сподели Йован.

Табелите дават и друга важна информация – дали маршрутът преминава по асфалтов път или по черен път.

“Например може да имате по-кратка отсечка по асфалт в продължение на 10 километра, но може да предпочетете и алтернатива по черен път, която е 15 километра, но там няма автомобили, може да видите птица, елен или просто да се насладите на природата, на тишината и спокойствието”, коментира Йован.

serbian-danube-cycle-route-opening-003-medium

Или на величествени гледки от района на природен парк Джердап, където Дунав е намерил своя път между скалите.

Голо бърдо – мястото, откъдето независимо какво е времето, е добре да се мине с велосипед. Усещането определено е различно. Свободата и красотата на велосипедния туризъм са достъпни за хора на всякакви възрасти. Дори и за цели семейства. Като тази безстрашна френска група. Четири деца, които кръстосват пътищата на колело със своите родители. Най-малкият член на семейния колоездачен екип е на пет години, но това не му пречи да следва брат си и двете си сестри по Евро Вело 6.

“Нашият опит от изграждането на тази система сочи, че първо е добре тя да има ясно и лесно достъпно описание в Интернет. Съществуването на системата и нейното правилно функциониране се нуждаят от поддръжка. Тук връзката между велосипедните организации и правителството, което да осигурява помощ и ресурси, е ключова. Нашето дружество се налага да поддържа маркировката всяка година. Волно или неволно, табелите се чупят или изкривяват. Целият процес на възстановяване възлиза на сума от осем до десет хиляди евро. Ние получаваме необходимата подкрепа от нашето министерство на финансите. Проблемът не е само в Сърбия. Има го и в западните страни. Така че държавната помощ е необходима”, заяви Йован.

Инвестицията определено си струва. Веднъж привлекли велосипедисти, маршрутите започват да се отплащат.

“Можете да спирате, да разпитате за нощувка, за място, откъдето да си купите нещо. А в същото време гостоприемството в Сърбия е най-развитата част от нашата туристическа инфраструктура. Едва ли можем да се конкурираме с високото качество на западните хотели. Но гостоприемството ни е наистина на ниво. Велосипедистите могат да се ползват и се ползват до голяма степен от него. Така те се превръщат в своеобразни посланици на добрите промени в нашата страна”, коментира още Йован.

Прословутото българско гостоприемство в скромната си сърдечна и неподправена форма, също очаква своя нов шанс. Велосипедният туризъм със сигурност може да му го даде.

Милен Атанасов за Обществената телевизия

 
 

5 неща, които могат да ви се случат на автомагистрала „Тракия“

| от chronicle.bg |

От всички места по света, включително Токио и Какао бийч, най-много хора тия дни има по автомагистрала „Тракия“. Яхнали своите железни коне, българи от цялата западна част на България, демек София и Перник, се стичат по централния път до Бургас в устрем да хванат едно запотено „Бургаско“ с отрудените си ръце и да накиснат в морска вода с мазут уморените си нозе.

Тези стремежи са разбираеми и човешки. И ако и вие сте тръгнали към Бургас по основната пътна артерия, по която тече желанието за морски нощи и дни…ето няколко изненади, които може да ви се случат:

Бъбречна криза

Предвид състоянието на „новия участък“ на магистралата между Пловдив и Стара Загора, трябва да подготвите бъбреците си с много вода, бира и добавки с екстракт от бреза. Понякога обаче и това няма да ви спаси и след един час блажен офроуд по магистрала, ще псувате целулита на асфалта от болницата в Стара Загора. Жалко. А щеше да е такъв приятен морски уикенд.

Изпразване на джобовете от турски дечица с жални очи

Тръгнали сте от София преди час и вече ви се пие кафенце. Тамън спирате на бензиностанцията да си вземете едно късо (в бензиностанция – разбирайте късото колкото половинка бира) и те са там. Гастарбайтери от Турция, возещи целите си фамилии в мерцедеси, аудита и беемвета. Забрадените им жени похапват локум на тревата до бензиностанцията, а дечицата ви гледат с влажни очи. Те не просят, но гледат толкова жално, а и седят на одеяло в тревата… Докато се усетите, вадите всички стотинки и банкноти от джобовете ви, печелите малко добра карма, а и децата са щастливи.

Засичане от ТИР

Шофирате си в лява лента със 140км/ч като пичове. Тук там някой се тутка със 120 пред вас, а от време на време някакви смърфове в едри автомобили ви присветкват нервно отзад. Но като цяло всичко е наред. До момента, в който от дясната лента свежарски ТИР с милиарди плюшени играчки и светодиодни кръстове на предното стъкло се врязва на метър пред вас. Честито, попаднали сте на демиург на пътя. Такива са повечето шофьори на ТИР, просто защото гледат света отвисоко, както Зевс от Олимп. Ловко избягвате катастрофата, но след това седите в аварийната лента да пушите цигари за успокоение до края на деня.

Внезапна загуба на видимост

Както си карате в задръстването преди Бургас, изведнъж губите зрението си. Не, чакайте, виждате скоростния лост, самото стъкло и размазаните мухи по него…Но уви, не виждате нищо по пътя около себе си. Внезапната загуба на видимост може да се дължи на неовладян пожар, запален от селяни, взрив във фабрика за бенгалски огън, остро настъпваща късноюлска балканска мъгла или ексцентричен радомирец с дизелов Фиат. Каквато и да е причината, едно е ясно. Деликатното обарване на предната кола е неизбежно. Ех, а точно я бяхте взели от тенекеджията…

Уретрална инконтиненция

В превод от медицински – незадържане на урина. Дори по принцип да умеете да задържате урината си завидно добре, ако последно сте изпразвали мехура на Happy до Пловдив и сте го заредили с вода, бира и айрян пак там, е много вероятно около Стара Загора да ви се доходи до тоалетната. Няма да стане. Откакто откраднаха ЕКОТОА тоалетничките от отбивките, гледките на гордо изправени пикаещи мъже и небрежно приклекнали пикаещи жени по магистралата са все по-чести. А ако сте свенливи и не искате да бъдете магистрални нудисти, просто задръжте и изчакайте. Голямата синя тоалетна ви чака.

 
 

CHR Хороскоп: Спрете вредните навици сега!

| от Селена Астро |

Седмичен астрологичен обзор (от 24.07. до 30.07.)

Понеделник и вторник Луната ще преминава през знака на Лъва, което й разположение ще направи тези дни добри за демонстрация на възможности, таланти и умения, отдаване на любим спорт, хоби или развлечение, впускане във флиртове и любовни приключения.

Периодът е подходящ за занимания с деца, подписване на договори, сключване на споразумения, покупко-продажба на стоки и услуги, стартиране на нови дейности, срещи с приятели, започване на лични или професионални партньорства.

Най-добре и в кожата си през тези дни ще се чувстват огнените знаци Лъв, Овен и Стрелец, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Голяма част от тях ще успеят да осъществят отдавна жадуван професионален или личен напредък. Те ще отмятат с лекота задачите и ангажиментите си и лесно ще намират съмишленици и приятели.

Сряда и четвъртък Луната ще се намира в знака Дева. Най-ползотворен и приятен ще бъде този период за въздушните знаци Дева, Козирог и Телец, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Те ще успеят да стигнат до важни откровения с любим човек и ще разпуснат и ще се позабавляват в компанията му.

Този период не е добър за подаването на документи и заявления, за явяване на изпити, провеждането на важни разговори, но за сметка на това е идеален за приключване на вредни навици, като тютюнопушене, прекаляване с храна или алкохол, както и за започване на нов спорт или нов по-здравословен режим на хранене.

Петък и събота Луната ще преминава през знака Везни, което й разположение ще направи тези дни добри за активно общуване с другите, обръщане на внимание на любим човек, сключване на сделки и споразумения, решаване на правни въпроси.

Най-добре ще се чувстват през периода въздушните знаци Водолей, Везни и Близнаци, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Те ще получат сериозна похвала или възнаграждение за наскоро положени усилия и благодарение на това ще се почувстват наистина удовлетворени.

В неделя Луната ще влезе в знака Скорпион. Поради тази причина през втория почивен ден ще сме склонни да изкривяваме и драматизираме нормални житейски ситуации.

Периодът няма да е подходящ за медицински интервенции или стартиране на важни проекти, но за сметка на това е добър за работа с чужди пари, наследства или друг вид семейни въпроси.

Най-напрегнати от това разположение ще бъдат неподвижните знаци Скорпион, Водолей, Лъв и Телец, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях има риск нещата и в личен и в професионален план по един или друг начин да се объркват, което е възможно доста да ги изнерви и да ги кара да действат или говорят прибързано и това от своя страна ще затрудни общуването им с околните и може да ги вкара в излишни конфликти.

Денят е добър за размисъл и плануване. Препоръчва ни се да се занимаваме повече със себе си, отколкото с останалите. Не е лошо също така да се постараем да намерим позитивен отдушник на своите емоции, като творчески занимания, разчистване или разместване в жилището или активни спортни активности.

 
 

Президентът основа собствена модна линия – „БОСС“

| от |

Президентът Румен Радев основа своя собствена модна линия, наречена „БОСС“. Фешън колекцията ще съчетава български народни мотиви с кришнарски елементи и ще залага на естественото излъчване, подчертаната голота и дружбата между източноправословните модни патерни и кришнарските модни елементи.

След мощния отзвук в социалните мрежи на президентската снимка от двора на резиденция „Бояна“, на която Радев е бос с потник на трайбъл символи, съпругата му е получила пиарски инсайт и двамата заедно са основали новата марка.

„И двамата смятаме, че президентската длъжност не опира само до водене на адекватна политика, а и до даване на пример на народа, включително в направления като мода, стил и етикет. Затова решихме да направим свой собствен бранд, който да вдъхновява българите да се обличат удобно през лятото“, коментира Десислава Радева.

Стартирането на модната линия съвпадна със среща на генерал Радев с разгневените нудисти от плаж „Делфин“. Президентът подкрепи хората в устрема им да не затварят телата си в железния обръч на банските костюми и направи обръщение към нацията, в която призова българите „да бъдат себе си“ и да не се притесняват да показват тези части от телата си, които харесват.

Относно негативните коментари във Facebook, в които раздразнителни от жегата хора подметнаха, че президентът прилича на тираджия, водачът на народа коментира така:

„Не смятам, че ходенето на босо е някакъв грях. Още народната певица Роси Кирилова призоваваше феновете си да ходят боси по асфалта, кришнарите се доближават до слънцето през контакта на кожата със земята, а нестинарите са едни от най-уважаваните хора на плаж Нестинарка. Живеем в демократична държава и правото на разголване трябва да се уважава“.

На въпрос от буден журналист дали същото право на разголване се отнася и до 14-годишната дъщеря на Орхан Мурад – Сузи, която скандализира моралните българи в предизвикателен видеоклип, президентът отговори така:

„Човек трябва да прави това, което обича. Наречете ме популист и народняк, но не намирам нищо нередно в това едно дете да осъществи мечтата си да туърква от отворения прозорец на БМВ пред погледите на татуирани бургаски батки. Всеки трябва да следва мечтите си, защото в противен случай рискува да остане емоционално бос.“

 
 

Умните хора е по-вероятно да се провалят на шофьорските изпити

| от chronicle.bg, БТА |

Умните хора са с по-голям шанс да се провалят на шофьорските изпити, тъй като прекалено много се замислят над предизвикателствата, които им предстоят.

За разлика от хората с академичен ум, кандидат-шофьорите с по-нисък ценз е по-вероятно да вземат книжка от раз. Креативните умове от сферата на изкуствата се справят по-добре с шофьорските изпити в сравнение с представителите на науката и математиците.

Проучването е проведено сред 1 564 британци от фирмата Privilege DriveXpert.

Изследването е установило пряка връзка между интелекта, професионалното израстване и вземането на книжка от първи път. Оказало се, че колкото по-добре се е представил на матурите и на приемните изпити в университета даден индивид, толкова по-зле е преминал през шофьорските тестове.

Авторите на проучването са установили също, че хората с по-ниски оценки и неакадемично мислене проявяват значително по-голяма практичност, която е от съществена полза при изкарването на шофьорска книжка.

Изследването показва, че 59 процента от хората с ниска квалификация вземат свидетелство за управление на МПС от раз.
За сравнение само 39 на сто от корпоративните началници успяват да вземат шофьорските си изпити от първия път. Хората със собствени бизнес пък се сдобиват с книжка средно при четвъртия опит.