Норвегия и Финландия планират жп линия между арктическите си региони

| от |

За Chronicle.bg от Kirkenes и Rovaniemi Atle Staalesen / Thomas Nilsen

Налице е все по-оживена дискусия в Хелзинки за евентуално изграждане на железопътна линия през финландска Лапландия до арктическия бряг на Норвегия, каза финландският посланик в Норвегия Маймо Хенриксен на конференция в Киркенес. Водещи политици и индустриалци във финландската столица все по-усилено обсъждат евентуален железопътен проект между Финландия и Норвегия. Линията ще бъде връзка не само между арктическите води и скандинавските пазари, но също така и с пазарите в Централна Европа, добави тя.

henrikssonmaimo-atles

Посланикът подчерта необходимостта от ново двустранно финландско-норвежко партньорство в Арктика с основен акцент върху транспорта и логистиката. Също така, Европейският съюз следва да бъде включен активно в процеса, добави тя.

Идеята за нова жп линия между Финландия и Норвегия е тема на разговори от няколко години. При посещението си в Норвегия през 2012 г., президента на Финландия Sauli Niinistö посочи Арктика като важна точка в дневния ред в разговорите с норвежките си домакини. По това време, няколко предпроектни проучвания посочиха важността на проекта.

Един от най-вероятните маршрути за новата линия ще бъде между финландския град Рованиеми и Киркенес на брега на Баренцово море. Тази линия ще бъде с дължина 550 км и струва до 3 милиарда евро, от които до 800 милиона евро на норвежката страна. Според първите анализи тази линия още със старта си ще генерира трафик от минимум 40 жп композиции дневно само в едната посока.

Коментирайки железопътните планове, Марти Хаал от Баренцовия център в Рованиеми, казва, че за идеята активно се лобира не само в Хелзинки, но и в Брюксел.

„Има силен интерес към този проект в Северна Финландия“, твърди той, добавяйки, че регионалните власти в Лапландия активно лобират за инициативата пред финландския министър-председател и Министерството на външните работи.

Според Хаал, планирането на проекта трябва да започне сега, за да бъде завършен за 10-15 години. Той смята, че до 20 на сто от инвестициите в проекта могат да бъдат покрити от финансиране от ЕС.

Линия между арктическите региони на Финландия и Норвегия е една страхотна идея, казва норвежката министърка на транспорта Марит Армстад.

arnstadmaritregjeringen.no_

Тя потвърди, че е готова да се потърсят средства за нови железопътни инфраструктурни проекти в региона на Баренцово море.

Според Микко Ниини, президент на компанията Aker Arctic, в момента тече „огромна дискусия“ във Финландия за възможността за изграждане на железопътна линия до брега на Арктика.

Ако бъде построена, новата жп линия ще отвори нов маршрут за износ на големите оператори на мини в северната част на Финландия. Докато алтернативния маршрут през залива Ботния и Балтийско море е все по-натоварен с кораби, износът през норвежко арктическо пристанище ще осигури безопасен и отворен достъп до световните пазари.

Според Клаус Бергерсен, бизнес експерт на Norwegian Barents, финландско-норвежката железница може да служи не само за износа на финландската руда, но също така и за внос на втечнен природен газ. За Норвегия, железопътна линия до Киркенес ще има важни положителни последици за региона и ще превърне града в основен логистичен хъб.

Позицията се споделя от Одгеир Даниелсен, лидер на Северното партньорство за транспорт и логистика NDPTL със седалище в Хелзинки. „Линията между Рованиеми и Киркенес би дала възможност да се направи жп връзка между Арктическия регион и Централна Европа“., смята той.

В Рованиеми министър-председателят на Финландия Юрки Катайнен заяви, че такава линия трябва да бъде приоритет, но заяви, че трябва да се анализира норвежко или руско пристанище да бъде използвано за жп връзката с Лапландия.

„Тази линия е важна за бъдещото развитие на Финландия, но ние все още не знаем дали тя ще бъде печеливша“, каза още Юрки Катайнен.

jyrki_k

Той иска тази връзка с Норвегия да бъде внимателно проучена, но също така се спомена, че друг възможен вариант би могъл да бъде връзка към Северния ледовит океан през Русия.

Железопътна връзка от Рованиеми до Киркенес ще струва около 3 милиарда евро“, казва Тимо Раутаахоки, главен изпълнителен директор на Лапландската търговска камара.

Лапландия притежава богати рудни находища и нови мини вече са в процес на разработване на около 150 километра северно от Рованиеми.

„Свързване на нови миннодобивни райони северно от Sodankylä с железопътната линия ще струва около 350 милиона евро,“ казва Раутахоки. Той подкрепя идеята за свързване на Финландия с норвежкото пристанище с жп линия, но подчертава, че това е огромно икономическо предизвикателство. „Финландия няма пари, така че трябва да се намерят други начини за финансиране“ казва той.

Друга възможност е железопътна връзка от Финландия през Сала с връзка към съществуващата руска железопътна мрежа до Мурманск, основното пристанище на Русия на север.

Достъп до Северния ледовит океан означава бърз достъп до пазарите в Азия.

„За финландската икономика, регионът на Арктика – Русия и Норвегия, по-специално – представляват все по-голям пазар, в който Финландия се радва на конкурентно предимство“, каза премиерът Юрки Катайнен по време на конференция за Арктика в края на миналата година.

Той също вижда огромен пазар за Финландия в ръста на корабоплаването в Арктика, който достигна 50% за последната година.

„Финландия има дълги традиции и водещ опит в зимната навигация. Финландия има за цел да стане водещ експерт в морската индустрия и корабоплаването. Финландските компании вече активно участват в проекти за разработване на арктическите морски зони.“, каза Юрки Катайнен.

 

 
 

Polestar представи първия си модел – Polestar 1

| от chronicle.bg |

Пърформанс марката на Volvo Car Group – Polestar, представи първия си модел – Polestar 1, и подчерта бъдещите си планове да се наложи на пазара като самостоятелен бранд електрифицирани автомобили. Polestar потвърди информацията за първите три модела, които ще се произвеждат в нов център в Китай и ще наложат нови стандарти в индустрията на пърформанс автомобилите.

Първият самостоятелен модел на Polestar – Polestar 1 с внушителните 600 к.с., ще бъде пуснат в производство в средата на 2019 г. Това става възможно благодарение на Volvo Car Group, които подкрепят бранда да ускори процесите на проектиране и производство на продуктите си.

Polestar 1 е GT купе с 2 врати, 2+2 места и комбинирано задвижване от електрически двигател и двигател с вътрешно горене, със 150 км електрически пробег – това е най-дългият пробег в изцяло електрически режим, в сравнение с всеки друг хибрид на пазара в момента. С мощност от 600 к.с. и 1000 Нм въртящ момент, Polestar 1 се позиционира стабилно в сегмента на пърформанс автомобилите. Платформата на Polestar 1 е създадена на основата на Volvo Scalable Platform Architecture (SPA), но 50% от нея е нова и специално разработена от инженерите на Polestar.

Exterior_rear_high

Polestar 1 е първият модел, създаден по изцяло нова, водеща в класа технология на шасито Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi), разработена на основата на въглеродни влакна, които подобряват усукването с 45% и намаляват теглото и центъра на тежестта на автомобила. Освен това, Polestar 1 използва двойна електрическа задна ос за въртящия момент, която осигурява прецизно ускорение на всяко колело, максимално сцепление на пътя и запазване на скоростта при завиване.

Exterior_location_high

Polestar 1 ще се произвежда в специално изградения за целта, модерен и високо технологичен център в Чънду, Китай. Очаква се строежът на производствения център да бъде завършен в средата на 2018 г. Автомобилите на Polestar ще се поръчват изцяло онлайн и ще се предлагат на базата на 2 и 3-годишна абонаментна програма. Абонаментът All-inclusive ще включва нулев депозит и възможности за ползване и на други модели от гамата на Volvo и Polestar, чрез заплащане на фиксирана месечна такса.

Interior_dashboard_high

Всички бъдещи автомобили на Polestar ще бъдат с изцяло електрическо задвижване. През 2019 г. ще стартира производството на първия изцяло електрически модел на Volvo Car Group – Polestar 2. Средноразмерният електрически автомобил ще се присъедини към конкурентите на Tesla Model 3. Първата фаза от формирането на новото портфолио на Polestar ще бъде завършена от появата на по-големия електрически SUV Polestar 3, който ще придаде нов модерен израз на електрическото представяне и динамиката на шофиране.

 

 
 

Двубоят Пулев-Джошуа окончателно пропадна

| от chronicle.bg |

Двубоят между Кубрат Пулев и Антъни Джошуа няма да се състои, обяви промотърът на световният шампион Еди Хърн. Българският боксьор е получил частично разкъсване на гръден мускул и няма да успее да се възстанови за 28 октомври.

Вместо него на ринга на стадион „Милениум“ в Кардиф ще се качи Карлос Такам. Камерунецът с френски паспорт е на 36 години и има 35 победи и три загуби в професионалния бокс. Той е №3 в ранглистата на Международната боксова федерация (IBF), за чийто пояс Пулев беше първи претендент.

„В късния следобед получих обаждане от Кале Зауерланд, който ме информира, че Пулев е контузил рамото си може би е аут от двубоя. По-късно това беше потвърдено от неговия доктор. Според правилата на IBF претендентското място отива при следващия по ранглиста, който е Такам“, заяви Хърн.

Освен пояса на IBF Джошуа ще защитава титлите на Международната боксова организация (IBO) и Световната боксова асоциация (WBA).

Олимпийският шампион от Лондон 2012 преследва 20-ата си победа в 20 мача на професионалния ринг. Всеки един от двубоите му е завършил с нокаут.

„Това е трудна ситуация за Антъни, защото той се подготвяше целенасочено за стила и височината на Пулев. Сега ще трябва да се изправи срещу боксьор с коренно различен стил. Досега това не се е случвало в кариерата му, но той е готов за всякакви предизвикателства“, каза още Хърн.

 
 

Най-гиздавите SUV автомобили на Автосалон София

| от chronicle.bg |

SUV автомобилите отдавна излязоха от калните пътища и влязоха по тесните, софийските улички. В началото това ни дразнеше, но впоследствие чарът на вдигнатите, едри коли ни спечели.

На автосалон София SUV колите доминират категорично. В галерията може да видите най-атрактивните от тях.

 
 

10 фрази, които хората с паник атаки не искат да чуват

| от |

Въпреки че паническото разстройство влезе в женските списания като модерна болест и леко се популяризира през последните години, все още твърде много хора не разбират каква е тази екзотика. Болест ли е, лудост ли е, глезотия ли е…лекува ли се, опасно ли е за другите, какво изпитват точно тези…

Процесът по ограмотяване на хората за естеството на честите психични разстройства е борба. Адска и изтощаваща борба с предразсъдъците, незнанието, глупостта, нехайството, липсата на толерантност и разбиране. Ако я спечелим – печелят всички онези хора, които всеки ден се опитват да изплуват на повърхността. Ако я загубим – губим всички.

Запознахме ви с десетте фрази, които не трябва да казвате на хора с депресия. Продължаваме с такива, които не бива да казвате на хора, които са имали или имат паник атаки. Хора, сред които може би сте и вие, или ваши близки и приятели.

1. „Ама от какво се паникьосваш? Няма причина!“

Да, естествено, че няма причина. Затова се нарича паническа атака. Ако ви гони мечка и пулсът ви е ускорен, а вие се потите като 200-килограмов човек през август, това е нормално. Хората, които преживяват паник атаки имат тези симптоми без видима и непосредствена причина.

2. „Я се отпусни малко, какво толкова?“

Не, не е „какво толкова“. Паник атаката е едно от най-ужасяващите преживявания на ума и тялото, което може да си представите.

3. „Бе ти луд/а ли си, какво се панираш? Я виж какво слънчице е грейнало“

Метеорологичните условия и всички останали външни обстоятелства твърде рядко кореспондират с появата на паник атаката. Обикновено тя е внезапна и слънчицето не помага за преодоляването й.

4. „Абе май наистина не ти е добре. Нещо си блед/а.“

Уверяването на човек, който в момента изпитва панически пристъп, че май наистина нещо не му е в ред, само задълбочава страданието му. Не драматизирайте излишно. Дори наистина да е блед или зачервен в този момент, ще му мине след малко.

5. „А пробвал/а ли си да не мислиш толкова за себе си?“

Ако това не е първия му/й панически пристъп, той или тя са пробвали всичко. Можете да сте сигурни. Обвинението, че паник атаките се дължат на прекалено вглеждане в себе си, на чутовен егоизъм и на някакви екстремни нива на нарцисизъм не успокояват човека, а напротив. Карат го да се чувства виновен за това, което изпитва.

6. „Само не пий никакви хапчета. В никакъв случай НИКАКВИ хапчета“

Понякога не може без хапчета. Млъкнете.

7. „Е какво се лигавиш сега, какво толкова е станало?“

Всеки, който смята, че паническата атака е проява на лигня, заслужава да бъде ръфан от прилепи в хипогликемия в продължение на 48 часа. Това е истинско страдание и като всяко страдание трябва да бъде уважавано, а не подценявано. Нито надценявано, впрочем. С което идва и следващата фраза…

8. „О, не, ужас! Лошо ли ти е? Много ли ти е лошо? Леле, майко! Ужас! Обаждам се в Бърза помощ. Мамка му, ужас?“

Така, нека да е ясно. Въпреки свирепите симптоми на паническите пристъпи, те не са опасни за здравето на човека, който ги изпитва: нито физическото, нито психичното такова. Прекаленото драматизиране само насмита допълнително човека с паник атаки и излишно удължава пристъпа.

9. „Добре де, преди малко нищо ти нямаше. Да не се правиш нещо?“

Не, не се прави. И това, че допреди малко нищо му е нямало, нищо не значи. Хората, които получават инфаркт също „допреди  малко нищо не им е имало“. Някои състояние се появяват внезапно, „от нищото“. Това е част от тяхната същност и то една от най-драматичните. Именно поради невъзможността за предвиждане на паническата атака, много хора развиват паническо разстройство.

10. „Хайде малко да се държиш като голям човек, а?“

Абсолютно същия ефект ще постигнете, ако кажете тази фраза на болен от рак.

А кои са адекватните реакции спрямо хората около вас, които имат паник атаки? По време на самия пристъп може просто да сте до тях, без да им говорите глупости, и да ги уверите, че след малко ще им мине. Което е самата истина. В дългосрочен план ги посъветвайте да се консултират с психиатър и психотерапевт. Кажете им, че лечение има. Има оправия. Има изход. Има ремисии.

Кажете им, че има какво да научат от своите паник атаки. Има какво да извлекат от тях и как да ги обърнат в своя полза.  Кажете им, че чудовищата се появяват, за да ги преборим. Че както е казал Юнг, трябва да „направим нашия мрак осъзнат“. Че както е казал агент Купър от Twin Peaks, “ Нищо не е толкова лошо, ако не оставим страхът да ни завладее“. А дори да го оставим, това не е вечно. Уверете ги, че, както пееше Тодор Колев, „всичко си има край“.

И в крайна сметка…всичко ще се оправи.