Новото чудовище на Франкенщайн

| от |

„Всички помните историята. Сигурен съм, че помните и чудовището. Но понякога хората бъркат, че човекът е чудовището.“, така започва историята на „Виктор Франкенщайн“, нов филм, който има за цел да представи предисторията на готическия роман на Мери Шели.

Дали им се е получило обаче е въпрос на вкус, както винаги. „Виктор Франкенщайн“ не е филм, който очакваш да видиш в сезон като този, в който всичко, което излиза, мирише на злато и награди.

Това не го прави по-лош за гледане, но малко по-комерсиален. Ако сте на тази вълна, то в събота заповядайте на кино.

Историята всички я знаете – Виктор Франкенщайн, доктор и учен, има мечта да създаде живот от смъртта, да направи от нищо нещо, да съживява, защото, както самият той казва: „След като животът е временно нещо, защо и смъртта да не е?“ И кой е казал, че смъртта е вечна? Никой не се е върнал, за да потвърди, нито пък е опровергал твърдението по някакъв начин.

Мери Шели се занимава с тези теми преди близо два века и както е ясно, те все още вълнуват хората.

„Виктор Франкенщайн“ сигурно би бил романът на Шели, ако тя го беше написала в наши дни – готически, ефектен и леко театрален на моменти. Но този жанр и тези актьори носят на тази театралност и тя изглежда необходима.

Хем „Виктор Франкенщайн“ е предистория на романа, хем не е точно там, защото и тук си има всичко – луд учен, чудовище, любов, помощник. Не е точно романът на Шели, защото там историята е за любовта, връзката между един луд мъж и създаденото от него същество, което се оказва не това, което той очаква. Експлоатира екзистенциални теми като доброто и злото, грозното и красивото, чудовището и човека, живота и смъртта. Разбира се, че във филма ги има също, но те са представени по един много по-комерсиален начин. По-лесносмилаем, ако щете. Но филмът няма за цел да създава нови правила в жанра, да печели награди, да е кино за фестивали. То има за цел да забавлява и да бъде леко гротескно и театрално. И постига целта си перфектно.

Най-големият плюс, разбира се, са неговите актьори – Джеймс Макавой е д-р Франкенщайн – все още студент по медицина, но с мечта да създаде живот от смъртта; Даниел Радклиф – отдавна излязъл и оставил зад гърба си Хари Потър – е Игор, неговият мълчалив и недъгав помощник. Тук чудовищата един вид са две и те са в центъра на историята. Особено персонажът на Радклиф.

„Виктор Франкенщайн“ си има всичко, което може да искате от една готическа приказка. Дали ще ви докара до възторг или ще ви развълнува до сълзи, или плени с нещо? Със сигурност няма да ви дотегне, независимо дали сте чели, или не романа на Мери Шели, независимо дали сте гледали постановката на Дани Бойл с Джони Лий Милър и Бенедикт Къмбърбач.

Новите чудовища, Макавой и Радклиф са на борда този път и са горди от продукцията. И има защо. Лесносмилаем и забавен филм за ценителите на комерсиалното кино. Подходящ за уикенда.

 
 
Коментарите са изключени за Новото чудовище на Франкенщайн