Това не е за всеки

| от |

Екскурзия из бедняшките квартали на Мумбай, лятна почивка в Ирак или пък ски отпуска в Северна Корея: и кризисните региони по света имат туристически потенциал. Засега обаче те привличат най-вече търсачи на приключения, пише Дойче веле.

540469-india-tourists

„Беднякът милионер“ бе филмовата сензацията на 2009-та: филмът, удостоен с осем Оскара и четири Златни глобуса, разказва историята на двама полусираци от бедните квартали на Мумбай. Лентата привлече милиони туристи към Индия, и по-скоро към покрайнините на Мумбай. Факт е, че от световната ѝ премиера насам броят на чужденците, посетили някой от бедните квартали на метрополията, е нараснал с 30 процента. „Вече има дори екскурзоводи, които са се специализирали в разходките из бедните квартали“, казва индийската режисьорка Лъвлин Тандън.

„Хората са любопитни и като туристи искат да видят свят, който е по-различен от този, в който живеят те самите“, допълва тя. И това не е нищо ново. Туризмът в бедни страни, в региони, които са ставали жертва на природни бедствия, в страни, в които се е водила или все още се води война, не е от вчера. Още през 19-ти век в Манхатън се организират разходки из бедняшките квартали. След атентатите от 11 септемри 2001 година пък Ню Йорк привлича огромен брой туристи от цял свят. Към обичайните туристически турове спадат и пътуванията до гетата на Рио де Жанейро, Йоханесбург или Кейптаун.

Разходка из гетата на Рио или почивка в Ирак?

Не са малко обаче критиците, които имат етични съображения и окачествяват пътуванията из бедняшките квартали като вид експлоатация. Лъвлин Тандъм се противопоставя на подобни твърдения. „Бедняшките квартали на Мумбай не са някакви пусти и лишени от живот райони, чиито жители седят отчаяно и позират на любопитните туристи. Повечето обитатели са твърде заети, за да обръщат внимание на туристите. Освен това туровете из бедняшките квартали са си доходен бизнес. Екскурзоводите, които в повечето случаи произхождат от гетата, печелят добре, а занаятчиите продават своите сувенири. Парите остават в бедняшките квартали и се инвестират в нов бизнес, а това е добре“, казва режисьорката.

И други региони по света, лишени от природни забележителности и идилични местенца, се надяват да спечелят от туризма. Човек обаче трудно открива подобни оферти на международната туристическа борса в Берлин. В тазгодишното изложение в Берлин присъстват 189 държави и региони. Афганистан и Северна Корея нямат щандове на туристическата борса. В замяна на това тук са изложители и туроператори от Йемен, Ирак, Судан и Алжир. Щандовете на тези държави са един до друг в палата № 21. В тях обаче почти няма посетители – дори и когато пред щандовете пеят или танцуват фолклорни групи от тези страни.

„Никога не бих искал да кажа нещо лошо за страната ми“, казва директорът на иракската туроператорска агенция „Ал-Манар“ Мохамед Карем. „По света има много държави с относителна стабилност. Не се информирайте за Ирак от медиите, а от хората, които вече са били там“, съветва той. Карем подчертава, че в Ирак има достатъчно охранителни фирми, които могат да се грижат за туристите. „В страната ни постоянно идват чуждестранни туристи и досега никой от тях не е бил убит. Ние можем да гарантираме сигурен престой на хората, които идват в Ирак. Те просто не бива да ходят в нестабилните региони“, казва той.

В думите на Карем се долавят едновременно надежда и отчаяние. Ирак е многообразна страна, в която през вековете са се запазили ислямски, християнски и еврейски традиции. По иракските земи има общо 600 забележителности с религиозен характер. „Надявам се един ден Ирак да се отърси от образа, който разпространяват медиите в момента“, казва Мохамад Карем. Той знае много добре, че сега може да привлече в Ирак само търсачи на силни усещания и приключения.

Търсенето на подобни туристически пътувания не е особено голямо, но все пак има малък пазар и за подобни оферти. Доказателство за това е британският туроператор „Hinterland Travel“. От 35 години туристическата агенция предлага т.нар. приключенски пакети. За тази година са предвидени турове в Ирак, в Южен Пакистан и Афганистан.

Фотожурналистът Джордж Куриан, който често е пътувал по работа из Афганистан, не проявява разбиране за подобни екскурзии. „В Афганистан няма никаква сигурност. През последните години ситуацията дори се влошава. Когато видя някой турист, се питам защо въобще е решил да дойде тук на екскурзия и да рискува живота си“, казва той.

В сравнение с Афганистан, Иран е постигнал известен напредък в туристическия бранш. „Иран постепенно се отваря към света и днес е една от най-сигурните туристически дестинации в Близкия Изток“, казва Манфред Шрайбер от туроператорската агенция „Stusiosus“. Според него в страната няма насилие и проблеми със сигурността. „Туристите, които посещават Иран, искат да видят една от големите древни култури“, казва Шрайбер. От „Stusiosus“ предлагат турове, в които туристите могат да влязат и в контакт с местното население. „Понякога това е някой сунитски молла или пък някой творец. Искаме да покажем на туристите ежедневието в страната“, казва Шрайбер.

North Korea Koreas US Missiles

На ски в Северна Корея?

Подобно на „Stusiosus“, туроператорът от Зигбург „BCT-Touristik“ предлага приключенски пътувания до Северна Корея. Екскурзията трае десет дни и може да бъде продължена с пътуване до Южна Корея. Управителят на „BCT-Touristik“ Улрих Бексте наблюдава у клиентите си различни мотиви да посетят Северна Корея. „От една страна това са хора, за които комунизмът все още е нещо прекрасно, но има и такива, които просто искат да видят нещо ново“, казва той.

Шрайбер твърди, че в Северна Корея няма никакъв проблем за сигурността на туристите. „Политическата ситема е такава, че нищо не може да се случи. Освен това по време на екскурзиите туристите са съпровождани от двама експерти, които следят за това да няма отклонения от начертания маршрут. Туристите нямат много възможности за разговори с местните хора. Въпреки това могат да видят много забележителности“, казва той.

По всичко изглежда, че Северна Корея иска да разшири туристическия бизнес. В последно време Пхенян докладва за три нови туристически региона. Сред тях е и един зимен курорт с 110 километра ски писти. Манфред Шрайбер обаче не съветва любителите на зимните спортове да ходят на ски в Северна Корея. „Човек може много добре да кара ски и в Япония“, казва той.

 

 
 

Мол забавлява мъжете с ретро видео игри

| от chronicle.bg, по БТА |

Мол в Шанхай инсталира четири кабини, в които мъжете, придружаващи съпругите си на пазар, да могат да се забавляват с видео игри от 90-те години на миналия век, съобщи в. „Дейли телеграф“.

Услугата, обявена като „място за почивка за съпрузи“, е безплатна, докато тече изпитателният срок. Ако остане постоянна, това ще се промени.

Във всяка кабина има стол, монитор, компютър, геймпад. Из мола има реклами на новата услуга. Използващите я са доволни, че могат да оставят съпругите и приятелките си да пазаруват спокойно, без да нервничат до тях. Някои обаче се оплакаха, че кабините са задушни.

Отношението на жените към кабините е различно. Някои ги харесват, но други казаха, че след пазара трябва да чакат мъжете си да си доиграят.

 
 

Ватикана: „Майка Тереза не е стока“

| от chronicle.bg, по БТА |

Ватикана се изуми от решението на ордена „Мисионери на милосърдието“ в Калкута да регистрира носеното от майка Тереза наметало в бяло и синьо като търговска марка, предаде Франс прес.

„Майка Тереза от Калкута е универсален символ, обичана е от вярващи и невярващи, от хора с различна вяра“, заяви кардинал Жозе Сарайва Мартинш пред сп. „Панорама“.

Преди няколко дни 85-годишният кардинал научил, че индийските власти удовлетворили иск за авторско право, представен от „Мисионери на милосърдието“ в Калкута.

Това означава, че ще трябва да се плащат такси от всички, които използват под каквато и да било форма – снимки, филми, книги, прочутото облекло на онази, която спечели Нобелова награда за мир през 1979 г. и бе канонизирана през 2016 г.

„Абсурдно е за нейната наметка със сини ивици по краищата да трябва да се плащат такси“, отбеляза монсеньор Жозе Сарайва Мартинш.

 
 

WWF създаде модна колекция в защита на Пирин

| от chronicle.bg |

Природозащитната организация WWF България създаде първата си модна линия, наречена „Камуфлаж за Пирин“. Новата колекция камуфлажни дрехи е вдъхновена от последните тенденции в управлението на природното богатство и е провокация за опазването на биоразнообразието в България.

Името на колекцията(камуфлаж) поражда асоциации за сливане на човека с природата. Но в този случай човекът не се слива с дивата страна на природата, а с човешката – тази на строителството. Дизайнът на дрехите е направен от снимки на строителни площадки, които изглеждат като камуфлаж. Главната идея е, че скоро, ако продължи застрояването в планината, с този нов камуфлаж ще може човек да се слее с заобикалящата го среда в Пирин.  Модната линия е създадена за клиентите, които искат да са крачка пред всички в сливането с околната среда в Пирин.

WWF_Spasi_Pirin_02
Снимка: Васил Германов; модел: Ива Енгьозова

Засега „Камуфлаж за Пирин“ е лимитирана серия, но има реален шанс да стане масова, в случай че правителството приеме подготвения нов план за управление на Национален парк „Пирин“. Той предвижда увеличение на зоните, в които е разрешено строителство и отваряне на 60% от територията на парка за ползване на дървесина.

WWF_Spasi_Pirin_03
снимка: Васил Германов; модел: Цветан Апостолов
 
 

Две нови книги за Хари Потър през октомври

| от chronicle.bg, по БТА |

Две нови книги за Хари Потър ще бъдат публикувани за британска изложба, посветена на 20-годишнината на поредицата, съобщи Асошиейтед прес.

Изложбата „История на магията“ ще бъде открита в Британската библиотека през октомври. Издателската къща „Блумсбъри“ обяви, че във връзка с нея ще публикува две нови книги за Хари Потър.

„Хари Потър: История на магията – книга за изложбата“ ще запознае читателите с предметите, изучавали в училището за магьосници на Хари Потър.

„Хари Потър – пътешествие в историята на магията“ ще разкаже за загадъчни неща, като алхимията, еднорозите, древните магии. И двете книги ще излязат от печат през октомври.

Изложбата „История на магията“ ще продължи до края на февруари 2018 г.