Северната лига щурмува италианската десница

| от |

Любомир Миласин от Франс прес

Младият лидер на Северната лига Матео Салвини щурмува италианската десница, мечтаейки да постигне в Италия резултатите във Франция на водачката на крайнодесния Национален фронт Марин льо Пен.

„Искаме мнозинство в Италия, не ме интересува нарастване с 2 процентни пункта. Готвим се за бъдещето. След това правителство няма да има потоп, а възстановяване“, заяви неотдавна Салвини в интервю.

„Има нужното политическо пространство да се постигне това, не само поради ситуацията в Италия, а и благодарение на европейска вълна, задвижена от успеха на Марин льо Пен“, чийто Национален фронт спечели около 25 процента от гласовете на последните европейски избори, заяви Джовани Орсина, преподавател по политология в римския университет „Луис“.

„Силвио Берлускони е в много нестабилна позиция“ след значителния спад в резултатите на партията му „Форца Италия“ на изборите, „освен това той е лидер в напреднала възраст, почти на 80 години, срещу младия Салвини“, който е на 41 години, продължава Орсина.

За да пробие на национално равнище, а не само в Северна Италия, Салвини планира учредяване на движение около неговата личност, в което също имитира Марин льо Пен и нейното Морскосиньо движение (морскосиньо, на фр. bleu marine – игра на думи с името на лидерката).

„Където Лигата я няма, може да се зароди ново движение около лидера на Лигата и неговата харта на ценностите“, каза той.

Тази „харта на ценностите“ е широко формулирана и насочена към голям кръг потенциални избиратели.

„Не на имиграцията, не на джамиите и драстично намаление на данъците. После решително „не“ на тази лява Европа. Трябва да си върнем националния и валутния суверенитет“, изброява Салвини, който подкрепя излизане на Италия от еврозоната.

„Всичко ще зависи от способността му да спечели гласове в южната част на страната“, отбелязва обаче Орсина, който посочва, че в езика на Лигата „врагът вече не е Рим, а  Брюксел“.

„Избирателите на Лигата все още са само в Севера, където партията достига 30 процента подкрепа, и нямаме признаци на растеж в Юга“, отбеляза Антонио Ното, директор на социологическия институт ИПР Маркетинг, цитиран във в. „Стампа“.

Опетнената от скандали през 2012 г. Лига, която в апогея си достигаше 10 процента от гласовете, получи само 4 процента на парламентарните избори през февруари 2013 г. и увеличи резултата си до 6,2 процента на европейските избори през май 2014 г.

В проучванията за избирателните нагласи партията в момента е на четвърто място с около 8 процента след Демократическата партия на премиера Матео Ренци с около 40 процента, „Движение 5 Звезди“ на Бепе Грило с около 20 процента и „Форца Италия“ с около 15 процента.

Изненадващо обаче Салвини заема втора позиция с 28 процента подкрепа в класацията на италианските политици, които вдъхват най-голямо доверие след Матео Ренци с рейтинг 54 процента, но изпреварващ Силвио Берлускони (24 процента) и Бепе Грило (19 процента), сочи неотдавнашно допитване.

Този възход на Салвини „устройва Матео Ренци, защото отслабва Форца Италия“ и по косвен път укрепва позицията на премиера, каза Орсина.

Запазват се обаче съмненията за способността на Лигата да стигне до управлението, след като направи завой рязко надясно.

„Дори и по чудо да получи 20 процента от гласовете, тя при всяко положение ще е осъдена да стои в опозиция, защото би се получил твърде голям разрив в десницата“ за създаване на коалиция с другите десноцентристки партии и поемане на държавното управление, смята Орсина.

На същото мнение е и привърженикът на десницата професор Алесандро Кампи, който смята, че „Салвини в най-добрия случай ще успее да изгради льопенистка десница, осъдена да остане опозиционна сила и никога управляваща“, пише в. „Стампа“. Освен ако не спечели облога си, разбира се.
/БТА/

 
 

80 години от първата публикация на „Хобитът“!

| от |

Днес се навършват 80 години от първата публикация на книгата „Хобитът“ на известния британски писател Джон Роналд Руел Толкин.

Той е известен не само като писател в жанра фентъзи, но и като поет, преводач, лингвист и филолог. Възпитан е в строги католически традиции и получава блестящо образование. През 1915 г. завършва колежа Ексетър към Оксфордския университет, където изучава английски език и литература. По-късно Толкин взима участие в Първата световна война, по-специално в сраженията край река Сома през 1916 г., преди да бъде демобилизиран през 1920 г. През 1925 г. става преподавател по англосаксонски език и литература в колежа Пембрук към Оксфордския университет, където си спечелва репутация на един от най-добрите филолози на своето време.

Успоредно с педагогическата и изследователската си работа пише стихове и проза. Книгите му стават класически образци в жанра фентъзи. Освен това Толкин създава няколко изкуствени езика, сред които куеня (език на висшите елфи), синдарин (език на сивите елфи), хуздул (таен език на гномите). Приживе са публикувани над 10 негови романа, повести, разкази и поеми, много стихотворения и редица трудове в сферата на езикознанието. Много други негови творби са публикувани след смъртта му.

толкин

Първото издание на „Хобитът“ е публикувано от издателство „Джордж Алън и Ънуин“ на 21 септември 1937 г. с тираж 1500 екземпляра.

Всички илюстрации и карти в книгата са дело на Толкин. Тя получава положителни отзиви от критиката и първият тираж е разпродаден до декември същата година. Затова в края на 1937 г. излиза от печат втори тираж на книгата. През 1951 г. тя е преиздадена, тъй като Толкин искал да я адаптира като предистория към трилогията „Властелинът на пръстените“, над която работил от 1937 г. до 1949 г. Впоследствие книгата е преиздадена през 1966 г., 1978 г. и 1995 г.

„Хобитът“ е първата от публикуваните книги на писателя, в които действието се развива в Средната земя – част от измисления от Толкин свят, населен с хора, хобити, гноми и елфи, орки и гоблини. Повечето от тези същества се срещат в западноевропейската митология и творбите на други писатели, но хобитите са измислени от Толкин. Въпреки привичките на своя народ, главният герой Билбо Бегинс се отправя на дълго и изпълнено с опасности пътешествие в компанията на гноми, за да помогне да им бъдат върнати съкровища, които дракони са откраднали от тях.

Книгата, която първоначално била замислена като произведение за деца, станала много популярна сред читатели на различна възраст. Преведена е на над 40 езика. „Хобитът“ е с важен принос за развитието на жанра фентъзи, а Толкин е повлиял върху творчеството на редица други писатели в същия жанр.

 
 

Как Netflix бавно убива класическото кино?

| от |

Факт е, че онлайн стрийминг платформите ще бъдат употребявани все повече с течение на времето. У нас те може да не са масово разпространени, но и това ще се промени. Това е бавен, но неизбежен процес. Най-малкото, защото това е честният начин за гледане на филми.

Какво правим обаче, когато заплащаме за дадена услуга, но асортимента, който получаваш, е обидно малък както за сумата, която даваме, така и за пренебрегнатия културен продукт?

Всички знаем, че както казваше един обичан български журналист, нищо не започва от днес. В това число влиза и киното. Нищо не започва от днешните филми. Преди тях има хиляди заглавия, които е задължително да бъдат съхранени и разпространявани. Просто защото имат какво да ни кажат – за историята, за духа на времето, за киното като възможности, за гения на добрите режисьори, актьори и сценаристи. Говорим за класическите филми. За онези, които сте забравили или изобщо не сте гледали. А може би ако ни ги сложат една идея повече пред очите, ще ги видим.

Няма как. Ако се интересувате от класическо кино, не се обръщайте към най-голямата стрийминг платформа – няма да ги намерите там. В базата данни на Netflix няма нито един филм от 1960, 1963, 1968, 1955, 1948 … ще спрем да изброяваме. Само ще кажем: 1960: „Психо“, „Апартаментът“, „Спартакус“, 1963 – „Клеопатра“, 1955 – „Да хванеш крадец“, „На кея“. Нито един филм на Хичкок, нито едно от култовите заглавия на миналия век, които независимо дали гледате или не, са колоси, явления, гениални ленти, променящи облика на киното днес. Нищо от Серджо Леоне до Франсоа Трюфо няма да намерите в Netflix. Което малко странно при условие, че това е най-голямата стрийминг платформа (с над 100 млн. клиенти в световен мащаб), създадена с цел да се намали пиратството в интернет.

Тенденцията на количеството на класическите филми намалява с годините. Още преди платформата да навлезе в България имаше по-широк спектър от филмите от „Златната ера“. Но с времето той ставаше все по-малък.

По-сериозният проблем обаче не е, че киноманите и ценителите на вечното кино не могат да гледат филмите на Хичкок. Този проблем е индивидуален и се решава лесно в пиратските сайтове. Хубаво или лошо – това е.

По-големият проблем е широкото наблягане на мейнстрийма, съвременните популярни заглавия – залагането на гарантите за високи приходи и пренебрегване на архива. А архивът е важен. Както казахме тези филми, макар да изглеждат остарели, дори смешни като актьорски похвати, трябва да бъдат съхранени. Понастоящем това се случва именно, където не трябва – в затънтени сайтове, които заедно с филма носят няколко вируса. Резултатът е загубването на цели култури, чийто посланици са именно филмите. Защо се случва това? Основните причини са две. Първата е слабият пазарен дял, който има класическото кино. Това означава по-малко публика за него и респективно – по-малко приходи. На второ място е сложността по въпроса с уреждането на авторските права. При класическите филми е значително по-трудно отколкото при съвременните.

С надигаща се вълна на стрийминга като масово средство за разпространение на филми, бедният запас от класически заглавия е голям проблем. Той прави досега до минали епохи неимоверно труден. Тези филми не са само за запалени киномани и „архивари“. Казахме и отново ще повторим, че класическото кино има какво да предложи на всеки един зрител. Стига той да пожелае да погледне с други очи.

Засега обаче, където в най-добрия случай ще плащате по 7.99 евро на месец, не е вариант. Така че минете през някой пиратски сайт за филм на Хичкок, например.

 
 

Наградите Emmy 2017: мъжките тоалети, които ни отвяха главата

| от |

Ако сте очаквали скандални облекла, много открита плът и футуристични модни визии на церемонията по връчването на Наградите Еми преди два дена, ще сте останете разочаровани.

И мъжете, и жените се появиха на червения килим облечени както подобава за събитие от такъв характер. С изключение на няколко известни личности, които биха могли да се справят по-добре, всички останали поне бяха премерени.

При жените цветните принтове, изрязаните части в областта на гърдите или корема, ефирните материи и широките в долната част рокли бяха сред общите елементи. Мъжете бяха заложили на традиционните тъмни цветове.  И  все пак онези, които си  бяха позволили да заложат на по нестандартни тоалети, се откроиха най-много.  При някои става въпрос само за един аксесоар – акцентът, който завършва тоалета.

Ние спираме да анализираме и оставяме на вас да се насладите на най-открояващите се мъжки тоалети от снощи. Независимо дали бихме ги носили, едно е ясно – притежателите им заслужават адмирации за добрия вкус.

 
 

„Linkin Park“ ще изнесат концерт в памет на Честър

| от |

„Linkin Park“ ще изнесе концерт в памет на починалия си вокалист Честър Бенингтън.

От звукозаписната компания „Уорнър брос рекърдс“ оповестиха, че шоуто е планирано за 27 октомври в „Hollywood bowl“ в Лос Анджелис.

За пръв път „Linkin Park“ ще свири и пее от смъртта на Бенингтън на 20 юли.

От „Warner Bros Records“ поясниха, че членовете на бандата възнамеряват да предоставят на основаната от самата нея организация с идеална цел „Music for relief“ хонорарите си от шоуто в памет на Бенингтън.

Групата вече пусна видеоклипа за „One More Light“ – титулната песен от най-новия си албум. Видеото е с участието на Бенингтън, който пее, и включва архивни кадри.

Другият вокалист на бандата Майк Шинода заяви, че песента е своеобразно изпращане на любовно послание до онези, които са загубили някого.