Toyota RAV4: 20 години на пазара

| от |

През месец май 1994 година, на пазара излиза серийната версия на компактния SUV Toyota RAV4. Моделът е представен малко по-рано – на автомобилния салон в Женева, а корените му се крият още в края на 80-те години на миналия век.


 

1

След появата си на пазара преди 20 години, Toyota RAV4 предизвиква истински бум. В началото от Toyota залагат на около 4500 продажби, но още първия месец заявките надхвърлят 8000. Името си моделът получава от фразата Recreational Active Vehicle with 4 wheel-drive (автомобил за свободното време с 4 задвижващи колела). В началото е представен като компактен триврат модел и е бил доста различен от традиционните 4х4 автомобили с повишена проходимост – малък за времето си двулитров двигател, монокок купе и независимо окачване с дължина от едва 3,69 метра (или по-къс от колите в днешния В-сегмент). Смело можем да твърдим, че именно RAV4 поставя основите на съвременния SUV сегмент.

2

На автомобилния салон в Токио през 1989, Toyota представя концепцията RAV-FOUR, индикираща желанието на японците да представят нов тип 4WD автомобил. Студията била единствено шоу модел, без пълна детайлност за евентуален сериен модел. Идеята, обаче се приела доста добре и през март 1991 била дадена зeлена светлина за проекта.

3

По това време, на главният инженер на компанията Масакацу Нонака му било доста трудно да убеди другите департаменти в Toyota, че би било възможно създаването на масово производство за автомобил, продаващ се в сегмент, който дори не съществувал. Тогава фразата “Sports Utility Vehicle” била все още непозната и много хора в компанията просто не можели да си представят такъв тип компактен 4х4. Така, разработката забуксувала поради вътрешни противоречия. Екипът, работещ по RAV4 почти се предал, когато дошла неочаквана подкрепа в лицето на търговските подразделения в Европа и Япония. Следейки пазара отблизо, мениджърите преценили, че това било правилното време за този тип автомобил. И се оказали прави – още по време на пазарната си премиера Toyota RAV4 станал тотален хит.

4

През 1994 година били продадени 53 000 бройки Toyota RAV4, следващата година продажбите се удвоили, а после и утроили. Миналата година броят на продажбите е бил десетократно по-голям от този през 1994. Както Над 5 милиона са продадените до момента компактни японски SUV, от тях 1,3 милиона в Европа. Близо 90% от произведените машини все още се движат по пътищата. Разбира се, конкуренцията също не спяла през тези 20 години – през 2010 на пазара имало 10 различни модела в компактния SUV сегмент, а днес те са вече 19. Пазарът на подобен род возила е нараснал с 36% между 2008 и 2013 година, като се очаква този ръст да продължи стабилно.

5

Освен, че нараства, от 1994 година насам сегментът доста се променя и развива. Едно време клиентите купували компактен SUV като алтернатива на хечбек или купе, а днес пазарът е насочен повече към семействата, търсещи заместници на MPV и комби моделите. Естествено, Toyota следва тези тенденции и можем да видим, че настоящото, 4-то поколениеToyota RAV4 е доста различно от предшественика си, с доста по просторен интериор, по-висококачествени материали и доста по-голямо внимание върху комфорта.

6

Първото поколение на Toyota RAV4 се произвежда между 1994 и 2000 година. Автомобилът е лансиран като триврата версия с напречно монтиран двулитров бензинов двигател с мощност 115 к.с. и постоянно 4х4 задвижване без бавни скорости. Купето е монокок конструкция с независимо окачване, a като цяло за база служи шасито на Corolla. През 1996 година е представена и версия с 5 врати, както и вариант с мек таван на тривратия модел.През 1998 моделът минава фейслифт, а година по-рано е представен и първият електрически задвижван RAV4 EV.

7

Второто поколение на RAV4 се произвежда от 2000 до 2006 година. Моделът леко нараства спрямо предшественика си и вече се предлага с два двигателя – 1,8-литров със 123 к.с. и двулитров със 150 к.с. Задвижването 4х4 е модифицирано с Торсен диференциал и LSD блокаж на задния мост като опция. През 2002 започва внедряването и на двулитров дизелов двигател. За някои пазари се предлагат две версии – Edge и Cruiser с разлика в някои елементи по екстериора. За моделната 2004 година RAV4 минава през фейслифт, като получава 2,4-литров бензинов двигател със 161 к.с. на мястото на двулитровия. Обновленията си личат най-вече в предната част, където има нова броня и обновени светлини. В САЩ компактният SUV става любимец на жените, които представляват най-голямата пропорция клиенти сред всички модели и марки на пазара.

8

Третото поколение на Toyota RAV4 вече се изгражда на изцяло нова платформа. Тривратата версия отпада, но остава опцията за две колесни бази за някои пазари като САЩ и Русия. Цялостната дължина нараства с 19 см при късата и 47,5 см при дългата база. Гамата двигатели нараства, като вече се предлагат 2,0, 2,4, 25, и 3,4-литрови бензинови двигатели, както и 2,2-литров дизел с два варианта на мощността. Нова е и 4WD системата, която вече е с електронно контролиран куплунг, прехвърлящ двигателното усилие между прения и задния мост. В допълнение се предлагат и асистенти за потегляне и спускане по наклон. Клиентската група започва да се измества от млади двойки и неженени хора към майки и млади семейства с деца. За моделната 2009 RAV4 минава през освежаване, като получава сериозен редизайн и нов 4-цилиндров двигател, както и много нови системи за сигурност и забавление. През 2011 всъдеходът получава още един, лек фейслифт.

9

Настоящото, четвърто поколение Toyota RAV4, бе представенопрез есента на 2012 година и е на пазара от миналата пролет. Моделът вече се предлага само с една колесна база и 5 врати за всички пазари. Предлага се с двулитров или 2,5-литров бензинов двигател и дизели с обем 2 и 2,2 литра. Системата 4х4 е новата Dynamic Torque Control AWD, следяща с многобройни сензори различни процеси при движение на автомобила.

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Милано – модерното предградие на Италия

| от Дарио Диониси |

Посетих Милано в началото на годината в един мрачен дъждовен ден, но точно това време ми показа автентичната атмосфера на града. Милано е един от онези динамично движещи и развиващи се градове, в които не се усеща колко бързо лети времето и не бива да се изостава от ритъма на града. Известен още като една от модните точки на света, Милано се е утвърждава като един от фаворитите за посещение от туристите.

“Малката” катедрала на Милано е една от най-красивите в света, в това няма спор. Тя е обградена и изрисувана в красив бял мрамор, който става още по-красив, когато е облян от слънчеви лъчи. Но защо я наричам малка? Ако помните от публикациите за Флоренция и Верона, повечето италиански градове имат въведен закон, в който забраняват да се строи нещо по-високо от катедралата. Не и в този случай! Милано, като най-бързо развиващия се град в Италия, има небостъргачи и други по-високи сгради, които скриват катедралата.

1-min

За посещението на катедралата имате две възможности: да се качите и да разгледате архитектурното разнообразие по балконите й и да се качите на покрива, който ще ви отвори гледка към града или да влезете вътре в самата катедрала. Повече детайли в полезна информация.
Аз, като любител на гледките от високо, предпочетох да се възползвам от изкачването на сградата. Опашките бяха километрични и нямах времето, за да си позволя да посетя и двете неща едновременно, но силно ви препоръчвам, ако вие имате тази възможност, да се възползвате.

Любопитен факт:

Знаете ли, че катедралата разполага с 3591 статуии и 135 кули. Като на тези кули са поставени мадоните.
Интересно е да спомена, че можете да си „осиновите“ една от мадоните, като заплащате чрез дарения поддръжката й.

Полезна информация:

Работно време на катедралата: Всеки ден 09:00 – 19:00;

Входа на катедралата е безплатен, но се изчаква опашка в натоварените дни;

Следващата значителна забележителност е в непосредствена близо до дуомото на Милано, става въпрос за уникалната по рода си Галерия Виторио Емануеле II. Тя представлява две улици, които се кръстосват под формата на латински кръст и всичко това е покрито под изрисувано стъкло и желязо.
Също така, това място притежава титлата на първия мол в света. Мястото набира бързо популярност и става любимо за срещи на граждани и туристи. В днешно време може да се насладим на многобройни ресторанти и магазини от висок клас. По фасадите забелязваме изобилие от изкуство. Като започнем от купола, където са изобразени под формата на мозайки континентите- Европа, Азия, Африка и Америка и около тях са поставени много статуи на видни артисти и учени от Италия.

IMG_20170430_095107-min

Полезна информация:

Мястото винаги е пълно и няма конкретен час, в който бих ви препоръчал да го посетите, освен рано сутринта. Но определено няма да го усетите така, както когато е пълно с хора и животът кипи; По четирите коридора на галерията са изобразени гербовете на 4 града- Рим, Флоренция, Торино и Милано. Казва се, че ако стъпите върху гениталиите на бика (гербът на Торино) и се завъртите три пъти, ще ви донесе много късмет;

За съжаление времето ми в града беше ограничено и това, на което наблегнах беше самата разходка в него. Нали знаете как всеки един град носи своите мисли, емоции и чувства и за да ги усетиш, трябва да му отделиш време и да се потопиш в него. Ето защо понякога е приятно само да се разходиш без определена цел и посока, без да е нужда да обиколите 10 музея за 2 часа и да забравите всичко, което сте видели, но да знаете, че сте го нащракали. Това, което направих аз бе да се разходя из културните паметници на града като: операта Ла Скала, статуята на Леонардо да Винчи, замъка Сфорцеско и арката на Мира.

7-min

Но преди да потегля и да си кажа финално ciao с Милано трябваше да посетя още едно място. А именно – Тайната вечеря на Леонардо да Винчи. Шедьовър, който си заслужава да се види на всяка цена! Тук е моментът да споделя, че бях истински късметлия, защото не си бях направил предварителна резервация, а в последствие се оказа, че има и месечна квота за билети за посещение. Но както и да е, взех последния билет за месеца в последния час за последната група за деня. (да, знам, истински късметлия съм!

Тайната вечеря (на италиански, L’Ultima Cena) е стенопис от Леонардо да Винчи, нарисуван за неговия покровител – херцог Лудовико Сфорца през 1498 г.. На картината е изобразена сцена на Тайната вечеря от последните дни на Исус, както е описано в Библията.
Тя е изобразена върху стената на малката църква Санта Мария деле Грация, което е малко рисковано от гледна точка на това какво може да се случи във времето. А последната щета върху шедьовъра е нанесена по време на Втората световна война, на 15 август 1943 г., когато трапезарията бива ударена от бомба. Защитни торби предпазват картината от разрушаване, но вибрациите от удара частично я повреждат.

Полезна информация:

Съветвам ви да си запазите билет поне три месеца по-рано! Билети може да си закупите от тук:
Влиза се в групи като те са максимум по 25 човека;

 
 

Как да направим перфектния чай според Джордж Оруел

| от chronicle.bg |

Според Джордж Оруел „чаят е една от основите на цивилизацията“ и както много от съгражданите си британци, той също има силно мнение за това как се приготвя напитката.

Един ден през 1946 Оруел осъзнава, че готварските книги имат скромни инструкции за приготвяне на чай и решава да се справи с тази оскъдица. Той публикува метода си в „Evening Standard“ през януари същата година. Въпросният метод е както следва:

 

1) Използвайте чай единствено от Индия или Шри Ланка. За Оруел по-евтините чайове „не вдъхват достатъчно стимул“. Също така „китайските чайове са окей, но човек не се чувства по-мъдър, по-смел или по-оптимистичен след като ги пие“.

2)Приготвяйте чая в порцелан или глинен съд и само в малки количества. Чай, направен в съд по-голям от чайник или в съд направен от метал (с изключение на калай) или с емайлово покритие, според Оруел, има лош вкус.

3) Затоплете чайника предварително. Поставете го в задната част на печката. Писателят твърди, че да се залее чайника с топла вода, за да се затопли, не е оптимален вариант.

Някои хора действително загряват съда, в който ще приготвят чай, предварително. Това се прави по две основни причини. Първо, така се избягват счупвания заради голямата разлика в температурата на горещата вода и студения съд. Второ, така вкусът на чая става по-богат, особено на черните чайове. Предварително загрятият чайник поддържа температурата на водата висока за по-дълго, а това повлиява топенето на чая.

Разбира се, по въпроса се водят много спорове. Други пък твъдят, че предварителното затопляне ощетява вкуса на по-леките чайове. Според трети няма никаква разлика…

4) Правете чая силен. Тук Оруел е непреклонен, дори въпреки факта, че по това време във Великобритания са били позволени само по 2 унции (56 грама) чай на човек на седмица. Но колко силен? Около 6 чаени лъжици с връх на четвърт чайник. Според лондончанина „една чаша силен чай е по-добре от 20 чаши слаб“.

5) Чаят трябва да плува спокойно в чашата, докато се топи. Всякакви рестрикции около движението на чаените листенца вредят на потенциала му.

6) Водата трявба да ври, когато се сипва в чайника. Джордж дори съветва съдът, в който се кипва водата, да се държи на огъня (ако печката ви е газова), докато се сипва чайника.

7) Разбъркайте чая и оставете листенцата да се въртят. Това помага на чая да се свари.

8) Ползвайте широка чаша. Това помага, твърди Оруел, да се запази напитката топла по-дълго. В малка чаша „чаят става студен преди човек дори да го е почнал“.

9) Сметаната разваля вкуса. Във Великобритания чаят се сервира с мляко, а през 40-те години млякото се е продавало без да се обира сметаната на повърхността. „Прекалено сметанестото мляко дава лепкав вкус на чая“ са думите на Джордж Ордуел.

10) Първо сипете чая и след това млякото. Това е може би най-спорната точка от рецептата. За по-любопитните: науката ни съветва (да, има изследвания по този въпрос) първо да сипем млякото, защото ако е го сипем второ топлата вода ще го нагорещи неравномерно, а това ще накара протеините да се денатурират. Тоест, ще си загубят структурата и ще се съсирят.

И отново – дали съсирените протеини вредят или обогатяват чая се спори.

11) Не го подслаждайте! Ако човек приготвя чай по руския начин, Оруел позволява подсладители. Иначе – твръдо не.

 

Бонус факт:

Държавата, която пие най-много чай на глава от населението, не е Великобритания, а Турция с почти 8 килогрма на човек.

 
 

Двубоят Пулев-Джошуа окончателно пропадна

| от chronicle.bg |

Двубоят между Кубрат Пулев и Антъни Джошуа няма да се състои, обяви промотърът на световният шампион Еди Хърн. Българският боксьор е получил частично разкъсване на гръден мускул и няма да успее да се възстанови за 28 октомври.

Вместо него на ринга на стадион „Милениум“ в Кардиф ще се качи Карлос Такам. Камерунецът с френски паспорт е на 36 години и има 35 победи и три загуби в професионалния бокс. Той е №3 в ранглистата на Международната боксова федерация (IBF), за чийто пояс Пулев беше първи претендент.

„В късния следобед получих обаждане от Кале Зауерланд, който ме информира, че Пулев е контузил рамото си може би е аут от двубоя. По-късно това беше потвърдено от неговия доктор. Според правилата на IBF претендентското място отива при следващия по ранглиста, който е Такам“, заяви Хърн.

Освен пояса на IBF Джошуа ще защитава титлите на Международната боксова организация (IBO) и Световната боксова асоциация (WBA).

Олимпийският шампион от Лондон 2012 преследва 20-ата си победа в 20 мача на професионалния ринг. Всеки един от двубоите му е завършил с нокаут.

„Това е трудна ситуация за Антъни, защото той се подготвяше целенасочено за стила и височината на Пулев. Сега ще трябва да се изправи срещу боксьор с коренно различен стил. Досега това не се е случвало в кариерата му, но той е готов за всякакви предизвикателства“, каза още Хърн.