Манчестър Сити спечели Купата на Лигата

| от |

Манчестър Сити спечели Купата на Лигата за трети път в историята си и за първи от 38 години насам. На финала на турнира на „Уембли“ Сити победиха Съндърланд с 3:1.  

7

Съндърланд за втори път загуби финал за Купата на Лигата, след като през 1985 г. отстъпиха на Норич.

Черните Котки бяха повели в резултата с ранен гол на Фабио Борини, но след почивката Гражданите стигнаха до обрата, започнал благодарение на феноменален гол на Яя Туре и спечелиха трофея за 3-и път в историята си след 1970 и 1976 година, предаде novasport .

Тимът на Густаво Пойет стоеше много добре на терена и бе напълно равностоен, но не успя да стигне до първото си отличие от 1973-а година.

3

Така Мануел Пелегрини спечели първи трофей като мениджър на Сити, докато Гражданите успяха да заличат разочарованието от миналата година, когато загубиха финала за ФА Къп от Уигън.

5

Манчестър Сити очаквано започна мача с владеене на топката. Планът на Черните котки бе ясен – добра игра в защита и чакане на момента за контраатака.

В самото начало се стигна до напрежение след центриране от корнер, но Мартин Демикелис не можа да провре топката през купа от играчи. Малко по-късно завърналият се след едномесечно отсъствие поради контузия Серхио Агуеро отправи удар от границата на наказателното поле, но Маноне спаси.

8

Съндърланд обаче изненадващо откри резултата в 10-та минута. Тогава Венсан Компани не можа да пресече дълго подаване към Фабио Борини, италианецът излезе сам в наказателното поле и макар и от малък ъгъл с много добър удар преодоля Пантилимон.

9

Пет минути по-късно Борини имаше друга възможност, след като центриране от корнер бе изчистено към него пред наказателното поле, но ударът му рикошира в тялото на съперник. След новият ъглов удар пък Уес Браун стреля с глава, но неточно.

Постепенно Гражданите наложиха териториално преимущество, но положенията липсваха. В средата на полувремето те имаха възможност, след като Агуеро центрира в наказателното поле и Самир Насри овладя под носа на няколко защитника, но не успя да нанесе силен удар и Маноне улови.

В 31-та минута Небесносините имаха нова добра възможност. След постепенна атака Насри получи копващо подаване зад защитата, но вместо да опита директен удар реши да поднесе встрани с глава и топката бе изчистена.

Съндърланд имаше страхотна възможност да вкара втори гол. Силно изритана топка не бе овладяна в центъра на терена от Ларсон, но така той залъга защитата на Сити, която остана статична и Борини се измъкна абсолютно сам с топката.

article-2570381-1BF77AD800000578-354_634x388

Той обаче прекалено бавно стигна до наказателното поле и точно преди да нанесе решителния удар Компани с чист шпагат отзад изби. При ситуацията обаче имаше засада на италианеца.

До края на първото полувреме натискът на Сити изчезна. След почивката с подновени сили играчите на Мануел Пелегрини подновиха офанзивата си, но пак не бяха убедителни. Давид Силва пробва удар по земя от границата на наказателното поле и топката мина през купа от играчи, но Маноне спаси спокойно. На другия край на терена Ки нанесе изненадващ топовен удар от почти 30 метра и доста затрудни Пантилимон, който все пак изби в корнер.

Гражданите бяха малко по-активни, но Съндърланд се защитаваше спокойно и не допускаше да се стига до сериозни опасности пред вратата на Маноне.

Така се стигна до 55-та минута, когато Сити изравни след уникален гол на Яя Туре. Атаката на Гражданите бе бавна и не изглеждаше да има никаква опасност. Туре размени подаване със Сабалета пред наказателното поле, след което с много точен удар към далечния ъгъл от около 25 метра не остави шансове на Маноне за 1:1.

И само минута по-късно обратът стана пълен. Агуеро изведе Коларов по крилото, той центрира по земя и след като защитник отклони пред наказателното поле, там връхлитащият Насри с безпощаден удар заби топката до страничната греда.

Съндърланд опита да реагира и започна често да стига до наказателното поле на съперника. Там обаче следваха множество центрирания, без да се стига до удар към вратата. Все пак в 72-та минута Флечър имаше възможност да стреля от 12-13 метра, но прати топката право в ръцете на Пантилимон.

article-2570381-1BF7209900000578-755_634x416

В следващите минути играта на Съндърланд се разпокъса и Манчестър Сити имаше няколко възможности да организира опасни контраатаки, но действа недостатъчно концентрирано. Все пак след едно центриране от корнер Компани засече на близката греда, но покрай вратата.

Две минути преди края на редовното време Флечър имаше нова възможност, след като центриране от фаул бе отклонено към него. Той бе напълно непокрит отдясно в наказателното поле, но пропусна да стреля от воле с десния крак и след това дори не успя да овладее.

И това се оказа фатално за Черните котки, защото в следващата минута Сити сложи точка на спора с трети гол. Фернандиньо открадна топката от Алонсо и даде начало на контраатака. Туре пусна вдясно към Навас, който с удар от движение в близкия ъгъл оформи крайното 3:1.

https://twitter.com/Kolarov13A/status/440161204573859841

 
 

Джеймс Кромуел беше обвинен за участие в протест

| от |

Актьорът Джеймс Кромуел беше обвинен за хулиганство и влизане без разрешение в чужд имот за участието в протест срещу използването на косатките за шоу на „Морски свят“ в Сан Диего.

Обвинението може да означава 90 дни затвор или глоба до 400 щатски долара.

Кромуел, който беше номиниран за награда „Оскар“ за ролята на фермера във филма „Бейб“, е казвал, че предпочита да лежи в затвора, вместо да плаща глоби. Той е на 77 години.

Актьорът протестира по време на шоуто „Среща с косатките“ в края на юли, като застана с още шестима други активисти пред публиката, облечен с тениска с надпис „Морски свят“ е гаден“. След това Кромуел каза през мегафон на публиката, че „Морски свят“ осъжда косатките на преждевременна смърт.

 
 

80 години от първата публикация на „Хобитът“!

| от |

Днес се навършват 80 години от първата публикация на книгата „Хобитът“ на известния британски писател Джон Роналд Руел Толкин.

Той е известен не само като писател в жанра фентъзи, но и като поет, преводач, лингвист и филолог. Възпитан е в строги католически традиции и получава блестящо образование. През 1915 г. завършва колежа Ексетър към Оксфордския университет, където изучава английски език и литература. По-късно Толкин взима участие в Първата световна война, по-специално в сраженията край река Сома през 1916 г., преди да бъде демобилизиран през 1920 г. През 1925 г. става преподавател по англосаксонски език и литература в колежа Пембрук към Оксфордския университет, където си спечелва репутация на един от най-добрите филолози на своето време.

Успоредно с педагогическата и изследователската си работа пише стихове и проза. Книгите му стават класически образци в жанра фентъзи. Освен това Толкин създава няколко изкуствени езика, сред които куеня (език на висшите елфи), синдарин (език на сивите елфи), хуздул (таен език на гномите). Приживе са публикувани над 10 негови романа, повести, разкази и поеми, много стихотворения и редица трудове в сферата на езикознанието. Много други негови творби са публикувани след смъртта му.

толкин

Първото издание на „Хобитът“ е публикувано от издателство „Джордж Алън и Ънуин“ на 21 септември 1937 г. с тираж 1500 екземпляра.

Всички илюстрации и карти в книгата са дело на Толкин. Тя получава положителни отзиви от критиката и първият тираж е разпродаден до декември същата година. Затова в края на 1937 г. излиза от печат втори тираж на книгата. През 1951 г. тя е преиздадена, тъй като Толкин искал да я адаптира като предистория към трилогията „Властелинът на пръстените“, над която работил от 1937 г. до 1949 г. Впоследствие книгата е преиздадена през 1966 г., 1978 г. и 1995 г.

„Хобитът“ е първата от публикуваните книги на писателя, в които действието се развива в Средната земя – част от измисления от Толкин свят, населен с хора, хобити, гноми и елфи, орки и гоблини. Повечето от тези същества се срещат в западноевропейската митология и творбите на други писатели, но хобитите са измислени от Толкин. Въпреки привичките на своя народ, главният герой Билбо Бегинс се отправя на дълго и изпълнено с опасности пътешествие в компанията на гноми, за да помогне да им бъдат върнати съкровища, които дракони са откраднали от тях.

Книгата, която първоначално била замислена като произведение за деца, станала много популярна сред читатели на различна възраст. Преведена е на над 40 езика. „Хобитът“ е с важен принос за развитието на жанра фентъзи, а Толкин е повлиял върху творчеството на редица други писатели в същия жанр.

 
 

Днешните американчета съзряват по-бавно в сравнение с тези през 70-те

| от |

Днешните американските тийнейджъри започват да правят секс и да пият алкохол около три години по-късно от връстниците си през 70-те години на миналия век, но и по-късно тръгват на работа, съобщи АФП.

Психолози от университета на Сан Диего анализираха начина на живот на децата на възраст от 13 до 19 години на базата на седем изследвания на национално ниво, направени от 1976 г. до 2016 г. Те установиха „истинска културна революция“ в дейностите, характерни за възрастните – секс, алкохол, шофиране и първа работа.

Днешните тийнейджъри са „по-малко склонни от тези от предишните десетилетия да работят, да шофират, да излизат по двойки, да пият алкохол, да излизат без родителите си и да правят любов“, пишат учените в сп. „Развитие на децата“. Тези промени са общи, във всички райони, без разлика от раса, пол, социалноикономическо положение.

„Траекторията на развитие през пубертета се е забавила и тийнейджърите съзряват по-бавно от преди“ – обясни Джийн Туенд от университета на Сан Диего. – Що се отнася до това, което правят възрастните, днешните 18-годишни, приличат на 15-годишните в миналото“.

Времето, прекарвано в интернет, може да е основен фактор за тази промяна.

 
 

Как Netflix бавно убива класическото кино?

| от |

Факт е, че онлайн стрийминг платформите ще бъдат употребявани все повече с течение на времето. У нас те може да не са масово разпространени, но и това ще се промени. Това е бавен, но неизбежен процес. Най-малкото, защото това е честният начин за гледане на филми.

Какво правим обаче, когато заплащаме за дадена услуга, но асортимента, който получаваш, е обидно малък както за сумата, която даваме, така и за пренебрегнатия културен продукт?

Всички знаем, че както казваше един обичан български журналист, нищо не започва от днес. В това число влиза и киното. Нищо не започва от днешните филми. Преди тях има хиляди заглавия, които е задължително да бъдат съхранени и разпространявани. Просто защото имат какво да ни кажат – за историята, за духа на времето, за киното като възможности, за гения на добрите режисьори, актьори и сценаристи. Говорим за класическите филми. За онези, които сте забравили или изобщо не сте гледали. А може би ако ни ги сложат една идея повече пред очите, ще ги видим.

Няма как. Ако се интересувате от класическо кино, не се обръщайте към най-голямата стрийминг платформа – няма да ги намерите там. В базата данни на Netflix няма нито един филм от 1960, 1963, 1968, 1955, 1948 … ще спрем да изброяваме. Само ще кажем: 1960: „Психо“, „Апартаментът“, „Спартакус“, 1963 – „Клеопатра“, 1955 – „Да хванеш крадец“, „На кея“. Нито един филм на Хичкок, нито едно от култовите заглавия на миналия век, които независимо дали гледате или не, са колоси, явления, гениални ленти, променящи облика на киното днес. Нищо от Серджо Леоне до Франсоа Трюфо няма да намерите в Netflix. Което малко странно при условие, че това е най-голямата стрийминг платформа (с над 100 млн. клиенти в световен мащаб), създадена с цел да се намали пиратството в интернет.

Тенденцията на количеството на класическите филми намалява с годините. Още преди платформата да навлезе в България имаше по-широк спектър от филмите от „Златната ера“. Но с времето той ставаше все по-малък.

По-сериозният проблем обаче не е, че киноманите и ценителите на вечното кино не могат да гледат филмите на Хичкок. Този проблем е индивидуален и се решава лесно в пиратските сайтове. Хубаво или лошо – това е.

По-големият проблем е широкото наблягане на мейнстрийма, съвременните популярни заглавия – залагането на гарантите за високи приходи и пренебрегване на архива. А архивът е важен. Както казахме тези филми, макар да изглеждат остарели, дори смешни като актьорски похвати, трябва да бъдат съхранени. Понастоящем това се случва именно, където не трябва – в затънтени сайтове, които заедно с филма носят няколко вируса. Резултатът е загубването на цели култури, чийто посланици са именно филмите. Защо се случва това? Основните причини са две. Първата е слабият пазарен дял, който има класическото кино. Това означава по-малко публика за него и респективно – по-малко приходи. На второ място е сложността по въпроса с уреждането на авторските права. При класическите филми е значително по-трудно отколкото при съвременните.

С надигаща се вълна на стрийминга като масово средство за разпространение на филми, бедният запас от класически заглавия е голям проблем. Той прави досега до минали епохи неимоверно труден. Тези филми не са само за запалени киномани и „архивари“. Казахме и отново ще повторим, че класическото кино има какво да предложи на всеки един зрител. Стига той да пожелае да погледне с други очи.

Засега обаче, където в най-добрия случай ще плащате по 7.99 евро на месец, не е вариант. Така че минете през някой пиратски сайт за филм на Хичкок, например.