Фатва срещу “Ислямска държава“

| от |

Влиятелни британски мюсюлмани издадоха фатва срещу „Ислямска държава“ – с надеждата да подтикнат симпатизантите на ислямистите към размисъл. Оправдани ли са тези очаквания? И какво захранва успехите на екстремистите? Обзор на Дойче веле.

Британските имами едва ли можеха да формулират по-категорично позицията си. В издадената от тях фатва срещу терористичната групировка „Ислямска държава“ се казва следното: „Организацията „Ислямска държава“ е еретична, екстремистка групировка и религията забранява както подкрепата за нея, така и присъединяването към структурите ѝ. Дълг на всеки британски мюсюлманин е активно да се противопоставя на тази отровна идеология, особено когато става дума за разпространението ѝ във Великобритания“. Религиозният декрет е подписан от влиятелни религиозни водачи на британските мюсюлмани, а издател на фатвата е Усама Хасан, експерт по теологическите въпроси от британския мозъчен тръст „Куилиам“

Тежки обвинения

„Ислямска държава“ избива журналисти, цивилни граждани и имами, които отказват да се присъединят към организацията. Освен това групировката поробва жените и децата на своите противници, пише във фатвата. „Насилието срещу шиитски мюсюлмани, християни и язиди е ужасно престъпление и противоречи на ислямското учение и ислямската толерантност, проповядвани в големите ислямски империи“, пишат авторите на фатвата. Това не е първият религиозен декрет срещу „Ислямска държава“. В края на юли теолози от Саудитска Арабия издадоха фатва срещу терористичната организация, а преди няколко седмици същото сториха и теолози от университета в Кайро.

Кой може да спре ислямистите?

Религиозният декрет на британските имами няма да остане без последствия – въпросът е кой как ще го интерпретира, казва Щефан Розини, експерт по близкоизточните въпроси от хамбургския институт ГИГА. Розини е на мнение, че бойците и привържениците на „Ислямска държава“ няма да се впечатлят особено от фатвата. „Защото от тяхна гледна точка всички мюсюлмани, които не отдават почит на халифа на „Ислямска държава“, са вероотстъпници. В този смисъл имамите, издали фатвата, са за тях хора, които не заслужават вниманието им“, казва Розини, но добавя, че религиозният декрет може да промени мисленето на част от онези мюсюлмани, които подкрепят „Ислямска държава“ предимно в политически план. Съответната теологическа дискусия би могла да подкопае доверието в организацията, казва експертът: „Тази групировка може да бъде победена само от сунитската религиозна общност, от сунитските религиозни водачи. Те трябва да ѝ отнемат религиозната легитимност, като подложат на критична проверка критериите за обявяване на халифат и като опровергаят религиозното оправдание за терора, извършван в Ирак и Сирия“, посочва Розини.

Издателят на фатвата Усама Хасан също смята, че религиозният декрет ще окаже въздействие поне върху онези мюсюлмани, които се ориентират по сунитските авторитети. От друга страна в Ирак и Сирия воюват и хора, които преследват съвършено различни цели. На първо място те искат да наложат властовите си амбиции. „Затова се съюзяват с религиозно мотивирани бойци, които са истински вярващи. Самите те обаче не са. Така религията се обединява с политиката и се превръща в кървава борба за власт“, казва Усама Хасан и допълва, че в този случай религиозните съображения играят второстепенна роля – те просто служат като предтекст за прокарването на съвършено други цели. „Тук става дума за вдъхновена от религията идеология, която можем да окачествим като доведен до крайност политически ислям. А този краен политически ислям оправдава насилието в името на голямата цел: създаването на ислямска държава“, казва Усама Хасан.

„По Божия воля!“

Подобно мнение застъпва и германският експерт Щефан Розини. Според него, „Ислямска държава“ гради своето господство върху една псевдорелигиозна конструкция от времената на ранния ислям. „Организацията „Ислямска държава“ представя провъзгласения от нея халифат като приемник на първите четирима халифи, наричани още Праведните. А първата петъчна проповед на халиф Ибрахим (лидера на „Ислямска държава“) беше изпъстрена с религиозни символи от ранния ислям. Всичко това се прави, за да се симулира религиозна автентичност“, казва Розини.

Тези религиозни емоции се усилват още повече, когато са придружени от военни успехи, защото тези победи на практика служат като потвърждение, че „Ислямска държава“ действа по Божия воля. Ето защо тази организация може да бъде победена само ако се сложи край на военните ѝ успехи, а успоредно с това авторитетни теолози поставят под въпрос религиозната легитимност на халифата, посочва Розини.

 
 
Коментарите са изключени за Фатва срещу “Ислямска държава“