Подземно трасе с две метростанции от Бизнес парк „София“ към ИКЕА

| от |

Приетият вариант за продължение на първи метродиаметър върви успоредно на Околовръстното и стига до долна лифтова станция „Симеоново“, пише в. Строителство и града.

На 15 октомври Общинският експертен съвет по устройство на територията на Столичната община разгледа разработените три варианта за трасе и нивелета на продължението на първи метродиаметър – от метростанция 16 при Бизнес парк „София“ в „Младост 4″ на запад до долна лифтова станция „Симеоново“. (Решението за посоката на трасето е взето на експертен съвет на Столичната община още през 2012 г.) Във връзка с изпълнение на заповед на кмета на Столичната община от 2012 г. „Рикат“ разработват предпроектните проучвания, възложител е „София Саут Ринг мол“.
–-
По време на експертния съвет бяха разгледани подробно два от трите варианта за трасе и нивелета, тъй като другият (вариант 2) предвиждаше големи отчуждителни процедури на доста частни имоти, разказва инж. Антон Янев, управител на „Рикат“. В резултат на дискусите беше приет трети, изцяло подземен вариант. Според него междустанционните тунели ще се изпълняват по нов австрийски тунелен метод, така че да не се нарушават пътните комуникации в района и да не се навлиза в частни територии, които да подлежат на отчуждаване, уточни инж. Янев.

Трасе и метростанции
Продължението на първия метродиаметър от МС 16 до долна лифтова станция „Симеоново“ е с дължина 1902 м и 2 метростанции.
Първата метростанция 17 е разположена при връзката на бул. „Ал. Малинов“ с околовръстния път от северната страна, като за обслужване на пътниците от южната страна е предвиден подземен пешеходен тунел и ескалатори за влизане под околовръстния път и излизане от южната страна. МС 17 е къса – дължината й е 137 м, ширината й е 16.9 м.
След МС 17 трасето върви успоредно на Околовръстното от северната му страна в западна посока. Малко след бул. „Климент Охридски“ („Бистришко шосе“), срещу долната лифтова станция „Симеоново“ е разположена МС 18. Тя е третирана като крайна, дълга е 113 м, ширината й е 16.8 м. Пешеходен тунел под околовръстното с асансьори, стълбища и ескалатори свързва северния вестибюл с южния.
Метростанциите са дълбоки, защото метротунелът между МС 17 и МС 18 трябва премине под реките Банишка и Рекалмица, и то така, че над него да се осигури минимално покритие от 4.50 – 5 м. МС 17 е на дълбочина на терена около 18 м, като коловозите са на -15 м. МС 18 е дълбока 22 м, като коловозите са на -19 м. Точните стойности ще бъдат ясни при разработване на идейния проект. И двете станции ще бъдат изграждани по открит способ.

Подземните комуникации
Тунелът не нарушва подземните комуникации, които са съсредоточени основно около „Бистришко шосе“ (бул. „Климент Охридски“), магазините на ИКЕА, „София Ринг мол“. При МС 18 ще се наложи изместването на канализационна система. Възможно е в малка степен да бъдат нарушени комуникациите за улично осветление. Но основното предизвикателство е преминаването на метротунела под двете реки. Най-вероятно ще бъдат проектирани допълнителни дейности за заздравяване на свода на тунела и на терена около реките. Това ще стане на базата на по-подробни геоложки проучвания, за да се разбере кой ще е най-добрият начин за укрепване.

Експертният съвет препоръча
метростанция 17 да бъде съгласувана с проектанта на квартал в „Младост 4″ с влязъл в сила ПУП от август 2014 г. Проектът за разширението на метрото е предаден през април 2014 г., тези промени тогава не са съществували и затова и не са отразени. Идеята е да не се засяга бъдещият квартал и да не се навлиза в сервитута на Софийския околовръстен път.

metro

Другите варианти
„Спазвайки минималните изисквания за проектиране на метрополитени, запазвайки целостта на съоръженията по бул. „Ал. Малинов“ и връзката му с околовръстния път, отчитайки същоствуването на естакадата от Околовръстното, която преминава над „Бистришко шосе“, нямахме кой знае колко варианти за трасета“, казва инж. Янев.
Няколко са пречките метротрасето да мине от южната страна на Софийския околовръстен път:
– Фундаментите на устоите на естакадата.
– В района има гъста застройка, не се открива възможност за ситуиране на МС 18.
– Теренът след МС 16 се покачва рязко. „Изследвахме вариант да минем от юг на Околовръстното – зад новия „София Ринг мол“ и зад ИКЕА, но се оказа, че за да има метростанция там, трябва да слезем в дълбочина поне 30 м, а ние имаме ограничение – надлъжните наклони могат да бъдат максимум 4%. И това създава проблем с вертикалната комуникация на пътниците, уточни инж. Янев.
Наземен вариант също се оказва неприемлив. Според инж. Янев „вариантът, който можеше да бъде изпълнен частично по открит способ, включва подземното изкачване на дълъг участък след МС 16, при което се засяга транспортна тунелна връзка от бул. „Ал. Малинов“ на изток към кино „Арена“. Ако повдигнехме нивелетата, трябваше да предвидим реконструкция на този тунел и да минем на разстояние 50-60 см от естакадата на околовръстното. При такова надземно решение свързването на северната и южната страна на метростанцията трябваше да стане с пасарелка. Добавяме към проблемите и високото коловозно развитие на метростанциите. И още – като се копае открито, е необходимо голяма част от подземната инфраструктура да се реконструира“, допълни инж. Янев.
Следващата стъпка по развитието на проекта за разширение на първи метродиаметър е подготовката на идеен проект, съставен от 20 части.

 
 

Ryanair обяви кои са отменените полети

| от |

След като съобщи, че анулира над 2000 полета, Ryanair пусна пълен списък на всички отменени полети през следващите шест седмици.

Превозвачът първоначално публикува засегнатите полети до 20 септември, но сега след натиск от ирландското правителство и потребителски групи пусна всички подробности на сайта си до обявеният срок до 28 октомври (събота).

Пълният списък може да бъде намерен на сайта на авиокомпанита.

От и до София има няколко засегнати полета:

22 ceптeмвpи – F9961 Cтaнcтeд – Coфия и F9962 Coфия – Cтaнcтeд

28 ceптeмвpи, 5, 13,19 и 26 oĸтoмвpи – F9967 Cтaнcтeд – Coфия и F9968 Coфия – Cтaнcтeд

30 ceптeмвpи; 7, 14,21 и 28 oĸтoмвpи – F9967 Cтaнcтeд – Coфия и F9968 Coфия – Cтaнcтeд

Всички засегнати пътници (около 400 хил. души) ще получат обезщетения, като общият им размер достига 20 млн. евро.

Компанията предлага две възможности, ако вашият полет е сред анулираните – да подадете документи за възстановяване на средствата или безплатно да промените отменения полет.

 
 

Любопитни факти за хобитите

| от |

Преди 80 години на днешна дата книгата „Хобитът“ на известния британски писател Дж. Р. Р. Толкин е публикувана за първи път. По случай годишнината в. „Дейли експрес“ предлага няколко любопитни факта за хобитите:

– В средата на 19-и век думата „хобит“ или „хобет“ означава кошница за съхранение на семена за посев или мярка от 2,5 бушела (мярка за зърнени храни).

– В значението, използвано от Толкин, хобит е „строител на дупка“ или „обитател на дупка“.

– Хобит се използва и като прякор на изчезналия човешки вид Хомо флоресиенсис, останки от който са открити на индонезийския остров Флорес през 2003 г. Представителите на вида са били с ръст около 1 метър, необичайно малки глави и мозък с размер като този на шимпанзетата.

– В творбата на Толкин липсват женски персонажи. Единствената жена хобит, която се споменава, е Беладона Тук.

– Според писателя хобитите са били пристрастени към яденето на гъби.

– Хобитите на Толкин, наричани също полуръстове, са високи около 90 сантиметра и имат космати крака, но никога не си пускат бради.

– За първия филм от трилогията „Хобит“ на новозеландския режисьор Питър Джаксън са изработени общо 263 бради.

– За изобилието от перуки в продукцията се е наложило да бъдат закупени 60-80 килограма косми от як – цялото налично по това време количество от продукта във Великобритания.

– Първото португалско издание на „Хобитът“ е озаглавено „Гномът“.

 
 

Британско семейство посрещна 20-ото си дете

| от |

Сю и Ноел Радфорд обявиха раждането на 20-ото си дете, което затвърди статута им на най-многобройното британско семейство, съобщи АФП.

Арчи, 11-ият син на семейството, се е родил тази седмица. Майката е на 42 години, а бащата – на 46.

„Казвахме си, че искаме три деца. След това ни стана приятно да има малчугани около нас и продължихме – обясни Ноел пред в. „Сън“. – Пристрастихме се, страхотно е.“

Двойката обаче каза, че не иска повече деца.

Сю и Ноел са били изоставени при раждането си и след това осиновени. Първото им дете се родило, когато Сю била на 14 години. Четири години по-късно сключили брак.

Семейството има собствена хлебарница. Те живеят в къща с десет стаи. Придвижват се с миниван с 15 места. Вече имат трима внуци от най-голямата си дъщеря Софи, която е на 23 години.

 
 

Новият албум на Деми Ловато е вдъхновен от Кристина Агилера

| от |

Предстоящият да излезе нов албум на Деми Ловато е повлиян от Кристина Агилера, тъй като преди години Агилера била идол на Деми, съобщи Контактмюзик.

25-годишната Ловато разкри, че се възхищавала толкова много от изпълнителката на хита „Dirty“, че когато започнала да работи над новия си диск „Tell Me You Love Me“, се вдъхновила от нейния албум „Stripped“, излязъл през 2002 г.

„Израснах, слушайки песни на Агилера – довери Деми. – Тя бе сред идолите ми, докато бях тийнейджърка. Агилера все още е мой идол, вокалните й способности са невероятни и това действително може да се долови в „Stripped“. Смятам, че това е албумът, с който тя направи пробив. „Stripped“ я превърна в икона, каквато е и днес. Така че Агилера ме вдъхнови.“

Изпълнителката на песента „Sorry Not Sorry“ все пак не е била повлияна единствено от 36-годишната Агилера, а и от собствения си живот, защото увери, че искала да запише албум, който разкрива възможно най-добре каква всъщност е тя.

„Кариерата ми е известна – каза Ловато пред сп. „Пийпъл“. – Преживях много неща през последната година и половина. Искам албумът ми да представи коя всъщност съм аз. Надявам се звученето на песните ми сега да е по-автентично. Искам феновете да го свързват с всяка песен в диска.“

Албумът й „Tell Me You Love Me“ трябва да излезе на 29 септември.