“Първо стрелят, после питат“

| от |

Брутално насилие и масови арести – така бразилската полиция се опитва да потуши протестите в страната. Явно силите за сигурност нямат друга стратегия за намаляване на напрежението преди Световното първенство по футбол, пише Дойче веле.

rio

„Първо стрелят, после питат“ – така хората в Рио де Жанейро описват методите на бразилската военна полиция. Покрай ескалацията на насилието при най-новите протести в Рио (05.02.) отново се заговори за полицейските безобразия и обществената сигурност в Бразилия: при последната демонстрация бяха арестувани 28 от общо близо 600 протестиращи, а 7 души бяха ранени. Оператор от телевизия „Bandeirantes“ лежи в болница с тежка черепно-мозъчна травма. Филип Барт, сътрудник на Дойче Веле в Рио де Жанейро, също стана жертва на полицейския произвол. „Исках да направя снимки. Изведнъж пристигна полицията. Счупиха ми камерата. И когато се опитах да събера частите ѝ, полицаите ме удариха в корема и гърба“, разказва той.

Паника сред полицията?

Целенасоченото насилие срещу демонстранти показва, че полицията не е подготвена достатъчно добре за действия при протести. „Сред бразилските сили за сигурност цари известна паника, че страната няма да се представи в добра светлина по време на предстоящото Световно първенство по футбол,“ смята Филип Барт. Бразилски експерти по въпросите на сигурността споделят това мнение. „Бразилската военна полиция винаги е служила за потискане на бедните слоеве от населението, а не за поддържане на обществения ред и защита на демократичните граждански права“, казва социологът Педро Родолфо Боде де Мораеш. Според него, пазителите на реда са държат както по време на военната диктатура в периода 1964-1985 година.

Бразилската полиция е известна със своята бруталност. Според доклада на правозащитната организация „Хюмън Райтс Уоч“ за 2013 година, само през първата половина на годината при сблъсъци с полицията в щата Рио де Жанейро са загинали 214 души, а във федералния щат Сао Пауло – 251 души. През юни, по време на футболното първенство за Купата на конфедерациите, масовите протести ескалираха именно поради полицейското насилие и произвола. Тогава полицаите използваха сълзотворен газ и водни оръдия срещу множеството мирни демонстранти.

Недостатъчна квалификация?

„Сега става ясно, че полицията не се поучи от грешките си по време на миналогодишните масови протести“, казва Тиаго Сантош от неправителствената организация „Viva Rio“, която разработва социални проекти за бедните квартали в Рио де Жанейро. „Бразилските полицаи просто не са достатъчно подготвени за действия при евентуални масови протести“, добавя Сантош. Това потвърждават и резултатите от анкета, проведена сред 4 500 полицейски служители. 64 процента от тях заявяват, че и седем месеца след сблъсъците по време на първенството за Купата на конфедерациите не са получили адекватно обучение за подхода към демонстранти и склонни към насилие групи.

„Бразилското общество се промени значително в годините след края на военната диктатура. В бразилската военна полиция обаче не бяха направени никакви структурни промени“, казва социологът Педро Родолфо Боде де Мораеш. „Назависимо, че полицията е изправена на позорния стълб, не вярвам в обозримо бъдеще да настъпят някакви промени в поведението ѝ“, казва депутатът Адриано Диого, председател на Комисията за осветляване на нарушенията на човешките права по време на диктатурата. „В Бразилия не се води дебат за демократични реформи в полицията. Населението по-скоро очаква тя да се намесва брутално при евентуален хаос“, подчертава депутатът.

 
 

Как Netflix бавно убива класическото кино?

| от |

Факт е, че онлайн стрийминг платформите ще бъдат употребявани все повече с течение на времето. У нас те може да не са масово разпространени, но и това ще се промени. Това е бавен, но неизбежен процес. Най-малкото, защото това е честният начин за гледане на филми.

Какво правим обаче, когато заплащаме за дадена услуга, но асортимента, който получаваш, е обидно малък както за сумата, която даваме, така и за пренебрегнатия културен продукт?

Всички знаем, че както казваше един обичан български журналист, нищо не започва от днес. В това число влиза и киното. Нищо не започва от днешните филми. Преди тях има хиляди заглавия, които е задължително да бъдат съхранени и разпространявани. Просто защото имат какво да ни кажат – за историята, за духа на времето, за киното като възможности, за гения на добрите режисьори, актьори и сценаристи. Говорим за класическите филми. За онези, които сте забравили или изобщо не сте гледали. А може би ако ни ги сложат една идея повече пред очите, ще ги видим.

Няма как. Ако се интересувате от класическо кино, не се обръщайте към най-голямата стрийминг платформа – няма да ги намерите там. В базата данни на Netflix няма нито един филм от 1960, 1963, 1968, 1955, 1948 … ще спрем да изброяваме. Само ще кажем: 1960: „Психо“, „Апартаментът“, „Спартакус“, 1963 – „Клеопатра“, 1955 – „Да хванеш крадец“, „На кея“. Нито един филм на Хичкок, нито едно от култовите заглавия на миналия век, които независимо дали гледате или не, са колоси, явления, гениални ленти, променящи облика на киното днес. Нищо от Серджо Леоне до Франсоа Трюфо няма да намерите в Netflix. Което малко странно при условие, че това е най-голямата стрийминг платформа (с над 100 млн. клиенти в световен мащаб), създадена с цел да се намали пиратството в интернет.

Тенденцията на количеството на класическите филми намалява с годините. Още преди платформата да навлезе в България имаше по-широк спектър от филмите от „Златната ера“. Но с времето той ставаше все по-малък.

По-сериозният проблем обаче не е, че киноманите и ценителите на вечното кино не могат да гледат филмите на Хичкок. Този проблем е индивидуален и се решава лесно в пиратските сайтове. Хубаво или лошо – това е.

По-големият проблем е широкото наблягане на мейнстрийма, съвременните популярни заглавия – залагането на гарантите за високи приходи и пренебрегване на архива. А архивът е важен. Както казахме тези филми, макар да изглеждат остарели, дори смешни като актьорски похвати, трябва да бъдат съхранени. Понастоящем това се случва именно, където не трябва – в затънтени сайтове, които заедно с филма носят няколко вируса. Резултатът е загубването на цели култури, чийто посланици са именно филмите. Защо се случва това? Основните причини са две. Първата е слабият пазарен дял, който има класическото кино. Това означава по-малко публика за него и респективно – по-малко приходи. На второ място е сложността по въпроса с уреждането на авторските права. При класическите филми е значително по-трудно отколкото при съвременните.

С надигаща се вълна на стрийминга като масово средство за разпространение на филми, бедният запас от класически заглавия е голям проблем. Той прави досега до минали епохи неимоверно труден. Тези филми не са само за запалени киномани и „архивари“. Казахме и отново ще повторим, че класическото кино има какво да предложи на всеки един зрител. Стига той да пожелае да погледне с други очи.

Засега обаче, където в най-добрия случай ще плащате по 7.99 евро на месец, не е вариант. Така че минете през някой пиратски сайт за филм на Хичкок, например.

 
 

Любопитни факти за есента

| от |

По случай днешното есенно равноденствие и настъпването на астрономическата есен британският в. „Дейли експрес“ предлага няколко интересни факта за сезона:

– Всъщност и двете твърдения – за есенното равноденствие и астрономическата есен, могат да бъдат оспорени.

– Според метеоролозите есенният сезон започва в началото на септември. Според астрономите началото на есента съвпада с есенното равноденствие.

– Освен това, ако за начало на деня се приема появата на Слънцето над хоризонта, то днес денят и нощта не са с еднаква продължителност. Денонощието с равни количества слънчева светлина и мрак е било преди около десетина дни.

– При равноденствие оста на въртене на Земята сочи директно към Слънцето.

– В историята на наградите „Оскар“ филм с думата „есен“ в заглавието никога не е печелил най-престижното киноотличие. Пролетта, лятото и зимата са „удостоявани“ с приза по веднъж.

– Нивата на човешкия хормон тестостерон са най-високи през есента – наследство от древните инстинкти за размножаване.

– Изследване е установило, че най-голяма вероятност да доживеят до 100-годишна възраст има за бебетата, родени през есента.

– Според друго проучване жените губят най-много коса през есенния сезон.

– До около 1500 г. есента е била наричана жътва.

– Най-близкото пълнолуние до есенното равноденствие е известно като „жътвена Луна“.

– „Никой не може да усети вкуса на есенните плодове, докато още се възхищава на пролетните цветя“, е казал английският поет, есеист и критик Самюел Джонсън.

 
 

adidas Originals представя „Поколението Superstar: Емблемите от бъдещето“.

| от |

Superstar е емблематична обувка и за сезон есен/зима 2017 ще го отпразнуваме с колекцията „Поколението Superstar: Емблемите от бъдещето“.

За да уловим духа на Superstar, се съюзихме с поколение млади хора, които променят света, използвайки креативността си.

Кампанията празнува автентичността и едно ново поколение, документирано от фотографката Nadine Ijewere. В своята работа Ijewere популяризира разнообразието и мултикултурализма, представяйки различна гледна точка към красотата и идеалите за красота в процеса. Ijewere залага своята автентичност и творчество в кампания.

В кампанията се включват таланти като активистката за позитивна нагласа към тялото Barbie Ferreira и активиста по въпроса с климатичните промени Xuihtezcatl Martinez. Участват и музикални таланти като Khalif Diouf и Kiran Handhi, както и скейтбордистката Rachelle Vinberg.

 
 

Любопитни факти за хобитите

| от |

Преди 80 години на днешна дата книгата „Хобитът“ на известния британски писател Дж. Р. Р. Толкин е публикувана за първи път. По случай годишнината в. „Дейли експрес“ предлага няколко любопитни факта за хобитите:

– В средата на 19-и век думата „хобит“ или „хобет“ означава кошница за съхранение на семена за посев или мярка от 2,5 бушела (мярка за зърнени храни).

– В значението, използвано от Толкин, хобит е „строител на дупка“ или „обитател на дупка“.

– Хобит се използва и като прякор на изчезналия човешки вид Хомо флоресиенсис, останки от който са открити на индонезийския остров Флорес през 2003 г. Представителите на вида са били с ръст около 1 метър, необичайно малки глави и мозък с размер като този на шимпанзетата.

– В творбата на Толкин липсват женски персонажи. Единствената жена хобит, която се споменава, е Беладона Тук.

– Според писателя хобитите са били пристрастени към яденето на гъби.

– Хобитите на Толкин, наричани също полуръстове, са високи около 90 сантиметра и имат космати крака, но никога не си пускат бради.

– За първия филм от трилогията „Хобит“ на новозеландския режисьор Питър Джаксън са изработени общо 263 бради.

– За изобилието от перуки в продукцията се е наложило да бъдат закупени 60-80 килограма косми от як – цялото налично по това време количество от продукта във Великобритания.

– Първото португалско издание на „Хобитът“ е озаглавено „Гномът“.