Борисов пося зърната на нестабилността в България

| от |

Бойко Борисов определено има пръст в създалата се нестабилност в България. „Борисов сам пося зърната не нестабилността. Това казва Даниел Кадик от либералната фондация „Фридрих Науман“.

България ще има своя най-пъстър парламент от началото на прехода, с участието на осем партии и коалиции. Това обаче ще усложни процеса по съставяне на бъдещия кабинет – стабилното мнозинство изглежда все по-невероятно, смята Даниел Кадик. ГЕРБ и БСП не желаят да си сътрудничат, а допирните точки на ГЕРБ с ДПС се броят на пръсти. Естествено подразбиращият се коалиционен партньор в лицето на Реформаторския блок вече изрази готовност за сътрудничество, но не и при коалиция под ръководството на Борисов. Така или иначе подобен съюз не би могъл да съществува без подкрепата на още една партия. Някои от водещите представители на ГЕРБ вече флиртуват с коалицията „Патриотичен фронт“, посочва Кадик, според когото откакто правителството на Борисов подаде оставка в началото на 2013 година, България е в тежка политическа криза.

В България не може да има стабилно управление при сегашните обстоятелства, заявява и публицистът Юрген Рот. Според него Бойко Борисов е склонен на широка коалиция със социалистите, въпреки големите пречки. „Всеки друг коалиционен партньор би довел до упадък на младата демократична култура на българите. В случай, че Борисов се коалира с някоя от малките и непрозрачни партии, това не само би разрушило демократичната култура в България, но и не би довело до решение на големите икономически проблеми на страната“, казва Юрген Рот пред Дойче Веле.

Дните и на следващия кабинет са преброени, защото стабилността изглежда невъзможна заради формата на сега избрания парламент, смята Даниел Кадик от фондация „Фридрих Науман“. Тази своя прогноза той прави на базата на становища на наблюдатели в България, които са единни в мнението си – нови избори се задават през 2015 година.

В подобна обстановка могат да помогнат само нови избори, казва Юрген Рот. „Но предвид тежките проблеми на България и заплашителното влияние на Русия върху икономическия и политически елит в страната, едва ли можем да очакваме новите парламентарни избори да доведат до някаква съществена промяна“, предполага публицистът. „Докато не бъде решен законодателно въпросът с купуването на гласове и в контекста на неясния генезис на малките нови партии, бъдещите избори ще бъдат безсмислени“.

Самият Рот не се ангажира да очертае разумните политически перспективи пред България в краткосрочен план – според него подобно нещо би било възможно само, ако Бойко Борисов бе спечелил абсолютно мнозинство. „Това, за съжаление, не се случи, защото докато беше на власт, той разочарова хората и най-вече младите българи. Демокрацията в България все още е неустойчива и ще е нужно време, докато укрепне“, смята Рот.

За Даниел Кадик Бойко Борисов определено има пръст в създалата се нестабилност в България. „Борисов сам пося зърната не нестабилността. Първо с натрупалата се вътрешна задлъжнялост поради невъзстановяването на ДДС по време на първия му мандат и второ заради оттеглянето му в момент на криза.“

Бойко Борисов може и да е формалният победител на изборите, но истински загубилите не са неговите политически опоненти, е мнението на Юрген Рот. „Победени на парламентарните избори са множеството негласували, които от чувство за безсилие пред мафиотизираната политическа сцена в България не ходят до урните. Точно това отвори пътя на някои съмнителни и малки партии до властта“, отбелязва публицистът.

Според него, негласувалите българи са загубили безвъзвратно вярата в демократичната правова държава, в която корупцията и мафията ще бъдат изкоренени. „Те се чувстват омерзени от факта, че олигарсите търгуваха с гласоподаватели в подкрепа на „България без цензура“ само за да успее една съмнителна партия да влезе в парламента. Подобен е и случаят с „Атака“, смята Рот.

Не без основание последните доклади на ЕК за напредъка на България – най-бедната членка на ЕС, са катастрофални. Не без основание все повече хора припознават крайнодесните партии или напускат страната, обобщава ситуацията Даниел Кадик. Юрген Рот също акцентира върху емиграцията на младите българи в чужбина с думите, че щом дейни и образовани граждани заминават да търсят убежище на Запад, очевидно не виждат бъдещето си в България.

Над страната отново са надвиснали трудни времена, убеден е Даниел Кадик. „Свръхзависимостта от руските енергийни източници и наближаващата зима, високата безработица, застрашената от колапс здравна система и възможните нови два банкови фалита в страната – всичко това хвърля своята сянка.“ /БГНЕС

 
 

„Може ли да спреш климатика“ и други супер дразнещи реплики в колата

| от |

По цял ден си шофираме като пичове сами в колата и ни е много добре. Е да, засичат ни, подпират ни, псуват ни, но каквото и да се случва извън купето на автомобила, то не е в състояние да ни изкара извън кожата така, както онова, което се случва вътре.

Компилирахме няколко от най-разпространените реплики, които се отправят към шофьора и са в състояние да го накарат да натисне рязко спирачката и да излезе от колата, за да си блъска главата в бордюра 15 минути, докато се успокои и продължи напред. Ето ги и тях:

„Аре да караш малко по-внимателно, че си слагам спирала“

Жената се вози отзад като президент и си върши нейните женски работи. Решила е да се гримира в последния момент, докато отивате на вечеря на центъра и ти караш по „Борис“. Паветата обаче й пречат да сложи спиралата, така че да не й станат бучки на миглите. За отмъщение можеш да й кажеш, че след малко сте на гладко и може да си сложи очната линия. Когато излезете на ремонта на „Прага“ или „Дондуков“, кажи, че вече може да действа и завий обратно към Пирогов, защото ще имате спешен случай с набучена очна линия в зеницата.

„Ей там май има място за паркиране“

Доверяваш се на пасажера, който МИСЛИ, че някъде там има място за паркиране, което е по-близо до входа на мола, и пропускаш единственто свободно място на този етаж. Естествено, ТАМ няма свободно място. Просто има паркиран Smart. Колкото и да е неприятно, не можеш да го избуташ деликатно назад, защото не е учтиво и слизаш още две нива надолу, за да паркираш накрая на инвалидно място и след 10 минути да намериш автомобила си облепен в стикери „Аз искам да съм инвалид“.

„Е що не минеш/мина оттам?“

Пътниците регулярно имат претенции откъде да мине шофьора. Все едно с качването в колата, в главата им се материализира холограмен Google Maps. Те знаят, че за да стигнеш от „Стрелбище“ до „Люлин“ е по-добре да се мине през „Дружба“, и че пътят за „Банишора“ се вие през „Младост“. И не свенят да дадат акъл откъде, аджеба, трябва или е трябвало да се мине.

„Хапни си яйчице, за какво го варих?“

Баба ти. Возиш я до Банкя да налеете минерална вода и багажникът е пълен с празни туби. Няма лошо, докато жената не реши, че не си ял от цял час и е време да хапнеш прясно сварено домашно яйце от радомирска кокошка. Веднага. Специално за теб го е варила. Доводите, че не желаеш колата ти да вони на яйца цяла седмица се разбиват като вълна о созополска скала в нейния довод. А именно: „Е а аз за какво го варих?“.

„Е що си паркирал чак там?“

„Чак там“ е на отстояние два метра от другото възможно място за паркиране. Необходима е обосновка на избора обаче.

„Благо, нали знаеш, че ти гледам километража?“

Да, жената е отзад и гледа. Не гледа стадата с крави покрай пътя, нито шарените листа на дърветата. Тя гледа километража. От София до Будапеща. И надава вик всеки път, когато стрелката допре цифрата 150.

„Жив да си, Жоро, е те тоя трамвай не го видех!“

Реален случай. Репликата е отправена от прабаба ми към баща ми, който шофира и спира, за да пропусне трамвай.

„ОП, ОП, ОП“

Очевидно си се доближил твърде много до друга кола. Живият парктроник се включва с нотка на хистерия.

„Гледай, гледай!“

Докато лавираш между колите, пред очите ти бива набутан смартфон, на който върви видео с котка, която бие куче.

„По-леко де, все пак возиш дете, нали не искаш да си счупи врата?!?“

Да, ако возиш само възрастни може да караш с 230 по Цариградско. Ако возиш дете обаче, което месец преди абитуриентския си бал още седи на детското столче, трябва да спираш преди да минеш през легнал полицай.

„Крачето ти май е все на съединителя, нали знаеш, че така се износва много бързо феродовият диск „

Мъжът ти. Гледа ти в краката, докато шофираш. Необходимо е да обясняваш какво правиш с тях 60 секунди в минутата. Искаш да спреш колата, да ги увиеш около врата му и да стискаш, да стискаш…

 „Може ли да спреш климатика?“

Навън е 43 градуса, но зиморничавият пътник отзад се увива в шалове, трепери, подкашля демонстративно и мрънка, че ще получи фациалис.

„Айде да пуснеш климатика малко“

Навън е 15 градуса, караш на отворен прозорец и дишаш с удоволствие. На някой обаче му хрумва, че жегата е адска и трябва да бичи климатик.

„Може ли да намалим музиката, че отзад се чува много силно“

Караш нова кола с аудиосистема BOSE и искаш да слушаш 100 кила до дупка. Всеки звук по-силен от латерна обаче срива майка ти.

„Може ли да спрем на някоя бензиностанция, че нещо пак ми се пишка?“

Жената. 5 минути след като сте тръгнали. Въпросът се задава на всеки 20.

„Нещо ми стана лошо, може ли да спреш за…“…изречението прелива в звука на стомашно съдържимо, изливащо се върху кожената каросерия.

„Може ли малко по-бързо да караш, че закъсняваме…“

„Може ли малко по-бавно да караш, че ми става лошо…“

А МОЖЕ ЛИ ДА МЛЪКНЕТЕ ВСИЧКИ И ДА СИ КАРАМ НА СПОКОЙСТВИЕ?

 
 

Кои са номинираните за Националната литературна награда на САЩ?

| от |

Дженифър Игън и Джесмин Уорд са включени в дългия списък за Националната литературна награда на САЩ, съобщи Асошиейтед прес.

Националната литературна фондация на САЩ оповести 10 номинирани за приза за белетристика, след като по-рано станаха известни също номинираните за наградите за поезия, младежка литература и документалистика. Краткият списък, включващ 5 номинирани, във всяка категория ще бъде обявен на 4 октомври, а победителите – на 15 ноември на церемония в Манхатън.

„Манхатън бийч“ на Игън е първият й роман, откакто „Посещение на взвод наемни убийци“ й донесе награда „Пулицър“, докато „Sing, Unburied, Sing“ е първата книга на Уорд, откакто тя спечели Националната литературна награда на САЩ със „Спасете костите“.

Сред остталите номинирани за наградата за белетристика са Елиът Акерман за „Dark at the Crossing“, Шармейн Крейг за „Госпожица Бурма“ и Мин Цзин Ли за „Пачинко“.

 
 

Седмицата на модата в Лондон: Burberry и Джонатан Андерсън

| от |

Въпреки терористичната атака в лондонското метро, знаменитости, манекенки и модни критици се стекоха в британската столица за Седмицата на модата пролет/лято 2018, съобщиха Асошиейтед прес и АФП.

Могъщата британска модна къща „Бърбъри“ демонстрира дързост и фантазия, като подмлади класиките си. Главният дизайнер Кристофър Бейли предложи прозрачни дъждобрани в жълто, розово, тюркоазено. Той украси полите с дантели, като не забрави и карето в бежаво, бяло и черно, което от 1924 г. е емблема на марката.

Шоуто в елегантна сграда от 18-и век изгледаха Кейт Мос, Наоми Кембъл, синът на Лиъм Галахър – Ленън.
Дизайнерът Джонатан Андерсън, смятан за един от най-талантливите от поколението на 30-годишните, представи колекцията на собствената си марка в удобен стил дзен, който избягва „истерията“ на медиите и технологиите. Неговите рокли от меки тъкани са много удобни, а грубите боти към тях напомнят за разходките сред природата. Джонатан Андерсън заложи на парадокса – моделите му са едновременно модерни и класически, скромни и дръзки.

Днес колекциите си представят „Армани“, „Топ шоп“, „Върсъс Версаче“.

 
 

Ryanair обяви кои са отменените полети

| от |

След като съобщи, че анулира над 2000 полета, Ryanair пусна пълен списък на всички отменени полети през следващите шест седмици.

Превозвачът първоначално публикува засегнатите полети до 20 септември, но сега след натиск от ирландското правителство и потребителски групи пусна всички подробности на сайта си до обявеният срок до 28 октомври (събота).

Пълният списък може да бъде намерен на сайта на авиокомпанита.

От и до София има няколко засегнати полета:

22 ceптeмвpи – F9961 Cтaнcтeд – Coфия и F9962 Coфия – Cтaнcтeд

28 ceптeмвpи, 5, 13,19 и 26 oĸтoмвpи – F9967 Cтaнcтeд – Coфия и F9968 Coфия – Cтaнcтeд

30 ceптeмвpи; 7, 14,21 и 28 oĸтoмвpи – F9967 Cтaнcтeд – Coфия и F9968 Coфия – Cтaнcтeд

Всички засегнати пътници (около 400 хил. души) ще получат обезщетения, като общият им размер достига 20 млн. евро.

Компанията предлага две възможности, ако вашият полет е сред анулираните – да подадете документи за възстановяване на средствата или безплатно да промените отменения полет.