Китайският фактор в Холивуд

| от |

През последните години, Холивуд често обича да използва китайски елементи в продукциите си. В началото това бяха различни места в Китай, традиционни костюми, китайски йероглифи и китайски лица. Впоследствие се въвеждат сюжети и различни източници на вдъхновение. „Кунгфу Панда“, „Мулан“ и други вдъхновени от Китай филми, бяха показани на голям екран по целия свят благодарение на Холивуд. В някои популярни филми като „Мисията невъзможна 3″ са използвани китайски места за снимките и поканени да участват китайски актьори.

Някои учени считат, че умелото експлоатиране на пазара от Холивуд, ще помогне за по-доброто разпространение на китайската култура. Едновременно с това, други експерти подчертават, че чуждестранните режисьори и сценаристи могат да покажат само повърхностния слой на китайската култура, а не нейната същност. Драги слушатели, вие какво мислите по този въпрос? Според Вас, каква е причината Холивуд да използва китайски елементи в продукциите си?

mulan-bluray2

По тези въпроси има различни мнения:

Страна А: Холивуд е фабрика на мечтите за целия свят. Китайските елементи са част от световната култура.

Разнообразието е най-голямата специфика на Холивуд. Той винаги търси най-добрите истории, без значение откъде идват те. Разцветът на холивудските филми се дължи на диверсификацията. Чрез привличането на почти всички известни кинотворци от целия свят, стиловете на американските филми са обобщение на филмите от различните страни по света. Много страни са дали отлични режисьори, продуценти, актьори, оператори и други, включително Великобритания, Франция, Италия, Австралия и други.

Италианският кинаджия Серджо Леоне например, успява в средата на 60те години да направи още по-известен един типично американски жанр – уестърна. От 50-те години много отлични австралийски актьори започнаха да развиват кариера в Холивуд. След като тези филмови дейци от различни страни участват в Холивуд, е съвсем естествено фабриката за мечти да бъде повлияна от техните култури. Холивуд обича китайските елементи, което се дължи на стремежа му за разнообразие. Китайският културолог Чън Бин счита, че Холивуд е събрал световната култура. Той не изключва и не отхвърля никоя култура.

Нека да направим преглед на китайските елементи в холивудските продукции. Първоначално популярност добиват удивителните бойни изкуства, които се приемат най-добре от западните зрители. Кунгфу се радва на особено интерес сред публиката, типични примери са „Кунг-фу Панда“ и „Забраненото кралство“.

Впоследствие започват да се снимат филми в самия Китай. Част от „Мисията невъзможна 3″ е заснета в Шанхай. Филмът „Цветният воал“ е заснет в Шанхай и провинция Гуейлин.

Следващият етап е привличането на китайски актьори. Джет Ли, Джеки Чан, Чоу Юнфат, Джан Дзъи често се появяват на големия екран в продукции на Холивуд. Малко по малко в сюжетите започват да се използват истории и легенди от китайската култура като например анимационния филм „Мулан“. Някои дори считат, че филмът „Генезис“ е използвал елементи от част от Книгата на философа Джуандзъ „Джуаншън сънува пеперуда“.

От всичко това става ясно, че използването на китайски елементи, като се започне от традиционни костюми, места за снимане, йероглифи, лица, до сюжети и истории, е източник на вдъхновение.

Страна Б: „Китайската формула“ на Холивуд не е изцяло вредна за китайската култура. За разпространението й може да се използва Холивуд като средство.

Те считат, че истинската цел на Холивуд чрез използването на китайски елементи е да трупа печалби. Филмът „Кунгфу панда“ излезе през юни 2008 г, което съвпадна с Олимпиадата в Пекин и за първи път ушу бе определено за специална олимпийска дисциплина. В крайна сметка „Кунгфу панда“ разби рекорда на боксофиса в Китай при анимационните филми, който в продължение на 13 години се държеше от „Цар лъв“. Той също се представи добре в световен мащаб.

panda

От гледна точка на пазара, крайната цел е печалбата. Професорът по кино и телевизионни изкуства Ли Даосин казва, че китайската култура все повече участва в глобализацията и китайските елементи във филмите трябва да се увеличат. В чуждестранните филми се използват все повече китайски елементи, на което се дължи ръста на печалбите в китайския боксофис с 35% всяка година.

Китай вече е вторият по големина филмов пазар в света. Повече от 70% от пазарния дял на Холивуд идва от чужбина. Китайският пазар е изключително важен, особено за 3D IMAX. От една страна, влиянието на китайската култура и икономика се увеличават; от друга, Холивуд използва китайски елементи, за да разшири пазара в Китай. Холивуд се учи как по-добре да общува с Китай. Въпреки съществуващите въпроси, Холивуд притежава голямо влияние в света.

mulan

Страна В: Разпространението на културата се нуждае от усилията на съответните ведомства в Китай.

Когато чуждестранни режисьори разработват сюжети с китайска тематика, има два аспекта. От една страна, през погледа на чужденците, китайската култура ще се приеме по-лесно от западните зрители. От друга, международните режисьори изразяват своето разбиране към китайската култура, което в повечето случаи е едностранчиво, възможно е да предадат информация, която не е пълна или пропуска съществени елементи.

 
 

Най-романтичният жест за съвременните жени е храната за вкъщи

| от |

Мъже, ако искате да спечелите сърцето на дамата, забравете розите и шоколада. Оказва се, че в представите на съвременните жени най-романтичният жест е да получат храна за вкъщи, пише в. „Дейли стар“, позовавайки се на резултатите от проучване, направено във Великобритания.

За никого не е тайна, че представителките на нежния пол обичат да бъдат обсипвани с внимание – до такава степен, че близо две трети от тях биха изневерили на партньора си, ако се почувстват пренебрегнати от него.

Същевременно според британците галантността изглежда е мъртва – внушителните 90 процента от тях смятат, че партньорите им не са романтични.

За да установи каква все пак е съвременната представа за романтичен жест, сайтът Ваучър коудс про е направил допитване сред 1241 дами. Водещият отговор е изненадал авторите на проучването. Съдейки по него, пътят към сърцето на модерната жена минава през стомаха – 27 процента от участничките в анкетата са отговорили, че мъжът може да ги спечели, ако им поднесе храна за вкъщи.

Като потвърждение на това, че съвременните дами нехаят за големи жестове идват и следващите два отговора. Гледането на телевизия у дома, посочено от 23 процента от анкетираните жени, е второто най-популярно романтично нещо, което могат да правят партньорите заедно. На трето място с 15 процента е дългата разходка.

Класическите романтични жестове – букет и вечеря в изискат ресторант, съвременните жени поставят едва на четвърто и пето място, съответно с 13 процента и 11 процента.

Внушителните 90 процента от участничките в допитването признават, че за да се прояви като романтик, партньорът им не трябва да пести средства.

„В наши дни според някои хора романтичните жестове са евтини и смешни. Други обаче не могат без тях. Изненадващото обаче е, че според мнозинството дами романтиката има паричен израз, при положение, че част от жестовете, които смятат за най-галантни, са напълно безплатни“, казва говорителят на Ваучър коудс про Джордж Чарлс.

 
 

Любопитни факти за хобитите

| от |

Преди 80 години на днешна дата книгата „Хобитът“ на известния британски писател Дж. Р. Р. Толкин е публикувана за първи път. По случай годишнината в. „Дейли експрес“ предлага няколко любопитни факта за хобитите:

– В средата на 19-и век думата „хобит“ или „хобет“ означава кошница за съхранение на семена за посев или мярка от 2,5 бушела (мярка за зърнени храни).

– В значението, използвано от Толкин, хобит е „строител на дупка“ или „обитател на дупка“.

– Хобит се използва и като прякор на изчезналия човешки вид Хомо флоресиенсис, останки от който са открити на индонезийския остров Флорес през 2003 г. Представителите на вида са били с ръст около 1 метър, необичайно малки глави и мозък с размер като този на шимпанзетата.

– В творбата на Толкин липсват женски персонажи. Единствената жена хобит, която се споменава, е Беладона Тук.

– Според писателя хобитите са били пристрастени към яденето на гъби.

– Хобитите на Толкин, наричани също полуръстове, са високи около 90 сантиметра и имат космати крака, но никога не си пускат бради.

– За първия филм от трилогията „Хобит“ на новозеландския режисьор Питър Джаксън са изработени общо 263 бради.

– За изобилието от перуки в продукцията се е наложило да бъдат закупени 60-80 килограма косми от як – цялото налично по това време количество от продукта във Великобритания.

– Първото португалско издание на „Хобитът“ е озаглавено „Гномът“.

 
 

Как Netflix бавно убива класическото кино?

| от |

Факт е, че онлайн стрийминг платформите ще бъдат употребявани все повече с течение на времето. У нас те може да не са масово разпространени, но и това ще се промени. Това е бавен, но неизбежен процес. Най-малкото, защото това е честният начин за гледане на филми.

Какво правим обаче, когато заплащаме за дадена услуга, но асортимента, който получаваш, е обидно малък както за сумата, която даваме, така и за пренебрегнатия културен продукт?

Всички знаем, че както казваше един обичан български журналист, нищо не започва от днес. В това число влиза и киното. Нищо не започва от днешните филми. Преди тях има хиляди заглавия, които е задължително да бъдат съхранени и разпространявани. Просто защото имат какво да ни кажат – за историята, за духа на времето, за киното като възможности, за гения на добрите режисьори, актьори и сценаристи. Говорим за класическите филми. За онези, които сте забравили или изобщо не сте гледали. А може би ако ни ги сложат една идея повече пред очите, ще ги видим.

Няма как. Ако се интересувате от класическо кино, не се обръщайте към най-голямата стрийминг платформа – няма да ги намерите там. В базата данни на Netflix няма нито един филм от 1960, 1963, 1968, 1955, 1948 … ще спрем да изброяваме. Само ще кажем: 1960: „Психо“, „Апартаментът“, „Спартакус“, 1963 – „Клеопатра“, 1955 – „Да хванеш крадец“, „На кея“. Нито един филм на Хичкок, нито едно от култовите заглавия на миналия век, които независимо дали гледате или не, са колоси, явления, гениални ленти, променящи облика на киното днес. Нищо от Серджо Леоне до Франсоа Трюфо няма да намерите в Netflix. Което малко странно при условие, че това е най-голямата стрийминг платформа (с над 100 млн. клиенти в световен мащаб), създадена с цел да се намали пиратството в интернет.

Тенденцията на количеството на класическите филми намалява с годините. Още преди платформата да навлезе в България имаше по-широк спектър от филмите от „Златната ера“. Но с времето той ставаше все по-малък.

По-сериозният проблем обаче не е, че киноманите и ценителите на вечното кино не могат да гледат филмите на Хичкок. Този проблем е индивидуален и се решава лесно в пиратските сайтове. Хубаво или лошо – това е.

По-големият проблем е широкото наблягане на мейнстрийма, съвременните популярни заглавия – залагането на гарантите за високи приходи и пренебрегване на архива. А архивът е важен. Както казахме тези филми, макар да изглеждат остарели, дори смешни като актьорски похвати, трябва да бъдат съхранени. Понастоящем това се случва именно, където не трябва – в затънтени сайтове, които заедно с филма носят няколко вируса. Резултатът е загубването на цели култури, чийто посланици са именно филмите. Защо се случва това? Основните причини са две. Първата е слабият пазарен дял, който има класическото кино. Това означава по-малко публика за него и респективно – по-малко приходи. На второ място е сложността по въпроса с уреждането на авторските права. При класическите филми е значително по-трудно отколкото при съвременните.

С надигаща се вълна на стрийминга като масово средство за разпространение на филми, бедният запас от класически заглавия е голям проблем. Той прави досега до минали епохи неимоверно труден. Тези филми не са само за запалени киномани и „архивари“. Казахме и отново ще повторим, че класическото кино има какво да предложи на всеки един зрител. Стига той да пожелае да погледне с други очи.

Засега обаче, където в най-добрия случай ще плащате по 7.99 евро на месец, не е вариант. Така че минете през някой пиратски сайт за филм на Хичкок, например.

 
 

Новият албум на Деми Ловато е вдъхновен от Кристина Агилера

| от |

Предстоящият да излезе нов албум на Деми Ловато е повлиян от Кристина Агилера, тъй като преди години Агилера била идол на Деми, съобщи Контактмюзик.

25-годишната Ловато разкри, че се възхищавала толкова много от изпълнителката на хита „Dirty“, че когато започнала да работи над новия си диск „Tell Me You Love Me“, се вдъхновила от нейния албум „Stripped“, излязъл през 2002 г.

„Израснах, слушайки песни на Агилера – довери Деми. – Тя бе сред идолите ми, докато бях тийнейджърка. Агилера все още е мой идол, вокалните й способности са невероятни и това действително може да се долови в „Stripped“. Смятам, че това е албумът, с който тя направи пробив. „Stripped“ я превърна в икона, каквато е и днес. Така че Агилера ме вдъхнови.“

Изпълнителката на песента „Sorry Not Sorry“ все пак не е била повлияна единствено от 36-годишната Агилера, а и от собствения си живот, защото увери, че искала да запише албум, който разкрива възможно най-добре каква всъщност е тя.

„Кариерата ми е известна – каза Ловато пред сп. „Пийпъл“. – Преживях много неща през последната година и половина. Искам албумът ми да представи коя всъщност съм аз. Надявам се звученето на песните ми сега да е по-автентично. Искам феновете да го свързват с всяка песен в диска.“

Албумът й „Tell Me You Love Me“ трябва да излезе на 29 септември.