В Годината на коня…представяме ви дивия каракачанец Текс

| от |

Невена Гачева

Както вече съобщих, в рамките на лунарната годината на коня, ще продължавам да ви запознавам с историите на съвременните български коне и техните приятели – хората. Търсим всякакви истории – истории за надеждата, за приятелството, красиви истории, но и такива за раздялата и смъртта. Реални и неподправени.

И ето, броени дни преди Тодоров ден, ще ви запозная с историята на един див кон в буквалния смисъл на думата. Това е историята на Текс, каракачански мустанг, млад на около две години. Див, буен и свободолюбив като собственика си Яни Янков. Да, не грешите, това е същия този Яни или както още го наричат “каубоя от Овча купел”, на който откраднаха предишното конче Тенеси Дарк Скай, преди няколко години.

Основната идея беше да не натоварваме историите с много текст, а с повече кадри. Интуицията ми подсказва, че историята за първата среща между Текс и Яни ще ви трогне много. Разказана е на един дъх с толкова много чувство, че ми напомня удивително много на Йовковите “Ако можеха да говорят”, за това ви я предоставям без допълнителна редакция, допълнения и съкращения.

Screenshot_1“Kобилката се казваше първоначално Рая, но аз я прекръстих на Тенеси Дарк Скай.”

“Сякаш той ме избра…беше се изкачил на едно малко възвишение в двора, гледаше ме, а от ноздрите му на тласъци излизаха облаци пара. За миг замръзнах сякаш припознах кобилата си Тенеси. Сърцето ми запрепуска лудо, адреналинът ме удряше в главата. Той стоеше там и ме съзерцаваше. Не помръдваше. Стоеше като вкаменен и ме изучаваше другите коне нервничиха, въртяха се в кръг, пръхтяха цвилиха, но не и той. Сякаш знаеше защо съм там и имаше два варианта – да се бори за свободата си или да приеме ситуацията, но нямаше някакво желание да приема поражение. Погледа му издаваше всяка мисъл, която му се въртеше в главата. Сякаш ми казваше:

Посегни и така ще те сритам, че никога повече няма да се сетиш да погледнеш кон.

Няколко секунди, след това започна да рие с копито, изнервяше се, но това можех да използвам в мой плюс ( когато са нервни губят част от ориентацията си ) следват ритници на посоки и бягство на всяка цена. И да, той направи грешката, която чаках. Реши да побегне и да се спаси с бягство, но вече бях размотал ласото, заметнах…и беше мой. Нямаше връщане назад. Мяташе се, хвърляше къчове, падаше на земята, изправяше се. След 20 минути борба, останал без сили, реши да поеме дъх и да си отдъхне. Дишаше тежко, пара излизаше на талази от ноздрите му. Пристъпих към него, отвърна рязко глава в израз на презрение. Сложих длан на челото му, а той отскочи назад, но нямах намерение да спирам до тук. Повторих. Този път остана спокоен. Ръката ми се плъзна надолу по гривата му, после по гърба и пак нагоре. С всяка секунда той ставаше все по-спокоен, което съвсем не значеше, че ми вярва. След около 2 часа непрекъснат допир, ласки и говорене. Свалих въжето от врата му и го поведох на повод из двора, хранихме се с ябълки от ръка.

Screenshot_2“Улових Текс от див табун на 26 ноември 2013 г.”

Знаех, че най-голямото изпитание предстои и ще настъпи когато ще трябва да го кача в караваната, за да го транспортирам до базата в Бистрица.

Див кон в каравана – шансове почти нулеви. Отворих вратата на двора и излязохме отпред, тогава той изцвили пронизително, очаквайки отговор от стадото. Никой не го чуваше. Изцвили отново. Пак нищо. Погалих го и му дадох ябълка. Ядеше яростно. Ядеше от нерви, а не защото беше примрял за ябълката. Направих няколко крачки, той не помръдна. Изцвили отново. Никакъв отговор. Не го дърпах и не му давах зор. Разполагах с цялото време на планетата, за да си заслужа доверието му.
Направих още една крачка, сега той се намираше на около 3 метра от мен и можеше да използва този шанс да се отскубне от мен и въжето. В този миг нещо в мен се разтърси. Задавах си въпроси. Защо? Правилно ли е? Не ще ли е по-добре да го пусна? Господ ми е свидетел, че той изпревари събитията. Точно когато вече мислех да откача въжето, той пристъпи, дойде до мен и опря главата си в гърдите ми. Зарови се в мен, сякаш казваше:

– Хей, аз ти се доверих, кажи ми че не направих грешка!

Стояхме така може би 15 минути, в които той не помръдна, аз усещах все още горещия му дъх. Можех да доловя всеки удар на сърцето му. И в този момент разбрах, че в този кон може би се е всели духа на Тенеси Дарк Скай.”

Screenshot_3“…допреди 3 месеца Текс беше див мустанг”

Второто фотографско представяне е на тема: „Дивото зове”, коне: Тенеси Дарк Скай и Текс, собственик: Яни Янков, фотографи: Димитър Павлов и Цветелина Макавеева.

 
 

Италианци помислиха Самюъл Джаксън и Меджик Джонсън за мигранти

| от |

Самюъл Джаксън и бившият баскетболист Меджик Джонсън срещнаха неочакван гняв след пазаруване в италианския курорт Форте дей Марми. Джаксън и Джонсън са били на почивка в града.

Местни жители забелязали двамата тъмнокожи да седят на пейка обградени от чанти на луксозни марки като „Луи Вюитон“ и „Прада“.

Някои италианци се разгневили от снимките в интернет и започнали да сипят критики към звездите, мислейки ги за мигранти.

Много потребители споделили острото си недоволство от гледката на двама тъмнокожи „мигранти“, които, според тях, се възползват от парите на италианските данъкоплатци само за да пазаруват в скъпи бутици. В публикациите гневните хора често споменавали „35-те евро“, които гражданите плащат за приема на бежанци, по договорката с Европейския съюз.

Сред критикуващите е била и италианската моделка Нина Морич, която всъщност е от хърватски произход. При вида на американците тя заявила, че да гледа мигранти да ползват „нашите 35 евро“ не по предназначение е „вече прекалено“, пише още изданието.

Самюъл Джаксън е американски продуцент и актьор, с номинация за „Оскар“ и роли в над 100 филма. Ървин „Меджик“ Джонсън, печели шампионата и наградата за най-ценен играч още в дебютния си сезон в NBA през 80-те. Трикратен носител е на отличието за най-полезен баскетболист през сезона, 12 пъти е бил в Мача на звездите. Мнозина специалисти го определят като най-добрия баскетболист в историята на тази игра.

 
 

Актьорите от „Мръсни танци“ преди и сега

| от |

 Този е от онези приятни носталгични спомени, за времето, когато Дженифър Грей скача в ръцете на Патрик Суейзи. Краят на 80-те и началото на 90-те в България са такива, че филмът с двамата става един от любимите на тийнейджърите тогава. А онези, които са го гледали години след излизането му, също остават пленени.

Каквото и да говорим, „Мръсни танци“ си остава една от вечните класики. Той и „Флашданс“ са марките на 80-те години, към които винаги ще се връщаме. Може актьорите да не са най-добрите и да не повтарят успеха си, но това не пречи още да ги обичаме. Все пак те станаха част от детството и юношеството на няколко поколения.

В галерията горе можете да видите как изглеждат Бейби, Джони и тяхната банда 30 години след премиерата на „Мръсни танци“.

 
 

Суперкомпютър подобри рекордите за поставяне на медицински диагнози

| от |

Китайски учени разработиха роботизирана система, която диагностицира цял спектър човешки заболявания.

Изкуственият интелект анализира симптомите на пациента, а след това поставя диагнозата и предлага оптималното лечение. Точността на компютърните диагнози е с 20 процента по-висока, отколкото при стандартните способи на диагностика.

Идеята за практическото приложение на разработката е компютърът да проверява симптомите на пациента и да поставя диагнозата, а след това лекар да я потвърждава.

Роботизираната система е способна за 4,8 секунди да постави диагнозите на 100 пациенти с точност 98 процента. Тя предлага също най-добрия начин за лечение. Програмата обединява данни от десетки милиони клинични случаи. На всеки две седмици тя се обучава да диагностицира ново заболяване.

В разработката на изкуствения интелект са участвали специалисти на китайския Национален изчислителен център.

 
 

Най-добрите гей филми от началото на 2017 до сега

| от |

Филмите с ЛГБТИ участие не са най-популярните, но в последно време се появяват все повече и повече.

ЛГБТИ филмите не е задължително да изследват сексуалността на персонажите. Те спокойно могат да са криминални, например, или комедии, в които персонажите са лесбийки, гей мъже, бисексуални, трансджендър или интерсекс хора.