Радикалният ислям настъпва в Турция

| от |

Мюмтазер Тюркьоне, в. Заман

След наблюденията си в различни райони на Турция бих казал: „Да, радикалният ислям се надига в Турция“. Радикалният ислям се превръща в по-силен източник на идентичност поради своя идеологически призив. Освен това той е подкрепян от организационни връзки с други ислямистки организации по света.

Какъв е броят на младите турци, които се присъединиха към Ислямска държава на Ирак и Леванта /ИДИЛ/, Фронта ал-Нусра и Ал Каида, за да се бият в Ирак и Сирия? Трудно е да се направят точни оценки за големите градове, но е възможно да се каже какво става в относително малки населени места. Говорих с хора от два града в западните райони на Турция, населението на които е космополитно. Числата, които споменават те, са ужасяващи дори и да са преувеличени. Изглежда, че около 20 000 млади турци воюват като бойци от радикални групировки в Ирак и Сирия.

Правителството на Партията на справедливостта и развитието /ПСР/ отвори университети едва ли не във всеки град, за да отговори на исканията за висше образование. Само че бързото увеличение на университетите снижи качеството на предлаганото образование. В резултат дипломиралите се не могат да си намерят достойна работа. Тези млади безработни хора съставляват базата на радикалния ислям в Турция. Разочарование сред умерените ислямисти, подкрепящи Ердоган, донесоха разследванията от 17-25 декември. Това разочарование беше допълнено от военния преврат в Египет. И радикалните тенденции отново излязоха на повърхността, след като изглежда невъзможно да бъдат постигнати целите с демократични средства или когато демократичното управление е корумпирано. Радикализираните млади хора вече не гледат на ПСР като на религиозна партия. Отворените към всички религиозни ордени създават идеални условия за привличане на нови членове и групи.

Тези безработни млади хора са доста активни в социалните медии. Те създават широка мрежа за комуникации по интернет и намират достъп до съмишленици, било сред индивиди, било сред групи. А ИДИЛ и Ал Каида намират достъп до тези младежи чрез споменатите мрежи.

Ситуацията в гражданската война в Сирия вече е непоносима за правителството на ПСР. Членовете на Свободната сирийска армия се сближават все повече с радикални организации и групировки, а младите хора, напуснали Турция, за да се бият на страната на тази армия, правят същото.

Атмосферата като цяло е отровна. Млади хора казват, че въоръжената съпротива е единствената възможност за спасяване на мюсюлманите, охулени от Запада и особено от САЩ. Поради което групировките, които набират образовани млади хора с проблем в идентичността, предлагат бърз достъп до идентичност и чувство за принадлежност. И младите хора се чувстват така, все едно пишат наново историята чрез тази универсална солидарност.

Изненадващото е, че ислямизъм не означава религиозност. Сектата на салафитите, официалната идеология на Саудитска Арабия, служи за общ знаменател на тези групи. Тази вяра използва прости, основни и ясни граници и е подходяща за създаване на чувство на солидарност срещу тези, които определя като врагове.

Но това е само върхът на айсберга. Дори и предугаждането на последствията от завръщането в Турция на тези млади хора е ужасяваща перспектива. Тази опасност е типична за насилието, което върви ръка за ръка с интерпретирането на една религия.

Това е динамиката на надигащия се радикален ислям в Турция. /БГНЕС

 
 

Как Netflix бавно убива класическото кино?

| от |

Факт е, че онлайн стрийминг платформите ще бъдат употребявани все повече с течение на времето. У нас те може да не са масово разпространени, но и това ще се промени. Това е бавен, но неизбежен процес. Най-малкото, защото това е честният начин за гледане на филми.

Какво правим обаче, когато заплащаме за дадена услуга, но асортимента, който получаваш, е обидно малък както за сумата, която даваме, така и за пренебрегнатия културен продукт?

Всички знаем, че както казваше един обичан български журналист, нищо не започва от днес. В това число влиза и киното. Нищо не започва от днешните филми. Преди тях има хиляди заглавия, които е задължително да бъдат съхранени и разпространявани. Просто защото имат какво да ни кажат – за историята, за духа на времето, за киното като възможности, за гения на добрите режисьори, актьори и сценаристи. Говорим за класическите филми. За онези, които сте забравили или изобщо не сте гледали. А може би ако ни ги сложат една идея повече пред очите, ще ги видим.

Няма как. Ако се интересувате от класическо кино, не се обръщайте към най-голямата стрийминг платформа – няма да ги намерите там. В базата данни на Netflix няма нито един филм от 1960, 1963, 1968, 1955, 1948 … ще спрем да изброяваме. Само ще кажем: 1960: „Психо“, „Апартаментът“, „Спартакус“, 1963 – „Клеопатра“, 1955 – „Да хванеш крадец“, „На кея“. Нито един филм на Хичкок, нито едно от култовите заглавия на миналия век, които независимо дали гледате или не, са колоси, явления, гениални ленти, променящи облика на киното днес. Нищо от Серджо Леоне до Франсоа Трюфо няма да намерите в Netflix. Което малко странно при условие, че това е най-голямата стрийминг платформа (с над 100 млн. клиенти в световен мащаб), създадена с цел да се намали пиратството в интернет.

Тенденцията на количеството на класическите филми намалява с годините. Още преди платформата да навлезе в България имаше по-широк спектър от филмите от „Златната ера“. Но с времето той ставаше все по-малък.

По-сериозният проблем обаче не е, че киноманите и ценителите на вечното кино не могат да гледат филмите на Хичкок. Този проблем е индивидуален и се решава лесно в пиратските сайтове. Хубаво или лошо – това е.

По-големият проблем е широкото наблягане на мейнстрийма, съвременните популярни заглавия – залагането на гарантите за високи приходи и пренебрегване на архива. А архивът е важен. Както казахме тези филми, макар да изглеждат остарели, дори смешни като актьорски похвати, трябва да бъдат съхранени. Понастоящем това се случва именно, където не трябва – в затънтени сайтове, които заедно с филма носят няколко вируса. Резултатът е загубването на цели култури, чийто посланици са именно филмите. Защо се случва това? Основните причини са две. Първата е слабият пазарен дял, който има класическото кино. Това означава по-малко публика за него и респективно – по-малко приходи. На второ място е сложността по въпроса с уреждането на авторските права. При класическите филми е значително по-трудно отколкото при съвременните.

С надигаща се вълна на стрийминга като масово средство за разпространение на филми, бедният запас от класически заглавия е голям проблем. Той прави досега до минали епохи неимоверно труден. Тези филми не са само за запалени киномани и „архивари“. Казахме и отново ще повторим, че класическото кино има какво да предложи на всеки един зрител. Стига той да пожелае да погледне с други очи.

Засега обаче, където в най-добрия случай ще плащате по 7.99 евро на месец, не е вариант. Така че минете през някой пиратски сайт за филм на Хичкок, например.

 
 

Наградите Emmy 2017: мъжките тоалети, които ни отвяха главата

| от |

Ако сте очаквали скандални облекла, много открита плът и футуристични модни визии на церемонията по връчването на Наградите Еми преди два дена, ще сте останете разочаровани.

И мъжете, и жените се появиха на червения килим облечени както подобава за събитие от такъв характер. С изключение на няколко известни личности, които биха могли да се справят по-добре, всички останали поне бяха премерени.

При жените цветните принтове, изрязаните части в областта на гърдите или корема, ефирните материи и широките в долната част рокли бяха сред общите елементи. Мъжете бяха заложили на традиционните тъмни цветове.  И  все пак онези, които си  бяха позволили да заложат на по нестандартни тоалети, се откроиха най-много.  При някои става въпрос само за един аксесоар – акцентът, който завършва тоалета.

Ние спираме да анализираме и оставяме на вас да се насладите на най-открояващите се мъжки тоалети от снощи. Независимо дали бихме ги носили, едно е ясно – притежателите им заслужават адмирации за добрия вкус.

 
 

Най-зле облечените на наградите Emmy 2017

| от |

На тазгодишните награди Emmy имаше страхотни тоалети. И дамите, и господата се представиха страхотно!

Не всички обаче. Почти всички, но не всички. 

Някои от звездите рискуваха, стреляха, но удариха греда, удариха на камък, а някои направо удариха гредата с камък.

Първоначално не искахме да засягаме темата, за да не ни се обиди Хайди Клум, когато прочете. Но очевидно издържахме само 2 дни. Просто не може така!

Заповядайте някои от нашите мнения за някои от тоалетите, минали по червения килим на наградите Emmy 2017.

 
 

И Кели Макдоналд се раздели със съпруга си

| от |

Актрисата Кели Макдоналд се разделила със съпруга си, музиканта Дъглас Пейн, съобщи Асошиейтед прес.

Крейг Барки, пресаташето на актрисата, уточни, че Макдоналд и Пейн са се разделили преди няколко месеца, но се грижат заедно за двете си деца. Те биха искали правото им на личен живот да бъде уважавано.

Кели Макдоналд, която е на 41 години, стана известна с филма „Трейнспотинг“. Тя се е снимала също в „Госфорд парк“, „Няма място за старите кучета“, в сериала „Престъпна империя“.

Дъглас Пейн е басист на шотландската група „Травис“.