ЧЕЗ: Загрижени сме за ситуацията в енергийния сектор

| от |

Изявление на ръководството на ЧЕЗ

Загрижени сме за ситуацията в енергийния сектор и призоваваме проблемите да се решат прозрачно и професионално

cez2

ЧЕЗ спазва нормативната уредба на страната и във всички свои действия се ръководи от принципа на върховенството на закона. В тази връзка спазването на лицензионните ни задължения е приоритет, за да се гарантира сигурността на цялата енергийна система. Осигуряването на финансовата стабилност на „ЧЕЗ Електро България“ АД  и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД е основен лицензионен ангажимент на дружествата.

Дружествата от Групата на ЧЕЗ в България не са спирали плащанията си към Националната електрическа компания (НЕК) и стриктно изпълняват задълженията си по двустранните взаимоотношения. За съжаление, от страна на НЕК задълженията за компенсиране на разходите за изкупена по преференциални цени електроенергия, произведена от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) и когенерации, не се изпълняват последователно и законосъобразно. Припомняме, че Методиката за компенсация на разходите за зелена енергия, която беше приета от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) с Решение № 117/16.07.2012 г.,  бе окончателно отменена с Решение на петчленен състав на ВАС по административно дело № 8627/2013.

Една от причините за сложната ситуация в сектора остава нерешеният въпрос за компенсирането на разходите на крайните снабдители за закупуване по преференциални цени на електроенергия, произведена от ВЕИ и когенерации.  Това решение е изцяло в компетенциите и правомощията на независимата ДКЕВР.

В ценовото си заявление пред ДКЕВР за ценовия период 2013-2014 г. поискахме признаването и компенсирането на извършените разходи за изкупуване на електроенергия от ВЕИ и комбинирано производство за периода 2012-2013 г.

В изпълнение на своите лицензионни задължения и с оглед на предотвратяване на възможни усложнения в сектора, още на 08.07.2013 г. “ЧЕЗ Електро България“ АД се обърна официално към ДКЕВР с искане за одобрение за стартиране на процедура по избор на финансова институция за предоставяне на кредит за оборотно финансиране. Макар и временно, тази стъпка би била частично решение на създадения проблем с компенсирането на разходите на „ЧЕЗ Електро България“ АД за закупуване на електрическа енергия по преференциални цени от ВЕИ и когенерация.

С писмо от 02.10.2013 г. ДКЕВР ни уведоми, че с Протоколно решение 131/ 18.09.2013 г. „отлага доклад и проект на решение“ относно заявление на „ЧЕЗ Електро България“ АД за издаване на разрешение за избор на финансова институция за предоставяне на кредит за оборотни средства. До момента не е получено становището на ДКЕВР.

На 10 февруари 2014 г. с писмо се обърнахме към ДКЕВР да даде указания на НЕК да върне на „ЧЕЗ Електро България“ АД всички дължими суми за изкупуване на електроенергия от ВЕИ и комбинирано производство.

Съгласно задълженията си по лицензия, публичната компания „ЧЕЗ Електро България“ АД предприе необходимите действия за събиране на дължимите от НЕК към „ЧЕЗ Електро България“ АД суми за закупуване по преференциални цени на електроенергия, произведена от ВЕИ и когенерации в поредица от писма към НЕК, последното от които е с дата 27.02.2014 г., № 26-155-11(1)/27.02.2014.

Предприехме посочените действия, за всяко от които сме уведомили регулатора, на фона на влошаващо се финансово състояние на дружествата. „ЧЕЗ Електро България“ АД приключи изминалата година със загуба от 16,4 млн. лева. Основни причини за това бяха двете намаления на цените през март и август 2013 г. и изрично некомпенсираните разходи за закупуване на електроенергия от ВЕИ, посочени в ценово решение на ДКЕВР № Ц-25/29.07.2013 г. В допълнение, считано от 30 декември 2013 г., цените на електроенергията бяха понижени отново.

Обезпокоени сме, че в публичното пространство се отправят  обвинения, които макар и напълно неоснователни, биха могли да окажат съществено негативно влияние върху пазара на ценни книжа с всички произтичащи от това последици. Припомняме, че от края на 2012 г. компаниите „ЧЕЗ Електро България“ АД и „ЧЕЗ Разпределение България“ АД са публични и акциите им се търгуват на БФБ. През 2013 г. несъстоятелни обвинения и заплахи към ЧЕЗ доведоха до срив в цената на акциите и спиране на борсовата търговия с акции на двете дружества.

„Загрижени сме за създалата се ситуация. Проблем в енергийния сектор съществува и ние нееднократно сме сезирали писмено и устно компетентните органи, в т. ч. независимия ДКЕВР“, каза Петър Докладал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България. „Очакваме възникналия проблем да се реши конструктивно, професионално и прозрачно при пълна равнопоставеност на всички участници в процеса“.

Важността на проблема изисква постигане на обществен консенсус. Необходим е прагматичен подход, който да защитава интересите на потребителите в страната и акционерите в енергийния сектор. Създалата се ситуация рефлектира върху всички участници във веригата производство – пренос – разпределение – снабдяване. Декапитализирането на крайните снабдители, включително „ЧЕЗ Електро България“ АД, би се отразило негативно на стабилността на цялата енергийна система на България и всички потребители. Компанията, която е краен снабдител на над 2 милиона клиенти, има своята важна роля за надеждното функциониране на българската енергийна система.

Финансовата стабилност на регулираните от държавата дружества от Групата на ЧЕЗ в България се влошава допълнително поради системното неизпълнение от страна на НЕК на плащания, включително и към ТЕЦ Варна по квотата за производство на електроенергия.

Намаляването на цените на електроенергията на три пъти през 2013 г. бе реализирано основно за сметка на електроразпределителните дружества. То доведе до рязко понижаване на дела на ЧЕЗ в крайната цена – от 9% в началото на 2013 г. до 0,90% в момента. Общо през 2013 г. делът на ЧЕЗ намаля с 90% докато делът на НЕК, ЕСО и производителите бе увеличен с 11% и в момента е 82,45% от крайната цена.

Компаниите от групата на ЧЕЗ в България са сериозни инвеститори в българската икономика и стабилни партньори на българските институции и общество. От стъпването си в България през 2004 г. ЧЕЗ е внесла в икономиката близо 2,3 милиарда лева. От тях над 1,5 милиарда лева са постъпленията в бюджета под формата на данъци, осигуровки, дивиденти и преки инвестиции за закупуване на ТЕЦ Варна и три електроразпределителни дружества. Отделно инвестирахме 771 милиона лева в мрежите и обслужването на клиенти за периода 2005 – 2013 година.

 

 
 

Нов телевизор от Bang&Olufsen

| от |

По време на световноизвестното технологично изложение в Берлин IFA 2017 Bang&Olufsen предстви най-новия си продукт –  телевизора BeoVision Eclipse.

Това е първият телевизор, разработен съвместно от датската компания и LG Electronics в партньорство. Целта на двете компании е била да постигнат абсолютното телевизионно изживяване.

BeoVision Eclipse може да впечатли с 4К екран, невероятен контраст, перфектен черен цвят и разширена цветова гама. Те се постигат чрез обединяването на OLED TV технологията на LG Electronics за възпроизвеждане на абсолютно черно и безкрайно контрастно отношение с висок динамичен диапазон и HDR технологията за намаляване на пикселите. Освен това, потребителят има възможността да настрои позицията на телевизора с дистанционното, без да се налага да става от дивана.

IMG14_170508_B&O_DH_08_001

Bang&Olufsen осигуряват на телевизора чудесна звукова система. BeoVision Eclipse разполага с триканален саундбар (SoundCenter) с мощност 450 W, интегрирани музикални стрийминг услуги и интернет радио. Вградени са и Apple AirPlay, Bluetooth и Chromecast, което пък дава свободата да възпроизвеждате музика директно от мобилния си телефон.

Още по-хубавата новина е, че BeoVision Eclipse съвсем скоро ще дойде и в България. Той ще пристигне в шоурума на Bang&Olufsen в София в началото на октомври.

IMG11_170508_B&O_DH_06_144_SCREEN-version

 
 

Грета Гарбо: „Искам да бъда сама.“

| от |

Пренасяме се в 20-те години на ХХ век. Холивуд. Фабриката за мечти е млада и могъща. Създава илюзията, че всичко е постижимо, а Америка е мястото, където мечтите се сбъдват.

Системата на звездата е във вихъра си и ще остане така още три десетилетия. Актрисите не са актриси – те са кукли, изровени от различни краища на страната (или чужбина), обикновено са непривлекателни, но фотогенични. Машината ги примамва с обещания за бляскав живот и ги слага на конвейера. Коса, мигли, вежди, нос, устни, скули, зъби, крака, ръце, подходящо осветление, скъпи тоалети, тонове грим и звездата е родена. Изключенията от това правило в началните години са малко, но дори те са изфабрикувани.

"Anna Christie" Film Still
Getty Images

През 1924 г. едно шведско момиче на 19 години пристига в Америка със своя любим. Грета Гарбо и Моше Стилер са успешни актриса и режисьор в родната Швеция, но идват да търсят шанса си в Холивуд. Грета е стеснителна, леко пълна, с огромни крака. Но дори Луи Б. Майер вижда онова, което след години ще плени света, и я наема в студиото си – MGM. Така се ражда звездата на една от легендите на киното – Грета Лувиса Густафсон или просто Грета Гарбо.

Конвейерът не прощава и на нея – диети, пластични намеси, без кадри в цял ръст, подходящ оператор, който да покаже само хубава й страна. Но най-голяма роля в създаването на Грета Гарбо имат пиарите на MGM. Едва ли има друга актриса, чийто път да е до такава степен определян от машината на рекламата. Тя иска да играе. Нищо друго. Иска да въздейства, да се пробва в големите роли, които десетилетия преди нея играе Сара Бернар. Но всичко това си има цена. Отделът по реклама на филмовото студио бълва клюки за нея непрестанно – с кой актьор ходи, какво прави, всичко. Това се отразява благоприятно на предстоящия филм. И малко по малко я смазва.

Не можем да опишем Грета Гарбо. Може би никой не може. Тук говорим за жена, която всеки приема по своя начин. Винаги можем да я вкараме в рамки като ослепително красива, нежна, съблазнителна, сексапилна, с разкошни сини очи, дълбок глас, но същинското е различно за всеки един от нас. Не можеш да го разбереш, ако не си запознати с историята й. С първите години в бедния стокхолмски квартал, с истерична майка и баща пияница, със самотата й, с любовта й към Моше и раздялата с него, с копнежа за безвъзвратно отнетото лично пространство. В множеството афери с мъже и с жени, в перфекционизма, който никой от нас не може да постигне. Грета Гарбо е океан, който можеш да опознаеш само ако се гмурнеш в него. Ако разбереш историята зад целулоидните снимки, продукт на Системата на звездата.

'Two-Faced Woman' Film Still
Getty Images

Кариерата на Грета Гарбо приключва, когато тя е на 36 години. 17 години са изминали откакто слиза на пристанището в Ню Йорк. Заснела е десетки филми, изиграла е ролите на Ана Кристи, Ана Каренина, Маргьорит Готие („Дамата с камелиите“), Кралица Кристина, Мата Хари и редица други. Получава три номинации за Оскар, не печели нито веднъж. През 1956 г. Става най-младата актриса удостоена с Оскар за цялостно творчество ( на 51 години), отказва да присъства на церемонията.

Никога няма да разберем защо тя внезапно прекъсва кариерата си, след като филмът „Жена с две лица“ получава лоши отзиви от критиците и публиката. Фактът е, че след него Грета Гарбо спира да бъде част от Системата на Холивуд. Точно като своята героиня в „Гранд хотел“, Грузинская, която казва: „Искам да бъда сама“, така прави и актрисата. Оттегля се напълно от публичния живот. Заживява в Ню Йорк, в огромния си апартамент. Инвестира парите си и умножава състоянието си, пътува, има отношения, за които никой не знае, носят се само слухове.

Грета Гарбо е от онези икони, от които и до днес можем да се учим. Този текст няма за цел да разкаже нейната история. Той само насочва една малка светлина към една от забравените велики личности на киното, която може да ни каже много и да ни научи на много. Ако това се случи поне за един от читателите тук, то значи има смисъл от него.

 
 

Ryanair обяви кои са отменените полети

| от |

След като съобщи, че анулира над 2000 полета, Ryanair пусна пълен списък на всички отменени полети през следващите шест седмици.

Превозвачът първоначално публикува засегнатите полети до 20 септември, но сега след натиск от ирландското правителство и потребителски групи пусна всички подробности на сайта си до обявеният срок до 28 октомври (събота).

Пълният списък може да бъде намерен на сайта на авиокомпанита.

От и до София има няколко засегнати полета:

22 ceптeмвpи – F9961 Cтaнcтeд – Coфия и F9962 Coфия – Cтaнcтeд

28 ceптeмвpи, 5, 13,19 и 26 oĸтoмвpи – F9967 Cтaнcтeд – Coфия и F9968 Coфия – Cтaнcтeд

30 ceптeмвpи; 7, 14,21 и 28 oĸтoмвpи – F9967 Cтaнcтeд – Coфия и F9968 Coфия – Cтaнcтeд

Всички засегнати пътници (около 400 хил. души) ще получат обезщетения, като общият им размер достига 20 млн. евро.

Компанията предлага две възможности, ако вашият полет е сред анулираните – да подадете документи за възстановяване на средствата или безплатно да промените отменения полет.

 
 

Как Netflix бавно убива класическото кино?

| от |

Факт е, че онлайн стрийминг платформите ще бъдат употребявани все повече с течение на времето. У нас те може да не са масово разпространени, но и това ще се промени. Това е бавен, но неизбежен процес. Най-малкото, защото това е честният начин за гледане на филми.

Какво правим обаче, когато заплащаме за дадена услуга, но асортимента, който получаваш, е обидно малък както за сумата, която даваме, така и за пренебрегнатия културен продукт?

Всички знаем, че както казваше един обичан български журналист, нищо не започва от днес. В това число влиза и киното. Нищо не започва от днешните филми. Преди тях има хиляди заглавия, които е задължително да бъдат съхранени и разпространявани. Просто защото имат какво да ни кажат – за историята, за духа на времето, за киното като възможности, за гения на добрите режисьори, актьори и сценаристи. Говорим за класическите филми. За онези, които сте забравили или изобщо не сте гледали. А може би ако ни ги сложат една идея повече пред очите, ще ги видим.

Няма как. Ако се интересувате от класическо кино, не се обръщайте към най-голямата стрийминг платформа – няма да ги намерите там. В базата данни на Netflix няма нито един филм от 1960, 1963, 1968, 1955, 1948 … ще спрем да изброяваме. Само ще кажем: 1960: „Психо“, „Апартаментът“, „Спартакус“, 1963 – „Клеопатра“, 1955 – „Да хванеш крадец“, „На кея“. Нито един филм на Хичкок, нито едно от култовите заглавия на миналия век, които независимо дали гледате или не, са колоси, явления, гениални ленти, променящи облика на киното днес. Нищо от Серджо Леоне до Франсоа Трюфо няма да намерите в Netflix. Което малко странно при условие, че това е най-голямата стрийминг платформа (с над 100 млн. клиенти в световен мащаб), създадена с цел да се намали пиратството в интернет.

Тенденцията на количеството на класическите филми намалява с годините. Още преди платформата да навлезе в България имаше по-широк спектър от филмите от „Златната ера“. Но с времето той ставаше все по-малък.

По-сериозният проблем обаче не е, че киноманите и ценителите на вечното кино не могат да гледат филмите на Хичкок. Този проблем е индивидуален и се решава лесно в пиратските сайтове. Хубаво или лошо – това е.

По-големият проблем е широкото наблягане на мейнстрийма, съвременните популярни заглавия – залагането на гарантите за високи приходи и пренебрегване на архива. А архивът е важен. Както казахме тези филми, макар да изглеждат остарели, дори смешни като актьорски похвати, трябва да бъдат съхранени. Понастоящем това се случва именно, където не трябва – в затънтени сайтове, които заедно с филма носят няколко вируса. Резултатът е загубването на цели култури, чийто посланици са именно филмите. Защо се случва това? Основните причини са две. Първата е слабият пазарен дял, който има класическото кино. Това означава по-малко публика за него и респективно – по-малко приходи. На второ място е сложността по въпроса с уреждането на авторските права. При класическите филми е значително по-трудно отколкото при съвременните.

С надигаща се вълна на стрийминга като масово средство за разпространение на филми, бедният запас от класически заглавия е голям проблем. Той прави досега до минали епохи неимоверно труден. Тези филми не са само за запалени киномани и „архивари“. Казахме и отново ще повторим, че класическото кино има какво да предложи на всеки един зрител. Стига той да пожелае да погледне с други очи.

Засега обаче, където в най-добрия случай ще плащате по 7.99 евро на месец, не е вариант. Така че минете през някой пиратски сайт за филм на Хичкок, например.