Можем ли да въздействаме по-силно

| от |

Александър Джаджаров

Защо едно послание използвано по сходен начин в различни периоди веднъж дава страхотен резултат, след това не се приема добре, а при третото му завръщане отново има невероятен ефект?

Ако изпълняваме всичко по сходен начин всеки път, явно причина е външна, в средата на потребителите. Но това е първото, което сме предвидили и сме осъвременили посланието първия оът,  втория сме заложили на оригинала почти без промени. Каква е причината за това? Имали някакъв „скрит магически код“, който да ни даде отговор на въпроса кога можем да го ползваме и кога не  би имало желаният ефект?.  Оказва се, че има, но за да го открием трябва да излезем извън територията на традиционните маркетинг, ПР и реклама.  „Човек е социално животно“, тази сентенция на Аристотел дава  началото на отговора. Според теориите в Социалната психология всички ние се влияем от заобикалящата ни среда независимо дали трябва да си изградим мнение за политик, какъв кашкавал да купим или кое от всички красиви момичета в бара да заговорим. До тук едва ли ви казвам нещо ново и различно от това , което вече много добре знаете. Но именно в това как ни влияе „света“ около нас и как го възприемаме е в основата на „кода“, който може да даде отговор на горните въпроси.

Ако се вгледаме в историята и в настоящето можем да дефинираме три основни начина на възприятие на средата, като всеки от тях е характерен за по-голямата част от обществото в определен времеви период – егоистичен, социален, автократен. Какво се включва във всеки един от тях и как можем да ги разпознаем и да управляваме комуникациите си в зависимост от това в какъв период се намираме?

Егоистичното възприемане на света

е характерно за общества преминали през етап на автократична политическа власт. При тях хората  са се „уморили да мислят за общото благо“ и всеки  се е концентрирал върху собствения си успех. Ако ви се налага да правите кампания в подобна среда заложете на личните послания. Давайте възможност на хората на визуализират собственият си успех, но го показвайте, като личен такъв. В никакъв случай не на обществото. На пръв поглед това изглежда странно за някой продукти, но всъщност може да се направи за всичко. Ето един съвсем опростен пример с прах за пране: Два простора един с искрящо бели чаршафи и един с мръсно бели. Под чисто белите чаршафи излиза надпис „За твойте чисто бели дрехи, след многократно изпиране –  прах леля Мария!”. Ето, макар и много елементарен пример, как би проработило вашето послание в такава среда. Ако се замислите ще намерите подходящ вариант да обвържете всеки продукт с послание от този тип. Основното е да дадете личен мотив за покупка на вашият продукт.

В човешката история периода на егоистично поведение е последван от социален.

 

При него в обществото се е натрупало убеждението, че не можем да се оправим, ако мислим само за себе си. Хората започват да се обединяват от каузи. Въпросът в този етап да успеете да се превърнете в положителна кауза. Всъщност ние в момента се намираме именно в такъв период. Само се сетете за много различни протести от последната година – за застрояването на Витоша, за Банско,за Арапя, за детските и разбира се ДАНСwithme. А в бизнес план през последните месеци има много добър пример за това колко важно е да се превърнеш в кауза, но и да се правилната кауза. През това лято имахме ликвидни кризи в две български банки в резултат на тях едната затвори временно (под въпрос) врати, а другата се възроди. И двете се превърнаха в каузи, защото в много случай при споровете около, която и да е от тях липсват рационални аргументи, но разликата бе в каузите. В КТБ не успяха да отговорят на външната атака и се превърнаха в символ на борбата срещу корупцията, мафията, задкулисието и каквото още лошо се сетите. Нейните клиенти са сатанизирани, те трябва да страдат. Именно за това колкото и нарушения на закони да се направят в този случай обществото няма да реагира. На другият полюс е ПИБ, тя се превърна в символ на спасяването на българския бизнес и банковия сектор. Нейните клиенти се надпреварваха да искат фланелки от 6 лв. за надпис „Аз обичам ПИБ“ да се снимат с тях и да убеждават своите приятели и познати, че това е най-добрата банка. Хората, които не ползваха техни продукти започнаха да си откриват, макар и малки, депозити в нея. Толкова ли сме го закъсали, че да сме готови на чудо само за една фланелка. Ами не просто тази фланелка  даде възможност на хората възможност да се почувстват част от казузата независимо от това дали са им клиент или не.  Това са два примера за това колко е важно да се превърнеш в правилната кауза. Сега е момента да се възползвате максимално от предоставилата ви се възможност.

Колкото повече хората се обединяват около дадени каузи толкова повече се приближават до момента, в който обличат със своето безгранично и безрезервно доверие едно единствено лице, на което предоставят политическата власт и за постигане на общото благо се отказват от част от правата и свободите си. В политическото управление на държавата това води до автократна власт, в най-тежките варианти до диктатура. Но за нас са интересни  не толкова крайните варианти, колкото по умерените такива, които са и много по-често срещани. Само се подсете за Путин, Буш младши, Бойко Борисов. При всички тях властта бе силно концентрирана, но не без да се достига до краен вариант. Но какво послание може да проработи в такава среда? Ами, директното и заповедно. „Не питай какво държавата ти може да направи за теб, а какво ти можеш да направиш за държавата си!“ . Това включва в себе си всичко нужно за подобна среда. Обръщате се директно, използвате повелителна форма и директно казвате какво действие трябва да се извърши.

„Човек е социално животно“! Поведението му в обществото ни показва начина, по който той възприема света и ни показва как бихме могли да му повлияем. След като сме наясно с посоката остава да намерим най-креативния вариант да го направим. Всеки от нас се стреми да опознае максимално добре клиентите си, но се концетрираме върху това какво ги кара да купуваме нашите продукти или тези на конкурентите ни. Това е важно, но по този начин може да се окаже, че пропускаме нещо изключително важно в по-голямата картина. Политическата среда ни въздейства, а тя се променя в зависимост от хората. Комбинираният анализ на поведението на потребителите и политическата среда ни нужната информация за да можем да променим посланията си така, че да получим максимален резултат. Имайте предвид, че да откриете общество, в което 100% от хората да имат едно и също поведение е невъзможно ( може би с изключение на Северна Корея), така че ще се наложи да се примирите с преобладаващата част. С натрупване на по-голям обем информация ще се научите да предсказвате какво ще бъде поведението на потребителите ви, както  и динамиката на промените.

 
 

Половин час физическа активност дневно удължава живота

| от |

Хората, които се движат активно пет дни седмично по 30 минути, значително намаляват опасността да умрат преждевременно и да получат сърдечносъдови увреждания, дори и да не могат да отидат в спортен клуб или фитнес, съобщи Ройтерс.

Учени, ръководени от Скот Лиър, кардиолог от болницата „Сейнт Пол“ в Канада, проследиха 130 000 души в 17 държави, както богати, така и бедни. Те установиха, че всяка физическа активност – независимо дали тренировки, или ходене пеша до работа, домакинстване и градинарство, удължава живота.

Колкото повече хората се движат, толкова повече намалява рискът от сърдечносъдово заболяване или ранна смърт. „Таван“ за движението няма. „Рискове, свързани с прекалено голяма физическа активност“ – надвишаваща 41 часа седмично, няма.

Сърдечносъдовите заболявания са водещата причина за ранна смърт в света и основно икономическо бреме за лечението и грижата на болните. Те са отнели живота на 9,48 милиона хора в света през 2016 г.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. „Лансет“.

 
 

Еротични книги в добро кино

| от |

Минаха цели 10 дни, откакто трейлърът на „Петдесет нюанса освободени“ излезе онлайн. Вълнението от предстоящата развръзка на историята между Крисчън и Анастейжа, уви, за зло или за добро, не занимава целокупното женско население така, както го направи преди няколко години. Може би, защото сексът в продаваната като „хард еротика“ книга е сведен под хигиенния минимум за сметка на други,  по-тривиални неща.

Еротика на кино обаче има и, надяваме се, ще има и за в бъдеще, при това доста по-добра от онова, което Крисчън Грей и неговите анални топчета могат да предложат на драгия зрител. Пък и на читателя.

Затова днес на вашето зажадняло за секси игри внимание предлагаме пет еротични книги, които са адаптирани в обезпокояващи и силно еротични филми. В галерията горе.

 
 

Любопитни факти за есента

| от |

По случай днешното есенно равноденствие и настъпването на астрономическата есен британският в. „Дейли експрес“ предлага няколко интересни факта за сезона:

– Всъщност и двете твърдения – за есенното равноденствие и астрономическата есен, могат да бъдат оспорени.

– Според метеоролозите есенният сезон започва в началото на септември. Според астрономите началото на есента съвпада с есенното равноденствие.

– Освен това, ако за начало на деня се приема появата на Слънцето над хоризонта, то днес денят и нощта не са с еднаква продължителност. Денонощието с равни количества слънчева светлина и мрак е било преди около десетина дни.

– При равноденствие оста на въртене на Земята сочи директно към Слънцето.

– В историята на наградите „Оскар“ филм с думата „есен“ в заглавието никога не е печелил най-престижното киноотличие. Пролетта, лятото и зимата са „удостоявани“ с приза по веднъж.

– Нивата на човешкия хормон тестостерон са най-високи през есента – наследство от древните инстинкти за размножаване.

– Изследване е установило, че най-голяма вероятност да доживеят до 100-годишна възраст има за бебетата, родени през есента.

– Според друго проучване жените губят най-много коса през есенния сезон.

– До около 1500 г. есента е била наричана жътва.

– Най-близкото пълнолуние до есенното равноденствие е известно като „жътвена Луна“.

– „Никой не може да усети вкуса на есенните плодове, докато още се възхищава на пролетните цветя“, е казал английският поет, есеист и критик Самюел Джонсън.

 
 

Бивша готвачка на Гуинет Полтроу разкри, че тя „не яде нищо“

| от |

Актрисата и лайфстайл гуру Гуинет Полтроу е смайващо слаба, но начинът, по който поддържа елегантната си фигура, никак не е за подражание. Бивша нейна готвачка разкри тайната й – тя практически „не яде нищо“, съобщи Контактмюзик.

Същият режим е спазвал и фронтменът на „Колдплей“ Крис Мартин, бивш съпруг на Гуинет Полтроу, когато шеф-готвачът Кейт Макълун е работила за суперзвездите. Тя се е грижела за храната им през 2008 г., по времето на снимките на първия филм „Железният човек“.

Кейт Макълун разкри изключителните ограничения, които звездите непрекъснато са си налагали. Когато личният асистент на двойката й ги съобщил първоначално, тя била шокирана. С такива продукти не можела да сготви нищо прилично.
„Те не ядяха нищо. Много са стриктни. Избягваха всякакви захари, всичко сладко, без млечни продукти, само зеленчуци“ – разказа Кейт Макълун.

За да има храната някакъв вкус, Кейт Макълун решила тайно да добавя забранени съставки. Семейството веднага започнало да хвали гозбите й.

„Така е като ядеш само трева“, коментира Кейт Макълун.

Лайфстайл сайтът на Гуинет Полтроу редовно предизвиква критики. Актрисата обаче настоява, че те са неоснователни и са базирани не на факти, а на предположения.