Европейският парламент – демократичен отдушник на европейските институции

| от |

Ален Жан-Робер / Франс прес

Европейският парламент се опитва да се наложи като незаменим фактор на европейската политическа сцена, но макар да разполага с широки правомощия и да се противопоставя понякога на страните членки, ролята му при определянето и контрола на политиката на ЕС остава незначителна.

Flags of member states of the European Parliament fly at half mast

Сдобиването с нови правомощия и преодоляването на „демократичния дефицит“, от който страда съюзът, са едни от залозите на европейските избори. Пред постигането му обаче има многобройни пречки.

Aко иска да убеди в легитимността си държави, които по начало не са много склонни да се разделят с част от правомощията си, Европейският парламент ще трябва да заложи на мобилизирането на избирателите, при положение че участието в изборите неизменно бележи спад от 1979 г. насам.

В последните пет години Парламентът се изяви не само гласувайки хиляди резолюции, понякога заклеймяващи, в полза на защитата на правата на човека. Той се възползва в голяма степен от новите пълномощия за съвместни решения, възложени му от Лисабонския договор, и показа, че не може да бъде объркван с обикновена камара за регистриране на решения, взети от Еврокомисията и европейските столици.

Без одобрението на Парламента Европейската комисия – изпълнителният орган на ЕС – не може да поеме функциите си. Неговите компетенции обхващат 85 области, от земеделието до енергийната политика. Миналата година за пръв път евродепутатите внесоха поправки в реформа за общата селскостопанска политика – един от стълбовете на европейската политика.

През 2012 г. те отхвърлиха също, с голямо мнозинство, международното споразумение Акта (Acta) за фалшифицирането, договаряно дискретно в продължение на години от десетина страни от ЕС. Текстът беше преценен като опасен за личните свободи и за генеричните медикаменти.

Монопол на Еврокомисията

Парламентът отхвърли също почти единодушно проект на ЕК, замислен „да опрости“ търговията със семена, но оспорен както от промишлените производители на семена, така и от еколозите, които съзряха в него заплаха за биоразнообразието.

Друг подвиг на ЕП бе, че промени европейския закон за тютюнопушенето, за да регламентира в по-голяма степен продажбата на електронни цигари, а след продължителна битка със страните членки той успя да запази програмата за подпомагане с продоволствия на най-бедните, която някои страни, сред които и Германия, искаха да премахнат.

По най-деликатните теми обаче резултатите са смесени. След продължила с месеци борба ЕП бе принуден да отстъпи пред държавите по въпроса за многогодишния бюджет на ЕС (2014-2020г.). За първи път в историята на ЕС бюджетът на общността е сериозно орязан, след като страните наложиха желания от тях режим на икономии.

Освен това пледоариите в полза на взаимно гарантиране на държавните дългове на страните бяха отминати с надменно пренебрежение от страните.

В действителност обширни области от европейската икономическа политика се изплъзват от контрола на Европарламента. Евродепутатите присъстваха като обикновени свидетели на учредяването на тройката (ЕС, Европейската централна банка и Международния валутен фонд), наложила болезнени реформи на четири страни (Гърция, Португалия, Ирландия и Кипър) ползващи се от програма за подпомагане.

В някои случаи евродепутатите сами приеха ограничаването на парламентарния контрол. Именно това се случи през 2011 г., когато те одобриха пакет от шест правни мерки, известен като „сикс пак“, даващи право на ЕК да санкционира, без да се консултира с ЕП, страните със свръхдефицит, които не намаляват дълга си и не коригират дисбаланса в икономиката си.

По време на кампанията основните партии, представени в Европарламента, пледираха за повече парламентарни компетенции, но нищо не подсказва, че те ще бъдат чути. ЕП не може да предприеме законодателна инициатива и засега Еврокомисията запазва монопола си в това отношение.

 
 

Режисьорът Джеймс Тобак беше обвинен в сексуален тормоз от 38 жени

| от chronicle.bg, БТА |

Американският режисьор и сценарист Джеймс Тобак, който бе номиниран за „Оскар“ за най-добър сценарий за филма „Бъгси“, е обвинен в сексуален тормоз от 38 жени.

Според в. „Лос Анджелис таймс“ обвиненията към Тобак са отправени от млади мимичета, най-вече студентки, колежанки и ученички, които той срещал по улиците и в паркове в Ню Йорк. Тобак завързвал разговори с тях и им обещавал да ги направи холивудски звезди. Момичетата уверяват, че по време на прослушванията станали жертви на сексуални посегателства от негова страна.

Нито едно от тях не се е оплакало в полицията. Тобак отхвърли всички обвинения. Той заяви, че никога не се е срещал с тези жени, а ако случайно някога ги е срещал, не ги е запомнил. Тобак отбеляза също, че през последните 22 години е било физически невъзможно да се държи по описания от въпросните жени начин, защото има диабет, а и сърдечни увреждания, които изискват приемане на лекарства.

72-годишният Тобак е работил като режисьор, сценарист или продуцент над повече от 10 филма, сред които „Черно и бяло“ (1999) с Робърт Дауни младши и Клаудия Шифър и „В опасност“ (1983) с Настася Кински. Първият му сценарий е за филма „Комарджията“ (1974) с Джеймс Каан. През 2014 г. беше заснет римейк на същия филм с участието на Марк Уолбърг и Бри Ларсън.

Тобак е също режисьор и сценарист на „Свалячът“ (1987) с Робърт Дауни младши и Моли Рингуолд, „Две момичета и едно момче“ (1998) с Дауни младши и Хедър Греъм. Той засне документалния филм „Тайсън“ за боксьора Майк Тайсън.

 
 

Невероятната истoрия на 20th Century Fox

| от chronicle.bg |

През 1987 година Fox стана първата телевизия, която предизвика ABC, CBS и NBC.

 

През 1935 година холивудските филмови студия Fox Pictures и 20th Century Pictures се сливат и по-късно стават една от най-доминиращите компании в шоу бизнеса – 20th Century Fox. Първоначално финансите на компанията растат колебливо през 60-те и 70-те, но се стабилизират през 1977, когато тя пуска най-печелившия филмов франчайз в историята: Star Wars.

С добри банкови сметки Fox излиза на пазара и бързо е купена от двама милиардери – Марвин Дейвис и Марк Рич. Един от новите собственици обаче има проблеми и то какви!

През 1985 година Рич напуска САЩ, защото се разбира, че е правил незаконни сделки с Иран по време на кризата със заложниците от 1980, а също така и че дължи 100 милиона долара данъци (Забавен факт: тогавашният президен Бил Клинтън помилва Рич часове преди да напусне длъжността на президент през 2001 година). Оставен сам и с огромно филмово студио Дейвис дава компанията на News Corporation собственост на австралийския магнат Рупърт Мърдок.

Мърдок наема бившия вицепрезидент на ABC Бари Дилър за шеф на 20th Century Fox. Дилър е телевизионен човек, откривател на снимането на филми специално за телевизията и по-късно помогнал за създаването на сериали като „Taxi“ и „Cheers“. Неговите плановете не са студиото да снима филми, а да стане нов телевизионен канал. И получава зелена светлина.

Въпреки че News Corp. има достатъчно пари да налее в новия канал, Мърдок не иска да атакува трите големи телевизии директно в прайм тайма, когато излъчват най-силните си програми. Затова първото предаване на телевизия Fox е „The Late Show With Joan Rivers“, излъчено на 9 октомври 1986 година, в 23:00 часа.

То не е особено успешно, но поставя телевизията в публичното пространство и до пролетта тя вече е готова за превземане на праймтайма. Започва плахо като излъчва само две програми в неделя, най-малко гледаното време тогава. На 5 април 1987 година, в 20:00 започва първата от тях – „Married…With Children“. След него, в 20:30 идва „The Tracey Ullman Show“ – модерно вариате предаване. И двете постигат успех – „Married…With Children“ има 11 сезона, а „The Tracey Ullman Show“ само 4, но сегментът с анимацията продължава да се излъчва и след него, та до днес, като става един от най-великите анимационни сериали в историята – „The Simpsons“.

След първата неделя Fox започва да добавя ново предаване всяка неделя, докато изгражда програма от 3 часа. Първо е едночасовата полицейска драма „21 Jump Street” с Джони Деп, следват комедиите „Mr. President“ и „Duet“.

Програмите за останалите дни от седмицата също се пускат по подобен начин. Събота – след 3 месеца, през юли 1987, понеделник се запълва през 1989, вторник и петък – през 1990, а програма за цялата седмица има през януари 1993.

Но въпреки че Fox има популярни предавания, телевизията все още не получава заслуженото уважение от другите ТВ канали. Поне до 1994 година, когато успява да купи правата за излъчване на National Football League. Телевизията дава повече пари от CBS, която излъчва мачовете от 1952.

През 2003 Fox става най-гледаната телевизия, основно заради хитовото риалити „American Idol“.

 

 
 

Харви Уайнстийн може да бъде изключен от американската Гилдия на режисьорите

| от chronicle.bg, БТА |

Американската Гилдия на режисьорите е започнала дисциплинарна процедура срещу скандалния продуцент Харви Уайнстийн, която може да доведе до изключването му.

От организацията съобщават, че процедурата е задействана на 13 октомври.

Ден след срещата на управителния съвет в събота, Гилдията на режисьорите разпространи изявление, с което осъжда сексуалния тормоз като цяло.

Преди броени дни американската Академия за телевизионно изкуство и наука, която присъжда наградите „Еми“, също гласува да започне дисциплинарна процедура срещу изпадналия в немилост продуцент. Организацията ще реши съдбата на Харви Уайнстийн през ноември.

След като десетки жени обвиниха Уайнстийн в сексуален тормоз, продуцентът беше уволнен от собствената си компания, съосновател на която е заедно с брат си Боб.

Харви Уайнстийн впоследствие беше изключен от Академията за кинематографично изкуство и наука, която присъжда наградите „Оскар“, от Гилдията на продуцентите и от Британския филмов институт, припомня агенцията.

 
 

„Истанбул червен“ – победител на първия конкурс на „Синелибри“

| от chronicle.bg, БТА |

Третият кино-литературен фестивал CineLibri приключва, но срещите с киното и литературата продължават. „Истанбул червен“ на Ферзан Йозпетек – победител на първия конкурс на „Синелибри“, ще има три допълнителни прожекции – днес, в последния ден от фестивала, от 14.00 ч. в „Евросинема“, на 23 октомври от 18.30 ч. в кино „Одеон“ и от 19.30 ч. в Културния център Г8.

„Изгубеният град Z“, „По действителен случай“ и „Завръщане в Монтаук“ ще бъдат разпространени от CineLibri и извън рамките на фестивала, като при последния това ще се случи специално с желанието на режисьора на филма Фолкер Шльондорф.

Финалът на фестивала ще бъде поставен с грандиозно парти с участието на Рут Колева и диджеите DJ VaGro и DJsupermax тази вечер в Sofia Live Club след 21.30 часа. Входът е безплатен и всички са поканени.

Извънредните прожекции продължават до 26 октомври в „Евросинема“, „Одеон“ и Г8 и включват още „Дама Пика“, „Изгубеният град Z“, „Светлина между два океана“, „Бунтовник в ръжта“, „Ана Каренина. Съдбата на Вронски“, „Вечерята“, „Любимата формула на професора“, „Дюн“ на Ходоровски“, „Историята на прислужницата“, „Дона Флор и нейните двама съпрузи“, „Хомо Фабер“.