„Der Spiegel“: Македония е пред колапс заради „Скопие 2014″

| от |

Германският вестник Der Spiegel съобщава, че  заради реализирането на проекта Скопие 2014 г. Макдеония е пред колапс. В текст се посочва, че Скопие има нов паметник на Александър Македонски, който струва 10,5 млн. евро.


„Паметникът се издига на 30 метра височина и се намира в самото сърце на града. Той е много автентичен и прилича на  Големия канал в Лас Вегас, пише немското издание. В Близост до този паметник се намират и други герои от „македонската“ история. От другата страна на Вардар, на входа на стария град, се намира паметник на Филип II, бащата на Александър. Тук има и други паметници“ , пише Der Spiegel.

Вестникът отбелязва, че сред тях има реновирани помещения на министерства, театър и музей, посветен на литературата и революционерите от XIX и XX век.

Грандиозен исторически кич

Според  вестника, македонските архитекти смятат, че декорирането на града струва стотици милиони евро, както и това, че Скопие се е превърнал в „грандиозен исторически кич“.

Докато едни твърдят, че става дума за „неокласицизъм“, управляващата ВМРО-ДПМНЕ го наричат „Скопие 2014″на стойност 207 млн. евро.

Der Spiegel отбелязват като проблем това, че паметниците в Македония  не обхващат етническото разнообразие на страната.

„Проблемът не е само в парите, но и в историята, както и древните славянски мотиви, които според някои анализатори, отразяват етническото многообразие на Македония. Много малко хора анализират и критикуват паметниците, въпреки че всичко напомня за авторитарен режим“ , посочва германският вестник.

Внимание заслужава и раздаването на поръчките – най-вероятно в пълно противоречие с действащото право. Македонските медии обаче не говорят много-много за това. „Прекомерната критика може бързо да ти коства службата. ВМРО отдавна държи медиите под контрол“, казва един журналист, който иска да остане анонимен.

Случаят „Томислав Кежаровски“ е само поредното доказателство: журналистът бе осъден на четири години лишаване от свобода, тъй като бил разкрил самоличността на един защитен свидетел в дело за убийство. Според независимите наблюдатели това е просто претекст – същинският стремеж на властите е да запушат устата на критично настроения към системата журналист. Тази присъда може да се интерпретира като ясно послание към останалите журналисти в страната, които така или иначе отдавна са наясно с опасностите, които ги грозят, ако не внимават какво пишат. В последните години много от критичните медии просто изчезнаха.

А кризата?

Като се има предвид каква е актуалната икономическа ситуация в Македония, трудно може да се намери обяснение за издигането на триумфални арки, паметници и дворци. Страната е силно засегната от кризата, всеки втори младеж е без работа, а общата безработица възлиза на цели 30 процента. Университетите са зле оборудвани, болниците – също.

Навсякъде трябват пари за саниране, но правителството очевидно има други приоритети. И гарнира гротескното преустройство на града със също толкова гротескни истории – като например тази за статуята на позлатения факлоносец. „В началото можеха да се видят не само мускулите му“, разказват младите архитекти Боро Гаджовски и Филип Дубровски. В първоначалния си вид паметникът предизвикал голямо възмущение, тъй като бил прекалено „класически“. Поради което се наложило слабините на факлоносеца да бъдат прикрити.

 
 

Даяна Рос ще получи приза за цялостно творчество на Американските музикални награди

| от chronicle.bg |

Даяна Рос ще бъде удостоена с почетен приз за цялостно творчество на церемонията на Американските музикални награди следващия месец и ще го отпразнува с изпълнение от сцената.

Миналата година отличието получи Стинг, а предходни носители на приза са Елвис Пресли, Франк Синатра, Ела Фицджералд и Майкъл Джексън.

„Отне ми цял живот да стигна до тук. . .Беше удивително пътешествие за мен, изпълнено с радост и много признания“, каза 73-годишната Даяна Рос.

Иконата от Supremes вече неколкократно е пяла на сцената на Американските музикални награди и е била водеща на церемонията два пъти.
Шоуто ще бъде излъчено на живо по телевизия ABC от Лос Анджелис на 19 ноември.

 
 

Защо американците пишат датите по този начин?

| от chronicle.bg |

В САЩ форматът на изписване на датите започва с месеца, после деня и накрая годината. Тази подредба е доста любопитна и неразбираема за останалата част от света, където йерархията е ден/месец/година. В някои държави като Китай, Корея и Иран, този ред дори е наобратно – година/месец/ден.

В крайна сметка никой не знае защо американците слагат първо месеца. Една хипотеза е, че сравнително често най-важно е да се знае първо месеца, за да се изгради контекст. За нея обаче няма особено силни доказателства. Допълнително объркване внасят честите случаи, в които в един и същ документ авторът изписва датите и по двата начина – американския и стандартния.

Освен да спекулираме с различни версии и причини, не можем да направим много, но поне знаем със сигурност, че това изписване се използва в САЩ, откакто въобще има САЩ.

500px-US-original-Declaration-1776

Един от най-ранните документи, където можем да видим американския начин на датоизписване, е самата Декларация за независимост на Съединените американски щати. Върху нея ясно се вижда „Юли 4, 1776“. Основателите на новата държава са били фенове на този формат, защото можем да го видим и на редица други документи от онова време, включително и на Конституцията, подписана от 38 делегати на „Септември 17, 1787“.

Световният модел обаче също се среща в документи от това време. Въпреки това, до последната четвърт на 19 век Марк Твен предпочита да изписва първо месеца в датата, както и журналистите, отразили потъването на Титник.

Така, бавно, малко по малко, до втората половина на 20 век този метод става стандартен за държавата.

 
 

Куентин Тарантино е знаел за сексуалните посегателства на Харви Уайнстийн

| от chronicle.bg, БТА |

Американският режисьор Куентин Тарантино призна, че е знаел за сексуалните посегателства към жени от страна на продуцента Харви Уайнстийн, с когото е работил много години, съобщиха световните информационни агенции.

Те цитираха интервю на Тарантино, публикувано във в. „Ню Йорк таймс“. „Аз знаех достатъчно, за да направя много повече, от това което сторих“, констатира режисьорът. Той изрази съжаление във връзка с това, че не е предприел допълнителни мерки, когато е чул за поведението на продуцента. Тарантино отбеляза, че това е станало много преди да избухне скандалът с Уайнстийн, който през последните седмици беше обвинен в посегателства и изнасилвания от над 40 жени.

Тарантино довери, че неговата бивша приятелка, актрисата Мира Сорвино, е станала жертва на действията на Уайнстийн. Продуцентът без разрешение е започнал да й прави масажи и късно през нощта я посетил у дома й. Това се случило преди Тарантино и Сорвино да започнат връзката си през 1995 година. Друга актриса също се оплакала на Куентин от похотливия продуцент.

Тарантино поясни, че навремето той не е имал пълна представа за случващото се. Режисьорът на „Криминале“ предполагал, че става дума за единични посегателства от страна на Уайнстийн. „Но каквото и да говоря сега, то ще прозвучи като евтино оправдание!“, подчерта режисьорът.

Междувременно полицията в Лос Анджелис започна разследване на обвинения срещу Уайнстийн за сексуално нападение през 2013 г. Показания е дала жертва на действията на Уайнстийн. Според в. „Лос Анджелис таймс“ става дума за 38-годишна италианска актриса и манекенка, която е разпитвана два часа. Нейното име не беше огласено. Тя е потвърдила, че е станала обект на насилствени действия от сексуален характер от страна на Уайнстийн. Полицейските служби в Ню Йорк и Лондон също разследват американския продуцент по подобни обвинения.

 
 

Дженифър Анистън пусна парфюм във формата на сълза

| от chronicle.bg по БТА |

Дженифър Анистън заяви, че новият й парфюм Chapter One е вдъхновен от тийнейджърските й години.

48-годишната Анистън, прочула се с превъплъщението си в образа на Рейчъл Грийн в сериала „Приятели“, разкри, че съдържащото благоуханието стъклено шишенце с форма на сълза е повлияно от парфюмите на майка й Нанси.

„Това е женски микс с флорални, цитрусови и горски нотки, който е пленителен и същевременно достъпен – каза тя пред сп. „Пийпъл“. – Формата на сълза е вдъхновена от тийнейджърските ми години, когато вниманието ми бе привлечено от шишенцата с парфюми на майка ми.“

Актрисата освен това довери, че в тийнейджърските си години плескала лицето си с много грим, но по-късно променила вижданията си и сега смята, че красотата е вътрешна.

„Имаше години, в които използвах много грим, но по-късно си дадох сметка, че за мен красотата не е свързана толкова с косата и грима ми, колкото с това как се чувствам отвътре“, отбеляза Дженифър.

Това все пак не означава, че Анистън не използва козметика – тя предпочита розов лак за нокти и продуктите за красота на Шарлот Тилбъри.