Патентована лютеница, откраднатото бъдеще

| от |

Автор: Мартин Табаков (5corners.eu)

Има две неща, които „лошите” европейци не могат да ни откраднат: суджука “Горна Оряховица” и лютеница „Първомай”. Това е съгласно европейската политика за качество на ЕС, заради която двете стоки получават сертификат за специфично географско наименование на пазара на Съюза. С други думи, никой в ЕС няма да има право да ги произвежда, най-малкото не и преди изричното разрешение на българските титуляри.

_DSC4693fix(1)

Това само по себе си е хубаво. Не че фалирали немски семейства бюргери са се засилили да откраднат „хляба” на българските производители на лютеница. Редно е обаче българският душевен колорит да има и свое търговско „лице”, с оглед на това, че съвременният свят се крепи в относителен мир вследствие на взаимноизгодния стокообмен. Транзитът на стоки и услуги са в основата на икономическата логика на либералната демокрация. Толерира се консуматорството и потреблението, в интензитета на което да бъдат потъпкани редица травматични спомени, с оглед на тяхната взривоопасна чувствителност.

Така немецът трябва да забрави, че Елзас и Източна Лотарингия са били част от Фатерланда. Италианецът, че Далмация е част от римското наследство на Империята. Българинът – че на запад граничи с Албания.

С други думи,  наблягането върху предложението за голям сандвич с двойна порция картофки и газирана напитка в популярните заведения за хранете може да донесе повече мир на света, отколкото практически са допринесли за същата кауза идеологът на идеализма във външната политика Удроу Уилсън или Махатма Ганди с концепцията си за пасивна съпротива (сатяграха).

Това, което не успя да реализира докрай Мартин Лутер Кинг в битката против расовата сегрегация в американския бит и дистрибуцията на услуги в него, се оказа постижимо за афро-американеца Дон Томпсън, който вече повече от година управлява “MacDonald’s” от шефското кресло, бидейки на върха на пирамидата в мениджмънта на най-популярната американска хранителна верига в света.

Това е общата тенденция на консумативно потребление, в която на световната сергия стоят наедно и Lady Gaga, и турските домати, и сръбската чалга, и необезпокоеният душевен уют на българина. Наличието на евро и долари е универсалният морален критерий, според който може да бъдеш пич (активен потребител) в тази търговска верига на „плащай и бегай”.

Съответно всичко, което не може да бъде изядено, подкарано с 200 км в час или поне да е с „touch screen”, се намира в кьошето на съзнанието ни. Като обезпокояващата статистика, че към 2050 г. българите ще бъдат малцинство в собствената си държава.

Пак някъде там, захвърлена в периферията на ценностните ни приоритети, лежи под дебел слой прах и тежък главобол и една друга статистика. А именно, че не само всяка следваща година учениците, които се записват в училищата, са все по-малко, но и са „проспериращо” неграмотни.

Няма значение кой е написал „История славянобългарска” или що за интровертен особняк е бил Паисий Хилендарски. Важното е, че първомайската лютеница се прави от 100% български домати и чушки, захар, олио, черен пипер, сол, кимион и под 1/100  нишесте. А също така, че Христо Стоичков първо е бил българин, преди да стане испанец, а някъде преди това е бил и чорбар.

Значи, ние може да изчезнем като нация от тия географски ширини, но суджукът и лютеницата ще останат и след нас. Добре че ЕС ги патентова. Да бяхме патентовали и яйцеклетките на Катерина Найденова, единадесетокласничката от Казанлък, която спечели златен медал на олимпиада по физика. Белким след години се роди нещо различно от левачката на Стоичков.

На това му викам история на един народ: започнала със снопа пръчки на Кубрат и свършила с авторските права на „Булконс Първомай” АД, производител на едноименната лютеница. История, която е само минало и няма бъдеще, което да се реализира на заветните 110 994 кв. км, разположени под сянката на Стара планина.

Но за съвременния ни сънародник няма чак такъв повод за тревога, който да не може да бъде „преглътнат” като гарнитура към основното ястие. Така както в момента едни хора протестират на жълтите павета, а други хора ги гледат от масата вкъщи по новините. Първите са гражданското общество, активните потребители, които държат на качеството на продукта, който са закупили. Вторите също са гражданско общество, но само през работно време.

Но това е тегава тема за размисъл. Като тази, че е нагло да ти искат допълнително 0.59 ст. за кетчуп, когато си дал поне 5 лв за сандвич.

Ако бе П.Р.Славейков, да възкликне с прословутата фраза за дефицита на народност и за наличието на мършавост.

Но понеже не е той, аз ще възнегодувам как е възможно, при цена на буркан с лютеница между 2 и 4 лв, да ти искат 0.59 ст допълнително за сурогат?!

Средната височина на българина е около 1,75 м. Средната надморска височина на България е над 470 м.

Бая сандивичи и лютеница има да изядем, докато догоним висотите на Отечеството и създадем бъдеще, различно по състав и амбиции от това,  което пише на етикета на стоките.

Естествено, най-лесно е да си внесем такова от Китай. Но с кратък срок на годност и без гаранция за сервиз. Като кетчупа в страната на лютеницата.

 
 

Честит имен ден, днес е Успение Богородично

| от chronicle.bg, БТА |

Църковният празник Успение – заспиване, на Пресвета Богородица, който е един от 12-те големи християнски празници, се чества днес. Той се отбелязва на 15 август и от православни, и от католици.

Според Светото писание, това е денят, в който Божията майка, на 64-годишна възраст, напуска земния си живот и отива при сина си. Три дни преди смъртта й Архангел Гавраил съобщава на Пресвета Богородица, че Бог е пожелал да я вземе при себе си в своето царство, за да царува вечно с него. Последното й желание е да види Светите апостоли заедно. По чуден начин те се пренасят пред вратите на дома й в Йерусалим.

Три дни след това, сам Исус Христос в небесна слава, обкръжен от ангелски ликове и светци, слиза от небесата за душата на Света Богородица. Погребват я в една пещера край Гетсимания и затварят входа й с камък. Когато няколко дни по-късно го отварят, за да се поклони пред светицата закъснелият апостол Тома, намират само плащеницата й.

Ставайки от трапезата, апостолите чуват ангелско пеене и виждат в облаците пречистата Божия майка, обкръжена от ангели, която им казва: „Радвайте се, защото съм с вас през всичките дни.“

В памет на явяването на Пресвета Богородица пред апостолите, църквата определя в този ден да се отслужва тържествена литургия и да се прави „въздигане на хляба“.

Според народната традиция, празникът се нарича Голяма Богородица, за разлика от Малката Богородица, когато се чества рождението на Христовата майка. На Голяма Богородица, след тържествена литургия в църквата, се освещават обредни хлябове, които жените след това раздават за здраве и за починалите близки. Вярващите търсят покровителството на Света Богородица за житейските си проблеми.

На този ден се правят родови срещи, свързани с жертвоприношение – с курбан за живот, за здраве, за плодородна година, против премеждия и болести. Традиционни ястия на трапезата са прясна питка, украсена с орнамент, пиле каша, варено жито, царевица и тиква. Непременно се ядат диня и грозде.

Днес празнуват всички, които носят благословеното име Мария, както и имената Мара, Марияна, Мариана, Мариян и Мариан.

 
 

Радио на месеца: Радио Fresh!

| от chronicle.bg |

Radio Fresh! е най-слушаната радиостанция в столицата за месец юни. Изследването проведено от GARB утвърждава лидерското място на Radio Fresh!, като признанието идва след редица програмни промени в медията.

В сутрешния блок се завърнаха създателките на марката „Шоуто на Блондинките”- Цвети Георгиева и Елена Асенова. Между 08 ч. и 11 ч., с най-провокативното радио шоу на България, Radio Fresh! буди слушателите си със смях и настроение.

Денят продължава със забавния блок на Тео Койчинов (11ч.-14ч.), а следобеда поема актрисата Рая Белева („Сутрешен блок”, „Откраднат живот”) с предаването „Абсолютно Fresh!” 14ч- 17ч. В края на деня, от 17ч. идва времето на „So Fresh!“ с Надя, в която слушателите може избират хитовете, които слушат в ефира.

Radio Fresh! е и радио медията с най-голямата фейсбук група в България. Феновете надхвърлят 320 хиляди, което прави радиото лидер и в интерактивното пространство.

Radio Fresh! е част от най-бързо развиващата се радио група, ОБЕРОН РАДИО МАКС, в която влизат още радиата ФМ+, Melody и Star.

 
 

Една е Мадона(та) и какво не знаем за нея?

| от chronicle.bg |

Тя е звездата, която няма аналог в музиката. Нито в миналата, нито в съвременната. Обичана или отричана, възхвалявана или омаловажавана, Мадона си е Мадона. И дали я харесваме или не, това не отменя факта, че скандалната певица е явлението в музиката, което я промени завинаги и ще остане на хоризонта дълги години след своя залез (който между другото не се задава засега).

Онези, които не са подробно запознати с биографията й я познават предимно от хитовете Material Girl, Open Your Heart, La Isla Bonita, Hung up, Like a Prayer и много други. Може и да я свързват със скандалите, които предизвиква с поведението си и тоалетите си. Всички я определят като най-влиятелната жена изпълнител. Сексът и феминизмът са запазените й марки.

Днес Мадона Луиза Вероника Чиконе навършва 59 години. За песните й няма какво повече да добавим, те винаги ще имат своята вярна публика, винаги ще има хора, които да ги поставят под съмнение (неясно по какви причини), а около имиджът й няма да спрат да се повдигат спорове (Нищо чудно някоя църква отново да се произнесе против разврата, в който тя възпитава публиката?!).

По случай рождения й ден сме подбрали няколко любопитни факта около живота на Мадона, които може би не знаете. Вижте галерията горе.

 
 

GoT: епизодите изтичат, рейтингът расте

| от chronicle.bg |

По време на седмия сезон на „Игра на тронове“ на два пъти вече се случва епизод да бъде разпространен по-рано от официалната премиера. Причините за двата случая очевидно са различни, но следствията са едни и същи – рекордни рейтинги на епизодите по време на официалните премиери. 

Преди две седмици индийски дистрибутор пусна в интернет четвъртия епизод на седми сезон и той стана достъпен за всички. Въпреки това обаче 10,2 млн. зрители са гледали епизода, излъчен по HBO на 6 август. Това беше най-високият рейтинг на сериала дотогава. Вчера ситуацията се повтори, когато испанският канал на HBO по погрешка пусна в онлайн платформата си шестия епизод. Той беше премахнат бързо, но реакциите на феновете бяха бързи и една част от тях са наясно какво ще видят в неделя. Очевидно това не трябва да притеснява HBO, тъй като последният, пети, епизод (Eastwatch) беше гледан от 10,72 млн. души, с което постави последния рекорд по гледаемост. Тенденцията по всяка вероятност ще се засилва за последните два епизода от седмия сезон на „Игра на тронове“.

game-of-thrones-season-7-episode-5-jon-snow-dragon

Защо обаче премиерите на епизодите бележат рекорд след рекорд, след като можем да ги гледаме дни преди това? Ето няколко от причините:

Сериалът си остава телевизионното събитие на лятото
Също както в киното, където нелегално се разпространят филмите, преждевременното изтичане се случва и в телевизията. Но ритуалът по гледането на продукциите заедно, по едно и също време от милиони хора, не може да изчезне. Едно е да гледаш сериала сам вкъщи пред компютъра и съвсем друго е да си част от голямата вълна всяка неделя. Освен това седмият сезон на „Игра на тронове“ е телевизионното събитие на лятото. Обикновено сезоните излизат през пролетта, за да могат да се класират за наградите Еми през есента, но тази година снимките отложиха премиерата за лятото. А понастоящему, няма друга продукция, която да си съперничи със сериала.

юрон  грейджой,  игра на тронове

Изтеклите епизоди са с лошо качество
„Игра на тронове“ може да се похвали с най-ефектните режисьорски похвати, декор и кинематография и всеки епизод е чудовищно добър по отношение на кадри. Всичко това няма как да се усети, когато ги гледаме на запис с лошо качество. Повечето фенове не биха жертвали преживяването. И това е напълно разбираемо. Представете си битката от четвъртия епизод или Джон, който се доближава до Дрогон, гледани сякаш през завеса от органза… Не става.

Много от зрителите ще гледат и двата епизода
Въпреки непрестанните гневни възгласи относно спойлери, проучванията сочат, че информацията за това какво предстои, всъщност повишава интереса. Когато знаем какво ще видим накрая, успяваме повече да се насладим на цялостното преживяване. Цялото нещо прилича на аперитив преди главно събитие, а това се харесва на запалените фенове.

тирион ланистър, игра на тронове

Така и така сме си платили
Ако сте фен на „Игра на тронове“ най-вероятно плащате по някакъв начин, за да имате достъп до платформата, било тя онлайн или телевизия. Понякога тази инвестиция е достатъчно стимулираща, за да ви накара да гледате в реално време.

Колкото по-дълго е преживяването, толкова по-добре
От появата си през 2011 г., сериалът влезе в животите на милиони зрители. И всичко това ще продължи само още един сезон. Дори да има вероятност да се появи нещо в духа на „Фантастични животни и как да ги открием“ за „Игра на тронове“, няма да е същото. Никой не иска да бърза, особено при настоящия, по-кратък от обичайното, сезон. Чакането на епизода, ведно с ритуала, за който споменахме е в началото, добавя тръпка, очакване, а това съответно води и до по-наситено преживяване. Все пак си струва всеки миг във Вестерос да бъде преживян изцяло.

Игра на тронове