Летене в първа класа – разреденият въздух в предницата

| от |

20140524_blp501

“Богатите дори получават по-добър въздух от останалите”, заявява Кевин Дръм от Mother Jones. Той се обръща специфично към решението на Lufthansa да инсталира устройства, регулиращи влажността на въздуха за пътуващите в първа класа. По този начин тези, които закупят по-скъпи билети се наслаждават на въздух с 25% влажност, за разлика от останалите, при които е 10,5%. Но Харолд Майърс, автор на статията в Prospect, има още много да каже по въпроса:

“Можем да сравним днешната ситуация при самолетите с тази при корабите миналият век – пищтна обстановка в първа класа. Като социоикономичен ескперимент може да се направи римейк на Титаник като самолет. Ако мислите, че преувеличавам, имайте предвид следното. Първокласен билет на Emirates Air от Лос Анджелис до Дубай ви предоставя купе, отварящо се с плъзгаща врата, излегала седалка и матрак, тоалетка, минибар, телевизор с плосък екран и луксозна баня с душ – всичко това за 32 840 щатски долара. Korean Air пък са оборудвали самолетите с с помещения, които New York TImes наричат “просторни ложи”, в които има бар.

От това лято Delta ще осигуряват легла за пътниците в първа класа за полета от Ню Йорк до Лос Анджелис. Virgin Atlantic пък предлагат частен превоз с лимузина от и към летището за тези, заплатили по-скъп билет. За да не останат по-назад Lufthansa са изградили отделен терминал за пътуващите в първа класа във Франкфурт, откъдето след това пътниците са закарвани с лимузина до самолета. Delta и United прекатват пътниците между полети с прекачване с поршета и мерцедеси.

Самолетите, както и икономиките са крайни неща. Колкото повече от благата отиват на върха, толкова по-малко остава на дъното.“

Г-н Майерсън е прекалено умен, за да обвини изцяло авиолиниите за този феномен и признава, че те “по никакъв начин не са виновни за поляризацията на доходите и богатството, което определя времената, в които живеем”.

Но едва ли ситуацията е чак толкова отчаяна. Наистина пътуването в пътническа класа е малко по-неудобно отколкото преди десетина години, но пък затова е много по евтино и безопасно. Вече стотици милиони гора имат достъп до свобода, която някога бе предоставена само на най-богатите.

Oт друга страна г-н Майърс е прав, че спадът на качеството на пътническата класа трябва да спре. Но авиокомпаниите просто отговарят на пазарният натиск – хората, пътуващи със самолет нямат желанието да похарчат малко повече, за да им е малко по-удобно. Пример за компания, която предлага подобна услуга е Virgin America, които губят 671 милиона долара в периода 2007-2012. Междувременно авиокомпанията, която привлича най-много пътници в Щатите – Spirit Airlines поддържа много ниски цени и няма никакви проблеми.

Докато не се появи смисъл от пазарна гледна точка, авиокомпаниите няма да започнат да третират пътниците си по-добре. Г-н Майърс твърди, че този феномен се дължи на глобалният спад на средната класа; или с други думи Spirit са успешни, защото и “работническата” класа може да си го позволи.

По economist.com

 
 

Лиъм Галахър спечели две награди на сп. „Q“

| от chronicle.bg, БТА |

Лиъм Галахър спечели две награди на сп. „Q“ – за най-добро изпълнение на живо и „Икона“, съобщи Прес асосиейшън.

Бившият фронтмен на „Оейзис“ издаде първия си самостоятелен албум „As You Were“ само преди две седмици и веднага оглави британската класация.

Ед Шийран, който се появи на церемонията в Лондон с шина на счупената си китка, получи наградата за най-добър изпълнител в света. Неговият трети албум „Divide“, който излезе през март, стана седем пъти платинен. С него певецът постави рекорд, като зае първите пет места в британската класация за сингли, а всичките му 16 песни попаднаха в топ 20.

Грайм певците Стирмзи и Уайли също спечелиха награди. Стормзи се наложи в категорията за най-добър самостоятелен изпълнител, като успя да измести Шийран, Галахър, Лана Дел Рей и Сейнт Винсънт. Уайли беше отличен за иновационно звучене.

Група „Горилаз“ спечели наградата за най-добър албум за „Humanz“, а „Касейбиън“ – за най-добра песен – „You’re In Love With A Psycho“. Сред победителите беше и Раг ен Боун Ман, чийто албум „Human“ му донесе наградата за пробив.

Хедлайнери на шоуто в зала „Раундхаус“ бяха „Маник стрийт прийчърс“, отличени с наградата „Вдъхновение“, както и „Слийфорд Модс“.

Актрисата Мейзи Уилямс и певицата Палома Фейт бяха сред връчващите наградите.

Носителите на наградите на сп. „Q“ се определят чрез гласуване на читателите.

 
 

Джордж Сондърс спечели наградата „Ман Букър“

| от chronicle.bg, БТА |

Американският писател Джордж Сондърс спечели известната литературна награда за книга на английски език „Ман Букър“, предадоха агенциите.

Преди обявяването на наградата Сондърс беше фаворит на букмейкърите сред шестимата финалисти. Американският писател беше удостоен с отличието за книгата си „Линкълн в Бардо“.

Романът фокусира вниманието върху смъртта на сина на Ейбрахам Линкълн – Уили – на 11-годишна възраст.

Сондърс стана вторият американски писател, спечелил наградата. Миналата година тя бе присъдена на сънародника му Пол Бийти за неговата книга „Разпродажбата“.

Един от съперниците на Сондърс беше друг американски писател, Пол Остър, авторът на „Нюйоркска трилогия“. Остър, който тази година отпразнува 70-годишнината си, кандидатства за приза със 17-ия си роман „4, 3, 2, 1″. Сред финалистите за наградата бяха още американката Емили Фридлънд с дебютния си роман „История за вълци“, две британки – шотландката Али Смит с четвъртия си роман „Есен“ и 29-годишната Фиона Моузли с дебютния си роман „Елмет“- и Мохсин Хамид, който има британско и пакистанско гражданство, с книгата си „Западен изход“.

Наградата „Букър“ е учредена през 1969 г. През 2002 г. неин спонсор става финансовият конгломерат „Ман груп“, който я преименува на „Ман Букър“. До 2014 г. за нея можеха да претендират само автори от Великобритания, Ирландия и Общността на нациите, в която фигурират бившите британски колонии. Победителят получава парична премия от 50 000 британски лири.

 
 

Отличиха Фолкер Шльондорф със „Синелибри” за цялостен принос

| от chronicle.bg |

На режисьора Фолкер Шльондорф бе връчена наградата за цялостен принос към киното и литературата заради огромната вътрешна енергия, интелигентност и страст, с които одухотворява и пренася на екран едни от най-значимите литературни персонажи на всички времена.

Значими творби на писатели като Макс Фриш, Гюнтер Грас, Хайнрих Бьол, Роберт Музил, Маргарет Атууд и Марсел Пруст живеят втори живот благодарение на неговата продуктивна и неизтощима фантазия, се казва в мотивите за връчване на наградата.

Известният с фразата „Киното е светлина, сянка, движение“ режисьор е сред най-изтъкнатите фигури на европейското кино, спряган като един от основоположниците на „новата вълна” в немската кинематография. Любовта му към литературната класика ражда знакови адаптации на голям екран като „Тенекиеният барабан”, „Изгубената чест на Катарина Блум”, „Хомо Фабер”, „Горски цар”.

Шльондорф дойде в България, за да се срещне с българската публика и да види панорамата на свои филми в рамките на „Синелибри” 2017. Три великолепни екранизации под негова режисура можем да гледаме до края на фестивала: „Историята на прислужницата“ по дистопичното произведение на Маргарет Атууд, „Хомо Фабер“ по емблематичния роман на Макс Фриш и „Една любов на Суан“ по монументалната творба „По следите на изгубеното време“ на Марсел Пруст.

 
 

Властите иззеха от контрабандисти картина на Салвадор Дали

| от chronicle.bg, БТА |

Портретът „Мис Рийвс“ от 1954 година, по всяка вероятно дело на Салвадор Дали, попадна в ръцете на ливанските специални служби, борещи се с контрабандната търговия на произведения на изкуството.

Предполагаемият шедьовър е бил откраднат от частна колекция в една от съседните на Ливан държави и може да струва милиони долари.

Двамата контрабандисти, ливанец и сириец, са били задържани в планинския район Дохат-Арамун в околностите на Бейрут.

Международни експерти трябва да установят в близките дни автентичността на творбата. На нея е изобразена жена с червена роза в ръката на фона на пустинен каталунски пейзаж. Мисис Рийвс е осветена от слънчевите лъчи, които падат от плътни облаци.