Българските медии са под натиска на политици и рекламодатели, констатира изследване

| от |

Повече от половината български журналисти смятат, че властимащите упражняват влияние върху медии. Политическият натиск и автоцензурата растат, констатира изследване на Фондациите „Репортер“ и „Конрад Аденауер“.

Всеки трети журналист се оплаква от натиск от рекламодатели,  всеки четвърти казва, че негови текстове са били спрени от публикация. Собствениците на медии се чувстват поставени под натиск от рекламодатели, констатира изследването. Негови автори са Крум Благов от фондация „Репортер“ и Орлин Спасов от Софийския университет. Те са направили проучване сред сто журналисти. Допълнително са проведени интервюта с 15 влиятелни собственици на медии.

Много български журналисти не определят работата си като независима, казват Благов и Спасов.

И още от изследването: всеки трети вижда засилващ политически натиск, всеки шести смята, че положението се подобрява. Докато журналистите се оплакват все повече от влияние на политици, собствениците на медии се чувстват под натиск преди всичко от рекламодатели. 30 на сто от репортерите и редакторите споделят, че в техните медии някои теми, хора или фирми се отразяват с определена тенденция. / БНР

 
 

До половин година всеки ще има достъп до електронното си здравно досие

| от chronicle.bg |

Министерството на здравеопазването си е поставило за цел до половин година всеки българин да има достъп до електронното си здравно досие. Това обяви пред БНТ министър Николай Петров.

„Трябва да престанем с хартиените епикризи, хартиените рецепти и здравни книжки. Базата данни я имаме, кодовете за достъп са налични, но само 30 000 души са проявили интерес“, добави той. Мнението на проф. Петров е, че с електронните досиета ще се засили контролът върху дейностите, финансирани от здравната каса.

Иначе в самата каза догодина ще влязат над 400 милиона лв. „Повече пари ще влязат в системата на здравеопазването, но това изисква по-голяма отговорност. Моята отговорност виждам в тази посока – не просто да пестим пари, а рационално да ги разходваме и да има един момент, в който да кажем „за здравеопазване са необходими толкова пари и това да бъде защитимо…. Защото в момента се движим в омагьосан кръг: знаем, че за здравеопазване са нужни повече пари, но нямаме аргументите да кажем колко“, коментира здравният министър.

По думите му, клиничните пътеки ще бъдат преразгледани и по отношение на тяхното съдържание. Проф. Николай Петров обясни, че в тях трябва да бъде включен и трудът на лекаря, като той да се оценява по резултата му. Акцентът ще бъде поставен върху интереса на пациента и на второ място – върху този, който извършва лечебната дейност.

„Средствата по всяка от пътеките са определени през 2006 г., когато средната работна заплата беше 600 лева, сега е над 1000 лева. Процентът за заплащане на труда е все по-голям и това създава напрежение и стремеж да се правят повече пътеки, да се изкарват пари, с които да се защитят заплатите“, каза още министърът.

 
 

„Истанбул червен“ – победител на първия конкурс на „Синелибри“

| от chronicle.bg, БТА |

Третият кино-литературен фестивал CineLibri приключва, но срещите с киното и литературата продължават. „Истанбул червен“ на Ферзан Йозпетек – победител на първия конкурс на „Синелибри“, ще има три допълнителни прожекции – днес, в последния ден от фестивала, от 14.00 ч. в „Евросинема“, на 23 октомври от 18.30 ч. в кино „Одеон“ и от 19.30 ч. в Културния център Г8.

„Изгубеният град Z“, „По действителен случай“ и „Завръщане в Монтаук“ ще бъдат разпространени от CineLibri и извън рамките на фестивала, като при последния това ще се случи специално с желанието на режисьора на филма Фолкер Шльондорф.

Финалът на фестивала ще бъде поставен с грандиозно парти с участието на Рут Колева и диджеите DJ VaGro и DJsupermax тази вечер в Sofia Live Club след 21.30 часа. Входът е безплатен и всички са поканени.

Извънредните прожекции продължават до 26 октомври в „Евросинема“, „Одеон“ и Г8 и включват още „Дама Пика“, „Изгубеният град Z“, „Светлина между два океана“, „Бунтовник в ръжта“, „Ана Каренина. Съдбата на Вронски“, „Вечерята“, „Любимата формула на професора“, „Дюн“ на Ходоровски“, „Историята на прислужницата“, „Дона Флор и нейните двама съпрузи“, „Хомо Фабер“.

 
 

Джорджо Армани разкри плановете си за модния бранд

| от chronicle.bg, БТА |

Джорджо Армани планира да прехвърли дял от модната къща към благотворителната си фондация в опит да предотврати разцеплението на бранда, съобщиха Ройтерс и Асошиейтед прес.

Миналата година 83-годишният Армани създаде фондация, носеща неговото име, и заяви, че смята да я управлява до края на живота си. Със състоянието си, оценено на близо 6 милиарда щатски долара, той все още е водеща фигура във втория по големина моден гигант на Италия, но не е посочил свой наследник.

Армани няма деца. Племенниците му Роберта и Силвана работят в „Армани“, а братовчедката им Андреа Камерана наскоро напусна, но остава член на борда на директорите. Дългогодишният асистент Панталео Дел’Орко отговаря за мъжката мода и членува в борда на фондацията.

Модният дизайнер каза, че след смъртта му трима души, които той посочи, ще управляват фондацията. Тя ще има финалната дума, ако бордът на директорите на модния бранд достигне задънена улица при вземането на решение.

 
 

Режисьорът Джеймс Тобак беше обвинен в сексуален тормоз от 38 жени

| от chronicle.bg, БТА |

Американският режисьор и сценарист Джеймс Тобак, който бе номиниран за „Оскар“ за най-добър сценарий за филма „Бъгси“, е обвинен в сексуален тормоз от 38 жени.

Според в. „Лос Анджелис таймс“ обвиненията към Тобак са отправени от млади мимичета, най-вече студентки, колежанки и ученички, които той срещал по улиците и в паркове в Ню Йорк. Тобак завързвал разговори с тях и им обещавал да ги направи холивудски звезди. Момичетата уверяват, че по време на прослушванията станали жертви на сексуални посегателства от негова страна.

Нито едно от тях не се е оплакало в полицията. Тобак отхвърли всички обвинения. Той заяви, че никога не се е срещал с тези жени, а ако случайно някога ги е срещал, не ги е запомнил. Тобак отбеляза също, че през последните 22 години е било физически невъзможно да се държи по описания от въпросните жени начин, защото има диабет, а и сърдечни увреждания, които изискват приемане на лекарства.

72-годишният Тобак е работил като режисьор, сценарист или продуцент над повече от 10 филма, сред които „Черно и бяло“ (1999) с Робърт Дауни младши и Клаудия Шифър и „В опасност“ (1983) с Настася Кински. Първият му сценарий е за филма „Комарджията“ (1974) с Джеймс Каан. През 2014 г. беше заснет римейк на същия филм с участието на Марк Уолбърг и Бри Ларсън.

Тобак е също режисьор и сценарист на „Свалячът“ (1987) с Робърт Дауни младши и Моли Рингуолд, „Две момичета и едно момче“ (1998) с Дауни младши и Хедър Греъм. Той засне документалния филм „Тайсън“ за боксьора Майк Тайсън.