СамоизгаряНе

| от |

Иван Петрински; Цвета Митова

„Вижте сега, (вижте,) че това съм Аз, Аз съм и няма Бог, освен Мене: Аз моря и съживявам, Аз раня и Аз церя, и няма кой да избавя от ръката Ми» (Втор. 32:39).  

Преди три дена една млада жена се самозапали пред Президентството в София.

Самоотне се, самоотлъчи се, самоизбра се, САМОУБИ се. Докато това се случваше, в някои телевизии кадрите на горящата жена бяха показани на живо, а в интернет пространството клипчето с Лидия стана хит.

В гнусната част на най-жълтите медии- форумите се развиваше широка дискусия за това как политиците изгорили младата жена. Росен Плевнелиев я изгорил, и Бойко, и Доган,  и другите. Сравненията с Ян Палах и Жана Дарк не секнаха, но и интересът към видеото с пламъците също.

Международните издания също ни отразиха. В нито едно от тях обаче нямаше видео или снимка.

Обичаме ли сеира?

Не сме ли пристрастени към драмата на другите хора? Лоши ли сме? Липсва ли ни разбиране? На тези въпроси отговор няма.

Животът на Лидия изгоря. Но тя драсна клечката.  Имаше 11 годишен син, който ще гледа кадрите от самозапалването на майка си и това ще го осакати за цял живот.  Подбудите на коята и да е майка да направи подобно нещо са непонятни. Няма как да разберем Лидия и постъпката й като родител. Дълбоко безотговорно и егоистично е да причиниш такова нещо на детето и на семейството си. Личната трагедия на Лидия би могла да свърши по друг начин, но не и по този. Дълбоко съчувствам на родителите и семейството й, но най-страшното след постъпката й тепърва предстои. Едно дете без майка ще трябва да си зададе същите въпроси, да изгледа ужасяващите кадри, които медиите грозно разпространиха и да се изправи пред въпроса „Защо мамо?“.

За смразяващият кръвта акт на изгаряне на една майка виновни винаги ще се намерят – общество, политици, държава, хора.  Но за избралите точно този начин то може да се тълкува само като отчаян вик за внимание и помощ. Но в никакъв случай не бива да бъде величан.

Поговорката „Чуждата душа е тъмница“ в голяма степен е вярна за Лидия. На пръв поглед 38-годишната жена изглежда талантлива, интелигентна, артистична. С бъдеще и син, за който да се грижи. Причините да драсне клечката ще останат в нейната „тъмница“. Ако Лидия беше жена с психични отклонения можехме да зададем въпроса „Защо?“ на съответните институции. Но ако тя е само жена на ръба на отчаянието и мизерията, въпросът увисва.

По последни данни, от поредната статистика, над 30 процента от младите хора у нас страдат от някаква форма на депресия. Повечето дори не го осъзнават. Точно толкова е и процентът на майките с доходи под минимума. Представете си този процент на демонстративна публична клада… Брутално е да съдим Лидия, но още по-брутално е да приемем действия като самоизгарянето за вина изцяло на държавата.

Да, държавата ни е бедна, мизерна, лоша и мръсна.

В нея се живее трудно и в нея човешките ценности всеки ден са подложени на изпитание.

Но Лидия не е жертва на държавата, нито пряка, нито косвена.

Изход винаги има, дори и ако той се казва Терминал 1. За спасението на собствената си душа човек се грижи сам. А ако вече е родител, то той е отговорен и за детето си. И това не са само български закони, а общочовешки и християнски. В Библията ясно е казано : «Не знаете ли, че вие сте храм Божий, и Духът Божий живее във вас? Ако някой разори Божия храм, него Бог ще разори; защото Божият храм е свят; а този храм сте вие». ( 1 Кор. 3:16-17).  Бог да я прости Лидия. И дано след нея да помислим за душите си, за отношенията с другите, за добротата, за човещината.

Останалото е надеждата, че обществото ни не е болно. И че повече няма да видим медии, които грозно вдигат рейтинги с човешката трагедия.

 
 

„Дюнкерк“ оглави бокс-офис класацията на САЩ

| от chronicle.bg, по БТА |

Филмът „Дюнкерк“ на режисьора Кристофър Нолан застана начело на бокс-офис класацията на Северна Америка този уикенд, предадоха световните информационни агенции.

Той отбеляза приходи от 50,5 милиона щатски долара, като 11,7 милиона от тях бяха от IMAX прожекции. Сюжетът му описва онова, което се смята за най-голямото поражение на Великобритания във Втората световна война – историята за евакуацията на 330 000 британски войници от Франция през 1940 г.

Получилата положителни отзиви комедия „Girls Trip“ надмина очакванията на критиците и зае второто място в класацията с печалба от 30,4 милиона щатски долара. В продукцията участват актрисите Реджина Хол, Куин Латифа, Тифани Хадиш и Джейда Пинкет Смит. Зрителската аудитория се състоя от 79 % представителки на нежния пол.

„Спайдърмен: Завръщане у дома“ остана на трета позиция с 22 милиона щатски долара, а веднага след него се нареди научнофантастичният филм „Войната за планетата на маймуните“ с 20,4 милиона щатски долара приходи.

Продукцията на Люк Бесон „Валериан и градът на хилядите планети“ претърпя неуспех и оформи челната петица на бокс-офис класацията на Северна Америка, като спечели едва 17 милиона щатски долара

 
 

Mercedes ще произвежда батерии в още един завод

| от chronicle.bg |

По-рано през годината Mercedes обяви, че важният завод в Унтертюркхайм ще бъде преобразуван, за да премине към производствона електромотори. Сега компанията започва да прави и батерии там.

Заводът в Унтертюркхайм е един от най- старите и големи заводи на компанията за автомобили с конвенционални двигатели и преориентирането му към електрически модели е знаково. Компанията постигна споразумение с местните работнически обединения да разкрие нови 250 работни места, свързани с е-мобилността. Малко по- рано Daimler обяви, че ще построи в Германия собствен гигазавод за батерии. Отделно бе оповестено
за инвестиция от 740 млн. долара в завод за батерии в Китай.

Новите производствени мощности са обявени в момент, в който марката Smart преминава изцяло към производството на електромодели, а до края на десетилетието ще се появят първите продукти на новата марка Mercedes EQ , също изцяло за електрически модели. До 2025 г. Mercedes-Benz очаква изцяло електрическите автомобили да съставляват между 15 и 25% от продажбите му, което е по-агресивна стратегия, в сравнение с тази на много конкурентни производители.

 
 

Явлението „Кевин Спейси“: най-добрите роли на гиганта

| от chronicle.bg |

Кевин Спейси е едно от явленията на съвременното кино. Той започва кариерата си в театъра.

Като малък Кевин бил доста буен и баща му го изпраща във военна школа, откъдето го гонят след едно сбиване. В следващото училище се увлича по драматичното изкуство и започва да играе в любителски спектакли. Негови партньори на училищната сцена са Мери Уинингъм и Вал Килмър, който го убеждава да продължи да учи актьорско майсторство в известната школа „Джулиард“.

В началото на 80-те години участва в бродуейски постановки като „Духове“ на Хенрик Ибсен, „Мизантроп“ на Жан-Батист Молиер и „Чайка“ на Антон Чехов, но повечето пъти като дубльор.

Когато големият театрален и кинорежисьор Майк Никълс поставя на сцената пиесата „Смут“, Кевин Спейси му предлага да замества актьори, в случай на болест или друга причина. И понеже доста от тях отсъстват, Кевин получава шанс да се изяви. По-късно именно Никълс го кани в киното за роли във филмите си „Heartburn (1986) “ и „Работещо момиче“ (Working Girl, 1988).

Няколко години по-късно Кевин получава театралната награда „Тони“ за „Lost in Yonkers“ (1991) и започва да пробива в киното, където обаче играе най-вече „най-добрите приятели на главните герои“, според собственото му признание.

Поддържащата му роля в „Обичайните заподозрени“ му носи първия „Оскар“.

„Привличат ме персонажите, преживяващи нравствена криза или дори морален разпад“, казва Кевин Спейси, който през 2000 г. получава „Оскар“ за ролята си на Лестър Бърнам в един от безспорно най-силните филми на Холивуд „Американски прелести“.

Днес Спейси е един от най-емблематичните актьори на Холивуд. Той е носител на две награди м“Оскар“  – за „най-добра поддържаща роля“ във филма „Обичайните заподозрени“ и за „най-добър актьор“ за ролята му в „Американски прелести“.

Кевин Спейси е командор на Британската империя от 2010 г. заради приноса му към драматургията. И един от личните ни любимци. По случай днешния му рожден ден, подбрахме в галерията най-добрите му роли. Според нас.

 
 

Мъжете, които доказват, че възрастта е само число

| от chronicle.bg |

Стареенето е необратим и неконтролируем процес и рано или късно засяга всички. Общоприетото схващане е, че то намалява качеството на живота. Вече не сме толкова жизнени, както когато сме на 20 и не изглеждаме толкова добре. Да не говорим за останалите неща. Негласна истина е, че особено при мъжете остаряването е голяма драма.

Какво обаче ще се случи, ако погледнем от друг ъгъл на стареенето и тръгнем напук на него (в границите на красивото, допустимото и стилното, разбира се)? Група мъже доказват, че това е възможно и дефектите на стареенето могат да станат ефекти, ако други фактори са налице. Оказва се, че ако поддържаме тялото си във форма, храним се здравословно и се грижим за здравето, годините ни правят още по-красиви.

Всички тези мъже са доказателство, че когато става дума за здраве и фитнес, няма никакво оправдание. Ако работиш усилено, възрастта се превръща просто в число.

Тези мъже идват от различни професии и краища на света. Обединяват ги няколко неща – те са над 50-годишни, модели са… и са убийствено секси. Вижте в галерията горе как едни „дядовци“ разбиват всички стереотипи за третата възраст на пух и прах.

И не, нещата не опират до пари. Всеки може.