Устите, които Орбан не успя да запуши

| от |

От три години насам правителството на унгарския премиер Виктор Орбан се опитва всячески да запуши устата на критичните журналисти. И успява – медийното послушание вече е факт. Но, за щастие, има и изключения, се казва в коментар на Дойче Веле.
*/Интересно ми е как точно би звучал подобен коментар на медията за България?/

Victor+Orban+Hungarian+Prime+Minister+Orban+gfrBdTkgOiRl

На 21 декември 2013 година ще се навършат три години от онзи съдбовен ден, в който беше извършен погром срещу свободата на словото в Унгария. На сутринта, след като унгарското правителство беше приело нов медиен закон, журналистите изведнъж се оказаха със забрана да критикуват кабинета на консервативния премиер Виктор Орбан. Атила Монг, който по това време беше водещ на сутрешния блок в държавното радио, протестира с минута мълчание, след което светкавично бе уволнен.

mong-qpr

„Когато през есента на 1989 година протестирахме по улиците на Будапеща, ние се надявахме, че в Унгария започва нова ера. Тогава не съм предполагал, че 20 години по-късно ще бъда конфронтиран с такъв репресивен и антидемократичен медиен закон“, казва днес журналистът.

Атила Монг е може би най-известното име, но като него има стотици – през последните няколко години много журналисти в обществените медии загубиха работата си заради това, че са си позволили критични забележки по адрес на правителството. А частни радиостанции като независимото „Клубрадио“ са на крачка от фалита, тъй като са принудени да водят скъпи съдебни дела за лицензи. Освен това правителството упражнява силен натиск върху техните рекламодатели, които – за да си нямат неприятности с власта, отказват рекламни договори. „Клубрадио“ си е поставило за цел да удържи фронта до следващите парламентари избори през пролетта на 2014 година.

Чуждите журналисти също са на прицел

Щефан Ошват е кореспондент на германското обществено радио във Виена. Оттам той следи отблизо и обстановката в Унгария. Ошват и други негови чуждестранни колеги неведнъж са имали нещастието да усетят на собствен гръб как действа правителството в Будапеща с критично настроените журналисти: „Организират клеветнически кампании срещу нас. Пращат например някой държавен секретар в телевизионното студио и той започва да разказва за нас напълно неверни неща. Паралелно с това в интернет се появяват очернящи публикации и постинги, които са толкова много, че просто не вярвам да са плод на отделни хора“, казва Ошват в интервю за Дойче веле и добавя: „Никой не може да вини журналистите за това, че пишат критично. Не ние произвеждаме лошите новини, а унгарското правителство“, посочва германският журналист.

В същото време той държи да уточни, че е неправилно да се мисли, че в Унгария вече няма свободно слово. Всеки може да даде глас на мнението си, най-вече в интернет, но въпросът е кой ще го прочете. Радиото и телевизията са се превърнали в рупор на правителството, за което се погрижи създаденият по силата на новия медиен закон държавен орган, контролиращ дейността на електронните медии. Този орган разполага с неограничена власт да отнема лицензи и да налага високи глоби. Неговият шеф се назначава лично от унгарския премиер, което гарантира на властта медийно послушание, казва Ошват.

„Иска ми се да вярвам…“

Острите протести от страна на ЕС междувременно принудиха унгарския парламент да промени оспорвания медиен закон. На практика обаче поправките не променят почти нищо – всичко си остава по старому. Затова натискът от страна на Брюксел трябва да продължи. Особено ако европейската централа иска да скъса с имиджа си на „книжен тигър“, казва Ошват.

Унгарският му колега Атила Монг днес отново работи като журналист – от Берлин той пише за няколко онлайн-издания. Както е видно, Орбан не е успял да запуши устата му. В ерата на съвременните комуникации той може да работи от всяка точка на света. „Иска ми се да вярвам, че един ден унгарските медии отново ще са напълно свободни“, казва Монг.

 
 

Ако сте тръгнали към Рио, по-добре се откажете

| от |

Министерството на външните работи на Република България и посолството ни в Бразилия предупреждават сънародниците ни, които възнамеряват да пътуват до Рио де Жанейро, да се въздържат от посещение на града до нормализиране на обстановката.

Онези, които се намират в града, да се въздържат от визита на Леблон, Ипанема и Копакабана, както и на райони, в които в момента текат сблъсъци между организирани наркобанди и силите на реда, обявиха от МВнР.

В края на миналата седмица кризата със сигурността в града се изостри неимоверно. Ожесточени престрелки между организираните банди и полицията се водят в най-голямата фавела на Рио – Росиня. Тя е в непосредствена близост до най-посещаваните от туристи райони в южната част на града – Леблон, Ипанема и Копакабана. Междувременно войната между наркоклановете се разпространи и в другите осем големи фавели на града.

Въпреки че на 28 юли армията излезе на улиците на Рио, за да подпомогне полицията в борбата с организираната престъпност, силите на реда не са в състояние към момента да овладеят ситуацията.

Посолства и консулства в Бразилия започнаха да предупреждават своите граждани за ограничаване на пътуванията до Рио де Жанейро заради нарковойната.

Българските граждани в Рио де Жанейро, които имат нужда от помощ във връзка със ситуацията, могат да се свържат с посолството ни в Бразилия на телефон +55 61 32236193, както и на дежурния телефон в извънработно време +55 61 86023360, допълват от Външно.

 
 

„Аз, Тоня“ ще излезе на екран през декември

| от |

Биографичният филм „Аз, Тоня“ за скандалната състезателка по фигурно пързаляне от САЩ Тоня Хардинг ще излезе на екран през декември.

Продукцията ще тръгне по кината в САЩ на 8 декември – навреме, за да се включи в наградния сезон, кулминация на който са „Оскар“-ите, след като получи ласкави отзиви от критиката след премиерата си на кинофестивала в Торонто по-рано през месеца.

Главната роля в „Аз, Тоня“ е поверена на Марго Роби. Във филма й партнира румънският актьор Себастиан Стан.

 
 

Еротични книги в добро кино

| от |

Минаха цели 10 дни, откакто трейлърът на „Петдесет нюанса освободени“ излезе онлайн. Вълнението от предстоящата развръзка на историята между Крисчън и Анастейжа, уви, за зло или за добро, не занимава целокупното женско население така, както го направи преди няколко години. Може би, защото сексът в продаваната като „хард еротика“ книга е сведен под хигиенния минимум за сметка на други,  по-тривиални неща.

Еротика на кино обаче има и, надяваме се, ще има и за в бъдеще, при това доста по-добра от онова, което Крисчън Грей и неговите анални топчета могат да предложат на драгия зрител. Пък и на читателя.

Затова днес на вашето зажадняло за секси игри внимание предлагаме пет еротични книги, които са адаптирани в обезпокояващи и силно еротични филми. В галерията горе.

 
 

„Kingsman: Златният век“ оглави бокс-офис класацията на Северна Америка

| от |

Шпионската комедия „Kingsman: Златният век“ измести хоръра „То“ от първото място в бокс-офис класацията на Северна Америка с приходи от 39 милиона щатски долара, съобщиха световните информационни агенции.

В продължението на филма от 2015 г. на режисьора Матю Вон отново участват звездите Тейрън Еджъртън и Колин Фърт, като към тях се присъединяват Чанинг Тейтъм, Холи Бери, Джулиан Мур, Джеф Бриджис. Филмът е направен повече за публиката, отколкото за кинокритиците.

„То“ продължава да събира голяма публика. Приходите от филма по творбата на Стивън Кинг през уикенда са 30 милиона долара. Така той стана най-печелившият хорър на всички времена, ако не се отчита инфлацията – общо 266,3 милиона долара . През 1973 г. „Екзорсистът“ спечели 232,9 милиона долара в Северна Америка. Ако се вземе предвид инфлацията, сумата ще се равнява на 1 милиард долара през 2017 г.

„Lego Ninjago: Филмът“ дебютира с приходи от 21,1 милиона и зае третото място в бокс-офис класацията на Северна Америка. На четвърто е „Американски убиец“ с 6,3 милиона долара, следван от „Всички мои мъже“ с 3,3 милиона долара. На шесто място също с 3,3 милиона долара е психотрилърът „Майка“ на Дарън Аронофски с Дженифър Лорънс, който не успя да привлече зрителския интерес и през втората си седмица по екраните.