„Ах, Мария“ – едно хартиено момиче на 25

| от |

Появата на юбилейния брой на литературното списание „Ах, Мария“ е като дълго чакан концерт на любима рок група, която рядко се появява пред публика. Култовото издание се ражда през 1990 година и за 25 години в него са публикували 628 уникални автори на 4624 страници.

Юбилейният брой съдържа 59 автори, а създателят му – Румен Баросов е успял да го състави само за месец – от събирането на текстовете през редактирането им, до дизайна и отпечването. Затова и нарича този брой „исторически“.

Румен Баросов е сред дванадесетте души в основата на „Ах, Мария“ през 1990 година, когато все още съществуват теми табу, а отношението към литературата е в същността си удоволствие. 25 години по-късно Баросов решава, че е време да се занимава предимно с неща, които все още имат смисъл, и се захваща да върне на читателите си това хартиено момиче.

Раждането на Мария

Ах, Мария“ се появява през 90-та година, а негови създадели по това време са студенти: Румен Баросов, двама гръцки поети Панос Статоянис и Димитриос Марусопулос, и още 9 други, които харесват това.

Първият брой на изданието е платен „без касова бележка“, тъй като хартията все още е внос от Съветския съюз. Намира се печатница, която да се съгласи да го отпечата, като затова е платено, според легендата, на ръка с 50 щатски долара.

Заглавието на списанието отпраща към удоволствията (на литературата) със своето „Ах“, а „Мария“ е избрана като име, което, освен че се среща често, е поетично.

В изданието се включват текстове и автори, които никога преди това не са се появявали, а то самото успява да разчупва темите табу.

Ах, Мария“ въведе едно малко дистанцирано отношение към собствената ни значимост като поети, т.е. помогна на творците да не се взират съвсем и непрекъснато в пъпа си и да си мислят, че са най-великите хора на света, т.е. да имат едно малко по-игрово отношение към битието. Затова и списанието ни имаше уточнението: „списание за литература и други наслади”, разказва Румен Баросов.

ах, мария, румен баросов

Уважаема госпожице, ако искате кучето Ви сутрин да Ви буди с радостен лай…

Първите броеве излизат в немислимия за наши дни тираж от около 3000 екземпляра. По това време апетитът за четене е толкова голям, че в момента, в който се разлепи плакат на улицата, около него се събира тълпа от четящи. Такива тълпи се събират и около плакатите на „Ах, Мария“.

Пазя си плакат за първия брой на „Ах, Мария”, който беше с невероятно смешни 10-15 рекламни изречения. Имаше една рисунка и изречения, подканящи хората да си купят „Ах, Мария“ или поне да се запознаят с нея. Помня поне едно две. Едното беше нещо като:„Уважаема госпожице, ако искате сутрин кучето Ви да Ви буди с радостен лай, то оставете крайчеца на „Ах, Мария“ да се подава изпод възглавницата Ви“, разказва Румен Баросов.

Представянията на изданието в различни градове водят до срещи на редколегията с кметове и излъчвания на премиерите на живо по месното радио.

Юбилеят на хартиеното момиче

Отношението към „Ах, Мария“ винаги е било като към истински момиче. „Това си е просто една Мария, която има тетрадки, има любими автори…“, разказва Баросов.

„Тя винаги се е отнасяла много лично и към текстовете и към авторите си. Може би това я прави толкова красива и млада, въпреки 25-те си години“, казва Баросов. В юбилейното издание са включени и неколцина автори и авторки, чиито родители още не са се познавали, когато се е състояла премиерата на брой първи през 1990-та.

Румен Баросов разказва как в живота му тежат две неща – това, че занимавайки се с „изкарване на прехраната“, за разлика от много други български автори не е успял да си създаде пространство за писане. Второто е, че този липса се е пренесла и върху едно от любимите му занимания – издаването на „Ах, Мария“.

Въпреки че последният брой на списанието се появи през 2011 година и направи дълга пауза, появата на юбилейното издание доказва, че списанието съществува.

Символично Румен Баросов решава, че новият брой на изданието трябва да се появи на 17 декември – датата, на която 25 години по-рано за първи път е представена „Ах, Мария“. Това е една от малкото сигурни дати в живота на списанието.

Ах, Мария“ вече има и свой сайт, на който ще бъдат качени и старите броеве на списанието. Ще бъдат публикувани и нови текстове, включително такива на чужди езици без превод – нещо, което списанието си е позволявало и друг път. Има и страница във Facebook. 

 
 

Видяхте ли вече трейлъра на „Снежният човек“?

| от chronicle.bg |

Вече сме много нетърпелилви да видим екранизацията на Ю Несбьо „Снежният човек“. Подизираме, че ако филмът следва книгата, ще се получи наистина смразяващ кръвта трилър и това ни изпълва с ентусиазъм.

Филмът е с участието на Майкъл Фасбендър (поредицата X-Men), сексапилната Ребека Фъргюсън (Мисията невъзможна: Престъпна нация), Вал Килмър (Жега) и носителя на Оскар Джей Кей Симънс (Камшичен удар). Режисьорът Томас Алфредсон, който ще съживи романа, е познат на публиката от шпионския трилър Дама, поп, асо, шпионин и Пусни ме да вляза.

Когато главният инспектор на елитна полицейска група (Фасбендър) започва разследването на убийство по време на първия сняг, опасенията му, че мистериозен сериен убиец отново се е развилнял, се засилват с всеки изминал ден.

С помощта на находчива новобранка (Фъргюсън), полицаят ще трябва да разнищи случаи на повече от десетилетие, както и най-новия такъв, с надеждата, че ще успее да надхитри злодея, преди да е паднал следващият сняг.

Филмът е заснет изцяло на локации в Норвегия – градовете Осло и Берген, както и местността Рюкан.

Това прави сцените и смразяващия ужас, който сковава всички, още по-реалистични. Остава само да се надяваме да не завали сняг…

Снежния човек е продуциран от Тим Беван и Ерик Фелнър (Теорията на всичко, Клетниците), както и от Пиодор Густафсон (Мъжете, които мразеха жените) и Робин Слово (Дама, поп, асо, шпионин).

Снежния човек идва в кината на 13 октомври 2017 г. А ето го и трейлъра:

 
 

Remixshop.com инвестира нови 4 млн. лева за възстановяване на работата си след голям пожар

| от chronicle.bg |

Рестартът на Remixshop.com се очаква до дни. Компанията ще инвестира около 4 милиона лева, за да започне да работи отново.

Водещата компания за дрехи втора употреба онлайн в България дава предварителна оценка на щетите от пожара на 15 юли за около 9 млн. лв. Жертви и пострадали няма. В помещенията към момента на инцидента са били около 25 служители на фирмата, но те са се евакуирали изключително организирано. Пожарната е била на мястото 6-7 минути след подадения сигнал.

Според разкази на очевидци пожарът е възникнал на голяма височина и бързо се е разраснал. В помещението, където е започнал, има само стока. Това е всъщност разпределителният център, откъдето опакованите артикули поемат по пътя към крайните си клиенти на 7 пазара в ЕС. Изгорели са голяма част от артикулите, приготвени в специалните картонени опаковки на Remix за експедиция. Сградата е нова и помещенията отговарят на всички изисквания за противопожарна безопасност.

В пожара от 15 юли изгоря стока, с която компанията работи не само в България, но и в Румъния, Полша, Гърция, Унгария, Словакия и Чехия. “По първоначални данни загубите ни са на стойност около 9 млн. лв.”, коментират от Remix.

Заради инцидента се наложи компанията да преустанови временно продажбите за всички седем пазара в Европа. Това води до значителни пропуснати ползи. Оценката е, че ще се отрази негативно и на целия сектор за търговия на дрехи втора употреба онлайн у нас.

Другата загуба, чийто ефект тепърва ще се изчислява, е, че инцидентът ще забави темповете на растеж на компанията. Миналата година Remix бе определена от Ernst & Young за една от най-бързо развиващите се компании в Централна и Източна Европа. Все пак, твърдото намерение е тази година да бъде постигнат ръст спрямо 2016, макар и с по-малко от предвиденото.

Днес Remix има готов план за успешен рестарт, който включва инвестиране на нови около 4 млн. лв. Той ще бъде реализиран и с подкрепата на техния международен партньор, австрийската инвестиционна компания Mezzanine Management.

Remix вече започна и нова програма, която е изцяло насочена към клиентите. В нея ще може да се включи всеки, който има ненужни, но запазени дрехи в гардероба си. Те може да бъдат изпратени на Remix, която поема изцяло и куриерските разходи по доставката. Компанията ще почисти и обработи дрехите по своите стандарти и след продажбата им ще изплати процент от сумата на клиента

 

 
 

Съдът провали търг с лични вещи и фотографии на Мадона

| от chronicle.bg, по БТА |

Съд в Манхатън отмени по искане на американската певица Мадона търг с нейни лични писма, фотографии и бельо, съобщиха световните агенции.

По-рано Кралицата на поп музиката по ускорена процедура подаде съдебен иск с молба да бъде отменена тръжната сесия на аукционната къща „Гота хев ит“, предвидена за сряда. Според нея лотовете били откраднати.

Сред тях е писмо на рапъра Тупак Шакур, излагащо причините заради които той възнамерява да скъса с Мадона. То е датирано от месец януари 1995 година, като стартовата му цена беше определена на 100 хиляди долара. Писмото е било написано в затвора, където Шакур излежавал присъда за сексуално насилие. През 2015 година Мадона предизвика фурор, като призна, че е била близка с рапъра преди неговото убийство през 1996 година.

Поп звездата успя да извади от търга около 20 лота. Сред тях фигурират нейно долно бельо, четка с нейна коса, чекова книжка, фотографиии както и нейно писмо с нелицеприятни коментари за Шарън Стоун и Уитни Хюстън.

Предметите са били предложени на аукционната къща от бившата приятелка на Мадона и неин консултант Дарлин Луц. Певицата твърди, че Луц я е излъгала и е взела вещите й без разрешение.

 
 

Ротвайлер разкъса малко кученце или парадокса на естествения подбор

| от |

Предполагам знаете – ротвайлер разкъса малко кученце във вторник сутринта до Борисовата градина.

Коварното несъобразяване на съседите е класически троп. И това не е само при нас, разбира се, по целия свят го има. Най-лесният пример е как едно време Германия съсипа съседката си Франция за има-няма 2 седмици. В този случай също има цивилни жертви.

Стопанката на ротвайлера има още един ротвайлер, две немски овчарки и един пинчер. За тях съседи твърдят, че са агресивни, а жената ги разхожда без каишка и наморник. С един агресивен пинчер ще се преборим, но два ротвайлера и две овчарки са много. Няма да ни стигнат оплакванията до Общината.

Ясно е, че проблемът е в жената. Ясно е, че тази жена познава кучетата, както е ясно и че е глупава да не им сложи наморници. Защо не му слагаш намордник? Искаш да си говорите с кучето ли, какво?

Но колкото и гаден случай да е този, вече такива неща са като че ли нормални. Някак влиза в печално появилата се категория „стандартното гадно“. Като катастрофите и сбиванията между ученици. Друга ми я мисълта.

В животинския свят все още съществува естественият подбор. Ако едно животно е по-силно, разкъсва другото в парка пред блока. В човешкия, надживотински уж свят естественият подбор, е едва забележим. Като рапърът Кулио. Като БНТ2.

Жената е достатъчно нескопосана да не сложи наморник на злобните си кучета. На каквото и да е белег това – дали на глупост, на наивност или на самонадеяност – във всеки случай тя би била губеща в естествения подбор.

И сега парадоксът:

Парадоксално е как именно тя получава надмощие над околните, които се страхуват, заради успехите на сателитните й кучета в подбора. Тоест, губещ в „природното състезание“ човек, в момента печели именно в това състезание.

Инструментите, които тя използва за победата не са само наглостта й и кучетата. Има го и страхът на останалите човеци. Срамен ансамбъл от тези две неща е причината.

Разочароващо не знам към какво сочи това. Може би е коментар към достойнството на средностатистическия човек, не знам. Като всеки българин, затруднен от философията зад някакво събитие, и аз ще кажа просто – правете си извода сами.

И си пазете децата да не ходят далеч от вас, защото има опасности.

Може да ги вържете на каишка.