Цветан Василев: КТБ не е пирамида

| от |

Мит е, че КТБ е пирамида. Банката е финансирала балансирано и отговорно в основните сектори на индустрията, и преди всичко в отраслите, гарантиращи устойчивото развитие на икономиката на страната.

Това се казва в обръщение на мажоритарния собственик на КТБ Цветан Василев, публикувано на личния му сайт. Василев обяснява и как ще направи всичко по силите си за спасяването на банката.

БГНЕС публикува пълния текст на обръщението:

„След динамиката на събитията в последно време се чувствам задължен да изразя и своята позиция. В продължение на повече от три месеца немалко медии ме атакуваха по начин, какъвто не съм си представял и в най-песимистичните си очаквания. По мой адрес бяха тиражирани обидни квалификации и небивалици, някои от които подсказващи определени болестни състояния на техните автори. Но не това е важно.

Мит номер едно: Василев открадна парите и избяга. За незапознатите с фактите около моето напускане на България, нека все пак да припомня, че атаката срещу банката започна с откровено пошъл и треторазряден холивудски сюжет, сътворен от местни сценаристи, според които уж съм „поръчал“, както се казва на жаргон, Делян Пеевски на трима нищо неподозиращи и невинни хора. По това време бях в командировка и след като разбрах, че целта на сценаристите е да бъда публично задържан в качеството ми на Председател на Надзорния съвет на банката, аз реших, че е по-добре да остана в чужбина, докато се изясни това очевидно недоразумение. В този момент не си и представях дори, че безотговорността на държавните институции ще стигне дотам да се окажат сред инициаторите за унищожаване на банката. Въображението ми не допускаше подобен цинизъм. Но те го направиха пред очите на цяла България!

Заявявам най-отговорно, че през онази черна седмица от 13.06 до 20.06, бидейки във Виена, поддържах постоянен контакт както с изпълнителните директори на банката, така и с Управителя на БНБ. След като видях очевидното нежелание на централната банка да заеме адекватна позиция, и страха на Иван Искров от прокуратурата, който бе очевиден, аз взех тежкото решение да поискаме специален надзор от БНБ. В нито един момент не ми е минавала дори мисъл да се крия. Самолетът ми беше във Виена, нямаше повдигнати обвинения, още по-малко – международна заповед за арест, но изпратих самолета с екипажа в София. Изглежда обаче това убягна от вниманието на ангажираните със скандала хора, включително и на медиите, които усърдно тиражираха всякакви нелепици по мой адрес.

Скрит остана и фактът, че за периода 2011 – 2013 година (забележете, че той съвпада с периода, за който съм обвинен, че съм подстрекавал мои колеги да присвояват за мен „онези“ двеста и няколко милиона) банката е капитализирана с 500 милиона чрез пряко увеличение на капитала, капитализация на годишната печалба и предоставяне на подчинен срочен дълг.

Вместо тази информация, в публичното пространство бе пусната нескопосаната история за изнесени чували, надлежно съчинена на една улица с име на латиноамериканска столица. За мое учудване тази нелепост бе преповторена дори от Иван Искров още по-абсурдно – оформена като сигнал до Прокуратурата от 11.07.2014 г. В друга ситуация дори не бих коментирал подобна история, защото тя е обидна, за което и да е общество, камо ли за такова, което е част от европейското семейство.

В същото време в банката по различни сметки на фирми, пряко и непряко приписвани ми, останаха над 220 млн. евро. Но и това по мистериозен начин бе скрито от вниманието на всички. Очевидно, защото бе неудобен факт. Надявам се обаче, че наближава моментът, когато тези неща ще бъдат разгледани, анализирани и оценени от съответните институции.

Мит номер две: Василев се крие. След като банката беше поставена под особен надзор, започнах активна работа по търсенето на начини за нейното възстановяване. Защото твърдо вярвах и продължавам да вярвам в начина, по който е управлявана, в правилността на приетата стратегия и в качеството на нейните активи. Знам, че сега ще започнат спорове по тази тема, но нека да не забравяме, че стойността на активите и концепцията за тяхното управление са различни при работеща и неработеща банка. А причината за сегашното състояние на банката и на финансираните активи е бруталната атака от страна на някои институции под умилителния поглед на БНБ и на тогавашното правителство. И дори при тази арогантност, с която беше атакувана КТБ, тя издържа цяла седмица, което малко банки в света могат да сторят.

Централната банка отсъстваше тогава, независимо от моите опити и опитите на изпълнителните директори да убедят ръководството й да се намеси. Вялата декларация от 18 юни беше закъсняла и бе повече опит за измиване на гузната съвест на Иван Искров, който в прав текст ми заяви, че нямало „да тръгне срещу прокуратурата“. В тази връзка мнението на подуправителя Димитър Костов, когото уважавам за професионализма, от 19 септември ми звучи повече оправдателно, отколкото убедително.

За да подкрепя тезата си, че срещу банката бе организиран погром с участието на държавни институции и техни представители, ще подчертая, че разполагам с неопровержими доказателства за манипулиране и изнудване на клиенти с цел изтегляне на техните средства, създаване на изкуствена паника, координирано изтегляне на средства на държавни фирми и други подобни. При това с широката подкрепа на услужливите медии, странно обединили се срещу посочения с пръст общ враг.

Без никакво съмнение целта беше фалиране на банката на всяка цена и придобиване на някои от апетитните активи на безценица от организаторите на погрома. Става дума за активи, които решително бях отказал да „предоставя“ месец преди това, за да запазя жизнеспособността на банката и сигурността на вложителите. Това винаги е било приоритет за мен!

Повтарям още веднъж: при това организирано насилие, банката устоя цяла седмица. За сравнение ще спомена, че дори в по-лека ситуация друга банка бе на ръба на краха само за ден. Само че в посочения случай „центърът“ за управление на държавата веднага включи защитните механизми и положението бе овладяно. На КТБ обаче подобно решение бе отказано. Сами преценете за какви стандарти става въпрос.

Точно затова реших да се боря докрай: заради моята и на моите колеги истина и най-вече заради тези, които ни довериха парите си! Ще направя всичко, което е по силите ми да възстановим банката и Ви давам дума, че ще съдя докрай виновните за грозната война срещу КТБ. Всички присъдени обезщетения ще вложа във фонд със специални цели!

И понеже възстановяването на банката се превърна в мисия на живота ми, така както преди това беше нейното развитие, реших, че то няма как да бъде осъществено от ареста, който ми бяха предвидили уж мастити прокурори и следователи, на база на измисленото от тях обвинение. Това е единствената причина все още да не съм в България.

Вече знам, че постъпих правилно! Убеден съм, че ще доведа започнатото докрай, защото това е моят кръст. Може тези думи да Ви се струват прекалено силни, но са искрени. Няма да занимавам никого с това, което съм преживял през тези месеци. При дискутирането на модела за преструктуриране на банката Ви уверявам, че последният интерес, който защитавах, беше моя личен интерес! И това може много лесно да бъде проверено!

Мит номер три: Банката е пирамида. Тази басня упорито се разпространява от „центъра“ за управление на държавата, подкрепян активно от бизнесмена Иво Прокопиев. Самият факт, че тези кръгове се обединиха около толкова абсурдно твърдение, говори за нисък интелектуален потенциал. Странно е, но основните им доводи се градят на нескопосаните тези на едно недостойно създание, чиито услуги те си осигуриха по един или друг начин. Странно и страшно е, че и управителят на БНБ Иван Искров се включи в този фалшив хор, ползвайки същите доводи. При цялото ми неуважение към този човек заради неговото безгръбначие, той е добър специалист. Където не достигат разумните доводи, ги заменят с викове, казва великият Леонардо да Винчи.

Заявявам най-отговорно, че банката е финансирала балансирано и отговорно в основните сектори на индустрията, и преди всичко в отраслите, гарантиращи устойчивото развитие на икономиката на страната. И това беше констатирано и от експертите на международна одиторска компания, които няма как да бъдат заподозрени, че работят в моя полза.

Независимо от известните недостатъци на кредитния портфейл на банката, нейните активи обезпечават насрещните й ангажименти. Стоя зад тази позиция. Разбира се, при условие, че имаме нормално и професионално развитие на финансираните от банката проекти. Нещо, което очевидно не е по вкуса на онези, които искаха смъртна присъда за КТБ през юни и юли. Няма как да не спомена и квесторите, част от които усърдно се стараят да „докажат“ тезите на обвинението. Разбира се, защото така им е наредено.

Сравнението на банката с пирамида е просто доказателство, че определени хора и кръгове се опитват да манипулират общественото мнение за някакви свои нечистоплътни цели. Не бих искал да влизам в повече подробности сега, защото част от тезите ще бъдат застъпени и от защитата, както и в предложението за преструктуриране на банката.

Накрая искам да подчертая още веднъж, че независимо от огромното ми разочарование, което изпитах от отношението към мен от представителите на държавните институции, някои медии и политици, аз ще направя всичко по силите си за спасяването на банката. Заради вложителите и достойните служители, които в момента са подложени на унижения и изпитание!

Всички, които ни се довериха, заслужават справедливо решение на предизвиканата от други криза! Заради бизнеса, който беше и остана с нас!“, се казва в обръщението на мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка /КТБ/ Цветан Василев. /БГНЕС

 
 

Невероятната истoрия на 20th Century Fox

| от chronicle.bg |

През 1987 година Fox стана първата телевизия, която предизвика ABC, CBS и NBC.

 

През 1935 година холивудските филмови студия Fox Pictures и 20th Century Pictures се сливат и по-късно стават една от най-доминиращите компании в шоу бизнеса – 20th Century Fox. Първоначално финансите на компанията растат колебливо през 60-те и 70-те, но се стабилизират през 1977, когато тя пуска най-печелившия филмов франчайз в историята: Star Wars.

С добри банкови сметки Fox излиза на пазара и бързо е купена от двама милиардери – Марвин Дейвис и Марк Рич. Един от новите собственици обаче има проблеми и то какви!

През 1985 година Рич напуска САЩ, защото се разбира, че е правил незаконни сделки с Иран по време на кризата със заложниците от 1980, а също така и че дължи 100 милиона долара данъци (Забавен факт: тогавашният президен Бил Клинтън помилва Рич часове преди да напусне длъжността на президент през 2001 година). Оставен сам и с огромно филмово студио Дейвис дава компанията на News Corporation собственост на австралийския магнат Рупърт Мърдок.

Мърдок наема бившия вицепрезидент на ABC Бари Дилър за шеф на 20th Century Fox. Дилър е телевизионен човек, откривател на снимането на филми специално за телевизията и по-късно помогнал за създаването на сериали като „Taxi“ и „Cheers“. Неговите плановете не са студиото да снима филми, а да стане нов телевизионен канал. И получава зелена светлина.

Въпреки че News Corp. има достатъчно пари да налее в новия канал, Мърдок не иска да атакува трите големи телевизии директно в прайм тайма, когато излъчват най-силните си програми. Затова първото предаване на телевизия Fox е „The Late Show With Joan Rivers“, излъчено на 9 октомври 1986 година, в 23:00 часа.

То не е особено успешно, но поставя телевизията в публичното пространство и до пролетта тя вече е готова за превземане на праймтайма. Започва плахо като излъчва само две програми в неделя, най-малко гледаното време тогава. На 5 април 1987 година, в 20:00 започва първата от тях – „Married…With Children“. След него, в 20:30 идва „The Tracey Ullman Show“ – модерно вариате предаване. И двете постигат успех – „Married…With Children“ има 11 сезона, а „The Tracey Ullman Show“ само 4, но сегментът с анимацията продължава да се излъчва и след него, та до днес, като става един от най-великите анимационни сериали в историята – „The Simpsons“.

След първата неделя Fox започва да добавя ново предаване всяка неделя, докато изгражда програма от 3 часа. Първо е едночасовата полицейска драма „21 Jump Street” с Джони Деп, следват комедиите „Mr. President“ и „Duet“.

Програмите за останалите дни от седмицата също се пускат по подобен начин. Събота – след 3 месеца, през юли 1987, понеделник се запълва през 1989, вторник и петък – през 1990, а програма за цялата седмица има през януари 1993.

Но въпреки че Fox има популярни предавания, телевизията все още не получава заслуженото уважение от другите ТВ канали. Поне до 1994 година, когато успява да купи правата за излъчване на National Football League. Телевизията дава повече пари от CBS, която излъчва мачовете от 1952.

През 2003 Fox става най-гледаната телевизия, основно заради хитовото риалити „American Idol“.

 

 
 

„Истанбул червен“ – победител на първия конкурс на „Синелибри“

| от chronicle.bg, БТА |

Третият кино-литературен фестивал CineLibri приключва, но срещите с киното и литературата продължават. „Истанбул червен“ на Ферзан Йозпетек – победител на първия конкурс на „Синелибри“, ще има три допълнителни прожекции – днес, в последния ден от фестивала, от 14.00 ч. в „Евросинема“, на 23 октомври от 18.30 ч. в кино „Одеон“ и от 19.30 ч. в Културния център Г8.

„Изгубеният град Z“, „По действителен случай“ и „Завръщане в Монтаук“ ще бъдат разпространени от CineLibri и извън рамките на фестивала, като при последния това ще се случи специално с желанието на режисьора на филма Фолкер Шльондорф.

Финалът на фестивала ще бъде поставен с грандиозно парти с участието на Рут Колева и диджеите DJ VaGro и DJsupermax тази вечер в Sofia Live Club след 21.30 часа. Входът е безплатен и всички са поканени.

Извънредните прожекции продължават до 26 октомври в „Евросинема“, „Одеон“ и Г8 и включват още „Дама Пика“, „Изгубеният град Z“, „Светлина между два океана“, „Бунтовник в ръжта“, „Ана Каренина. Съдбата на Вронски“, „Вечерята“, „Любимата формула на професора“, „Дюн“ на Ходоровски“, „Историята на прислужницата“, „Дона Флор и нейните двама съпрузи“, „Хомо Фабер“.

 
 

Харви Уайнстийн може да бъде изключен от американската Гилдия на режисьорите

| от chronicle.bg, БТА |

Американската Гилдия на режисьорите е започнала дисциплинарна процедура срещу скандалния продуцент Харви Уайнстийн, която може да доведе до изключването му.

От организацията съобщават, че процедурата е задействана на 13 октомври.

Ден след срещата на управителния съвет в събота, Гилдията на режисьорите разпространи изявление, с което осъжда сексуалния тормоз като цяло.

Преди броени дни американската Академия за телевизионно изкуство и наука, която присъжда наградите „Еми“, също гласува да започне дисциплинарна процедура срещу изпадналия в немилост продуцент. Организацията ще реши съдбата на Харви Уайнстийн през ноември.

След като десетки жени обвиниха Уайнстийн в сексуален тормоз, продуцентът беше уволнен от собствената си компания, съосновател на която е заедно с брат си Боб.

Харви Уайнстийн впоследствие беше изключен от Академията за кинематографично изкуство и наука, която присъжда наградите „Оскар“, от Гилдията на продуцентите и от Британския филмов институт, припомня агенцията.

 
 

Джорджо Армани разкри плановете си за модния бранд

| от chronicle.bg, БТА |

Джорджо Армани планира да прехвърли дял от модната къща към благотворителната си фондация в опит да предотврати разцеплението на бранда, съобщиха Ройтерс и Асошиейтед прес.

Миналата година 83-годишният Армани създаде фондация, носеща неговото име, и заяви, че смята да я управлява до края на живота си. Със състоянието си, оценено на близо 6 милиарда щатски долара, той все още е водеща фигура във втория по големина моден гигант на Италия, но не е посочил свой наследник.

Армани няма деца. Племенниците му Роберта и Силвана работят в „Армани“, а братовчедката им Андреа Камерана наскоро напусна, но остава член на борда на директорите. Дългогодишният асистент Панталео Дел’Орко отговаря за мъжката мода и членува в борда на фондацията.

Модният дизайнер каза, че след смъртта му трима души, които той посочи, ще управляват фондацията. Тя ще има финалната дума, ако бордът на директорите на модния бранд достигне задънена улица при вземането на решение.