Renault Espace – да живеят различните!

| от |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от утре, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg

Renault Espace – да живеят различните!

Преди 31 години първата генерация на Espace успя да обърка представите на мнозина. Сега това се случва отново. Защото смелостта за създаването на нещо ново и различно е част от традицията на Renault Espace.

Признакът, по който всяка добра идея може да бъде описана в едно изречение, всъщност важи за доста от нещата, създадени във Франция. Навремето Оскар Уайлд казва крилатата фраза:

„Идея, която не е рискована, не заслужава дори да бъде наречена идея.“ Когато през 1984 година Renault представят първия Espace, френската компания може да се оплаче от много неща, но не и от липса на вероятност да се провали с гръм и трясък. Отначало моделът успява да обърка всички, дори и самите французи, в следствие на което за първия месец от продажбите той бива купен от не по-малко и не повече от девет души.

ams FB Renault Espace

ams FB Renault Espace

Нека сега поздравим новия Espace. Е, вярно е, че той няма много общо с четиримата си предшественици, но обективно погледнато той няма и много допирни точки с останалите съвременни автомобили на пазара. Решихме да го срещнем с досегашния модел. Затова до стои един черен Grand Espace, през люка на чийто покрив лъха неподправена екстравагантност. След като Citroën C6 слезе от сцената, на плещите на Espace остана нелеката задача да бъде най-френският от всички френски автомобили. И едва ли някой има съмнение, че няма друга компания, която да се справи по-добре със задачата да направи луксозна лимузина в доспехите на семеен ван, отколкото Renault. Само че въодушевлението около Espace през последните години отслабваше повече и повече. Идеята за голям луксозен ван вече не е актуална. Затова беше взето решение, че новият Espace ще бъде нещо напълно различно. Така и стана.

Дължината и широчината на автомобила са останали почти непроменени, но оттам нататък с изключение на въртящия се бутон за управление на люка на покрива всичко е съвсем ново – както опаковката, така и съдържанието.

Да започнем отвътре. Новият модел отново предлага място за до седем души, но логиката при оползотворяване на вътрешния обем е нова. Досега до петте на брой самостоятелни места бяха монтирани върху шини и можеха да се разместват из салона по почти всевъзможни начини. Само че това се случваше доста рядко. Сега само трите места от средния ред могат да се местят, при това единствено напред и назад. Срещу доплащане се предлагат две допълнителни места най-отзад, които могат да потъват в пода – и поради обективни причини е най-добре да си останат там. Въпросните седалки са лесно достъпни, но мястото на тях е крайно недостатъчно. Така вместо със седем, Espace практически вече разполага с 5+2 места.

Транспортьорът

Ако досегашният Espace напомняше по формата си на локомотив на високоскоростен влак, то новият модел е с 14,4 сантиметра по-нисък и има коренно различни пропорции. 2035 литра товарен обем са доста, но в сравнение с гигантското хале с вместимост 3,05 кубични метра, с което разполагаше стария модел, изглеждат… някак си незначително.

За сметка на това всички процедури по разместване на мебелировката се извършват с лекота. Всички седалки се сгъват автоматично с натискането на бутон или чрез команда от менютата на инфо-развлекателната система. Различните режими на работа, навигацията, телефонът, мултимедийните системи и масажната функция на предните кресла също се управляват от големия тъчскрийн – или от централния контролер. Въпросният е позициониран до скоростния лост върху широката централна конзола, която разделя водача от спътника му.

Espace може да се похвали и с цяла армада от асистиращи системи: асистентите за следене на лентата на движение, разпознаването на пътните знаци и автоматичното управление на дългите светлини работят на основата на радарна технология, а асистентът за следене на мъртвото поле – на ултразвукова. Espace е и първият модел на Renault, който получава адаптивен темпомат (функциониращ в диапазона между 40 и 140 км/ч), който използва данните от предния радар. Към базовото ниво на оборудване спадат LED светлини, а при по-скъпите версии се предлагат адаптивни амортисьори и завиващи задни колела. При топмодела Initiale всичко това е серийно на борда. Завиващият заден мост намалява радиуса на завиване, като при обратен завой задните колела се отклоняват с 3,5 градуса в посока, обратна на тази на предните. Над 50 до 70 км/ч (в зависимост от избрания режим на движение) задните колела завиват с до три градуса паралелно с предните, като по този начин се подобрява стабилността на пътя. Няма съмнение, че новият модел се усеща на пътя значително по-чевръст в сравнение с неговия по-тежък с 250 килограма предшественик.

Управляемост като при нормално комби

Като цяло управлението на Espace е сравнимо с обикновено комби – същото се отнася и за комфорта на возене. Леко неприятна е единствено склонността на 19-цоловите колела към грубо преминаване през къси неравности дори в режим Comfort, иначе Espace вози добре още в средния от трите режима (Normal), докато при активиране на Sport губи част от добрите си маниери. Трансимисията с два съединителя при двулитровия бензинов мотор от Clio RS е със седем предавки, докато при дизеловия топмодел техният брой е шест. И трите варианта за задвижване са с кубатура от едва 1,6 литра. Малкият работен обем се усеща ясно при потегляне дори с варианта dCi 160. При по-високи обороти обаче нещата изглеждат напълно задоволително, тягата е уверена и равномерна, а смяната на предавките е почти неусетна. Според данните на Renault динамичните показатели са идентични с досегашния дизел със 173 к.с., но едновременно с това разходът на гориво е намален с 23 процента. Екипиран с NOx катализатор, модерният агрегат покрива нормите Euro-6b. Към новостите при модела следва да прибавим и забележително високото впечатление за качество, което оставят материалите и изработката.

Все още не може да си отговорите що за автомобил е всъщност това Renault? Не се тревожете, така беше и при появата на първия Espace.


Време за нови идеи

Има хора, които просто обичат да създават дискусии около себе си – според мнозина Renault не биваше да променят идеята на досегашния Espace. Само че Renault имат право да правят каквото си пожелаят – моделът си и техен. Колкото и да беше очарователна концепцията на първите четири генерации, тя започна да става трудно продаваема. Затова Espace се прероди в напълно ново амплоа. В много отношения моделът се е променил изоснови, но в едно, при това решаващо отношение, той е останал верен на себе си: Espace отново е един необикновен автомобил и заслужава да бъде наречен флагман на Renault.

Дизайнерът Лоренс ван ден Акер се е погрижил Espace да изглежда по наистина запомнящ се начин.

Espace V
Големи идеи вместо дребни клишета
С натискане на бутон задните подглавници се прибират, след което седалките потъват в пода.

Достъпът до третия ред седалки е лесен, но мястото тук е твърде оскъдно.

Три тесни самостоятелни седалаки на втория ред, всяка от които със система Isofix.
Espace IV
Място за нови истории – и място в историята
Всичко е някъде тук… Ергономията е малко своенравна, но затова пък скоростомерът се вижда от всички.
Броят на самостоятелните места може да достига до пет, всяко от тях се движи по собствени релси.
Широки, високо позиционирани кресла отзад, всяко от тях разполага със система Isofix.
Характерна атмосфера: голям дигитален прибор, централно разположен тъчскрийн.
Успяхме да открием какво е останало от стария Espace: въртящия се бутон за управление на люка на покрива. 1,6-литровият турбодизел е нов.

1 244 177
екземпляра от Espace са успели да продадат Renault от 1984 година до днес. Най-успешна е четвъртата генерация със 378 964 продажби.

НАКРАТКО:
СЕГМЕНТ: Може би този, който за първи път беше разкрит от R-класата на Mercedes
ЦЕНА: В Германия дизеловият модел започва от 33 550 евро, а бензиновият – от 38 450 евро
КОНКУРЕНТИ: Нито един конкретен – от BMW Серия 5 GT, през Ford S-Max, до Kia Sorento

korici 04_2015.indd

В актуалния брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще намерите също:

  • Плановете на Mercedes – от какво трябва да се притесняват конкурентите
  • Ford Mondeo Turnier срещу Mazda 6 Kombi срещу Opel Insignia Sports Tourer – три популярни комби модела от средния клас мерят сили в сравнителен тест
  • Jeep Renegade срещу MINI Countryman – два малки модела с големи имена, които обичат да си играят в пясък, кал и камънак. Кой от тях е по-добър?
  • 100 000 километра с Ford Focus 1.0 Ecoboost – как малкият трицилиндров бензинов турбомотор на Focus Turnier с работен обем под 1000 куб. см ще се справи с маратонския пробег?
  • Renault Espace – най-големият модел на Renault отново успява да изненада света
  • Opel Corsa OPC – скоро след дебюта на новата Corsa нейната OPC версия демонстрира потенциала на новата ходова част
  • Mercedes-AMG GT S срещу Porsche 911 Turbo – битката между двата шосейни болида може да се окаже сравнението на годината, а резултатът не е ясен до последния момент
  • Land Rover Discovery Sport – първи километри с наследника на Freelander, хранещ амбиции да конкурира всъдеходите не само от компактния, но и от средния клас
  • BMW 220d Cabriolet – успява ли новият кабриолет от Серия 2 да надхвърли постиженията на откритата „единица“?
  • Настоящето и бъдещето на Opel – репортаж за това как германската марка преодолява кризата, доказвайки за пореден път жизнеността си
  • Техника – история на автомобилните трансмисии
  • Формула 1 – Кими се завръща!
  • Световен рали шампионат – Skoda влиза със заводски тим във WRC2
  • Рали „Варна” – Славов спечели първата си победа в националния рали шампионат
 
 
Коментарите са изключени за Renault Espace – да живеят различните!