Дойдат ли сметките, пикая газ!

| от |

urlСвикнали сме да проклинаме „Топлофикация“ и да преминаваме на отопление с уреди на електричество, но правили ли сте си и тази сметка – колко излиза първоначалната инвестиция и колко месечно ще плащате за ток?

Конвекторните печки затоплят една стая – не много скъпа първоначална инвестиция, но за сметка на това зимата излиза „златна“. Печели всеки друг, но не и джоба ни. При климатиците положението е почти същото. Един качествен климатик струва около 1500 – 2000 лева и отоплява само една стая – така за 3 стайно жилище трябват… 3 климатика!  Вредите за здравето от въздушната струя на климатика са всеизвестни, както и ниската им ефективност при отрицателни температури. Така ние, по пътя на мъката и проба-грешката стигнахме до третия вариант – по-ефективно е да се отопляваме на газ (с един котел на газ може да се отоплява целия дом – факт). Освен това газовите уреди достигат мигновено до желаната температура. По този начин с природния газ се спестява от количеството първична енергия, което по принцип се при използването на уреди с други енергоизточници. Чакането „да загрее фурната” или бойлерът използва енергия, която реално не се употребява, но се отразява на крайната месечна сметка.

Стана ясно, че не обичаме високите сметки, защото предпочитаме да харчим парите си за удоволствия. Едно от най-чаканите е през зимата. Обичаме планината, обичаме и спорта. Спомяме си миналата зима, когато бяхме в китното Добринище, за да караме борд. Обикновено, изречем ли на глас този край, всеки се хваща за чистия въздух и чистата природа в тази част на Пирин. Но когато слезем от планината и усетим тежкия въздух на дърва и въглища, веднага разбираме, че нещо не е наред.

hotel_v_dobrinishte007Не обичаме пушека, а и когато някои местен ви каже, че прането му става черно заради отоплението на твърдо гориво, лампата веднага светва. В Добринище има около 300 – 400 къщи – 250 са обитаеми и всички до една се отопляват на твърдо гориво. За сравнение – делът на газифицираните домакинства в много от държавите в Европа надхвърля 80-90%. Факт, върху който и зелените трябва да помислят е, че природният газ изгаря по-чисто и с много по-малко вредни емисии в сравнение с други изкопаеми горива като въглищата и дървата например. Използването му може значително да подобри състоянието на околната среда.

Стана ни все по-интересно да откриваме предимствата му. Знаехме, че природният газ е от естествен произход, но не правехме разлика между него и пропан-бутан. Оказа се, че вторият се получава основно при преработка на нефт.

След добиването, природният газ се преработва и до потребителите достига газ с основно съдържание на метан. Неговата калоричност е 8 000 кКал. Той е по по-евтин, а полезното му действие е 96%. Предимство е и 100% възможност за контрол на потреблението. Природния газ може да се използва за дома в стопанския сектор и в транспорта, а ние много се радваме, когато се говори за екологичен градски транспот.

photo_verybig_1032284Столичната община отвори миналия месец офертите за нови автобуси в София и изглежда немската MAN Truck&Bus ще достави новите коли. След като обяви изпълнител, ще има срок за обжалване и най-вероятно договорът за доставка ще бъде подписан в края на годината. Според условията, до шест месеца след това трябва да бъдат доставени първите 20 превозни средства, а до още 6 месеца да пристигнат останалите 106 автобуса. Двигателите с природен газ на новите автобуси трябва и да намалят вредните емисии във въздуха, а с това един от най-мръсните градове в Европа ще стане малко по-чист.

Разпитахме и наши познати – като цяло се оказа, че българинът се страхува от природния газ, защото не го познава. В страната липсват и традиции. В Италия, да речем, инсталациите за доставка на природен град са изградени още през 30-те години на миналия век. У нас изграждането започна преди 15-20 години.

Факт е, че цялата мрежа, която доставя природен газ се изгражда и поддържа от специалисти, върху нея се упражнява постоянен технически контрол и всички уреди са снабдени с необходимите защити.

Overgas_natural-gasПриродният газ е по-лек от въздуха, издига се високо в пространството, което затруднява концентрацията му в едно помещение. И най-важното – газовите инсталации и уреди са с висока степен на надеждност и защита, което ни успокоява допълнително.

Любопитството ни стана още по-голямо и затова обещаваме скоро пак да отворим темата. А ако вие сте по-отворени от нас и вече ползвате природен газ, споделете ни опита си. Ще ни е полезен.

 
 

Турция финансира изоставено сръбско летище

| от chronicle.bg |

Турция ще финансира завършването на летище „Morava” в Кралево, централна Сърбия. Това се случва 5 години след като главната сграда е била построена, но не се използва. Новината идва след среща на сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата с турския му колега.

Инвестицита е в размер на 10 милиона евро като парите ще отидат за обновяване на пистата на летището. Основният му терминал беше завършен през 2012 година и струва 22 милиона евро, но 2200-метровата писта може да понесе единствено малки турбовитлови самолети.

Президентът на Турция Реджеп Ердоган посети Сърбия тази седмица заедно с министри от кабинета си и делегация от над 100 хора от бизнеса. Той каза, че първата дестинация на обновеното летище “Morava” трябва да е Истанбул. Част от областта Рашка в Сърбия, където се намира Кралево, има близка историческа връзка с Турция и затова се очаква много хора от там да използват локалното летище за полети до Истанбул, вместо това в Прищина.

 

Това са вторите 10 милиона евро, които Турското правителство инвестира в летището. Първите са отпреди 4 години. Вторите щяха да бъдат представени като дарение също по това време, но през октомври 2013 година отношенията между двете страни се усложняват и тогавашният сръбски министър на строителството и урбанизацията отказва дарението. Той заявява, че държавата сама ще финансира строежа – нещо, което в последствие не се случва. Миналата година летището в Белград дарява 300 000 евро за ремонта, но те са крайно недостатъчно.

 

Wizz Air скоро каза, че следи развитието на летище „Morava“ и може да го добави към мрежата си, когато то е завършено.

Съоражението се очаква да подпомогне силно локалната икономика, защото се намира между няколко индустриални града и е близо до автомобилния завод Fiat-Zastava. Очаква се и скок в туризма.

 

 
 

Кой е Макдоналд в името McDonald’s?

| от chronicle.bg |

McDonald’s е, без второ мнение, най-успешната верига ресторанти за бързо хранене в историята на света. Името му се свързва с това на Рей Крок – предприемачът, който инвестира в ресоранта. Но защо се казва точно McDonald’s – кръстен ли е на някого и ако да , на кого? Каква е историята на веригата?

 

През 50-те години работата на Крок била да продава машини за млечни шейкове. Един от клиентите му е ресотрант в Калифорния, уравляван от братята Ричард и Маурис Макдоналд. Родом от Ню Хемпшир, те се местят в Калифорния през 20-те години и си намират работа като носачи на филмови декори.

Двамата братя влизат в ресторантьорския бизнес през 30-те годни на 20 век благодарение на баща им, Патрик Макдоналд, който отваря “The Airdome” – щанд за хотдози и хамбургери.

През 1940 Ричард и Маурис разрастват бизнеса като отварят „McDonald’s“ – барбекю драйв-ин ресторант. Това ги учи на няколко важни урока – че хамбургерите са една от най-доходоностните храни и че служителите, които занасят храната от кухнята до колата, са ненужни (по онова време те са около 20). Братята имат и няколко идеи как да забързат цялото приготвяне на храната от сурово месо до готов хамбургер в ръцете на клиента.

Те затварят ресторанта за 3 месеца и го отварят пак с ново поразчистено меню, нови възможно най-ниски цени от 15 цента за хамбургер (днешни 1,30 долара) и изключително бързо изпълнение на поръчките.

До 1954 година братята Макдоналд вече имат 9 ресторанта и 21 продадени франчайза като до голяма степен давали на франчайз самия метод на приготвяне, а не името на бранда си.

На 52-годишна възраст Рей Крок влиза в картинката.

Той служи в армията заедно с Уолт Дисни, по-късно е джаз музикант, радио DJ, продава хартиени чаши, работи в ресторант и накрая е търговец на машини за млечни шейкове. Брандъд Prince Castle, чийто машини продава, е доста по-скъп от конкуренцията Hamilton Beach, което ги прави и все по-трудни за продаване. Това кара Крок да потърси ново начинание.

Той познава ресторантьорския бизнес и може да различи добре функциониращ ресторант от лош. Някъде по това време братята Макдоналд се разделят с франчайз агента си Бил Тансей заради влошеното му здраве. Рей заема неговото място и задвижва плановете си – а те се оказват много по-мащабни от тези на Макдоналдови. На 15 април 1955 година той отваря първият си ресторант, а само за 5 години те ще се разраснат до 100.

 

Но как в крайна сметка Рей превзема бизнеса?

През 1961 година Ричард и Маурис са доволни от бизнеса си и нямат интерес да го развиват, за разлика от Крок. Той събира инвеститори и купува ресторанта за 2,7 милиона долара (около 21 милиона днешни долари). Двете страни също така се разбират Рей да изплаща на Ричард и Маурис част от печалбата, но не вписват това в договора по молба на Рей – за да не изглежда зле пред инвеститорите. След сделката, понеже няма нищо написано черно на бяло, Крок не дава на братята нито стотинка от печалбата.

 

50 години по-късно: 35 000 различни ресторанта в 118 държави, 1,7 милиона служители, които обслужват около 68 милиона клиенти всеки ден. Годишните печалби на веригата Макдоналдс са над 5 милиарда долара.

 
 

Джордж Сондърс спечели наградата „Ман Букър“

| от chronicle.bg, БТА |

Американският писател Джордж Сондърс спечели известната литературна награда за книга на английски език „Ман Букър“, предадоха агенциите.

Преди обявяването на наградата Сондърс беше фаворит на букмейкърите сред шестимата финалисти. Американският писател беше удостоен с отличието за книгата си „Линкълн в Бардо“.

Романът фокусира вниманието върху смъртта на сина на Ейбрахам Линкълн – Уили – на 11-годишна възраст.

Сондърс стана вторият американски писател, спечелил наградата. Миналата година тя бе присъдена на сънародника му Пол Бийти за неговата книга „Разпродажбата“.

Един от съперниците на Сондърс беше друг американски писател, Пол Остър, авторът на „Нюйоркска трилогия“. Остър, който тази година отпразнува 70-годишнината си, кандидатства за приза със 17-ия си роман „4, 3, 2, 1″. Сред финалистите за наградата бяха още американката Емили Фридлънд с дебютния си роман „История за вълци“, две британки – шотландката Али Смит с четвъртия си роман „Есен“ и 29-годишната Фиона Моузли с дебютния си роман „Елмет“- и Мохсин Хамид, който има британско и пакистанско гражданство, с книгата си „Западен изход“.

Наградата „Букър“ е учредена през 1969 г. През 2002 г. неин спонсор става финансовият конгломерат „Ман груп“, който я преименува на „Ман Букър“. До 2014 г. за нея можеха да претендират само автори от Великобритания, Ирландия и Общността на нациите, в която фигурират бившите британски колонии. Победителят получава парична премия от 50 000 британски лири.

 
 

Най-гиздавите SUV автомобили на Автосалон София

| от chronicle.bg |

SUV автомобилите отдавна излязоха от калните пътища и влязоха по тесните, софийските улички. В началото това ни дразнеше, но впоследствие чарът на вдигнатите, едри коли ни спечели.

На автосалон София SUV колите доминират категорично. В галерията може да видите най-атрактивните от тях.