Кога ще спре поевтиняването на петрола?

| от |

Бисер Манолов, www.bissermanolov.com

„Mорган Стенли“ и „Голдман Сакс“ са най-големите инвестиционни банки в САЩ. Те разполагат с огромни аналитични звена, които ги правят нещо повече от „държава в държавата“. На практика, особено в областта на финансовите пазари, може да се каже, че те знаят всичко. Сигурно се чудите защо започвам коментара си по този начин? Преди няколко дни прочетох прогноза на анализатори на „Морган Стенли“ за цената на петрола, според която щяла да достигне до 43 долара за барел. Аз не споделям тази прогноза, но затова ще стане въпрос малко по-късно в статията.

Практика е големи играчи на финансовите пазари да публикуват подвеждащи прогнози. Това става обикновено в момент, когато самата институция управлява активите си точно по обрат-ния на заложените в анализа прогнози начин. Спомняте си, че преди няколко години златото почти докосна нивото от 2000 долара за тройунция (по-точно достигна нивото от 1900 долара за тройунция). По това време може да се каже, че станахме

свидетели на „златната треска на ХХI век“

Много от банките бяха разработили специални продукти за малки инвеститори. Това беше съпроводено с публикуване на прогнозни цени на златния метал в краткосрочен план от страна на същите тези банки за нива от 3000-4000 долара за тройунция. Има един железен принцип и той е, че когато инвестиционните банки активно предлагат нови продукти за инвестиране, вече е прекалено късно да влагате в тях. Казано с други думи, продавайки на своите клиенти дадена инвестиционна схема, те самите вече излизат от нея. Неприятно, нали?

Не бих си позволил да класифицирам анализа на „Морган Стенли“ в графата „подвеждащи прогнози“, но знам ли? Личното ми мнение е, че цените на петрола са достигнали дъното си и оттук насетне ще започнат бавно да се покачват. Защо?

Първо, спадът на цените на петрола ще намали инвестициите през 2015 г. в мегаенергийни проекти. Една от най-големите компании в света „Кoнoко Филипс“ вече заяви, че през следващата година ще намали капиталовите си разходи с 13,5 млрд. долара. От тази сума 4,8 млрд. долара бяха предназначени за проучване на нови находища в Северно море, Австралия и Канада. В същата посока бяха направени анонси и от централите на „Ексон Мобил“, „Роял дъч Шел“ и „Шеврон“. Става въпрос за проектите „Шах Дениз“ в Азербaйджан с водещата роля на „Бритиш Петролиум“. Според предварително заложените разчети пусковият срок на проекта бе 2018 г. Сметките на инвеститорите се връзваха при цени на петрола от 80 долара за барел. В момента петролът е 63 долара за барел. Проектът на компаниите „Тотал“ и „Ексон“ в Ангола за добив на 230 000 барела на ден също закъсва, тъй като

сметките на компаниите излизат

при цена на петрола от 70 долара за барел. Казано с други думи, сривът на петролните цени ще доведе до срив и в инвестиционната активност на големите петролни играчи.

Второ, голяма част от икономичес-кия растеж на САЩ дойде именно от инвестициите в енергийния сектор и по-специално в шистовия газ. За миналата година САЩ са единствената държава производителка на петрол с увеличен добив. През последните дни борсите отбелязаха значителен спад най-вече поради спада на акциите на петролните компании. Подобрението на пазара на труда в най-голямото световно стопанство до голяма степен се дължи и на бума в енергийния сектор.
Трето, през 2008 г. цената на петрола достигна 35 долара за барел и точно по същия начин инвестиционните банки започнаха да публикуват своите мрачни прогнози за цена от 10 долара за барел, което, разбира се, че не се сбъдна. След този спад започна и дългосрочният тренд на покачване на цените на петрола. Само да припомня, че средната цена на петрола през 2011, 2012 и 2013 г. бе около 100 долара за барел.

Една от причините за спада на цените на петрола е и поведението на централната банка на САЩ. Както знаем,

цикълът по печатане на пари

известен под наименованието „количествени облекчения“, бе преустановен. Това доведе до отлив на капитали от държавите, спадащи към групата на нововъзникващите пазари. Този процес рязко обезцени валутите им, което автоматично намали и потреблението на петрол и петролни продукти. Да не забравяме и дълговите проблеми на Китай, традиционно един от най-големите потребители на петрол в света. Всички знаят, че стабилността на китайската финансова система представлява колос на глинени крака. Овладяването на системата преминава през етапа на овладяване на дълговия проблем, което означава спад на брутния продукт. От тази гледна точка е трудно да се очаква увеличено потребление на петрол от Китай. Това е една от причините, поради която аз не очаквам резки движения нагоре, но категорично цените на петрола ще спрат да падат. Падащият петрол се явява и огромен проблем за централните банки. Защо? Всички централни банкери в момента

хленчат по темата „дефлация“

Абсурдно е да се очаква ниво на стимулираща инфлация с текущите цени на петрола. Колкото и парадоксално да звучи, в основата на овладяването на „петролната ценова криза“ ще бъдат не държавите в групата на ОПЕК, а САЩ. Увеличаването на добива на шистов газ и развитието на нови технологии преминават през по-високи цени на петрола. Парадоксално, но факт. Европа няма как да се възползва от ниските цени на петрола поради една очевидна причина – спадащия курс на еврото спрямо долара. Япония се намира в абсолютно същата позиция. Японската йена изглежда почти като рублата по отношение на долара – в режим на свободно падане.

Ние, както винаги, не можем да се възползваме от глобалната конюнктура на енергийния бизнес. На вътрешния пазар цените на горивата бяха намалени незначително. Няма и как да бъде другояче при цени на долара от 1,55-1,58 лева за долар. Нещо повече, ако петролът остане на нива от 63-65 долара за барел, а доларът се повиши до нива над 1,60 лева за долар, нищо чудно да бъдем „сурвакани“ след Нова година с по-високи цени.

В интерес на развитието на глобалната икономика е цената на петрола да бъде в границите 80-85 долара за барел.

Специалистите считат, че тази цена е „честна“

както за производителите, така и за потребителите. Вече се чуха и призиви за налагане на ограничения за търговия на петролни фючърсни контракти. Както добре знаем, на фючърсната борса участват не само производители и потребители, а и големи финансови акули. Точно тези, за които споменах в началото на статията си. А знаете ли какво обичат най-много финансовите акули? Мирис на кръв, която обръщат незабавно в пари. Чудно ли ви е тогава защо дават и тенденциозно грешни прогнози? Цени на петрола от 40-43 долара за барел може би ще видим. Ама друг път.

 
 

MTV завърта новото парче на Поли Генова

| от chronicle.bg |

Успехът на парчето „Още“ на Поли Генова вече е международен. След като песента и видеото на певицата станаха хит още с пускането им в началото на месец юни, сега и световният канал MTV ще завърти английската версия на сингъла. Тя се казва „Can U Remember Me“ и също като „Още“, е със завладяващ ритъм за невероятно настроение. Текстът на песента отново е на Поли и колегата й Влади Ампов-Графа, а беквокалите са дело на сребърната финалистка от най-голямото музикално шоу у нас „Гласът на България“ Сара Сюзет Намба.

Именно Поли беше първата бг звезда, която MTV избраха за първото издание на MTV Varna beach. Мега-концертът се състоя на 15 юли в морската столица и предизвика фурор сред меломаните.

Освен по MTV, „Can U Remember Me“ ще се върти и по MTV live HD. Парчето ще бъде издадено и в Израел и Холандия. И двете версии пък вече са разпространени в цял свят през най-големите интернет музикални платформи iTunes и Spotify.

Поли Генова обещава да изпее и новата английска версия на 15 септември на голямата поляна в Южния парк, с което ще открие най-големия безплатен фестивал на София.

Заедно с нея на сцената ще излязат и финалистите от „Гласът на България“. На 15, 16 и 17 септември SOFIA SPARK FEST ще събере хора от всички краища на града, за да се забавляват, да научат нови неща, да спортуват, да слушат най-актуалните звезди на българската поп сцена, и да отбележат заедно деня на София.

 
 

GoT: епизодите изтичат, рейтингът расте

| от chronicle.bg |

По време на седмия сезон на „Игра на тронове“ на два пъти вече се случва епизод да бъде разпространен по-рано от официалната премиера. Причините за двата случая очевидно са различни, но следствията са едни и същи – рекордни рейтинги на епизодите по време на официалните премиери. 

Преди две седмици индийски дистрибутор пусна в интернет четвъртия епизод на седми сезон и той стана достъпен за всички. Въпреки това обаче 10,2 млн. зрители са гледали епизода, излъчен по HBO на 6 август. Това беше най-високият рейтинг на сериала дотогава. Вчера ситуацията се повтори, когато испанският канал на HBO по погрешка пусна в онлайн платформата си шестия епизод. Той беше премахнат бързо, но реакциите на феновете бяха бързи и една част от тях са наясно какво ще видят в неделя. Очевидно това не трябва да притеснява HBO, тъй като последният, пети, епизод (Eastwatch) беше гледан от 10,72 млн. души, с което постави последния рекорд по гледаемост. Тенденцията по всяка вероятност ще се засилва за последните два епизода от седмия сезон на „Игра на тронове“.

game-of-thrones-season-7-episode-5-jon-snow-dragon

Защо обаче премиерите на епизодите бележат рекорд след рекорд, след като можем да ги гледаме дни преди това? Ето няколко от причините:

Сериалът си остава телевизионното събитие на лятото
Също както в киното, където нелегално се разпространят филмите, преждевременното изтичане се случва и в телевизията. Но ритуалът по гледането на продукциите заедно, по едно и също време от милиони хора, не може да изчезне. Едно е да гледаш сериала сам вкъщи пред компютъра и съвсем друго е да си част от голямата вълна всяка неделя. Освен това седмият сезон на „Игра на тронове“ е телевизионното събитие на лятото. Обикновено сезоните излизат през пролетта, за да могат да се класират за наградите Еми през есента, но тази година снимките отложиха премиерата за лятото. А понастоящему, няма друга продукция, която да си съперничи със сериала.

юрон  грейджой,  игра на тронове

Изтеклите епизоди са с лошо качество
„Игра на тронове“ може да се похвали с най-ефектните режисьорски похвати, декор и кинематография и всеки епизод е чудовищно добър по отношение на кадри. Всичко това няма как да се усети, когато ги гледаме на запис с лошо качество. Повечето фенове не биха жертвали преживяването. И това е напълно разбираемо. Представете си битката от четвъртия епизод или Джон, който се доближава до Дрогон, гледани сякаш през завеса от органза… Не става.

Много от зрителите ще гледат и двата епизода
Въпреки непрестанните гневни възгласи относно спойлери, проучванията сочат, че информацията за това какво предстои, всъщност повишава интереса. Когато знаем какво ще видим накрая, успяваме повече да се насладим на цялостното преживяване. Цялото нещо прилича на аперитив преди главно събитие, а това се харесва на запалените фенове.

тирион ланистър, игра на тронове

Така и така сме си платили
Ако сте фен на „Игра на тронове“ най-вероятно плащате по някакъв начин, за да имате достъп до платформата, било тя онлайн или телевизия. Понякога тази инвестиция е достатъчно стимулираща, за да ви накара да гледате в реално време.

Колкото по-дълго е преживяването, толкова по-добре
От появата си през 2011 г., сериалът влезе в животите на милиони зрители. И всичко това ще продължи само още един сезон. Дори да има вероятност да се появи нещо в духа на „Фантастични животни и как да ги открием“ за „Игра на тронове“, няма да е същото. Никой не иска да бърза, особено при настоящия, по-кратък от обичайното, сезон. Чакането на епизода, ведно с ритуала, за който споменахме е в началото, добавя тръпка, очакване, а това съответно води и до по-наситено преживяване. Все пак си струва всеки миг във Вестерос да бъде преживян изцяло.

Игра на тронове

 
 

Как да получаваме по-голям сладолед

| от chronicle.bg, БТА |

Струва си човек да прави комплименти в заведенията за бързо хранене, твърдят австрийски икономисти, анализирали големината на 100 порции сладолед и на 800 дюнера, съобщи ДПА.

Учените от университета на Инсбрук изпратиха доброволци да купуват сладолед от машина в заведения за бързо хранене няколко дена. За да бъде преценен ефектът на похвалите и признанието в общуването с потребителите, те е трябвало да казват: „Вашият сладолед е най-добрият в града“. След като си тръгвали с фунийката сладолед, я измервали на малък кантар.

Резултатите показват, че благодарение на похвалата доброволците са получавали средно 10 процента повече сладолед.

Учените са експериментирали и какъв е ефектът на бакшиша. С него клиентът получава средно 17 процента повече, но като се приспадне допълнителната сума, количеството e само 7 процента повече.

През следващите дни порциите на любезните клиенти нараствали все повече.

„Има тенденция нематериалните стимули, като признание и похвала, да се подценяват и да се надценяват паричните стимули“ – каза ръководителят на изследването Михаел Кирхлер.

 
 

Бизнесът на морето – модерният Клондайк

| от |

На този ден през 1896 година в един от притоците на река Клондайк в Канада е открито злато, което поставя начало на Златна треска. На този ден, но през 2017 година НАП ни съобщи за ръст на оборотите по морето с над 100 милиона лева.

Какво се случва? Ще речеш, че са открили злато в Ропотамо. 100 милиона лева са много пари – това са 567 жилища в София, 12 и половина емблеми на ЦСКА, 357 143 килограма череши през април, 2 милиона килограма череши през май, 5 милиона такси „стол“, 2-3 километра от магистрала Тракия…

Бизнесът на морето се очертава все по-печеливш. Особено сега, след като вече е тихо. Знаете ли, че от сега нататък, когато намерите рапан на плажа и го допрете до ухото си, няма да се чува нищо. Да, самата истина. Затова продайте всичко, което имате, качете домашните в колата и отидете на морето.

Помнете, че на морето за всичко се плаща. Биете жена си? Накарайте туристите да ви платят, за да гледат. Можете да изкарате цяла седмица с 20 лева? Ето ви нова атракция!

Направете кръжок по жичкаджийство и покажете на глупавите туристи как да се закачат за тока и кабелната на съседа. Можете да ги научите и как да връщат километраж на кола и да пренавиват водомер с магнитче за хладилник.

Опитът и знанията ви в избягването на контрольора в градския транспорт може да се адаптира и приложи в лавирането между шезлонги така, че да се избегне момчето, дето събира таксата.

Още полезни знания са как да отворят бира с вилица, вино с ключ и жигула с отвертка.

Накрая на кръжока туристите ще получат от вас най-важното и ценно ноу-хау на света. Как никой никога да не ги прецаква. А после и още по-ценното знание когато тоя отдясно хвърля вале, а другите нямат да отговорят на боята, да хвърлите деветката, за да си помисли, че никой няма вече от тая боя и да продължи, пък вие да го спрете с асото.

Българинът има много какво да даде на бизнеса. Основно знания и умения как да се взима от бизнеса. Бъдете предприемчив!