Френската дилема: реформи или пълен назад

| от |

Френският кабинет си отиде тъкмо когато и шефът на ЕЦБ Марио Драги беше сигнализирал, че е време правителствата в Европа да започнат да харчат повече пари за съживяване на конюнктурата. Оланд обаче си има други грижи, съобщава Дойче веле.

Френският президент Франсоа Оланд натовари досегашния премиер Манюел Валс да формира ново правителство и му постави едно основно изискване: кабинетът „да споделя целите, дефинирани от президента“. Правителството на Валс, което беше на власт едва от пет месеца насам, бе силно разединено и изпокарано. Най-вече министърът на икономиката Арно Монтбур многократно и остро беше критикувал икономическата политика на Франсоа Оланд и Манюел Валс. Едно интервю на Монтбур за вестник „Монд“ явно е преляло чашата на търпението: „Европа е изправена пред рецесия. През второто тримесечие в Еврозоната няма стопански ръст. Преодоляването на кризата трябва да е с приоритет пред догматичното съкращаване на дефицита. То води само до програми за икономии и по-нататъшно покачване на безработицита“, заяви Монтбур.

В последно време безработицата във Франция надвишава 10 процента и е два пъти по-висока в сравнение с безработицата в Германия. Монтбур обвинява и правителството на германската канцлерка Ангела Меркел за продължаващата криза във Франция и останалите евродържави: „Германия е в капана на строгите икономии, които тя наложи на цяла Европа. Не е във френски интерес да се ръководи от идеологическите принципи на германските консерватори“, каза още Монтбур в интервюто си за „Монд“. Досегашният министър на икономиката Арно Монтбур спадаше към „непокорните“ в управляващата Социалистическа партия. Така французите наричат безбройните критици на реформаторските планове и мерки за икономии.

Явно за президента Оланд и премиера Валс не е било достатъчно да освободят Монтбур от поста. „Оставката на правителството е сигнал към цялата Социалистическа партия и целия ляв политически спектър във Франция“, казва Клер Демесме, експерт по проблемите на Франция в Германското дружество за външна политика. „Освен това оставката трябва да покаже на европейските партньори, че Франция все още трябва да бъде взимана насериозно, твърди експертката. Миналата седмица президентът Франсоа Оланд отново потвърди своите реформаторски цели: „Ние трябва да вървим още по-бързо напред. Постоянните теоретични дискусии и криволичещият курс правят политиката неразбираема за хората и не дават резултат“, каза президентът Франсоа Оланд за вестник „Монд“.

Недовършените реформи

Много критици обаче го обвиняват именно в непоследователност и противоречивост. „При неговите реформи, които той се опитва да представя като „Пакт за отговорност“, става дума пред всичко за съкращаване на държавни разходи и даване на данъчни облекчения за фирмите. Досега обаче, Франсоа Оланд изобщо не е провел истински болезнените структурни реформи“, казва Клер Демесме. Към тях спада и реформата на трудовия пазар. Във Франция нивото на социалните удръжки е значително по-високо от това в Германия, което натоварва еднакво както работодатели, така и работници. Освен това френските трудещи се ползват по-голяма социална защита при съкращения и се радват на 35-часова работна седмица, която беше официално въведена през 1990-те години.

В последно време във Франция се надигат гласове за провеждане на реформи, подобни на германските, проведени от канцлера Шрьодер. Под въпрос е обаче, дали във Франция с нейните традиционно силни синдикати, могат да бъдат прокарани подобни мерки. Популярността на президента Франсоа Оланд и сега е на рекордно ниско ниво, а му предстоят сериозни предизвикателства: „от една страна да преследва своя реформаторски курс, а от друга – да стимулира стопанския растеж посредством държавни конюнктурни програми. „Това е почти неразрешима дилема. От една страна той трябва да покаже, че действа уверено, от друга страна обаче, той е длъжен да спазва европейските правила. Оланд няма друг избор“, казва Клер Демесме.

Стабилизационният пакт за еврозоната определя горната граница на държавния дефицит в рамките на три процента от БВП за страните-членки. В миналото Франция и Италия многократно предявяваха настояваха да им се отпусне повече време да изпълнят въпросното правило. Германският министър на финансите Волфганг Шойбле обаче беше категорично против всякакви промени в тази насока. „Правилата трябва да се спазват, а не да се променят“, заяви той и на срещата на финансовите министри от Еврозоната през юли. Говорител на федералното правителство в Берлин не пожела да коментира оставката на френското правителство. “ В момента това е вътрешнофренски проблем“, подчертава той.

 
 

Български филм с първа награда на Световния фестивал на анимационното кино

| от |

Филмът на режисьора Николай Тодоров „Made in Brachycera“ е носител на Голямата награда на 13-ия Световен фестивал на анимационно кино, обяви днес журито. Лентата получава и отличията на Гилдия „Критика“ и на Съюза на българските художници.

Специалната награда при пълнометражните филми е за „Момичето без ръце“ на Себастиен Лоденбак /Франция/. При късометражните филми журито дава приза на „Кукушка“ на Дина Великовская /Русия/. В същия раздел е присъдена и специална грамота на лентата „Любов“ на Река Бучи /Франция, Германия/.

Сред представените студентски филми журито отличава „Аромат на здравец“ на Нагме Фарзане /Иран САЩ/. Специално отличие получава „Стаята на татко“ с режисьор Нари Джанг /Южна Корея/. При детските филми наградата е за „Паяжина“ на Наталия Чернишева от Русия. Журито дава отличие и за анимационен сериал, присъдено на „Офицер Трагедия“ На Хуан Пабло /Аржентина, Франция/.
Призът на Съюза на българските филмови дейци е за пълнометражната лента „Зоотроп“ на режисьора Сотир Гелев.

 
 

„То“ продължава да е най-гледаният филм у нас

| от |

Заснетият по едноименния роман на Стивън Кинг и по телевизионната поредица от 90-те „То“ продължава да е най-гледаният филм у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Случващото се в Дери, щата Мейн, със седемте деца и изправилото се срещу тях чудовище-клоун е гледано вече от 47 235 зрители и е събрал 419 335 лева приходи от билетите им за десетте дни на екраните у нас.

Премиерният от миналата седмица български „12 А“, продължение на излезлия през миналата година на големия екран „11 А“, е на втора позиция по зрителски интерес. Историята на учителката по литература Лина, която се сблъсква с нови проблеми в учителстването си, е гледана от 14 312 зрители и има 112 896 лева приходи за първите три дни на екраните у нас.

На трета позиция в топ 10 е анимацията „Емоджи: Филмът“, която е от месец на екраните у нас. За това време животът на емотиконите в един смартфон е гледан от 73 188 зрители и има 615 082 лева от билетите им.

Четвърто място сред най-гледаните фими е на екшъна „Бари Сийл: Наркотрафикантът“. Том Круз в ролята на пилота Сийл, който едновременно е бил наркопласьор, трафикант на оръжие и шпионин на ЦРУ, е гледан от 46 464 зрители и е събрал 412 682 лева за месец на екраните у нас.

На пето място е втората премиера от миналия уикенд – екшънът „Американски убиец“, създаден по едноименния роман на Винс Флин за антитерористичния агент под прикритие Мич Рап. През първите си три дни на екраните у нас филмът е гледан от 3 038 зрители и има 28 348 лева приходи.

Шесто място е за анимацията „Крадци на ядки 2: Луди по природа“. Битката на катерицата Сръдльо срещу изграждането на увеселителен парк върху къщичката й е гледана от 7 396 зрители и има 63 985 лева приходи за десетте дни у нас.
Седма позиция е за екшъна „Бодигард на убиеца“. Филмът с Райън Рейнолдс, Самюъл Джаксън, Салма Хайек, Гари Олдман, Христо Петков, Велизар Бинев, в който има много софийски пейзажи, е видян от 19 897 зрители и има 140 948 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

На осмо място е анимацията „Аз, проклетникът 3″, в която Гру и миньоните се справят със злодея Брат. За три месеца на екраните у нас историята е гледана от 184 675 зрители и има 1 587 519 лева приходи.

Девето място е за криминалната комедия „Късметът на Логан“ на Стивън Содърбърг. За десетте дни на екраните филмът с Даниел Крейг, Чанинг Тейтъм, Хилари Суонк е гледан от 4 265 души и има 36 916 лева приходи.

На десета позиция е анимацията „Героите на джунглата“. Френската история за пингвина Морис е гледана от 8 340 зрители и има 60 241 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

 
 

„Linkin Park“ ще изнесат концерт в памет на Честър

| от |

„Linkin Park“ ще изнесе концерт в памет на починалия си вокалист Честър Бенингтън.

От звукозаписната компания „Уорнър брос рекърдс“ оповестиха, че шоуто е планирано за 27 октомври в „Hollywood bowl“ в Лос Анджелис.

За пръв път „Linkin Park“ ще свири и пее от смъртта на Бенингтън на 20 юли.

От „Warner Bros Records“ поясниха, че членовете на бандата възнамеряват да предоставят на основаната от самата нея организация с идеална цел „Music for relief“ хонорарите си от шоуто в памет на Бенингтън.

Групата вече пусна видеоклипа за „One More Light“ – титулната песен от най-новия си албум. Видеото е с участието на Бенингтън, който пее, и включва архивни кадри.

Другият вокалист на бандата Майк Шинода заяви, че песента е своеобразно изпращане на любовно послание до онези, които са загубили някого.

 
 

Роджър Уотърс с нов концерт в България през 2018 г.

| от |

Роджър Уотърс, част от легендарните Pink Floyd ще изнесе нов концерт в България. Той ще е през 2018 г. и ще бъде част от европейската част от турнето му Us+Them.

Все още няма конкретна дата за страната ни, но на официалната страница на 74-годишния музикант е обявено, че ще обиколи Стария континент от Португалия и Русия, като ще свири общо в 23 държави.

Сред изброените е и България. В турнето Us+Them Уотърс ще свири песни на Pink Floyd от албумите The Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, Animals и The Wall.

До момента няма потвърждение, кой ще организира шоуто на Уотърс, но наскоро съсобственикът на „Sofia Music Enterprises“ Димитър Ковачев-Фънки обяви в свое интервю, че компанията му води преговори с Уотърс. Именно СМЕ организира грандиозното първо гостуване на Роджър Уотърс през 2013 г. на ст. „Васил Левски“, част от турнето The Wall.