Младите в музиката

| от |
Отминаващата 2013 година ще се запомни в историята на поп музиката с нашествието на едни от най-качествените и атрактивни млади изпълнители, които носталгично ни връщат към добрите стари времена на бийтъл и стоунс манията, съобщава БТА.
1

И тогава и сега виждаме как миксът от можене и младежка амбиция върши чудеса. Най-приятната изненада за опитното ухо на меломана със сигурност тази година се нарича Лорд.

16-годишната новозеландка си позволи симпатиичната наглост да щурмува класациите с авторската си песен „Royals“, която на практика изпя акапелно. Чудо невиждано от доброто старо време на Джанис Джоплин, която си позволи подобна волност с хита „Mercеdes Benz“, но  едва в края мимолетната си кариера.

В бекграунд вокалите на Лорд, които също са си нейни, тя достига до шеметни височини. Много малко съвременни певици биха могли да изпеят „Royals“ без сериозно да се изложат. А новозеландската тийнейджърка го прави с лекотата и безгрижието, типично за надарените свише люде. Още по-изненадващо е, че нестандартният хит моментално се изкачи на върха в световните чартове.

Със сигурност няма да сбъркаме, ако наречем отиващата си 2013 г. „Годината на Майли Сайръс“. Хората, които по-малко се интересуват от поп музика, а се заслушват в скандалите, може би ще посочат детската звезда на „Дисни“, като „лошото момиче“ в жанра. И наистина, Майли доста целенасочено търсеше провокативния имидж с неприличния си танц туъркинг, с граничещите с порното разголвания в клипове, с пушенето на трева на сцената.

Но от естетична и културологична гледна точка, тези волности на грацилната 21-годишна американка са далеч по-приемливи от измъчените евини фотоси на презрялата Йоко Оно от миналото, пък било то в компанията на феномена Джон Ленън.

Що се касае до вокалните качества на Майли, те са направо респектиращи и това не е чудно за певица, която е звезда още от детска възраст, а на 18 години  вече имаше 7 хита в топ десетката на американските чартове. Погледнато откъм еротичната страна, и някои попфолк диви снимат клипове, на границата на допустимото ХХХ приличие.

Но малцина, ако не никоя от тях, не биха могли да влязат във  високия кристален регистър на изпълнителката на  „Wrecking Ball“. Хит, койтоб достигна респектиращите 335 милиона гледания в мрежата!

Още една ангелогласна прима придаде изискан блясък на класациите през изминалите 12 месеца – Eли Гулдинг с мегахита „Burn“. Със своята авторска визия тя защити честта на британската корона в жанра, като предложи една пристрастяваща филигранна мелодия, която дълго няма да забравим. Ели е сравнително „стара“ със своите 27 години, но гласът й звучи почти по детски със забележителното й височинно вибрато.

Тя е полиинструменталист, има договор за своя стихосбирка и е на „ти“ с музиката с голямо М. Нейният иманентен поп-аристократизъм не случайно й спечели фенове сред коронованите особи, каквито са херцозите на Кембридж принц Уилям и Катрин. За сравнение, всеки може да си пусне произволна песен на „Спайс гърлс“, за да си даде сметка какъв дълъг еволюционен път е изминала Ели Гулдинг.

2013 година ще бъде най-скандалната в творческия път на канадеца Джъстин Бийбър. Мнозина са склонни да подценяват любимеца на тийнейджърките именно заради незрялата му публика. Но същото се случваше навремето и с Майкъл Джексън, а като се спомина, се оказа че е гений. Да не говорим, че провиненията на канадеца в Южна Америка, като опита му да вкара проститутки в хотела си, могат да се сторят като колежански простъпки в сравнение с оргиите на рокдинозаврите от времето на хипитата и на хард рока.

А който се съмнява във вокалните качества на Джъстин, просто да си пусне акустичния му албум „Believe Acoustic“, за да си даде сметка, че днес, „трудно пеещи“ мега звезди от рода на Мадона просто са невъзможни. И че безплатни обеди в днешния шоубизнеса няма. Особено ако си спечелил 155 милиона долара от световното си турне.

И ако 19-годишният канадец бе лесно предвидим с гастролите си, пълнещи стадиони, същото не може да се каже за още един „отличник“, който ни поднесе годината – 23 годишния британец Джон Нюман. Той сякаш дойде от нищото. С прическа от златната ера на холивудските изкусители, с бебешкото си лице и глас, астрално подобен на Отис Рединг, успехът на Нюман в никакъв случай не се вписва в поп канона. Което бе нов плюс за музикалния бизнес тази година. Хитът „Love me again“ можеше да прозвучи както през 1963-а, така и през 2023-а. А Джон Нюман със сигурност ще се наложи като новото име на британския соул.

И накрая, поредната приятна /ретро/ изненада, която учудващо намери моментален отклик в класациите – парчето на 33-годишния Робин Тик „Вlurred Lines“. Музикантът с двойно американско и канадско гражданство го пласира на първо място в 13 национални класации, включително тези на САЩ и Великобритания. Неговото звучене? Отново неканонично и старовремско.
Но това не попречи Тик да предизвика истински фурор при изпълнението му на 25 август на Видео музикалните награди на MTV. Тогава на сцената с него се качи и Майли Сайръс, като изтанцува паметен „туъркинг“. В резултата на този микс в Туитър бяха пуснати същата вечер рекордните 360 хиляди  туита.Отново доказвайки, че днешната попмузика е по-дръзка, не се свени да експериментира и е поверена на звезди със забележителен потенциал.

 
 

„Блейд Рънър 2049″ на върха на топ 10 у нас

| от chronicle.bg |

Създаденият по романа на Филип Дик „Do Androids Dream of Electric Sheep?“ и римейк на едноименният филм от 80-те години – „Блейд Рънър 2049″ вече втори уикенд продължава да е най-гледаният в българските киносалони, сочат обобщените данни от тях.

Продуцираната от режисьора на първия филм Ридли Скот нова история по същия сюжет, в която играе и главния герой от тогава – Харисън Форд, е гледана от 26 201 зрители и има 301 702 лева за десетте дни от излизането си на екраните у нас.

На втора позиция е премиерният филм от миналия уикенд – „Вездесъщият“. Българският филм, награден вече със „Златна роза“ в пет категории, който поставя въпроса докъде стига личното пространство, с Велислав Павлов и Теодора Духовникова в главните роли, е гледан от 7 998 зрители и има 68 507 лева приходи за първите три дни у нас.

Трето място е за втората премиера от миналия уикенд – „Снежния човек“ по едноименния роман на Ю Несбьо. Криминалната история, свързана с разследването на загадъчни убийства, започнали при първия сняг, е гледана от 5 177 зрители и има 48 720 лева приходи за първите три дни у нас.

Четвърто място е за анимацията „Емоджи: Филмът“. Макар и вече над два месеца по екраните у нас, разказът за случващото се в един смартфон продължава да предизвиква интерес, като до този момент е гледан от 97 776 зрители и има 843 744 лева приходи.

На пето място сред най-гледаните филми е третата премиера за миналия уикенд „My Little Pony: Филмът“. Анимацията, създадена по едноименния телевизионен сериал отпреди седем години, разказва за приключенията на Сумрачна искрица, Ябълчица, Бързоногата дъгичка, Розовка, Срамежливка и Чаровница, като вече са я гледали 4 280 зрители и има 33 322 лева от билетите им за първите три дни у нас.

На шесто място е римейка на едноименния филм от 90-те години на миналия век – „Линия на смъртта“. Историята за прескачането между живота и смъртта, в която играе и българката Нина Добрев е вече 17 дни по екраните у нас и за това време са я гледали 24 546 зрители и има 202 232 лева приходи.

На седмо място е българският „12 А“. Историята на учителката по литература Лина, която вече се е разделила със съпруга си и трябва да спечели доверието на новият си клас, е от пет седмици на екраните у нас и за това време са я гледали 51 959 зрители, като има 404 541 лева приходи.

Осмо място сред най-гледаните филми у нас е за „Lego Ninjago: Филмът“. Анимационният филм за шестте малки нинджи, които защитават своя остров Нинджаго, е гледан от 33 616 зрители и има 297 161 лева приходи за месец на екраните у нас.

На девета позиция е екшънът „Kingsman: Златният кръг“. Продължението на историята за елитните британски шпиони, които трябва да потърсят своите американски събратя за помощ, за да спасят повторно света, е от месец на екраните у нас и за това време филмът е гледан от 40 588 зрители и има 375 113 лева приходи.

Десета позиция е за комедията „Всички мои мъже“. Историята с Рийз Уидърспун, в която самотна майка с две деца приютява трима младежи, нуждаещи се от жилище, е гледана от 8 003 зрители и има 68 618 лева приходи.

 
 

Независимото кино ни връхлита с пълна сила на So Independent 2017

| от chronicle.bg |

Осмото издание на Sofia Independent Film Festival пристига на 26-ти октомври, по-мащабно от всякога. Стотици филми са подали заявление за участие, селекцията е повече от амбициозна – над 90 игрални, документални, пълнометражни и късометражни филма в продължение на 11 дена, до 5-ти ноември.

Филмите са разделени в няколко категории – игрално, документално, българско независимо кино, българско късометражно кино, международно късометражно кино, спортни филми и филми извън конкурсната програма.

За първи път фестивалът включва конкурсна програма, като няколко журита ще излъчат победителите в различните категории. Сред членовете са световни имена в независимото кино (Габриеле Каполино. Шрути Ганули, Лорен Хамдънс) и български творци (Мартичка Божилова, Евтим Милошев, Божидар Манов и други) За втора поредна година „Ню Бояна“ ще излъчи победител в категорията „най-добър филм в развитие“, който да получи награда от 50 хиляди лева за реализиране.

„Лъки“ е заглавието, което ще открие фестивала тази година. Прожекцията ще бъде премиерна за страната ни и с нея се отдава почит на филмовия творец Хари Дийн Стантън, който почина през септември. Сред останалите заглавия, които ще можем да видим, са „Призови ме с твоето име“, „Жената на пазача на зоопарка“, „И после светлина“, „Ад на Земята: Възходът на Ислямска държава“, „Маймуна“ и много други. Няма да ви разкриваме всичките – просто отидете в Кино Люмиер Лидл, Дом на киното, Кино Одео, Г-8. Евро синема, Кино „Влайкова“ и DaDa Cultural Bar между 26-ти октомври и 5-ти ноември.

 
 

Защо американците пишат датите по този начин?

| от chronicle.bg |

В САЩ форматът на изписване на датите започва с месеца, после деня и накрая годината. Тази подредба е доста любопитна и неразбираема за останалата част от света, където йерархията е ден/месец/година. В някои държави като Китай, Корея и Иран, този ред дори е наобратно – година/месец/ден.

В крайна сметка никой не знае защо американците слагат първо месеца. Една хипотеза е, че сравнително често най-важно е да се знае първо месеца, за да се изгради контекст. За нея обаче няма особено силни доказателства. Допълнително объркване внасят честите случаи, в които в един и същ документ авторът изписва датите и по двата начина – американския и стандартния.

Освен да спекулираме с различни версии и причини, не можем да направим много, но поне знаем със сигурност, че това изписване се използва в САЩ, откакто въобще има САЩ.

500px-US-original-Declaration-1776

Един от най-ранните документи, където можем да видим американския начин на датоизписване, е самата Декларация за независимост на Съединените американски щати. Върху нея ясно се вижда „Юли 4, 1776“. Основателите на новата държава са били фенове на този формат, защото можем да го видим и на редица други документи от онова време, включително и на Конституцията, подписана от 38 делегати на „Септември 17, 1787“.

Световният модел обаче също се среща в документи от това време. Въпреки това, до последната четвърт на 19 век Марк Твен предпочита да изписва първо месеца в датата, както и журналистите, отразили потъването на Титник.

Така, бавно, малко по малко, до втората половина на 20 век този метод става стандартен за държавата.

 
 

adidas представи новите си обувки AM4LDN и AM4PAR

| от chronicle.bg |

Херцогенаурах, Германия, сряда, 18 октомври 2017. Утре (четвъртък, 19 октомври) adidas ще представи обувката adidas Made For London (AM4LDN), първата от поредица обувки за бягане, които марката създаде за ключови градове по света в собственото си съоръжение SPEEDFACTORY. AM4LDN ще бъде последван следващата седмица (четвъртък, 26 октомври) от лансирането на обувката adidas Made For Paris (AM4PAR).

Използвайки база данни за атлетите, AM4LDN е проектирана да се грижи за културата на градските бегачи в Лондон. Прозрения от атлети и инфлуенсъри са били използвани, за да се създаде обувка, идеална за различни дистанции и трасета, по които бегачите преминават до и от работните си места.

Отличавайки се с възвръщаща енергията технология на adidas BOOST, подвижна Torsion лента за олекотена стабилност, SPEEDFACTORY подложка, подсилваща стабилността и подобрено сцепление на подметките, AM4LDN е проектирана да отговори на уникалните условия за бягане, пред които са изправени различните бегачи в Лондон – от градските улици до атмосферните условия.

AM4LDN е с основен сив цвят, вдъхновен от улиците на Лондон и предпочитан от общността на бегачите в града. Сините стабилизиращи ленти и слънчевочервената подплата отразяват градските светлини и залези. Цветовете са били специално избрани, за да увеличат видимостта в условия със слабо осветление.

AM4PAR е създадена да пасне на различните жени бегачи в Париж, които са склонни да бъдат по-социални в спортните си занимания, като да тичат заедно в група е една от най-големите им мотивации.

FW17_Speedfactory_AM4_PR_London_Product_hero_RGB

Имайки същите технологични преимущества като AM4LDN, нейният олекотен дизайн я прави подходяща за къси разстояния, както и за различните условия на града – от асфалт то павета, от бетон до трева. Обувката е с открояващ се мраморен десен в приглушени розови нюанси, отдавайки почит на величествения характер на Париж. Частично светлоотразителните връзки, осигуряват по-добра видимост при здрач, докато слънчевочервената подплата символизира градския блясък при изгрев и залез.

 

Ben Herath, Вицепрезидент по дизайна на adidas Running, каза:

“AM4LDN и AM4PAR демонстрират потенциала на adidas SPEEDFACTORY да създава продукти, които са приспособени чрез процеси, използващи бази данни. И двата модела бяха проектирани със съдействието на местните общности на бегачите в Лондон и Париж – предлагайки им това, което искат, когато и където го поискат.

„И двата модела отговарят напълно на уникалните условия на градовете, в които ще бъдат носени, предоставяйки предимствата на прецизните технологии, които очаквате от adidas, и са произведени със завидна скорост.“

AM4LDN и AM4PAR ще бъдат последвани от нови модели в Лос Анджелис (AM4LA), Ню Йорк (AM4NYC), Токио (AM4TKY) и Шанхай (AM4SH).

FW17_Speedfactory_AM4_PR_London_Product_Detail_1_RGB