Д-р Дре оглави класацията на най-високоплатените хип-хоп изпълнители на сп. „Форбс“

| от |

Ветеранът рапър и продуцент Д-р Дре оглави класацията на най-високоплатените хип-хоп изпълнители на сп. „Форбс“ с 620 милиона печалба преди облагане, като измести Шон „Диди“ Кумс от първото място, съобщи Ройтерс.

Приходите на Д-р Дре за 12-те месеца от юни 2013 г. до края на май 2014 г. са най-високи, откакто съществува класацията. Те надвишават и общата сума за другите 24 имена в списъка.

Повечето от приходите на 49-годишния музикант се дължат на  сделката с „Епъл“ за покупко-продажба на компанията „Бийтс“, която той основа с Джими Айъвин за 3 милиарда щатски долара, както и на други финансови начинания, включително марки за водкаи коняк.

На второ място са Шон „Диди“ Кумс и Джей-Зи – с 60 милиона долара. Приходите на Кумс са също от напитки, модна индустрия и телевизионни договори. Джей-Зи, който за пръв път направи съвместно турне със съпругата си Бионсе, освен от концертите има приходи от новия си албум и империята „Рок нейшън“.

На четвърто място е Дрейк с 33 милиона долара от албума „Nothing Was The Same“, рекламен договор и концертно турне. Челната петица допълва дуетът „Макълмор енд Райън Луис“ с 32 милиона долара.

Фарел Уилямс тази година успя да влезе в челната десетка с  22 милиона долара.

 

С БТА

 

 
 

История на слънчевите затъмнения – от драконите до Луната

| от |

В древността загадъчните слънчеви затъмнения са приписвани на свръхестествени причини. Смутени от изчезването на Слънцето посред бял ден, различните култури са се опитвали да обяснят феномена с намесата на божество, демон или зъл дух. Според китайците дракон е разкъсвал нашата звезда, според народа Шан в Азия – гигантска жаба я е поглъщала, а според викингите – Слънцето е ставало плячка на вълци, съобщава Франс прес.

Древните люде дори са правили опити да прогонят „нападателя“ – в Китай са вдигали шум, блъскайки по различни предмети, докато австралийските аборигени са разчитали на шамани да мятат отровни копия по него.

Дълго време слънчевите затъмнения са били възприемани като лоша поличба, казва Робърт Маси от Кралското астрономическо дружество в Лондон. Трябва да мине доста време, преди човечеството да открие, че истинският виновник за изчезването на Слънцето посред бял ден е скромната Луна, която е 400 пъти по-малка от него. Въпреки това тя успява понякога да го скрие, тъй като се намира 400 пъти по-близо до Земята от Слънцето. Феноменът се наблюдава при почти съвършена подредба между трите небесни тела.

Слънчевите затъмнения са обект на изследване от хилядолетия. Между 700-ата до 50-ата година преди Христа древните вавилонци са ги описвали върху дъсчици.

Китайците внимателно са наблюдавали феномена, смятан за изключително важен за императора. Горко на онези, които не са успявали да ги предскажат. Заради това през 2137 г. преди Христа главите на двама братя астрономи, Хо и Хи, „хвръкват“.

Древногръцкият историк Херодот разказва как Талес от Милет е успял да предскаже слънчево затъмнение през 585 г., предотвратявайки битка между лиди и мидийци.

Астрономите обаче се съмняват, че Талес е разполагал със средствата да направи подобна прогноза в древни времена.

Едва през втори век от новата ера, благодарение на Птоломей, човечеството придобива познания за различните параметри, необходими за прецизно прогнозиране на слънчево затъмнение.

„По времето на Ренесанса, и със сигурност след изобретяването на телескопа и с появата на трудовете на Коперник, е трудно да се повярва, че много хора продължават да смятат пълните слънчеви затъмнения за страховити явления“, казва Маси.

Николай Коперник (1473 – 1543) допуска, че Земята се върти около Слънцето, а не обратното.

Едва през 17-и и 18-и век обаче учените и астрономи Йохан Кеплер, Исак Нютон и Едмънд Халей успяват наистина да „заковат“ механиката на Слънчевата система.

В наши дни астрономите вече са в състояние да прогнозират затъмненията с изключителна точност (под една секунда).
„Имайки предвид този факт, затъмненията могат да бъдат възприети като триумф на рационализма“, се посочва на сайта на Европейската космическа агенция (ЕКА).

Въпреки всичко продължават да битуват някои суеверия, заради което на сайта на НАСА е поместен списък с „погрешни представи“ относно затъмненията. Сред тях са, че бременните жени не трябва да наблюдават феномена поради страх от увреждане на неродените бебета или че по време на слънчево затъмнение не трябва да се приготвя храна, защото може да бъде отровена от слънчевата радиация.

 
 

Жирафи и носорози тичаха в зоопарк в САЩ по време на затъмнението

| от |

Щурците и други животни станаха по-шумни, когато в зоопарка в Нашвил стана тъмно, но когато настъпи пълното слънчево затъмнение, хората заглушиха животните с ръкопляскания, охкания и ахкания по време на рядкото природно явление.

Истинското „шоу“ обаче настъпи, когато светлината се появи отново. Два млади жирафа – Мази, на 6 месеца, и Наша, на 3 месеца, започнаха да тичат в кръг пред изумените очи на посетителите. Малко по-нататък носорозите демонстрираха най-добрата си имитация на тичане, втурвайки се към своя кът в тъмното.

Посетители бяха силно изненадани да видят носорозите да тичат и споделиха, че тези животни са били най-объркани от слънчевото затъмнение.

Пътниците на круизния кораб „Оазисът на моретата“ пък наблюдаваха явлението, докато уелската певица Бони Тейлър изпълняваше своя хит „Total Eclipse of the Heart“.

Баладата й от 1983 г., посветена на „сърдечно затъмнение“, се радва на особена популярност при подобни астрономически събития. От Spotify съобщих, че търсенето на песента се е увеличило с 2859 процента в САЩ и с 827 процента в целия свят през последните две седмици.

Бони Тейлър пя в компанията на групата DNCE, част от която е бившият изпълнител от „Джонас брадърс“ Джо Джонас.

Круизният кораб „Оазисът на моретата“ потегли в неделя за Карибите, за да съвпадне с времетраенето на слънчевото затъмнение – 2 минути и 40 секунди. Пълното слънчево можеше да се наблюдава само от тясна ивица в морето.

 
 

Най-гледаните филми в България за изминалата седмица

| от |

Анимацията „Емоджи: филмът“ е най-гледаната у нас, сочат обобщените данни от киносалоните у нас. Историята на емотиконите от месинджър-приложение, които живеят в Текстополис и трябва да пребродят апп по апп, за да намерят Кода, е гледана от 14 248 зрители и има 123 605 лева от билетите им.

На второ място е „Тъмната кула“, създаден по първата книга на Стивън Кинг – „Тъмната кула I: Стрелецът“, излязла през 1982 г.. Разказът за постоянния двубой между последния Стрелец и Човека в черно, за да се запази целостта на Вселената, е видян от 28 290 зрителите и има 294 929 лева приходи.

Трета позиция е за трилъра „Анабел 2: Сътворение“. Предисторията на познатия на любителите на този жанр „Заклинанието 2″ за създаването на познатата кукла – от първия й дом до първото обсебване на душата на малко дете, е от десет дни на екраните у нас и за това време е гледана от 18 179 зрители и има 139 365 лева от билетите им.

Четвърта позиция е за „Атомна блондинка“, създаден по комиксите на Антъни Джонсън и Сам Харт от 2012 година. Разказът за патилата на английския шпионин Лорейн в Берлин, непосредствено преди падането на Берлинската стена, за да разкрие убийство и да прибере списък с двойни агенти, който е изчезнал, е от десет дни у нас и за това време е гледан от 10 299 зрители и има 95 361 лева приходи.

Пето място сред най-гледаните филми е за анимацията „Аз, проклетникът 3″. За двата месеца на екраните у нас историята на Гру и миньоните е гледана от 170 447 зрители и има 1 471 633 лева приходи от билетите им.
На шесто място е екшънът „Зад волана“. За месец на екраните историята на невероятния шофьор на гангстери Бейби, желаещ да скъса с този живот и да се посвети на момичето на мечтите си, е гледан от 29 677 зрители и има 266 892 лева приходи.

Седма позиция е за „Валериан и градът на хилядите планети“. Филмът на Люк Бесон по поредицата от комикси на Пиер Кристен и Жан-Клод Мезиер е от месец на екраните у нас и за това време е гледан от 38 710 души и има 383 379 лева приходи.

Осмо място в топ 10 е за драмата с Хали Бери – „Отвличане“. Филмът за майка, която се опитва да разкрие отвличането на сина си самостоятелно, е гледан от 10 420 зрители и има 84 589 лева приходи за 17-те дни у нас.

Девето място е за военната драма „Дюнкерк“, която е от месец на екраните у нас и за това време са го гледали 31 805 зрители и има 287 654 лева приходи.

На десета позиция е „Войната за планетата на маймуните“. Последният филм от поредицата, който дава окончателния отговор за погиването на човешката раса и завладяването на планетата ни от маймуните, станало известно от романа на Пиер Бул от 1963 година, е гледан от 28 738 зрители и има 291 084 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.

 
 

Най-богатите актьори, които не са актьори

| от |

Вчера списание „Форбс“ публикува списъка с най-високо платените актьори за 2017 година. Не е като да не очаквахме някои неща. Работата е в това, че когато те се открояват до такава степен, няма как да не ни избодат очите.

Фактът, че всеки един от 14-те най-високоплатените актьори печели повече от най-високо платената актриса е само едната страна на монетата. Тя показва очевидното неравенство при заплащането между мъжете и жените. Това не е новина, която идва като гръм от ясно небе – в Холивуд от много време се водят дебати относно дискриминацията на жените и сексизма.

Освен по чисто финансовия признак, двата списъка се различават и по друго: този с актрисите наистина включва актриси, докато в другия, актьорите в истинския смисъл на тази дума са малцинство. Виждаме Робърт Дауни Джуниър, Раян Гослинг, Том Круз и Том Ханкс, които могат да бъдат сложени в графата „изключения“. При жените пък е точно обратното. От изненадите е Дженифър Анистън(25.5 млн), чийто приходи идват основно от бизнес отношенията й с известни компании, както и от сериала „Приятели“, който все още й носи финансови постъпления.

От другата страна са актриси, които през последната (и не само) година се откроиха предимно с добрата си работа на екрана – това са Ейми Адамс(11.5 млн.), Джулия Робъртс(12 млн.), Кейт Бланшет(12 млн.), Шарлийз Терон(14 млн.), Мелиса Маккарти(18 млн.) и Ема Стоун(26 млн). Всички изброени имат немалко стойностни филми в кариерата си, това е сигурно. Сега нека сложим до тях съответните мъжки имена в челната десятка – Дуейн Джонсън „Скалата“(65 млн.), Вин Дизел(54,5 млн.), Адам Сандлър(50.5 млн.), Джеки Чан(49 млн.) и Марк Уолбърг, който стои на върха(68 млн.).

Приходите на тези актьори съвсем не идват от игра, а от други дейности, като продуцентство, рекламни кампании, търговия на чуждестранни пазари и бизнес отношения с големите компании. За всички е ясно, че съвременният актьор е стока, от която печелят много други хора. И всеки, дори най-добрите прибягват до реклами или странични източници на приходи. Тази година обаче списъкът с мъжете се състои предимно от популярни мускулести звезди, превърнали се в обикновена краткотрайна стока.

Тъжното в случая не са приходите на Марк Уолбърг, които тройно надхвърлят тези на Ема Стоун (която си ги изкара от „La La Land“, а не от „Transformers: The Last Knight“). Тъжното е, че двата списъка само подчертават проблемите на съвременния Холивуд – несправедливото възнаграждение на мъже и жени, царуването на блокбъстърите на широкия екран и ниското мястото на таланта в йерархията.

Нищо ново под слънцето, но това не прави картината по-приятна. Блокбъстъри е имало, има и ще има. Временни звезди без отпечатък върху киното също. Добри актьори и актриси е имало и ще има. Това просто е от онези гадни моменти на годината, когато хората, които гледат киното заради киното като изкуство, а не заради леснотодостъпното, елементарно забавление, си дават сметка, че качеството многократно отстъпва пред количеството. Повече от допустимото. И това е тъжно.