600 000 българи гласуват без да мислят

| от |

7.7 % от българските избиратели или 600 000 души гласуват без да мислят или четат. Това изчисли математическия колектив Якимов/Попиванов след анализ на резултатите от евровота.


1

Това е базисната стойност на ОЛИ-индекса, изведен от тях, като ОЛИ е част от основната компонента, която разглежда индекса, а именно количеството олигофрени, ходещи до урните на избори, без значение за коя партия гласуват, пише binar.bg

Извеждането на подобен индекс е провокирано от ефекта 15/15, за който обществото силно се развълнува. Кандидатът от листата на “Коалиция за България” под номер 15 Момчил Неков получи преференциален вот от 8.05%, което го изпрати на първо място. Така той изпревари лидера Сергей Станишев, а обяснението е, че хората са гласували и в квадратчето, и в кръгчето (за листа и преференция) с номера на коалицията според жребия на ЦИК – 15.

И без да мислят, те са се презастраховали, да не сгрешат. Якимов/Попиванов обаче са установили, че това явление не засяга само левите избиратели, като броят ОЛИ-та е разпределен равномерно в партийната палитра.

Много се изписа за т. нар. ефект 15/15. Обяснява се гръмогласно, че избирателите на  БСП са неграмотни, че купеният вот е много и други подобни.

Факт е, че номинално със своите 34 000 гласа за 15/15 БСП е безспорен лидер в класацията. Разглеждайки внимателно резултатите на всички партии с номера от 1 до 17 (17 е и максималният брой на кандидатите в листите – т.е. ефектът е възможен само в този диапазон на бюлетината), обаче не можем да не забележим, че кандидатът под номер, съответстващ на номера на партията в избирателната бюлетина получава несъразмерно голям преференциален вот. Числата са толкова невероятни, че от гледна точка на статистиката няма съмнение, че това може да е случайност.

Напротив от теорията знаем, че ако имаме повтарящо се явление, то това е закономерност.

Тук ще се опитаме да изведем един индекс, който сме нарекли ОЛИ-индекс. Това е индекса на хората в България, които са неграмотни, нечетящи, нежелаещи да четат и да се информират, абе с една дума на улицатa ги наричат „олигофрени”.

Изчисляваме сбора на всички гласували за партии X (X е диапазона от 1 до 17), които задължително имат листа дълга X. След това изчисляваме общия сбор на гласувалите по метода X/X (15/15 да кажем). Съотношението  X/X спрямо X e базата, спрямо която изчисляваме 1, т.е. ОЛИ-индекса =1. Чрез това вече ще можем да сметнем количеството ОЛИ съотнесено към всяка една от партиите под номера от 1 до 17.

Общ брой избиратели, гласували за партиите X ( X е диапазона от 1 до 17) : 815 234

Общ брой избиратели, гласували по метода X/X: 62 718

Съотношение X/X спрямо X или базисна стойност на ОЛИ-индекса: 7,69% или със закръгляне 7,7%

Базисна стойност на ОЛИ-индекса: 1=7,7%

След като получихме базисната стойност ще изчислим ОЛИ-индекса на всяка една от партиите в диапазона от 1 до 17.

За целта намираме съотношението между гласувалите по метода X/X към X  за всяка една партия.

oli

Уточнение:

За да сме честни, би трябвало да коригираме резултата на партия 1 и да намалим ОЛИ-индекса й с 1, заради допълнителен ефект от гласуването по принцип за първия в листата (който не разбира защо се прави това, е добре да разгледа предишни избори и ще забележи този тип гласуване).

Изводите, които можем да направим от така получените резултати са:

– Най-голяма стойност на ОЛИ-индекса има при партии 4,1,12 и 3 или най-много от този тип хора са гласували за „Зелената партия“, „Българска левица“, БАСТА и партия на Зелените.

– Най-малка стойност има при партия 10 или най-малко от този тип хора са гласували за „Реформаторския блок“.

– Ако премахнем екстремумите, т.е. върховите стойности в двете посоки, т.е. индексите на партии 4, 1, 12, 3 и 10, лесно се установява, че останалите партии клонят към основната (базисна) стойност на ОЛИ-индекса.

Спокойно можем да твърдим, че съществува „Аксиома за движението на ОЛИ-та при избори”. Тя гласи:

Коефициентът на ОЛИ-та при избори не се изменя съществено, независимо за коя партия се гласува. 

Следствие: ОЛИ-тата се разпределят равномерно върху цялата политика.

Неприятното в случая е, че ОЛИ-индексът не може да бъде фундаментален заради това, че партиите с номера от 1 до 17 формират едва 36,6% от общия брой избиратели, гласували на европейските избори в България. Можем само да си представим какъв би бил резултатът при партиите ГЕРБ, ДПС, ББЦ или “Атака”, които са с номера след 17.

Нашите предположения са в две посоки: или базисната стойност на ОЛИ-индекса би се повишила от 7,7% до 9-10%; или би останала без промяна поради факта, че 1/3 от избирателите в България не е малка извадка. Ако е второто, можем смело да твърдим, че ОЛИ-тата в България са към 600 хил. души, но това към момента е недоказано (може да са повече).

В заключение бихме искали (с научна цел), изборите за Европейски парламент да бъдат касирани и да се проведат наново, като изброените партии ГЕРБ, ДПС, ББЦ и “Атака” бъдат включени в листата с номера до 17.

Има възможност за колосално откритие, достойно за номинация за Нобелова награда, което ще опрости работата на пиар агенции, рекламисти, маркетинг специалисти и т.н, като изведе една субгрупа в българското общество, открояваща се със своята свещена простота.

 
 

До половин година всеки ще има достъп до електронното си здравно досие

| от chronicle.bg |

Министерството на здравеопазването си е поставило за цел до половин година всеки българин да има достъп до електронното си здравно досие. Това обяви пред БНТ министър Николай Петров.

„Трябва да престанем с хартиените епикризи, хартиените рецепти и здравни книжки. Базата данни я имаме, кодовете за достъп са налични, но само 30 000 души са проявили интерес“, добави той. Мнението на проф. Петров е, че с електронните досиета ще се засили контролът върху дейностите, финансирани от здравната каса.

Иначе в самата каза догодина ще влязат над 400 милиона лв. „Повече пари ще влязат в системата на здравеопазването, но това изисква по-голяма отговорност. Моята отговорност виждам в тази посока – не просто да пестим пари, а рационално да ги разходваме и да има един момент, в който да кажем „за здравеопазване са необходими толкова пари и това да бъде защитимо…. Защото в момента се движим в омагьосан кръг: знаем, че за здравеопазване са нужни повече пари, но нямаме аргументите да кажем колко“, коментира здравният министър.

По думите му, клиничните пътеки ще бъдат преразгледани и по отношение на тяхното съдържание. Проф. Николай Петров обясни, че в тях трябва да бъде включен и трудът на лекаря, като той да се оценява по резултата му. Акцентът ще бъде поставен върху интереса на пациента и на второ място – върху този, който извършва лечебната дейност.

„Средствата по всяка от пътеките са определени през 2006 г., когато средната работна заплата беше 600 лева, сега е над 1000 лева. Процентът за заплащане на труда е все по-голям и това създава напрежение и стремеж да се правят повече пътеки, да се изкарват пари, с които да се защитят заплатите“, каза още министърът.

 
 

Питър Динклидж е станал татко за втори път

| от chronicle.bg, БТА |

Питър Динклидж, познат с ролята на Тирион Ланистър в хитовия сериал „Игра на тронове“, и съпругата му, театралната режисьорка Ерика Шмид, са станали родители за втори път.

Двойката е известна с това, че изключително ревниво пази личния си живот. 48-годишният Динклидж и 42-годишната Шмид са семейство от 2005 г. и имат 5-годишна дъщеря, чието име не са съобщавали официално. Съпрузите не са оповестявали публично, че очакват второ дете. Единственото свидетелство, че фамилията ще се увеличи с още един член, е появата на Ерика с наедряло коремче на светско събитие по-рано през годината.

Според сп. US Weekly второто отроче на звездната двойка, чиито пол и име са неизвестни, през септември вече е било родено.

 
 

Джорджо Армани разкри плановете си за модния бранд

| от chronicle.bg, БТА |

Джорджо Армани планира да прехвърли дял от модната къща към благотворителната си фондация в опит да предотврати разцеплението на бранда, съобщиха Ройтерс и Асошиейтед прес.

Миналата година 83-годишният Армани създаде фондация, носеща неговото име, и заяви, че смята да я управлява до края на живота си. Със състоянието си, оценено на близо 6 милиарда щатски долара, той все още е водеща фигура във втория по големина моден гигант на Италия, но не е посочил свой наследник.

Армани няма деца. Племенниците му Роберта и Силвана работят в „Армани“, а братовчедката им Андреа Камерана наскоро напусна, но остава член на борда на директорите. Дългогодишният асистент Панталео Дел’Орко отговаря за мъжката мода и членува в борда на фондацията.

Модният дизайнер каза, че след смъртта му трима души, които той посочи, ще управляват фондацията. Тя ще има финалната дума, ако бордът на директорите на модния бранд достигне задънена улица при вземането на решение.

 
 

Невероятната истoрия на 20th Century Fox

| от chronicle.bg |

През 1987 година Fox стана първата телевизия, която предизвика ABC, CBS и NBC.

 

През 1935 година холивудските филмови студия Fox Pictures и 20th Century Pictures се сливат и по-късно стават една от най-доминиращите компании в шоу бизнеса – 20th Century Fox. Първоначално финансите на компанията растат колебливо през 60-те и 70-те, но се стабилизират през 1977, когато тя пуска най-печелившия филмов франчайз в историята: Star Wars.

С добри банкови сметки Fox излиза на пазара и бързо е купена от двама милиардери – Марвин Дейвис и Марк Рич. Един от новите собственици обаче има проблеми и то какви!

През 1985 година Рич напуска САЩ, защото се разбира, че е правил незаконни сделки с Иран по време на кризата със заложниците от 1980, а също така и че дължи 100 милиона долара данъци (Забавен факт: тогавашният президен Бил Клинтън помилва Рич часове преди да напусне длъжността на президент през 2001 година). Оставен сам и с огромно филмово студио Дейвис дава компанията на News Corporation собственост на австралийския магнат Рупърт Мърдок.

Мърдок наема бившия вицепрезидент на ABC Бари Дилър за шеф на 20th Century Fox. Дилър е телевизионен човек, откривател на снимането на филми специално за телевизията и по-късно помогнал за създаването на сериали като „Taxi“ и „Cheers“. Неговите плановете не са студиото да снима филми, а да стане нов телевизионен канал. И получава зелена светлина.

Въпреки че News Corp. има достатъчно пари да налее в новия канал, Мърдок не иска да атакува трите големи телевизии директно в прайм тайма, когато излъчват най-силните си програми. Затова първото предаване на телевизия Fox е „The Late Show With Joan Rivers“, излъчено на 9 октомври 1986 година, в 23:00 часа.

То не е особено успешно, но поставя телевизията в публичното пространство и до пролетта тя вече е готова за превземане на праймтайма. Започва плахо като излъчва само две програми в неделя, най-малко гледаното време тогава. На 5 април 1987 година, в 20:00 започва първата от тях – „Married…With Children“. След него, в 20:30 идва „The Tracey Ullman Show“ – модерно вариате предаване. И двете постигат успех – „Married…With Children“ има 11 сезона, а „The Tracey Ullman Show“ само 4, но сегментът с анимацията продължава да се излъчва и след него, та до днес, като става един от най-великите анимационни сериали в историята – „The Simpsons“.

След първата неделя Fox започва да добавя ново предаване всяка неделя, докато изгражда програма от 3 часа. Първо е едночасовата полицейска драма „21 Jump Street” с Джони Деп, следват комедиите „Mr. President“ и „Duet“.

Програмите за останалите дни от седмицата също се пускат по подобен начин. Събота – след 3 месеца, през юли 1987, понеделник се запълва през 1989, вторник и петък – през 1990, а програма за цялата седмица има през януари 1993.

Но въпреки че Fox има популярни предавания, телевизията все още не получава заслуженото уважение от другите ТВ канали. Поне до 1994 година, когато успява да купи правата за излъчване на National Football League. Телевизията дава повече пари от CBS, която излъчва мачовете от 1952.

През 2003 Fox става най-гледаната телевизия, основно заради хитовото риалити „American Idol“.