Четири ракетни пуска за осем дни: за какво се готви Русия?

| от |

Олга Ившина от Би Би Си

Руското министерство на отбраната рапортува за успешно проведено изпитание на междуконтинентална балистична ракета с морско базиране РСМ-54 „Синева“. Това бе четвърти ракетен пуск в разстояние на последните осем дни.

Военни експерти от страни членки на НАТО поставят тези изпитания наравно с полетите на руски стратегически бомбардировачи над Европа, изразявайки опасения във връзка със сериозното активизиране на руските военни.

Според изданието „Баренц обзървър“, за три денонощия Русия е „изпробвала цялата ядрена триада“: стратегически бомбардировачи, подводници и междуконтинентални балистични ракети.

Руски експерти дават по-сдържани преценки за ситуацията, но подкрепят извода на колегите си, че Русия се концентрира върху увеличаването на ядрените си сили.

Пуск след пуск

На 29 октомври екипажът на стратегическата атомна подводница „Юрий Долгоруки“ изстреля успешно междуконтинентална балистична ракета „Булава“. Според експерти този пуск е един вид качествен контрол на серийно произвежданите ракети от този вид. До 2020 г. се планира Русия да построи 8 подводници – носители на ракети „Булава“.

На другия ден стартира ракета, с която боен разчет от войските за въздушно-космическа отбрана успешно изведе в орбита комуникационен сателит.

След това ракета „Топол-М“, носеща имитация на ядрен заряд, полетя от космодрума Плесецк към полуостров Камчатка.

И накрая в сряда моряците от подводницата „Тула“ в състава на Северния флот изстреляха от подводно положение ракета „Синева“. Прелетели няколко хиляди километра, бойните блокове на ракетата поразиха определените цели на камчатския полигон Кура.

Ракетният комплекс Д-9РМ с ракета „Синева“ бе приет на въоръжение в Съветския съюз през 1986 г. Производството на ракети РСМ-54 през 1996 г. бе спряно, но през 2007 г. те отново бяха приети на въоръжение в модернизиран вариант.

„Този пуск не беше уникален, но е твърде важен – смята военният експерт Александър Голц. – „Синева“ бе изстреляна от атомна подводница клас 667БРДМ „Делфин“. Доста остаряла конфигурация. На подводницата обаче бяха монтирани модернизирани ракети. Много е важно да се провери как се съчетава и взаимодейства всичко това.“

Опасна игра

На фона на кризата в Украйна отношенията между Русия и Запада се изпълват с все повече напрежение.

Някои експерти са убедени, че Русия може да се насочи към все по-рискована ядрена политика. В противопоставянето със Запада Москва разполага днес с далеч по-малки ресурси, отколкото при разцвета на Съветския съюз.

„Любопитно нещо – през 90-те и в началото на 2000-те лидерите на Русия неведнъж се оплакваха, че никой не ще да ги чуе, въпреки че имаме ядрени сили. Тогава обаче Западът смяташе, че руските лидери са вменяеми. Колкото по-адекватни му се виждаха нашите лидери, толкова по-малко внимание обръщаше на ядрения ни потенциал. Един нормален човек не би натиснал червеното копче, нали? Сега Западът вече не е тъй сигурен в нещата. Което естествено е добре дошло за Москва“, казва Александър Голц.

Цената на въпроса

Поевтиняващият петрол и стремителното отслабване на рублата заплашват с удар военния бюджет на Русия. Задават се икономически проблеми, но финансирането на стратегическите ядрени сили и силите за ядрено възпиране едва ли ще пострада.

Държавната програма за въоръжаване на Русия посочва като пръв приоритет именно развитието на  стратегическите ядрени сили; втори е въздушно-космическата отбрана; трети – разполагането на единна космическа система (за предупреждение при ракетно-ядрена атака, б. пр.).

Може обаче да се забави предвидената модернизация на сухопътните войски, въздушнодесантните подразделения и морската пехота. Планирано бе основните средства за преоборудването им да се отпуснат тъкмо през 2015 г. В момента инициативата е под въпрос.

„Лично аз не смятам за оправдана тази подредба на приоритетите“, заяви пред Би Би Си руски военен експерт –  о. з. полковник Виктор Мураховски.

„Всъщност в операциите участват именно силите с общо предназначение и специалните сили, както ни сочат и Чечения, и войната в Южна Осетия, и събитията в Крим. Значи точно те най-напред заслужават внимание и финансови средства. А сега министерството на отбраната финансира най-вече мерките срещу ядрената заплаха, която е в пъти по-малко вероятна“, смята Мураховски.

Според друга гледна точка, при съвременните условия за водене на войни силите с общо предназначение могат да разгромят врага в един локален или най-много регионален конфликт. В случай на по-мащабна конфронтация обаче за победа ще трябва да се използват ядрени оръжия.

По данни на експерти следващия месец Русия предстои да изстреля още няколко стратегически ракети от различни типове. /БТА/

 
 

Лана Дел Рей се раздели с приятеля си

| от |

Певицата Лана Дел Рей се раздели с приятеля си – продуцента Джи-Ийзи, съобщи Контактмюзик.

Продуцентът бързо я замени с друга певица – Холзи. Тя изпълнява и вокалите в новата му песен „Him and I“, в която първоначално трябваше да участва Лана Дел Рей.

Лана Дел Рей и Джи-Ийзи бяха видени за първи път заедно на фестивала Коачела през април. Там те бяха отишли с приятели, но през цялото време имаха очи само един за друг. Техен близък тогава каза, че на концерта на Кендрик Ламар, Джи-Ийзи е гледал повече танцуващата Лана Дел Рей, отколкото сцената.

 
 

Как Netflix бавно убива класическото кино?

| от |

Факт е, че онлайн стрийминг платформите ще бъдат употребявани все повече с течение на времето. У нас те може да не са масово разпространени, но и това ще се промени. Това е бавен, но неизбежен процес. Най-малкото, защото това е честният начин за гледане на филми.

Какво правим обаче, когато заплащаме за дадена услуга, но асортимента, който получаваш, е обидно малък както за сумата, която даваме, така и за пренебрегнатия културен продукт?

Всички знаем, че както казваше един обичан български журналист, нищо не започва от днес. В това число влиза и киното. Нищо не започва от днешните филми. Преди тях има хиляди заглавия, които е задължително да бъдат съхранени и разпространявани. Просто защото имат какво да ни кажат – за историята, за духа на времето, за киното като възможности, за гения на добрите режисьори, актьори и сценаристи. Говорим за класическите филми. За онези, които сте забравили или изобщо не сте гледали. А може би ако ни ги сложат една идея повече пред очите, ще ги видим.

Няма как. Ако се интересувате от класическо кино, не се обръщайте към най-голямата стрийминг платформа – няма да ги намерите там. В базата данни на Netflix няма нито един филм от 1960, 1963, 1968, 1955, 1948 … ще спрем да изброяваме. Само ще кажем: 1960: „Психо“, „Апартаментът“, „Спартакус“, 1963 – „Клеопатра“, 1955 – „Да хванеш крадец“, „На кея“. Нито един филм на Хичкок, нито едно от култовите заглавия на миналия век, които независимо дали гледате или не, са колоси, явления, гениални ленти, променящи облика на киното днес. Нищо от Серджо Леоне до Франсоа Трюфо няма да намерите в Netflix. Което малко странно при условие, че това е най-голямата стрийминг платформа (с над 100 млн. клиенти в световен мащаб), създадена с цел да се намали пиратството в интернет.

Тенденцията на количеството на класическите филми намалява с годините. Още преди платформата да навлезе в България имаше по-широк спектър от филмите от „Златната ера“. Но с времето той ставаше все по-малък.

По-сериозният проблем обаче не е, че киноманите и ценителите на вечното кино не могат да гледат филмите на Хичкок. Този проблем е индивидуален и се решава лесно в пиратските сайтове. Хубаво или лошо – това е.

По-големият проблем е широкото наблягане на мейнстрийма, съвременните популярни заглавия – залагането на гарантите за високи приходи и пренебрегване на архива. А архивът е важен. Както казахме тези филми, макар да изглеждат остарели, дори смешни като актьорски похвати, трябва да бъдат съхранени. Понастоящем това се случва именно, където не трябва – в затънтени сайтове, които заедно с филма носят няколко вируса. Резултатът е загубването на цели култури, чийто посланици са именно филмите. Защо се случва това? Основните причини са две. Първата е слабият пазарен дял, който има класическото кино. Това означава по-малко публика за него и респективно – по-малко приходи. На второ място е сложността по въпроса с уреждането на авторските права. При класическите филми е значително по-трудно отколкото при съвременните.

С надигаща се вълна на стрийминга като масово средство за разпространение на филми, бедният запас от класически заглавия е голям проблем. Той прави досега до минали епохи неимоверно труден. Тези филми не са само за запалени киномани и „архивари“. Казахме и отново ще повторим, че класическото кино има какво да предложи на всеки един зрител. Стига той да пожелае да погледне с други очи.

Засега обаче, където в най-добрия случай ще плащате по 7.99 евро на месец, не е вариант. Така че минете през някой пиратски сайт за филм на Хичкок, например.

 
 

Шеги по адрес на Тръмп на наградите „Еми“

| от |

Започна церемонията по раздаване на музикалните награди „Еми“, предадоха Асошиейтед прес и Ройтерс.

Звездите едва бяха преминали по червения килим в Лос Анджелис, когато политиката бързо „нахлу“ в шоуто. Президентът на САЩ Доналд Тръмп бързо се озова на прицела на шегите, а бившият прессекретар на Белия дом Шон Спайсър изненадващо се появи на церемонията.

Тръмп бе най-голямата телевизионна звезда през последната година, обяви водещият Стивън Колбер. Той шеговито обвини наградите „Еми“ за избирането на милиардера за президент на САЩ. Ако Тръмп бе спечелил „Еми“ за шоуто „Стажантът“, се обзалагам, че нямаше да се кандидатира за президент на САЩ, подхвърли Колбер.

Водещият пусна откъс от предизборни дебати, на който Тръмп казва, че е трябвало да спечели „Еми“.

За разлика от президентските избори обаче, отбеляза Колбер, наградите „Еми“ отиват за победителя от народния вот.

 

Той намекна за победата на Тръмп на президентските избори в САЩ през ноември. Кандидатът на републиканците спечели мнозинство в изборната колегия, но иначе получи по-малко гласове на избиратели от своята съперница, демократката Хилари Клинтън.

Актрисата Кейт Маккинън пък благодари на Клинтън, когато получи наградата за най-добра поддържаща женска роля.
Шон Спайсър, който подаде оставка като прессекретар на Белия дом през юли, допусна, че церемонията може да привлече рекордна телевизионна аудитория. Този негов коментар бе посрещнат с мълчание.

През януари първият прессекретар на Белия дом при президентското управление на Тръмп се нахвърли на репортерите, обвинявайки ги, че са подценили броя на хората, присъствали на церемонията по встъпването в длъжност на президента.
На нея видимо имаше по-малко хора, отколкото при полагането на клетва от неговия предшественик Барак Обама в началото на втория му мандат. Самият Тръмп влезе в спор с медиите, които отбелязаха този факт.

По всяка вероятност церемонията по раздаване на наградите „Еми“ ще придобие тази година политически привкус, тъй като победителите и други звезди често използват качването си на сцената, за да произнесат пламенни речи по злободневни теми, отбелязва Ройтерс.

 
 

Седмицата на модата в Лондон: Burberry и Джонатан Андерсън

| от |

Въпреки терористичната атака в лондонското метро, знаменитости, манекенки и модни критици се стекоха в британската столица за Седмицата на модата пролет/лято 2018, съобщиха Асошиейтед прес и АФП.

Могъщата британска модна къща „Бърбъри“ демонстрира дързост и фантазия, като подмлади класиките си. Главният дизайнер Кристофър Бейли предложи прозрачни дъждобрани в жълто, розово, тюркоазено. Той украси полите с дантели, като не забрави и карето в бежаво, бяло и черно, което от 1924 г. е емблема на марката.

Шоуто в елегантна сграда от 18-и век изгледаха Кейт Мос, Наоми Кембъл, синът на Лиъм Галахър – Ленън.
Дизайнерът Джонатан Андерсън, смятан за един от най-талантливите от поколението на 30-годишните, представи колекцията на собствената си марка в удобен стил дзен, който избягва „истерията“ на медиите и технологиите. Неговите рокли от меки тъкани са много удобни, а грубите боти към тях напомнят за разходките сред природата. Джонатан Андерсън заложи на парадокса – моделите му са едновременно модерни и класически, скромни и дръзки.

Днес колекциите си представят „Армани“, „Топ шоп“, „Върсъс Версаче“.