За Арабските авиолинии и откриването на полети

| от | |

Александър Николов

Бойко Борисов: През 2015 г. Обединените Арабски Емирства (ОАЕ) ще открият директен полет на Арабските авиолинии до София.

Това ни информира от личния си сайт бившия премиер Бойко Борисов, който беше на посещение в Абу Даби заедно с повечето от водещите фигури на ПП ГЕРБ. Чудесно! Ще развиваме туризма и бизнес отношенията. Там плуват в долари, все ще ни огрее някоя и друга инвестиция. Обаче…

Както знаете аз обичам и детайлите да са ОК. И няма как да не отбележа няколко интересни момента.

1. Сигурен съм, че пресцентърът на ГЕРБ в момента разпраща новината до медиите и че 99.9% от тях ще я съобщят в този ѝ вид. Докато на мен лично ми е изключително интересно кои са тези Арабски авиолинии, лингвистично предполагам, че това е превод от английското име на авиокомпанията Arabian airlines. Да, ама не. Има само една авиокомпания, която съдържа ‘Arabian airlines’ в името си – Saudi Arabian airlines, но едва ли тя ще лети от Емирствата до София. Предполагам, че става въпрос за базираната в Шарджа нискотарифна Air Arabia. Може и да звучи като дребно заяждане, но разликата между Арабски авиолинии и Air Arabia е огромна.

2. Откриването на линии. Ей, богу! Така и не разбрах принципа на тези откривания. От няколко години при всяко посещение на български политик в чужда държава той се връща или с ‘проект за внос на газ’ или с ‘нова авиолиния’. Най-често и с двете. Въпреки това до момента внасяме газ единствено и само от Русия, а Летище София не е регионалния хъб с международно значение, какъвто щеше да бъде, ако това не бяха празни приказки и пожелания.

Нека да направим кратка ретроспекция:

На 29.03.2010 например като премиер Борисов се договори за директна линия до Ливан.

На 7 април тази година наследника му Орешарски договори връзка с Виетнам.

Авиолиния до Азербейджан договори Орешарски на 18.12.2013. Въпреки, че президента Първанов уреди въпроса с полетите до Баку през 2004.

В Пловдив играят и на местно ниво и през седмица ту кмета, ту областния управител откриват линии до Бурса, Истанбул, Измир, Анталия, Тел Авив.

На 23 май 2013 се говореше за авиолиния до Китай, а през 2010 Борисов откриваше полети от София до Ниш.

През 2007 президента Първанов се похвали с предстоящото откриване на авиолиния до Аман. Преди седмица пък открихме всекидневни полети до Ирак.

През 2008 ни съобщиха за полети от София до Кайро.

Договорките за линии до Белград, Загреб и Доха „доведоха до резултати“, просто защото се появи оператор за тези линии, който прецени, че са икономически рентабилни. Линията до Загреб например тръгва сега въпреки, че бе договаряна от Станишев и Борисов поне по два пъти.

Най-вероятно полети на Air Arabia до София ще има. България е в обозора и на Fly Dubai от няколко години. Всяка от двете компании ще прецени дали и кога да започне полети до България. И колко време да продължи да ги оперира.

Само като напомняне докато в последните години политиците ни се надпреварват да отварят нови линии до екзотични дестинации, до София спряха да летят Swiss от Цюрих, Baboo от Женева, Aer Lingus от Дъблин, Lufthansa от Дюселдорф и Germanwings от Кьолн. Списъкът не е изчерпателен. Единствената идея е, че е напълно възможно да няма полети до Осло, Копенхаген или Стокхолм, но да се лети по 10 пъти на ден до Виена. Не защото австрийския премиер е по-голям приятел на страната ни от датския, а защото търсенето определя предлагането.

 
 
Коментарите са изключени за За Арабските авиолинии и откриването на полети