Бъдещата канцлерка?

| от |

Начело на германския Бундесвер застава жена, а това е почти сензация. Урсула фон дер Лайен вече дори се спряга като следващ канцлер на Германия. Дали Ангела Меркел е на същото мнение? Коментар от Фолкер Вагенер от Дойче веле.

И това ако не е изненада! Урсула фон дер Лайен поема германското министерство на отбраната. За пръв път жена застава начело на Бундесвера. Дали не сме свидетели на някакъв експеримент? Със сигурност не. Просто Ангела Меркел направи гениален политически ход.

ursulavonder

Главнокомандващата

Решителната и амбициозна фон дер Лайен взима един от ключовите ресори в кабинета. Но отбраната е не само ключов ресор – там открай време доминират мъжете. Нещо повече, това министерство на практика провежда и паралелна външна политика. На гърба си ще го усети социалдемократът Франк-Валтер Щайнмайер, който пък поема външното министерство.

Занапред той ще бъде принуден да търпи на своя терен не само канцлерката, но и още една конкурентка. Защото същинската външна политика всъщност се прави в канцлерството. Тъкмо на фона на това обстоятелство Ангела Меркел е взела решението за фон дер Лайен – решение, което е както тактическо, така и стратегическо.

Упоритост и издръжливост

55-годишната Урсула фон дер Лайен със сигурност ще стане обект на огромно внимание. Една жена на тази чисто мъжка територия без съмнение ще бъде принудена да се движи през истинско минно поле. Вярно, че в Бундесвера вече отдавна служат и жени, но във войнишкото всекидневие на тях никак не им е лесно. Доказва го година след година специалният доклад на правителствения пълномощник по отбраната. От друга страна обаче едва ли трябва да изпадаме в паника, че тази крехка жена с вечна усмивка на лицето може да се прекърши от суровата казармена действителност. Фон дер Лайен все пак е лекарка по професия и всички я знаят като много упорит и издръжлив човек. Да не говорим, че семейният ѝ опит също гарантира здрав гръбнак. Новата министърка на отбраната не само се е преборила за равноправие в конкуренция с петимата си братя, но по-късно е родила и отгледала седем деца.

Всички смятаха, че досегашната министърка на труда Урсула фон дер Лайен ще поеме здравното министерство. Такова решение изглеждаше логично за една политичка с медицинско образование, която сякаш не държеше най-силните карти във властовия покер на Меркел. В Християндемократическия съюз /ХДС/ не я обичат особено, защото фон дер Лайен често поставя на своя глава политическите си приоритети, а пък и отношенията ѝ с канцлерката са обтегнати. Въпреки всичко Меркел даде сериозен тласък на кариерата ѝ. Пита се: защо? Християнсоциалният съюз като част от коалицията получи сравнително маловажни ресори, тъй че канцлерката очевидно е имала важни мотиви да повери отбраната тъкмо на фон дер Лайен.

Повишение за конкурентката

В ХДС новата министърка на отбраната си е изградила имидж на човек, който налага една модерна представа за ролята на жената. Тя печели подкрепата на избиратели, които иначе едва ли биха гласували за християндемократите. Многодетната майка владее отлично английски и френски, живяла е дълги години в чужбина, има зад гърба си научна кариера, а на всичкото отгоре се грижи и за болния си баща. Мнозина се чудят как изобщо успява.

През последното десетилетие Ангела Меркел много успешно се отърва от конкурентите си мъже. Факт е, че от сцената слязоха почти всички нейни съперници, които привличаха вниманието на медиите и току се самопровъзгласяваха за престолонаследници. Вътре в ХДС вече никой не оспорва позицията на канцлерката. Но ето че се появява конкурентка.

Урсула фон дер Лайен може да стане канцлерка – мнозина вярват в това. Новата министърка на отбраната е костелив орех – също като Меркел. Срещу своите вътрешнопартийни конкуренти Меркел никога досега не е действала директно. Тя просто ги оставяше сами да стъпят накриво. В този смисъл издигането на Урсула фон дер Лайен по парадоксален начин може да се окаже и най-голямата прокоба за нея самата. Защото всички знаят, че напоследък министрите на отбраната в Германия рядко изкарват пълен мандат. Има обаче и друго обяснение. Може би през третия си мандат канцлерката Меркел просто е решила да подреди изрядно домакинството си.

 

 
 

Как Netflix бавно убива класическото кино?

| от |

Факт е, че онлайн стрийминг платформите ще бъдат употребявани все повече с течение на времето. У нас те може да не са масово разпространени, но и това ще се промени. Това е бавен, но неизбежен процес. Най-малкото, защото това е честният начин за гледане на филми.

Какво правим обаче, когато заплащаме за дадена услуга, но асортимента, който получаваш, е обидно малък както за сумата, която даваме, така и за пренебрегнатия културен продукт?

Всички знаем, че както казваше един обичан български журналист, нищо не започва от днес. В това число влиза и киното. Нищо не започва от днешните филми. Преди тях има хиляди заглавия, които е задължително да бъдат съхранени и разпространявани. Просто защото имат какво да ни кажат – за историята, за духа на времето, за киното като възможности, за гения на добрите режисьори, актьори и сценаристи. Говорим за класическите филми. За онези, които сте забравили или изобщо не сте гледали. А може би ако ни ги сложат една идея повече пред очите, ще ги видим.

Няма как. Ако се интересувате от класическо кино, не се обръщайте към най-голямата стрийминг платформа – няма да ги намерите там. В базата данни на Netflix няма нито един филм от 1960, 1963, 1968, 1955, 1948 … ще спрем да изброяваме. Само ще кажем: 1960: „Психо“, „Апартаментът“, „Спартакус“, 1963 – „Клеопатра“, 1955 – „Да хванеш крадец“, „На кея“. Нито един филм на Хичкок, нито едно от култовите заглавия на миналия век, които независимо дали гледате или не, са колоси, явления, гениални ленти, променящи облика на киното днес. Нищо от Серджо Леоне до Франсоа Трюфо няма да намерите в Netflix. Което малко странно при условие, че това е най-голямата стрийминг платформа (с над 100 млн. клиенти в световен мащаб), създадена с цел да се намали пиратството в интернет.

Тенденцията на количеството на класическите филми намалява с годините. Още преди платформата да навлезе в България имаше по-широк спектър от филмите от „Златната ера“. Но с времето той ставаше все по-малък.

По-сериозният проблем обаче не е, че киноманите и ценителите на вечното кино не могат да гледат филмите на Хичкок. Този проблем е индивидуален и се решава лесно в пиратските сайтове. Хубаво или лошо – това е.

По-големият проблем е широкото наблягане на мейнстрийма, съвременните популярни заглавия – залагането на гарантите за високи приходи и пренебрегване на архива. А архивът е важен. Както казахме тези филми, макар да изглеждат остарели, дори смешни като актьорски похвати, трябва да бъдат съхранени. Понастоящем това се случва именно, където не трябва – в затънтени сайтове, които заедно с филма носят няколко вируса. Резултатът е загубването на цели култури, чийто посланици са именно филмите. Защо се случва това? Основните причини са две. Първата е слабият пазарен дял, който има класическото кино. Това означава по-малко публика за него и респективно – по-малко приходи. На второ място е сложността по въпроса с уреждането на авторските права. При класическите филми е значително по-трудно отколкото при съвременните.

С надигаща се вълна на стрийминга като масово средство за разпространение на филми, бедният запас от класически заглавия е голям проблем. Той прави досега до минали епохи неимоверно труден. Тези филми не са само за запалени киномани и „архивари“. Казахме и отново ще повторим, че класическото кино има какво да предложи на всеки един зрител. Стига той да пожелае да погледне с други очи.

Засега обаче, където в най-добрия случай ще плащате по 7.99 евро на месец, не е вариант. Така че минете през някой пиратски сайт за филм на Хичкок, например.

 
 

adidas Originals представя „Поколението Superstar: Емблемите от бъдещето“.

| от |

Superstar е емблематична обувка и за сезон есен/зима 2017 ще го отпразнуваме с колекцията „Поколението Superstar: Емблемите от бъдещето“.

За да уловим духа на Superstar, се съюзихме с поколение млади хора, които променят света, използвайки креативността си.

Кампанията празнува автентичността и едно ново поколение, документирано от фотографката Nadine Ijewere. В своята работа Ijewere популяризира разнообразието и мултикултурализма, представяйки различна гледна точка към красотата и идеалите за красота в процеса. Ijewere залага своята автентичност и творчество в кампания.

В кампанията се включват таланти като активистката за позитивна нагласа към тялото Barbie Ferreira и активиста по въпроса с климатичните промени Xuihtezcatl Martinez. Участват и музикални таланти като Khalif Diouf и Kiran Handhi, както и скейтбордистката Rachelle Vinberg.

 
 

„Linkin Park“ ще изнесат концерт в памет на Честър

| от |

„Linkin Park“ ще изнесе концерт в памет на починалия си вокалист Честър Бенингтън.

От звукозаписната компания „Уорнър брос рекърдс“ оповестиха, че шоуто е планирано за 27 октомври в „Hollywood bowl“ в Лос Анджелис.

За пръв път „Linkin Park“ ще свири и пее от смъртта на Бенингтън на 20 юли.

От „Warner Bros Records“ поясниха, че членовете на бандата възнамеряват да предоставят на основаната от самата нея организация с идеална цел „Music for relief“ хонорарите си от шоуто в памет на Бенингтън.

Групата вече пусна видеоклипа за „One More Light“ – титулната песен от най-новия си албум. Видеото е с участието на Бенингтън, който пее, и включва архивни кадри.

Другият вокалист на бандата Майк Шинода заяви, че песента е своеобразно изпращане на любовно послание до онези, които са загубили някого.

 
 

Кои са номинираните за Националната литературна награда на САЩ?

| от |

Дженифър Игън и Джесмин Уорд са включени в дългия списък за Националната литературна награда на САЩ, съобщи Асошиейтед прес.

Националната литературна фондация на САЩ оповести 10 номинирани за приза за белетристика, след като по-рано станаха известни също номинираните за наградите за поезия, младежка литература и документалистика. Краткият списък, включващ 5 номинирани, във всяка категория ще бъде обявен на 4 октомври, а победителите – на 15 ноември на церемония в Манхатън.

„Манхатън бийч“ на Игън е първият й роман, откакто „Посещение на взвод наемни убийци“ й донесе награда „Пулицър“, докато „Sing, Unburied, Sing“ е първата книга на Уорд, откакто тя спечели Националната литературна награда на САЩ със „Спасете костите“.

Сред остталите номинирани за наградата за белетристика са Елиът Акерман за „Dark at the Crossing“, Шармейн Крейг за „Госпожица Бурма“ и Мин Цзин Ли за „Пачинко“.