Ноам Чомски: Краят на историята

| от |

Не е приятно да разсъждаваш върху мислите, преминаващи през ума на совата на Минерва, когато на здрачаване се заема със задачата да тълкува ерата на човешката цивилизация, която сега може би се приближава към безславен край.

Ерата започна преди близо 10 000 години в Плодородния полумесец, простиращ се от земите край Тигър и Ефрат през Финикия на източното крайбрежие на Средиземно море до долината на Нил и оттам към Гърция и отвъд. Случващото се в този регион дава болезнени уроци за дъното, което човешкият род може да достигне.

В земите край Тигър и Ефрат в последните години се случват неизразими ужаси. Агресията на Джордж Буш и Тони Блеър през 2003 г., която мнозина иракчани сравниха с нашествията на монголите през 13-ти век, беше още един смъртоносен удар. Той унищожи голяма част от оцелялото население след наложените санкции от Бил Клинтън и ООН върху Ирак, определени като геноцид от известните дипломати Денис Холидей и Ханс фон Спонек, които ги препоръчаха, а след това се оттеглиха в знак на протест. Унищожителните доклади на Холидей и Фон Спонек бяха посрещнати по обичайния начин, по който се приемат нежелани факти.

Една от ужасяващите последици от нашествието на САЩ и Великобритания беше посочена във „визуалното ръководство за кризите в Ирак и Сирия“ на „Ню Йорк Таймс“ – радикалната промяна на Багдад от смесени квартали през 2003 г. до днешните религиозни анклави, попаднали в капана на горчивата омраза. Конфликтите, породени от нашествието, се разпространиха извън страната и сега разкъсват на парчета целия регион.

Голяма част от областта между Тигър и Ефрат е в ръцете на ИДИЛ и на неговата самопровъзгласила се „Ислямска държава“, мрачна карикатура на крайна форма на радикален ислям, чийто дом е в Саудитска Арабия. Патрик Кокбърн, кореспондент на „Индипендънт“ в Близкия Изток и един от най-осведомените анализатори на ИДИЛ, я определя като „ужасяваща, в много отношения фашистка организация, много религиозна, убива всеки, който не вярва в тяхната особено строга форма на исляма“.

Кокбърн посочва и противоречието в западната реакция при появата на ИДИЛ – усилията за прекъсване на напредването й в Ирак наред с други усилия за подкопаване на основния опонент на групировката в Сирия, жестокия режим на Башар Асад. В същото време голяма бариера пред разпространението на чумата ИДИЛ в Ливан е „Хизбула“, омразният враг на САЩ и на съюзника им Израел. И за да стане още по сложно, САЩ и Иран споделят заедно с други страни в този силно конфликтен регион оправданото притеснение от издигането на „Ислямска държава“.

Египет потъна в едни от най-мрачните си дни под военна диктатура, която продължава да получава подкрепата на САЩ. Съдбата на Египет не беше написана на звездите. От векове алтернативни пътища бяха доста осъществими, но нерядко тежка имперска ръка препречваше пътя.

След подновените ужаси в последните няколко седмици не е необходимо да коментирам какво идва от Йерусалим, смятан в далечната история за морален център. Преди 80 години Мартин Хейдегер възхваляваше Нацистка Германия като най-добра надежда за спасяване на славната цивилизация на гърците от варварите от Изток и Запад. Днес германски банкери мачкат Гърция под икономически режим, предназначен да запази нейното богатство и сила.

За вероятния край на цивилизационната ера предвещава нов проектодоклад на Междуправителствения панел за климатичните промени (IPCC), сравнително консервативния наблюдател на случващото се във физическия свят. Изводът в доклада е, че увеличаването на емисиите от парникови газове създава риск от „тежки, повсеместни и необратими последствия за хората и екосистемите“ в идните десетилетия. Светът се доближава до температурата, при която загубата на големия леден щит над Гренландия няма да може да бъде спряна. Наред с топенето на леда в Антарктика, което може да увеличи морското равнище и да наводни големи градове и крайбрежни равнини.

Цивилизационната ера съвпада до голяма степен с геоложката епоха Холоцен, започнала преди повече от 11 000 години. Епохата на плейстоцена продължи 2,5 милиона години. Сега учените смятат, че е започнала нова ера преди около 250 години – антропоцен, периодът, в който човешката дейност има драматични последици за физическия свят. Темпът на промяна на геоложките епохи трудно може да бъде пренебрегнат.

Признак за човешкото въздействие е изчезването на видове, за което сега се смята, че се случва със същия темп като преди 65 милиона години, когато астероид удря Земята. Това е предполагаемата причина за края на ерата на динозаврите, които откриват пътя за размножаването на малки бозайници, а в последствие и на съвременните хора. Днес хората са астероидът, осъждащ голяма част от живота на изчезване.

Докладът на IPCC потвърждава, че „голямото мнозинство“ известни находища на гориво трябва да бъдат оставени в земята, за да се предотвратят нетърпими рискове за бъдещите поколения. В същото време големите енергийни корпорации не крият целта си да експлоатират тези находища и да откриват нови.

Ден преди резюмето си на заключенията на IPCC „Ню Йорк Таймс“ съобщи, че огромни зърнохранилища в Средния запад гният, така че петролните продукти от Северна Дакота да могат да бъдат превозвани с влакове към Азия и Европа. Една от най-страшните последици от антропогенното глобално затопляне е топенето в областите с вечни ледове. Изследване, публикувано в сп. „Сайънс“, предупреждава, че „дори леко повишаване на температурите (по-малко от очакваното в идните години) може да даде началото на топенето на вечните ледове, което от своя страна може да предизвика освобождаването на огромни количества парникови газове, съдържащи се в леда“, с възможни „фатални последици“ за глобалния климат.

Арундхати Рой твърди, че „най-подходящата метафора за лудостта на нашето време“ е ледникът Сиачен, където индийски и пакистански войници се избиваха на най-високото бойно поле в света. Сега ледникът се топи и разкрива „хиляди празни артилерийски снаряди, празни туби с гориво, ледени секири, стари ботуши, палатки и всякакви видове отпадъци, генерирани от хилядите воюващи човешки същества в безсмисления конфликт. И на фона на топенето на ледниците Индия и Пакистан са изправени пред неописуема катастрофа.

Окаян човешки род. Клета Сова. /БГНЕС

 
 

Милано – модерното предградие на Италия

| от Дарио Диониси |

Посетих Милано в началото на годината в един мрачен дъждовен ден, но точно това време ми показа автентичната атмосфера на града. Милано е един от онези динамично движещи и развиващи се градове, в които не се усеща колко бързо лети времето и не бива да се изостава от ритъма на града. Известен още като една от модните точки на света, Милано се е утвърждава като един от фаворитите за посещение от туристите.

“Малката” катедрала на Милано е една от най-красивите в света, в това няма спор. Тя е обградена и изрисувана в красив бял мрамор, който става още по-красив, когато е облян от слънчеви лъчи. Но защо я наричам малка? Ако помните от публикациите за Флоренция и Верона, повечето италиански градове имат въведен закон, в който забраняват да се строи нещо по-високо от катедралата. Не и в този случай! Милано, като най-бързо развиващия се град в Италия, има небостъргачи и други по-високи сгради, които скриват катедралата.

1-min

За посещението на катедралата имате две възможности: да се качите и да разгледате архитектурното разнообразие по балконите й и да се качите на покрива, който ще ви отвори гледка към града или да влезете вътре в самата катедрала. Повече детайли в полезна информация.
Аз, като любител на гледките от високо, предпочетох да се възползвам от изкачването на сградата. Опашките бяха километрични и нямах времето, за да си позволя да посетя и двете неща едновременно, но силно ви препоръчвам, ако вие имате тази възможност, да се възползвате.

Любопитен факт:

Знаете ли, че катедралата разполага с 3591 статуии и 135 кули. Като на тези кули са поставени мадоните.
Интересно е да спомена, че можете да си „осиновите“ една от мадоните, като заплащате чрез дарения поддръжката й.

Полезна информация:

Работно време на катедралата: Всеки ден 09:00 – 19:00;

Входа на катедралата е безплатен, но се изчаква опашка в натоварените дни;

Следващата значителна забележителност е в непосредствена близо до дуомото на Милано, става въпрос за уникалната по рода си Галерия Виторио Емануеле II. Тя представлява две улици, които се кръстосват под формата на латински кръст и всичко това е покрито под изрисувано стъкло и желязо.
Също така, това място притежава титлата на първия мол в света. Мястото набира бързо популярност и става любимо за срещи на граждани и туристи. В днешно време може да се насладим на многобройни ресторанти и магазини от висок клас. По фасадите забелязваме изобилие от изкуство. Като започнем от купола, където са изобразени под формата на мозайки континентите- Европа, Азия, Африка и Америка и около тях са поставени много статуи на видни артисти и учени от Италия.

IMG_20170430_095107-min

Полезна информация:

Мястото винаги е пълно и няма конкретен час, в който бих ви препоръчал да го посетите, освен рано сутринта. Но определено няма да го усетите така, както когато е пълно с хора и животът кипи; По четирите коридора на галерията са изобразени гербовете на 4 града- Рим, Флоренция, Торино и Милано. Казва се, че ако стъпите върху гениталиите на бика (гербът на Торино) и се завъртите три пъти, ще ви донесе много късмет;

За съжаление времето ми в града беше ограничено и това, на което наблегнах беше самата разходка в него. Нали знаете как всеки един град носи своите мисли, емоции и чувства и за да ги усетиш, трябва да му отделиш време и да се потопиш в него. Ето защо понякога е приятно само да се разходиш без определена цел и посока, без да е нужда да обиколите 10 музея за 2 часа и да забравите всичко, което сте видели, но да знаете, че сте го нащракали. Това, което направих аз бе да се разходя из културните паметници на града като: операта Ла Скала, статуята на Леонардо да Винчи, замъка Сфорцеско и арката на Мира.

7-min

Но преди да потегля и да си кажа финално ciao с Милано трябваше да посетя още едно място. А именно – Тайната вечеря на Леонардо да Винчи. Шедьовър, който си заслужава да се види на всяка цена! Тук е моментът да споделя, че бях истински късметлия, защото не си бях направил предварителна резервация, а в последствие се оказа, че има и месечна квота за билети за посещение. Но както и да е, взех последния билет за месеца в последния час за последната група за деня. (да, знам, истински късметлия съм!

Тайната вечеря (на италиански, L’Ultima Cena) е стенопис от Леонардо да Винчи, нарисуван за неговия покровител – херцог Лудовико Сфорца през 1498 г.. На картината е изобразена сцена на Тайната вечеря от последните дни на Исус, както е описано в Библията.
Тя е изобразена върху стената на малката църква Санта Мария деле Грация, което е малко рисковано от гледна точка на това какво може да се случи във времето. А последната щета върху шедьовъра е нанесена по време на Втората световна война, на 15 август 1943 г., когато трапезарията бива ударена от бомба. Защитни торби предпазват картината от разрушаване, но вибрациите от удара частично я повреждат.

Полезна информация:

Съветвам ви да си запазите билет поне три месеца по-рано! Билети може да си закупите от тук:
Влиза се в групи като те са максимум по 25 човека;

 
 

“Гласът на България” Радко Петков с дебютен сингъл

| от chronicle.bg |

Дебютният видеоклип на Радко Петков, победител в четвъртия сезон на „Гласът на България”, прави своята премиера на официалния сайт на шоуто и каналите на bTV Media Group.

Парчето, озаглавено „Ябълката на раздора”, е продуцирано от bTV Media Group, съвместно с “Монте мюзик”. Видеото на Радко ще бъде завъртяно по родните музикални телевизии след неговата втора премиера в каналите на „Монте Мюзик” на 19 октомври.

Първата си самостоятелна песен „Ябълката на раздора” талантливото момче от Троян записва само няколко месеца след като грабна голямата награда от 50 000 лв. и титлата „Глас на България 2017”. Музиката, текстът и аранжиментът са на Владимир Ампов – Графа, треньор в музикалния формат и партньор в „Монте мюзик”.

Radko Petkov_videoclip

Видеоклипът към „Ябълката на раздора” е дело на известния музикален режисьор Павлин Иванов – Bashmotion. Заснет е на три различни места около София в един от най-студените дни на септември.

Любимецът на публиката Кристиан Грънчаров и момчето, което сбъдна мечтите си в „Гласът на България” – Мишо Мишев са другите двама участници от четвъртия сезон на най-успешното музикално риалити у нас, на които bTV и „Монте Мюзик” гласуват доверие, като продуцират за тях оригинален сингъл и видоклип към него. Феновете им ще могат да се насладят на парчетата до няколко седмици.

Radko_videoclip_1

Петият сезон на „Гласът на България” ще се завръне в ефира на bTV през пролетта на 2018 г. От трети до 11 ноември екипът на шоуто тръгва на път, за да търси даровити гласове, които да се състезават за престижната титла „Глас на България 2018”.

Дебютното видео на Радко Петков „Ябълката на раздора“ може да гледате ексклузивно тук.

 
 

Куентин Тарантино е знаел за сексуалните посегателства на Харви Уайнстийн

| от chronicle.bg, БТА |

Американският режисьор Куентин Тарантино призна, че е знаел за сексуалните посегателства към жени от страна на продуцента Харви Уайнстийн, с когото е работил много години, съобщиха световните информационни агенции.

Те цитираха интервю на Тарантино, публикувано във в. „Ню Йорк таймс“. „Аз знаех достатъчно, за да направя много повече, от това което сторих“, констатира режисьорът. Той изрази съжаление във връзка с това, че не е предприел допълнителни мерки, когато е чул за поведението на продуцента. Тарантино отбеляза, че това е станало много преди да избухне скандалът с Уайнстийн, който през последните седмици беше обвинен в посегателства и изнасилвания от над 40 жени.

Тарантино довери, че неговата бивша приятелка, актрисата Мира Сорвино, е станала жертва на действията на Уайнстийн. Продуцентът без разрешение е започнал да й прави масажи и късно през нощта я посетил у дома й. Това се случило преди Тарантино и Сорвино да започнат връзката си през 1995 година. Друга актриса също се оплакала на Куентин от похотливия продуцент.

Тарантино поясни, че навремето той не е имал пълна представа за случващото се. Режисьорът на „Криминале“ предполагал, че става дума за единични посегателства от страна на Уайнстийн. „Но каквото и да говоря сега, то ще прозвучи като евтино оправдание!“, подчерта режисьорът.

Междувременно полицията в Лос Анджелис започна разследване на обвинения срещу Уайнстийн за сексуално нападение през 2013 г. Показания е дала жертва на действията на Уайнстийн. Според в. „Лос Анджелис таймс“ става дума за 38-годишна италианска актриса и манекенка, която е разпитвана два часа. Нейното име не беше огласено. Тя е потвърдила, че е станала обект на насилствени действия от сексуален характер от страна на Уайнстийн. Полицейските служби в Ню Йорк и Лондон също разследват американския продуцент по подобни обвинения.

 
 

adidas представи новите си обувки AM4LDN и AM4PAR

| от chronicle.bg |

Херцогенаурах, Германия, сряда, 18 октомври 2017. Утре (четвъртък, 19 октомври) adidas ще представи обувката adidas Made For London (AM4LDN), първата от поредица обувки за бягане, които марката създаде за ключови градове по света в собственото си съоръжение SPEEDFACTORY. AM4LDN ще бъде последван следващата седмица (четвъртък, 26 октомври) от лансирането на обувката adidas Made For Paris (AM4PAR).

Използвайки база данни за атлетите, AM4LDN е проектирана да се грижи за културата на градските бегачи в Лондон. Прозрения от атлети и инфлуенсъри са били използвани, за да се създаде обувка, идеална за различни дистанции и трасета, по които бегачите преминават до и от работните си места.

Отличавайки се с възвръщаща енергията технология на adidas BOOST, подвижна Torsion лента за олекотена стабилност, SPEEDFACTORY подложка, подсилваща стабилността и подобрено сцепление на подметките, AM4LDN е проектирана да отговори на уникалните условия за бягане, пред които са изправени различните бегачи в Лондон – от градските улици до атмосферните условия.

AM4LDN е с основен сив цвят, вдъхновен от улиците на Лондон и предпочитан от общността на бегачите в града. Сините стабилизиращи ленти и слънчевочервената подплата отразяват градските светлини и залези. Цветовете са били специално избрани, за да увеличат видимостта в условия със слабо осветление.

AM4PAR е създадена да пасне на различните жени бегачи в Париж, които са склонни да бъдат по-социални в спортните си занимания, като да тичат заедно в група е една от най-големите им мотивации.

FW17_Speedfactory_AM4_PR_London_Product_hero_RGB

Имайки същите технологични преимущества като AM4LDN, нейният олекотен дизайн я прави подходяща за къси разстояния, както и за различните условия на града – от асфалт то павета, от бетон до трева. Обувката е с открояващ се мраморен десен в приглушени розови нюанси, отдавайки почит на величествения характер на Париж. Частично светлоотразителните връзки, осигуряват по-добра видимост при здрач, докато слънчевочервената подплата символизира градския блясък при изгрев и залез.

 

Ben Herath, Вицепрезидент по дизайна на adidas Running, каза:

“AM4LDN и AM4PAR демонстрират потенциала на adidas SPEEDFACTORY да създава продукти, които са приспособени чрез процеси, използващи бази данни. И двата модела бяха проектирани със съдействието на местните общности на бегачите в Лондон и Париж – предлагайки им това, което искат, когато и където го поискат.

„И двата модела отговарят напълно на уникалните условия на градовете, в които ще бъдат носени, предоставяйки предимствата на прецизните технологии, които очаквате от adidas, и са произведени със завидна скорост.“

AM4LDN и AM4PAR ще бъдат последвани от нови модели в Лос Анджелис (AM4LA), Ню Йорк (AM4NYC), Токио (AM4TKY) и Шанхай (AM4SH).

FW17_Speedfactory_AM4_PR_London_Product_Detail_1_RGB