България сред държавите членки на ЕС с най-висока смъртност на пътя

| от |

България е сред държавите членки на ЕС с най-висока смъртност на пътя, сочат данни на Европейската комисия.

път

През миналата година в България са регистрирани 82 жертви на един милион души население, с което страната ни се нарежда на четвърто място по най-висока смъртност на пътя след Румъния (92 жертви), Полша (87 жертви) и Хърватия (86 жертви). Най-малък брой загинали при катастрофи е регистриран в Швеция (28 жертви), Великобритания (29 жертви) и Испания (37 жертви). Франция с 50 жертви на един милион души население и Германия с 41 жертви се намират в средата на класацията, предава БГНЕС, като цитира АФП

Смъртността на пътя е намаляла във всички държави членки на ЕС в последните две години с изключение на Малта и Люксембург. „Но в тези страни броят на жертвите е много малък, за да бъдат вариациите в отделните години статистически значими“, отбелязва ЕК. Пътните инциденти вземат 70 жертви всеки ден по пътищата на държавите членки на ЕС, но страхът от полицията и по-доброто сътрудничество за преследване на шофьорите в нарушение допринасят за намаляване на смъртността, съобщи Комисията. Смъртността на пътя е намаляла с 8% през 2013 г. спрямо 2012 г. и със 17% спрямо 2010 г., се посочва в ежегодния доклад за сигурността на пътя в ЕС.

„Горд съм, че Европа отново е на добър път за постигане на целта до 2020 г. в областта на пътната безопасност, а именно намаляване на броя на загиналите. Но трябва да се пазим от прекомерно доверие, защото 70 души продължават да загиват всеки ден по европейските пътища“, заяви еврокомисарят по транспорта Сийм Калас.

„Това е продължителен процес. Но хората започват да разбират, че е по-разумно да спазват правилата“, допълни той. Влизането в сила на новата европейска директива, която предвижда преследване на нарушителите на пътя отвъд националните граници, и сътрудничеството при събирането на глобите за извършени нарушения в друга страна допринасят за подобряването.

„Но не всички резултати са толкова добри“, подчерта Калас. В доклада се отбелязва, че „броят на убитите пешеходци намалява по-бавно от желаното“ и че „броят на жертвите при велосипедистите се е увеличил заради повишаването на броя им на пътя“. „Държавите членки трябва да успеят да стимулират хората да използват повече колелото вместо колата си и в същото време да гарантират, че преходът между тези две превозни средства ще става при добри условия на безопасност“, настоява Европейската комисия.

 
 

Колко са реални риалити предаванията?

| от chronicle.bg |

Разпространяването на риалити телевизията започна с „The Real World“ на MTV през 1992 година, а „Survivor” и „Big Brother“ следват няколко години по-късно. Успехът на тези предавания доказа, че без сценарий и без актьори могат да се постигнат високи рейтинги само за част от цената на традиционна продукция.

Как обаче продуцентите уреждат цялата драма, конфликти, хумор и вълнения без предаването да има сценарии?

Степента, до която риалититата са организирани, ще ви изненада.

 

American Idol“ на Fox

Риалити: Хиляди изгряващи певци се надпреварват, за да остане накрая само един, който получи огромна възможност за кариера в музикалния бранш.

Реалност: Съдбата на повечето (ако не и на всички) участници е решена още преди да излязат пред съдиите. През 2011 година една участничка разкри, че няколко от най-напредналите певци не е трябвало дори да се явяват на прослушвания и че те са намерени за шоуто от т.нар. търсачи на таланти. В началото на формата виждаме големи многобройни редици от желаещи да участват – те са снимани в продължение на седмици и месеци преди реалните кастинги.

 

Hell’s Kitchen“ на Fox

Риалити: 20 участници се състезават за възможността да бъдат главни готвачи в един от ресторантите на Гордън Рамзи.

Реалност: Самият Гордън Рамзи обяснява в интервю как „50% от участниците са там заради таланта си и 50% заради характера. Така талантливи готвачи напускат шоуто за сметка на по-некадърни, но така продуцентите поддържат драмата.“

Самият процес на снимки пък е изключително натоварващ – постоянното псуване на Рамзи, готвенето и чистене се извършва от самите участници, които пък са сложени в изолация без телевизия, интернет и телефон. Стресът е толкова голям, че след като някой от участниците отпадне, веднага се изпраща при психоаналитик, „за да сме сигурни, че не искам да се самоубие или да убие някой друг“ казва човек от екипа на шоуто.

А в крайна сметка половината от 10-12 победители до този момент получават мечтаната работа, други заемат по-ниски служби в кухнята, а някои получават парични награди.

 

The Voice“ на NBC

Риалити: Популярни и успели музиканти менторсват изгряващи таланти, които са избрани на „сляпо“ прослушване. Победителите се избират чрез вот на зрителите.

Реалност: NBC Universal страстно комуникират на публиката, че предаването им не е предварително уговорено. Това на ръка, участниците трябва да подпишат 32 страници договор, който изтече в интернет през март 2014 година. Някои от клаузите са:

Участникът може да бъде премахнат от предаването за каквато и да била причина, дори ако печелят по вот.

Участникът се съгласява, че предаването може да го представи в друга светлина – тя може да е опозоряваща, клеветническа, неудобна по всякакъв начин и може да го изложи на публично унижение, осъждане или присмех.

Продуцентите могат да променят правилата, когато си поискат, като игнорират вота на зрителите. Те също така могат да накарат участниците да се подложат на психологически и медицински тестова и при определени обстоятелства да оповестят резултатите по телевизията.

Ако участниците не нарушат договора, могат да бъдат съдени и да платят глоба в размер на 100 000 до 1 милион долара.

 

House Hunters” на HGTV

Риалити: Камерите записват как хора избират една измежду три къщи, предложени им от агенти на недвижима собственост.

Реалност: През 2012 година година след като семейство Йенсен участва в шоуто, съпругата Боби казва за сайта за търговия с недвижими имоти Hooked On Houses, че почти всичко, което са направили в предаването, е фалш: „Продуцентите разбраха, че си купуваме нова къща, а старата я отдаваме под наем и не ни допуснаха в предаването преди да сме сключили сделката. След това сами трябваше да си намерим още 2 къщи, които да се правим, че разглеждаме в предаването. Тези къщите дори не се продаваха – те бяха на наши приятели.“

 

Duck Dynasty“ на A&E

Риалити: Камерите записват живота на семейство Робъртсън от Луизиана, начело с Фил, който има успешен бизнес с патешки свирки. Предаването представя семейството като брадати глупаци в камуфлажни дрехи.

Реалност: “Глупаците“ се оказва, че не само са обръснати до кожа, ами и играят доста често голф и се обличат модерно. Обвиненията към A&E веднага заваляват.

 

 

 
 

9 значения на женското „Нищо“

| от chronicle.bg |

Когато жена ви каже „Нищо“, това е проблем. Знаете. „Нищо“ не е НИЩО. То е нещо, и то нещо голямо.

Ще се опитаме да дефинираме една малка част от значенията, които влагат жените, когато отговарят на въпроса „Какво има, какво ти е“ с „Нищо“. Без претенцията за изчерпателност, разбира се.

1. „Ужасно ме издразни, че преди 48 дни си лайкнал снимката на твоята бивша колежка и сега обмислям дали да не подам молба за развод“

2. „Имам бенка на гърба, която май се е възпалила. Страх ме е да отида на лекар, но 100% е меланом и вече имам метастази в черния дроб. Животът ми приключва, но се чудя как да ти го съобщя“

3. „Онзи ден се зарадва на детето на съседите, което значи ,че искаш дете, а ние още нямаме, значи или не искаш дете от мен или искаш, но смяташ, че не мога да ти родя, защото имам твърде тесен ханш. Имаме огромен проблем“.

4. „Усещам с женската си интуиция, че мислиш за бившата си. Не мога да го обясня, но знам, че е така. Мисля, че още си влюбен в нея и връзката ни е обречена. Тъжно ми е и затова мълча“.

5.  „Гладна съм пак, но не мога да го кажа, защото ще си помислиш, че съм лакома и затова имам няколко кила отгоре“

6. „Струва ми се, че те обичам малко повече, отколкото ти обичаш мен. Това е проблем.“

7. „Струва ми се, че ме обичаш малко повече, отколкото аз те обичам. Това е проблем.“

8. „Притеснявам се за мама, вчера се оплака, че я боли главата. Няма да ти кажа обаче, защото ме обвиниш, че съм прекалено близка с майка си.“

9. „Имам вагинален сърбеж. Наистина ли очакваш да ти го споделя, изрод?“

 

 
 

Сватбата във VIP Brother: обиди ли се обществото?

| от chronicle.bg |

Ако сте прецъквали телевизора през последните дни, знаете, че довечера VIP Brother ще ни предложи ново зрелище: сватба. „Лудият репортер“ Даниел Петканов и бившата му приятелка – бъдеща съпруга, Александра Богданска, ще сключат брак в Къщата.

Супер. „Като се харесват младите, да се вземат“, са казали старите хора. „Да, ама не“. За никого не е изненада, че шоуто си гледа шоуто, а за да съществува то, трябва да има драма, страст, интриги, скандали и сеир. Да обвиним Big Brother в липса на морал е като да обвиним някой бар, че вътре някой се е напил.

Не можем да хвърляме камъни и по младоженците: непознати се женят в Лас Вегас, което едва ли е по-странно от това двама души, които са се обичали и са си изневерили (по над пет пъти, както стана ясно от изповедите им пред Големия брат), да решат да се оженят, след като от 40 дни са изолирани от естествената си, социална среда, и са захвърлени в дебрите на принудителното съжителство.

Дори папата не е застрахован от морално съмнителни действия, ако го затворят в Нови хан.

И въпреки това, в сватбата, на която зрителите на Нова са канени довечера, има нещо смущаващо.

Възползването от изолацията и емоционалния хаос на двама души, за да се прави сеирджийско, евтино шоу, е твърде очевидно. Няма нищо фатално в грешните решения, взети поради грешни подбуди, но когато тези решения наистина се взимат от хората. В случая обаче имаме кукловод.

Всяка сватба може да бъде определена като „режисирана спонтанност“, но такава, която се случва в условията на професионално режисирано предаване, е чак малко обидна за брака като институция. Много хора подскочиха, че бракът в Къщата е обида за българското семейство, но в същото време хукнаха да кръщават бебетата си на масово, безплатно кръщене. Дали правилните мотиви да кръстиш детето си, са за да може Поли Генова да му е кръстница и да го дават по телевизията? Общо взето въпросът е същият като това дали правилният мотив да сключиш брак, е за да си измиеш имиджа или да се разнообразиш в едно брутално отегчително ежедневие. Макар че Даниел Петканов и Александра Богданска едва ли са подтиквани от това.

Психологическите условия на живот в Къщата не се различават особено от тези, с които живеят хората на самотен остров след самолетна катастрофа. Обособяват се групи, а всеки се хваща за най-познатото и най-безопасното. Става въпрос за ситуация на психологическо оцеляване.

Няма да се правим на ощипани госпожици и да словоблудстваме как бракът е основата на обществото, а Big Brother е много лош пр. Просто се чудим: ще има ли цивилизация, в която „Дългата разходка“ на Кинг да не се претворява в по-омекотени варианти на екран? Ще има ли хора, които не се самозадоволяват с животите на другите? Сигурно не.

Приятно гледане на сватбата на довечера. И да са живи и здрави младите. Току виж догодина шеф Петров публично кръщава рожбата им.

 
 

Невероятната истoрия на 20th Century Fox

| от chronicle.bg |

През 1987 година Fox стана първата телевизия, която предизвика ABC, CBS и NBC.

 

През 1935 година холивудските филмови студия Fox Pictures и 20th Century Pictures се сливат и по-късно стават една от най-доминиращите компании в шоу бизнеса – 20th Century Fox. Първоначално финансите на компанията растат колебливо през 60-те и 70-те, но се стабилизират през 1977, когато тя пуска най-печелившия филмов франчайз в историята: Star Wars.

С добри банкови сметки Fox излиза на пазара и бързо е купена от двама милиардери – Марвин Дейвис и Марк Рич. Един от новите собственици обаче има проблеми и то какви!

През 1985 година Рич напуска САЩ, защото се разбира, че е правил незаконни сделки с Иран по време на кризата със заложниците от 1980, а също така и че дължи 100 милиона долара данъци (Забавен факт: тогавашният президен Бил Клинтън помилва Рич часове преди да напусне длъжността на президент през 2001 година). Оставен сам и с огромно филмово студио Дейвис дава компанията на News Corporation собственост на австралийския магнат Рупърт Мърдок.

Мърдок наема бившия вицепрезидент на ABC Бари Дилър за шеф на 20th Century Fox. Дилър е телевизионен човек, откривател на снимането на филми специално за телевизията и по-късно помогнал за създаването на сериали като „Taxi“ и „Cheers“. Неговите плановете не са студиото да снима филми, а да стане нов телевизионен канал. И получава зелена светлина.

Въпреки че News Corp. има достатъчно пари да налее в новия канал, Мърдок не иска да атакува трите големи телевизии директно в прайм тайма, когато излъчват най-силните си програми. Затова първото предаване на телевизия Fox е „The Late Show With Joan Rivers“, излъчено на 9 октомври 1986 година, в 23:00 часа.

То не е особено успешно, но поставя телевизията в публичното пространство и до пролетта тя вече е готова за превземане на праймтайма. Започва плахо като излъчва само две програми в неделя, най-малко гледаното време тогава. На 5 април 1987 година, в 20:00 започва първата от тях – „Married…With Children“. След него, в 20:30 идва „The Tracey Ullman Show“ – модерно вариате предаване. И двете постигат успех – „Married…With Children“ има 11 сезона, а „The Tracey Ullman Show“ само 4, но сегментът с анимацията продължава да се излъчва и след него, та до днес, като става един от най-великите анимационни сериали в историята – „The Simpsons“.

След първата неделя Fox започва да добавя ново предаване всяка неделя, докато изгражда програма от 3 часа. Първо е едночасовата полицейска драма „21 Jump Street” с Джони Деп, следват комедиите „Mr. President“ и „Duet“.

Програмите за останалите дни от седмицата също се пускат по подобен начин. Събота – след 3 месеца, през юли 1987, понеделник се запълва през 1989, вторник и петък – през 1990, а програма за цялата седмица има през януари 1993.

Но въпреки че Fox има популярни предавания, телевизията все още не получава заслуженото уважение от другите ТВ канали. Поне до 1994 година, когато успява да купи правата за излъчване на National Football League. Телевизията дава повече пари от CBS, която излъчва мачовете от 1952.

През 2003 Fox става най-гледаната телевизия, основно заради хитовото риалити „American Idol“.