Моралните права на авторите – права в сянка

| от |

Принадлежността на едно произведение на неговия автор е свързана с изконни морални права. При използването на произведение без съгласието на автора не могат да се внасят никакви промени в него – да се разделя на части, да се преиначава, да се съкращава и т.н.

За съжаление обаче все по-често ставаме свидетели на погазването на моралните права на авторите, особено с навлизането на популярни музикални формати на телевизионния екран.

Според изпълнителения директор на МУЗИКАУТОР – Иван Димитров, за да се промени нагласата, че ограбването на авторството е нещо нормално и ще продължава безкрайно, е необходимо да се мобилизират и обединят усилията на авторите. „Това е единственият начин за отпор и безспорен стимул за МУЗИКАУТОР като институция да използва своите финансови и морални ресурси за решаването на този въпрос“, коментира г-н Димитров.

Големите имена, за чиито творчески визитки могат да се напишат енциклопедии, спокойно говорят от първо лице кога се нарушват техните морални права.

Ilya-Velchev-1

Иля Велчев е съвременен български поет, белетрист, драматург, сценарист и кино-режисьор. 

Автор е на над 20 книги, 10 филма и текстовете на много обичани български песни, сред които „Хризантеми“ – музика и аранжимент Митко Щерев, „Осъдени души“ – музика и аранжимент  Митко Щерев, „Ако си дал“ – в изпълнение на Емил Димитров, обявена за най-великата българска песен в начлото на 2014 г., според класацията „Великите 500“, организирана от БГ Радио.

Иля Велчев: Щастлив съм, че хората обичат и пеят моите песни. Те са част от сърцето ми и от моето верую. Много години песните ми са верни на хората и хората са им верни.  Певците, които мечтаят да станат част от живота на една знакова песен, идват при авторите със своите открити лица  и талант. Това е светлата страна за песните и хората.

А тъмната е на апашите, крадците на чужда дарба и труд. Промъкват се от сенките и крадат песни. Те не питат може ли, гладни сме за тази песен. Те не молят, дайте ни възможност да докажем, че имаме сили да изпеем тази песен, че имаме необходимите морални и певчески качества. Правят го, за да се огреят на чуждо слънце, за пари. Често ги загрозяват. Агресивни, с фалшиво вълнение, с фалшиви пози. И всички медии, продуценти на различни предавания, собственици на заведения, които ги покровителстват, се превръщат в съучастници. Това са духовни кражби, но кражбите на интелектуална собственост имат и финансово измерение.

Бих им казал: Преди да посегнете, помислете! Това е нивата на авторите, техния насъщен хляб, който много често е заплащан с горчивините на живота им.

emil-640x300

 Емил Димитров – син е български музикант, композитор и продуцент.Син е на незабравимия композитор и изпълнител Емил Димитров.

Член е  на Управителния съвет на Профон и на Управителния съвет на Българската музикална асоциация. Работи за опазването и развитието на националната културна идентичност.

Емил Димитров – син: Създаването на едно произведение е в резултат на сложен процес, в който авторът влага частица от себе си. Влага и се разделя с част от таланта, който има и е развивал през годините. Независимо дали е получил възнаграждение за труда си или не, независимо дали е написал хит или не –  той има правото сам да решава съдбата и живота на създаденото от него произведение и е недопустимо някой да му го отнема. Използването на чужди произведения без разрешение, независимо от повода, е неморално и е в нарушение на закона. Авторът има правото да разреши след одобрение така наречената „адаптация” на неговото произведение. Използването на произведения в различни музикални формати, без получено разрешение на авторите също е неприемливо. В повечето случаи е достатъчно едно телефонно обаждане, но уви това не се случва. За съжаление сме били свидетели на такива груби промени на песни, при които цялостният смисъл и посланието на произведенията се изопачават, като например:

„Моя страна, моя България. Моя малка, бедна страна” или „Ако си дал, не е трябвало да се раждаш…”.

Факт: Истинските изпълнители, които държат на това, което правят, винаги се допитват до авторите на произведението, което искат да ползват. А останалите….

shterev

Митко Щерев е български композитор, аранжор и пианист. Създавател е на група „Диана Експрес”. Някои от най-големите им хитове са „Северина”, „Душа” и „Наследство”. Автор е на редица песни на Лили Иванова, Емил Димитров, Васил Найденов, Маргарита Хранова и др., което го прави един от най-изтъкнатите композитори у нас.

Митко Щерев: За последните пет години в музикални телевизионни формати, излъчвани в национален ефир, бяха използвани над 15 мои хита. Никой не ме е питал съгласен ли съм песента ми да се пее от еди кой си и може ли да се направи нов аранжимент. Обикновено това се случва внезапно. Докато  гледам телевизия, някой ми звъни по телефона и ми казва на кой канал да превключа. В такива моменти се чувствам объркан, унизен и ограбен. Ако живеех в Етиопия, сигурно чувствата ми щяха да са други, но понеже живея в държава, членка на Европейския съюз, се чувствам точно така. Винаги първото нещо, което ми идва на ум, е да дам под съд продуцентите на шоуто. Знам, че ще спечеля делото, защото ще се позова на чл. 15 и на чл. 35 от Закона за авторско право и сродните му права. Вече спечелих три такива дела. Но, тъй като това ще е само моя битка, такава ситуация  не ме удоволетворява. Ще завърша със следното обръщение:

Господа продуценти,

За мен е абсурдно един хит да няма цена. Абсурдно и унизително е да си избирате песни и да си правите каквото си искате с тях, при положение че въпросните песни имат автори и са защитени от закон!

jivko-kolev-s-eva-najdenova-i-militsa-bojinova1Живко Колев е автор на текстовете на 840 популярни, детски и хумористични песни, на стотици сценарии на телевизионни шоу – програми и концерти. Един от създателите на трио „НЛО” и автор на 107 от изпълняваните от тях песни. Продуцент на над 30 албума на наши изпълнители. Автор на 4 книги с поезия и на текстовете на популярните песни „Сбогом“ – в изпълнение на Сигнал, „Междучасие“ и „Клоунът“ – в изпълнение на Васил Найденов, „Големият кораб минава“ – в изпълнение на Силвия Кацарова,  и много други.

Живко Колев: Наскоро прочетох във Фейсбук един коментар на Игор Марковски, ето част от него „Прав е и Живко Колев, когато говори за авторските права – човек като него отдавна трябваше да има фондация (като Дейвид Фостър) и да подпомага млади таланти (като Дейвид Фостър), да прави ето такива концерти, но уви, у нас действителността е друга – тук хитовете на Живко ги обявяват за песен на еди кой си, а не е така – ама след 150 – 200 години може и да се променят нещата…“

Малко се говори за моралните права на авторите в музиката. Драстични са случаите, в които няколко телевизии в т.н. „риалити формати“, ползват песни без дори да уведомяват авторите им, да искат разрешение, както се предвижда в закона. Иван и Андрей например, в „Музикална академия“ си позволиха да използват четири песни по мои текстове. Никой не ми се обади, не ме попита – нещо, което не може да се случи в нормална държава. Да, те си направиха предаването, спечелиха пари, но не се и замислиха, че от авторските права аз си плащам парното и тока и не случайно в Америка това деяние е криминализирано. Да, съдът сигурно ще ги осъди, ще платят компенсации, но така не се прави култура и е видно, че не само държавата е виновна за плачевното състояние на нещата. Имаме чудесни закони, но няма кой да ги спазва!

Текстовете в Закона за авторското право и сродните му права, отнасящи се до неимуществените – моралните права на авторите, гласят следното:

Чл. 15. (1) Авторът има право:

1. да реши дали създаденото от него произведение може да бъде разгласено и да определи времето, мястото и начина, по който да стане това, с изключение на обектите по чл. 3, ал. 1, т. 4, 6 и 8, при които това право се уговаря по договор;

2. да иска признаване на неговото авторство върху произведението;

3. да реши дали произведението му да бъде разгласено под псевдоним или анонимно;

4. да иска името му, псевдонима му или друг идентифициращ го авторски знак да бъдат обозначавани по съответния начин при всяко използване на произведението;

5. да иска запазване на целостта на произведението и да се противопоставя на всякакви промени в него, както и на всяко друго действие, което би могло да наруши законните му интереси или личното му достойнство.

7. на достъп до оригинала на произведението, когато то се намира във владение на друго лице и когато това е необходимо с оглед упражняване на неимуществено или имуществено право, предвидено в този закон;

8. да спре използването на произведението поради промени в убежденията си, с изключение на реализираните произведения на архитектурата, като обезщети за претърпените вреди лицата, които законно са придобили правото да използват произведението.

 
 

Часовникът на Биг Бен замлъква до 2021 година

| от |

Часовникът на кулата Елизабет на британския парламент, известна с неофициалното си название Биг Бен, замлъква днес и ще запази мълчание през следващите четири години заради протичащите реставрационни работи, предаде ТАСС.

От обяд най-голямата камбана, тежаща 13,7 тона, ще бъде изключена от часовниковия механизъм, за да се осигури безопасността на работниците. Те ще извършат ремонт на един от най-разпознаваемите символи на британската столица. Камбаната е монтирана през 1859 година, след което е кръстена Биг Бен. След това името й се прехвърля върху цялата часовникова кула.

Останалите четири камбани, които бият на всеки 15 минути, също ще престанат да звънят по време на ремонтните работи. Специалисти изтъкват, че Биг Бен може да се чуе и преди 2021 година, по изключение, примерно за Нова година.

 
 

Младите комунисти и младите нацисти

| от |

Излизаме да пием по бира с наборите преди няколко години и, знаете как стават тия неща, след малко някой вика свои приятели, после друг – свои. Та идват една партида хора, тръгваме да се запознаваме – младежи на по 22 години плюс – минус – и веселото продължава.

След не много време единият започва да разказва как е комунист и колко е хубав комунизмът, защото се грижи за хората. На нас най-малко ни се занимава с политика и не му обръщаме внимание. Прави впечатление обаче, че той споделя левите си виждания, докато носи дънки, пуши Марлборо, пие уиски, а в бара звучат Pink Floyd. Ако не знаете защо това е иронично, може би не трябва да гласувате.

След малко се оказа, че цялата групичка е с подобни виждания – че комунизмът ще ни избави от тегавото днешно време.

И всеки един от групичката е бил на бригада в САЩ! Всеки! А с парите от бригадата едно момиче си беше купило iPhone. Карл Маркс сигурно би се зарадвал, че има място на планетата, където работническата класа може да живее толкова добре. Сигурно би се зарадвал, че има калъфи за iPhone с неговото лице.

Има толкова много заблудени млади хора, че не е истина.

Почти всяка нощ, към 3:00 часа, пред блока ми се чуват звуци като че пиян тарнсформърс се колебае между автомобилната и хуманоидната си форма. Това са братчедите от Чистота, които изхвърлят кофите с камион. Тези хора от малцинството взимат работата на неонацистите. Те са и хората, които правят дюнери. Това е един от основните доводи на неонацистите – че малцинствата им взимат работните места. Затова искат циганите да станат на сапун. Нека обаче успокоя читателите ни от ромски произход. Неонацистите не ви искат на сапун, защото после сами ще трябва да си изхвърлят кофите с боклук.

„Всичко ново е старо“, ако трябва да парафразираме. В Шарлотсвил, щата Вирджиния, САЩ, хора от местните малцинства и техни симпатизанти премахват паметници на генерали от Гражданската война, които са се били на страната на подкрепящата робството Конфедерация. Това вбесява националисти и те правят нещо като атентат, минавайки с автомобил през тълпа от хора, като има убити. Тук няма да правим разлика между националисти и неонацисти, защото и двете страни убиват хора.

Ако толкова искате да симпатизирате на лошия герой, бъдете фенове на Жокера (на Хийт Леджър). Или на Волдемор. Или ако сте кому-сталин-ленин-ист – на Стив Джобс. Вярвайте в Сатаната ако искате – дори последователите на Сатаната (!) са по-добре от комунягите и нацитата. Но не и на Хитлер.

Хитлер е лош – минаха 100 години от Втората световна война и още трябва да обясняваме, че Хитлер е лош човек. Хитлер е заглавието в новините: „Американец в Германия направи нацисткия поздрав с вдигната ръка. Пребиха го.“ Как може да си последовател на Хитлер!?

Днес е Европейски ден за възпоменание на жертвите на сталинизма и нацизма. Сталин и Хитлер убиха милиони хора, но днес имат последователи по целия свят. Има хора, които разработват изкуствен интелект, има хора, които изстрелват космически кораби в космоса, има и хора, които смятат, че Хитлер и Сталин са окей.

А ние се чудим как Сузанита има фенове. Може би е по-добре децата да харесват нея, а? Май Сузанита е по-малкото зло от Хитлер и Сталин.

 
 

Трейлърът на втория сезон на „Короната“ е повече от обещаващ

| от |

Сериалът на Netflix, „Короната“(The Crown) отново ще предизвика фурор тази есен. Сигурно сме в това, след като видяхме трейлъра на втория му сезон, в който Кралица Елизабет се изправя срещу натиска, на който е подложена от всички страни.

„Кралица съм от 10 години и за това време съм имала трима министър-председатели“, гордо заявява персонажът. „Нито един от тях не се е справял.“ Героинята на Клеър Фой доказва силата и твърдостта си на фона на всичките слаби мъже около нея.

Трейлърът показва и Принц Филип, който в последния сезон се бунтуваше срещу ограниченията и порядките на монархическата система. Намеците за изневяра в първия сезон едва ли ще се появят в новия сезон.

По рано пред годината създателят на сериала, Питър Морган, обяви, че сюжетът във втория сезон ще се съсредоточава върху образа на Принц Филип, който често е засенчван от съпругата си.

В краткото видео успяваме да видим също и някои от тогавашните представители на американския елит: Джон Ф. Кенеди (Макъл К. Хол) и Джаки Кенеди (Джоди Балфур)

Вторият сезон на „Короната“ излиза на 8 декември. А дотогава очакваме още трейлъри, с които да „преживеем“. На първо време вижте последния.

 
 

Най-добрите гей филми от началото на 2017 до сега

| от |

Филмите с ЛГБТИ участие не са най-популярните, но в последно време се появяват все повече и повече.

ЛГБТИ филмите не е задължително да изследват сексуалността на персонажите. Те спокойно могат да са криминални, например, или комедии, в които персонажите са лесбийки, гей мъже, бисексуални, трансджендър или интерсекс хора.