Национален център по наркомании: Закриване без обосновка и мотиви, но с тежки последствия

| от |

Позицията на Националния център по наркомании относно закриването на центъра:

ЗАКРИВАНЕТО НА НАЦИОНАЛНИЯТ ЦЕНТЪР ПО НАРКОМАНИИ СЕ ПРЕДЛАГА БЕЗ ОБОСНОВКА, БЕЗ ПРЯКО ИЛИ КОСВЕНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ ВЪРХУ ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ И НАНАСЯ ТЕЖЪК УДАР ВЪРХУ ПРЕВЕНЦИЯТА И ЛЕЧЕНИЕТО НА НАРКОМАНИИТЕ В БЪЛГАРИЯ

0700m

Във връзка с представения за публично обсъждане проект на ПМС за структурни промени в здравеопазването и във връзка с изказванията на Министъра на здравеопзването в медиите, Националният център по наркомании счита за необходимо да изрази своята позиция:
Националният център по наркомании се закрива, не премества.

Предложеният проект на ПМС за структурни промени в системата на здравеопазването, с което Националният център по наркомании (НЦН) се преобразува чрез вливане в Националния център по обществено здраве и анализи, е в противоречие с действащата законова уредба. Дейността на НЦН е регламентирана със Закона за контрол на наркотичните вещества и прекурсорите, съгласно който НЦН извършва координация и методическо ръководство на дейностите, свързани с превенция на употребата на наркотични вещества, лечение и психосоциална рехабилитация на лица, злоупотребяващи или зависими от наркотични вещества и намаляване на вредите от употребата на наркотични вещества (чл. 86, ал. 1). С постановлението, което се явява подзаконов нормативен акт, е налице заобикаляне на Закона за контрол на наркотичните вещества и прекурсорите, който се явява нормативен акт от по-висока степен. Съгласно чл. 5, ал. 1 от Административно – процесуалния кодекс „когато постановление, правилник, наредба, инструкция или друг подзаконов нормативен акт противоречи на нормативен акт от по-висока степен, прилага се по-високият по степен акт.”

Предложеното постановление преустановява дейността на НЦН, без да е налице съгласуване и синхронизация с оставащите и непроменени актове, което би породило множество несъответствия и проблеми, тъй като от проекта не става ясно кои функции и дейности от кого и как ще се осъществяват.
Липсата на мотивация е впечатляваща след като дори с предлагания проект на постановление се предвижда да няма пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет, което поставя под въпрос смисъла да се разрушава градена с години структура, която очевидно е ефективна и разпознаваема в общественото пространство.

По отношение на изказванията в медийното пространство, относно оценката на работата на Националния център по наркомании и цитираните от Министъра констатации от доклад за установени нарушения в Центъра, отбелязваме, че:

Посоченият доклад, публикуван на Интеренет страницата на Министерство на здравеопазването е доклад от извършена проверка по конкретен повод на дейността на лечебни програми, в която са участвали експерти на Министерство на здравеопзването, Националния център по наркомании и Регионалните здравни инспекции.

Съгласно Закона за контрол на наркотичните вещества и прекурсорите, „Специализираният контрол на лечебната дейност се извършва от Националния център по наркомании, като на територията на страната се подпомага от регионалните центрове по здравеопазване към Министерството на здравеопазването.“.

Съгласно Наредба № 2/2012г. за условията и реда за осъществяване на програми за лечение с агонисти и агонисти – антагонисти на лица, зависими към опиоиди „контролът по спазване на изискванията за съхраняване, отпускане, воденето на документацията и отчитането на лекарствените продукти, съдържащи опиеви агонисти и агонисти – антагонисти, изпълзвани в програмите, се осъществява от експерти от Министерство на здравеопзването и от инспекторите по наркотичните вещества от регионалните здравни инспекции“.

Видно е, че законодателят е разпределил функциите по контрол на лечебната дейност на практика между четири институции: на Министерство на здравеопазването, Национален център по наркомании, Регионални здравни инспекции и Изпълнителна агенция „Медицински одит“, (в чийто функции е заложен контрол на всички лечебни заведения в страната), с цел избягване на корупционни схеми и практики в областта.

Ако Министерство на здравеопазването има забележки по контрола, то първо следва ги отправи към себе си.

Контролът на лечебната дейност (т.нар. „метадонови програми“) не е единствената дейност на Националния център по наркомании, ние работим и в областта на превенцията, психосоциалната рехабилитация, намаляване на здравните и социални последици от употребата на наркотици, както и по обучението на медицински и немедицински специалисти за работа в областта на наркоманиите.

В Националния център по наркомании е ситуиран и Националният фокусен център (НФЦ) на България, като част от Европейската информационна мрежа за наркотици и наркомании, подпомагаща Европейския център за мониторинг на наркотици и наркомании.

Закриването на центъра ще има последствия в поне три нива: хуманитарно/за пациенти/, организационно и международно като възпрепятства изпълнението на международно поети ангажименти и ще има неблагоприятни последствия върху репутацията на страната.

С всичко това не твърдим, че НЦН е перфектен. Напротив за необходимостта от подкрепа и помощ за подобряване и разширяване на дейността ни сме информирали редовно министерство на здравеопазването. За по малко от една година два пъти сме информирали министерство на здравеопазването за общите проблеми за цялостното ефективно функциониране на НЦН и сме искали подкрепа и два пъти сме информирали министерство на здравеопазването за проблемите при осъществяване на контрол.

Считаме, че цитирането на разпространения в интернет доклад е тенденциозно, не отразява действителната ситуация и подвежда ръководството на Министерство на здравеопазването и Министерски съвет да вземат стратегически грешно решение, което ще има широк отзвук както в страната, така и в чужбина.

 
 

Забравихте ли Питър Куин?

| от |

През 2018г. се очаква новият, седми сезон на „Homeland“ („Вътрешна сигурност“), да се появи на бял свят, за радост на феновете на шоуто.

ВНИМАНИЕ! СПОЙЛЕРИ!

Шести сезон беше наситен с интриги, екшън, конспирации, човечност и заговори и в традициите на сериала бе съвършена експозиция на американската политика и безмилостните игри на ЦРУ и Белия Дом. Но най-драматичното, което се случи в този сезон, бе загубата на Питър Куин.

Когато обесиха Броуди, мислехме, че сериалът няма да е толкова добър без Деймиън Луис. Сега мислим същото за един „Homeland“ без Питър. Режисьорите обаче веднъж обориха съмненията ни и вярваме, че ще го направят отново.

От екранната смърт на героя на Рупърт Френд изминаха 5 месеца, но ние още го помним.

Ако сте го позабравили, припомнете си някои от най-добрите моменти на Куин в мемориалната ни галерия.

 
 

Дженифър Лопес дари 1 милион долара на Пуерто Рико

| от |

Дженифър Лопес дари 1 милион долара в полза на бедстващите в Пуерто Рико по време на кампания в щата Ню Йорк за набиране на средства за острова, разрушен от циклона Мария преди пет дена.

Певицата е родена в Ню Йорк, но родителите й са пуерториканци. Тя обясни, че дарението ще бъде предадено на няколко благотворителни организации и увери, че ще продължи да работи с други латиноамерикански звезди, за да помогне на бедстващия остров.

Циклонът взе най-малко 33 жертви в Пуерто Рико и Доминика, няколко дена след като оттам премина ураганът Ирма. Пуерто Рико беше залят от поройни дъждове и наводнения. Електрозахранването е прекъснато, като това може да продължи месеци. Телекомуникационните връзки почти изцяло са унищожени.

Условията за живот в Пуерто Рико непрекъснато се влошават след преминаването на циклона Мария. Хората чакат с часове на опашки, за да купят храна и бензин.

 
 

Netflix пусна новия трейлър на „1922“

| от |

2017-а определено е годината на Стивън Кинг, за наша голяма радост.

Вече гледахме по кината „Tъмната кула“ и „ТО“, а тепърва ни чакат още „Играта на Джералд“ и „1922“.

Новият трейлър на „1922“ бе пуснат снощи от Netflix.

Действието в „1922“ се развива – изненадващо – през 1922 г., и разказва историята на Уилфред Джеймс, който уж признава, че е убил собствената си жена. След като обаче погребва трупа ѝ, той изведнъж се оказва тероризиран от свръхестествени сили.

„1922“ излиза по Netflix на 20 октомври, а в ролите ще видим Томас Джейн, Дилън Шмид, Кейтлин Бернард и др.

Stephen-Kings-1922

Ето го и трейлъра:

 

 
 

Кучешката одисея на Уес Андерсън

| от |

 Isle of Dogs е деветият филм режисиран и написан от Уес Андерсън за негов личен кеф и кефът на неговите верни кинопочитатели.

Роден в Тексас и изглеждащ като нелеп анимационен персонаж, Уес Андерсън е един от най-ярките представители на доброто кино, което 21 век може да предложи. Различен, остроумен и ярко разпознаваем, киното на Андерсън е като приказка на неговия поименен събрат от Дания. Винаги ще познаете, че една творба е правена от Уес Андерсън. Почеркът му е толкова различен от онова, което киното може да предложи и толкова личе, че рядко човек ще се обърка за някой негов филм.

Андерсън режисира деветия си поред пълнометражен филм и 17 в пъстрата си филмография с прецизността и точността, с която малко момче строи любимия си самолет. Филмите на Уес са ярки, цветни и юлистрират с една иронична истерия живота и проблемите на своя създател. Темите като първата любов, сексът, разпадащото се семейство и липсващата бащина фигура, присъстват в умопомрачителния танц, който режисьорът танцува със седмото изкуство.

Isle of Dogs освен филм номер 9 е и втората заигравка на режисьора с анимационното кино. Една елементарна психологическа теория гласи, че хората които харесват абстрактно изкуство са с по-отворени умове и широкоскроени разбирания. Ако вземем тази теория за предимно вярна, колкото и плоска да е тя, то можем да кажем, че хората които се заиграват с анимацията, която е един необятен свят в киното, който не е изследван напълно и както трябва, са най-широкоскроените сред режисьорите. И имат смелост, колкото за 20 човека, които са се навили да направят блокбастър, който може и да се провали.

Анимацията, която като жанр се предполага да е за деца, рядко успява да се пренесе адекватно в света на възрастните. Уес Андерсън е един от хората, които обаче някак правят този преход възможен. Другият е Чарли Кауфман.

Първата заигравка на Андерсън със света на рисуваното кино е стоп моушън адаптацията по романа на Роалд Дал „Фантастичният господин Фокс“. Той толкова умело хваща света на талантливия британец, че го капсулира в два прекрасни часа, които му носят две номинации за „Оскар“ и аплодисменти и поклон от критици и фенове.

Близо десет години след господин Фокс и ироничният поглед на Дал, Андерсън посяга към стоп моушън анимацията отново. Този път, за да разкаже историята на група кучета и едно момче. Подобно на повечето неща, които прави и тук Андерсън праща своите персонажи на странни места и ги впуска в невероятни приключения. Този път дестинацията е Япония, а пътешествието е свързано с търсенето на едно момче и неговото куче.

От всеки друг човек тази история би звучала като глупост, която дори най-заблуденият зрител би подминал с лека ръка, но Уес Андерсън има вредния навик да те изненадва. Винаги когато си помислиш, че ти е разказал всичко странно и се е изчерпал, лудият тексасец вади нов заек от шапката си. Или както е в този случай – ново куче.

Isle of Dogs трябва да излезе през 2018 година и е един от почти сигурните удоволствия в киното за догодина. Неговият първи трейлър е като полет с вълшебно влакче, на което може да се качиш само ако си взел приличен брой стимуланти. Трябва да оставиш предрасъдъците настрана и да се повеселиш с горчиво-сладкия свят на Уес Андерсън. Всяко возене си заслужава. Isle of dogs не прави изключение.