Изследване на хигиената и безопасността на храни от хранителните вериги (част 2)

| от |

Източник www.6nine.net

03442_MeatDairyEggs
Тази статия е продължение, втора част на статията, която бях написал преди точно месец – Реших да изследвам качеството на български млечни продукти… В нея разгледах качеството на различни видове популярни млечни продукти чрез различни химични, микробиологични и органолептични техники. В настоящото продължение съм описал резултатите от проведено проучване на различни продукти от хранителните вериги, които са популярни сред потребителите.

Трябва дебело да подчертая, че купените продукти от хранителната верига не са произволно избрани. Това са продукти, които съм оценил като съмнителни и рискови. Такива продукти са например насипни, с липсващ срок на годност на опаковката, със съмнителен външен вид и т.н. Странното е, че макар липса на срок на годност, подобни продукти се продават свободно…

Извършените изследвания са изцяло микробиологични. Получените резултати дават оценка на хигиената на продукта, хигиената на производство на продукта и неговата безопасност. Напоследък зачестяват хранителните натравяния особено сред деца. Микробиологичните изследвания са направени спрямо стандартите на Международната организация по стандартизация (ISO). Или с други думи изследванията са направени така както ги правят в акредитираните частни лаборатории и ХЕИ, които струват доста скъпо :)

Изследваните продукти могат да се разделят на две групи:

Мляко и млечни продукти сред, които:

Прясно пастьоризирано мляко “Мизия милк” 3% – не е намерен срок на годност на опаковката.
Краве сирене “Забърно” – 20.09.2014 г.
Сладолед “Чичо Чарли – Рафаело” – не е намерен срок на годност на опаковката.

Месни продукти сред, които:

Охладена кайма – смес приготвена от магазина – 12.06.2014 г.
Замразена кайма – смес “Попов” – 18.06.2014 г.
Македонска наденица “Оренда” – 19.06.2014 г.

Прясно пастьоризирано мляко “Мизия милк”
От всички изследвани продукти, този има най-лоши микробиологични показатели, които дори излизат извън допустимите норми… Изследвани са Общия брой мезофилни бактерии в проба от млякото. Броят не може да се установи поради прекалено голямата контаминация.

Изследвани бяха присъстващите колиформи чрез два метода – най-вероятен брой и директен метод. И двата метода показаха наличие на колиформи над допустимата норма. Този критерий показва наличие на фекално замърсяване и ниска хигиена при производство. Мистерия остава за мен, защо в прясното мляко кипи такъв живот, когато то трябва да е минало пастьоризация… Пастьоризацията би убила наличните колиформи. Това означава, че производственият процес е некачествен и съмнителен. А контрол от органите липсва…

Млякото бе изследвано още за присъствие на Salmonella sp. (най-честия причинител на чревни инфекции) и изключително опасната Listeria monocytogenes, но за щастие подобни патогени не бяха открити.

Може би хората не трябва да се доверяват на производителите и да пастьоризират (преварят) млякото, което купуват преди да го консумират.

Краве сирене “Забърно”
От микробиологична гледна точка, този продукт е годен за консумация. Беше изследван за наличие колиформи (индикатор за лоша хигиена), но такива не бяха открити. Бяха открити дрожди, но те са в нормата. Сиренето беше изследвано и за присъствие на Staphylococcus aureus (бактерия с хемолитични свойства и от опасност за здравето ни), но подобни бактерии не бяха открити.

Сладолед “Чичо Чарли – Рафаело”
Колкото и да гледах опаковката на този сладолед, просто не успях да открия срока на годност. Или такъв няма, или много добре е прикрит…

Сладоледът беше изследван за наличие на общ брой мезофилни бактерии. Такива бяха открити, но в рамките на допустимите граници според стандарта, което прави този продукт годен за консумация – 770 колонообразуващи единици/ml/g при допустими по стандарт 200 000.

Изследванията за наличие на психротрофни бактерии (бактерии оцеляващи при много ниски температури) и за наличие на Pseudomnas sp. бяха отрицателни.

Бяха открити и колиформи, но в рамките на допустимите граници според стандарта.

Охладена кайма, замразена кайма и Македонска наденица
И при трите продукта беше открито наличие на мезофилни аеробни и факултативно анаеробни бактерии, колиформи имаше само в двата вида кайма (не в наденицата), а представители от род. Bacillus бяха открити и в трите продукта. Въпреки това продуктите са годни за консумация, тъй като всички изследвания са нормата според стандарта.

Като обобщение на това изследване може да се каже, че изследваното мляко не е годно за консумация въпреки, че е минало пастьориация. Недопустимо е в него да има колиформи над нормата, това говори за лоша хигиена на производствения процес, некачествен продукт и евентуална опасност за здравето на консуматора. Другите придукти са годни.
Като потребители винаги трябва да гледаме срока на годност на продуктите и най-вече дали има въобще такъв…

Изследванията са плод на лични усилия и не са свързани с нито една институция. Ако някой използва това писание, моля да посочите източника – все пак оценете труда :)

 
 

Най-гледаните филми в България за изминалата седмица

| от |

Анимацията „Емоджи: филмът“ е най-гледаната у нас, сочат обобщените данни от киносалоните у нас. Историята на емотиконите от месинджър-приложение, които живеят в Текстополис и трябва да пребродят апп по апп, за да намерят Кода, е гледана от 14 248 зрители и има 123 605 лева от билетите им.

На второ място е „Тъмната кула“, създаден по първата книга на Стивън Кинг – „Тъмната кула I: Стрелецът“, излязла през 1982 г.. Разказът за постоянния двубой между последния Стрелец и Човека в черно, за да се запази целостта на Вселената, е видян от 28 290 зрителите и има 294 929 лева приходи.

Трета позиция е за трилъра „Анабел 2: Сътворение“. Предисторията на познатия на любителите на този жанр „Заклинанието 2″ за създаването на познатата кукла – от първия й дом до първото обсебване на душата на малко дете, е от десет дни на екраните у нас и за това време е гледана от 18 179 зрители и има 139 365 лева от билетите им.

Четвърта позиция е за „Атомна блондинка“, създаден по комиксите на Антъни Джонсън и Сам Харт от 2012 година. Разказът за патилата на английския шпионин Лорейн в Берлин, непосредствено преди падането на Берлинската стена, за да разкрие убийство и да прибере списък с двойни агенти, който е изчезнал, е от десет дни у нас и за това време е гледан от 10 299 зрители и има 95 361 лева приходи.

Пето място сред най-гледаните филми е за анимацията „Аз, проклетникът 3″. За двата месеца на екраните у нас историята на Гру и миньоните е гледана от 170 447 зрители и има 1 471 633 лева приходи от билетите им.
На шесто място е екшънът „Зад волана“. За месец на екраните историята на невероятния шофьор на гангстери Бейби, желаещ да скъса с този живот и да се посвети на момичето на мечтите си, е гледан от 29 677 зрители и има 266 892 лева приходи.

Седма позиция е за „Валериан и градът на хилядите планети“. Филмът на Люк Бесон по поредицата от комикси на Пиер Кристен и Жан-Клод Мезиер е от месец на екраните у нас и за това време е гледан от 38 710 души и има 383 379 лева приходи.

Осмо място в топ 10 е за драмата с Хали Бери – „Отвличане“. Филмът за майка, която се опитва да разкрие отвличането на сина си самостоятелно, е гледан от 10 420 зрители и има 84 589 лева приходи за 17-те дни у нас.

Девето място е за военната драма „Дюнкерк“, която е от месец на екраните у нас и за това време са го гледали 31 805 зрители и има 287 654 лева приходи.

На десета позиция е „Войната за планетата на маймуните“. Последният филм от поредицата, който дава окончателния отговор за погиването на човешката раса и завладяването на планетата ни от маймуните, станало известно от романа на Пиер Бул от 1963 година, е гледан от 28 738 зрители и има 291 084 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.

 
 

Трима щастливци с атрактивни печалби от Еврошанс

| от |

Какво може да е общото между пенсионер, редови служител и собственик на транспортна фирма от три различни краища на България? Ами например това, че участват в играта на Евробет – Еврошанс и се радват на късмета си, като печелят страхотни суми.

78-годишният Илия Щърбов от село Старцево познава 8 от 9 числа, който му носят 5 000 лева. Той играе за 1 теглене, залагайки на следната кобинация: 4, 7, 27, 33, 34, 35, 37, 40 и 69. Бай Илия не може да повярва, когато букмейкърът обявява печалбата, а посетителите в пункта бурно го аплодират.

В същото време, 39-годишният Бейсим Риза е в родния си град Исперих и опитва късмета си в пункта на ул. Васил Левски № 76. Решава да играе с 10 случайно избрани числа. Само 5 минути по-късно 9 от 10-те числа се оказват печеливши и му осигуряват сумата от 5 006 лева.

Бейсим е много горд от печалбата си, защото донякъде повтаря успеха си от 10 000 лева, спечелени от него преди време в друга игра на Евробет – Лотомания.

Сериозен удар прави и 65-годишният собственик на транспортна фирма Стойко Василев, който печели 5 002 лева от Еврошанс. Съдбата го отвежда по работа в град Камено, където познава 7 поредни числа – 72, 73, 74, 75, 76, 77 и 78! Щастливцът планира да зарадва с подаръци най-голямото си богатство – своите внуците.

 
 

Как правилно да се манипулира поведението на другите

| от |

За да промени човек поведението си към по-добро, е необходимо да му се дава положителен пример, установиха британски и австралийски учени, цитирани от Нюзру.

Неодобрението поражда негативни реакции и може да накара хората да правят точно обратното на желаното.

Учените от университета на Ексeтър и на Куинсланд анализирали данните от три изследвания, в които са участвали 221 доброволци. На някои от тях са показвани постери, на които пишело, че 70 процента от връстниците им не одобряват пиенето на алкохол на екс, и други с текст, че 65 процента не правят така, когато излизат вечер. След това участниците са попълвали анкетни карти.

Твърдението, че другите не одобряват бързото обръщане на чашките е подтиквало доброволците да пият по този начин. Информацията, че другите не пият на екс, е снижила риска от подобно поведение, показаха резултатите.

 
 

Volkswagen представя дългоочаквания T-Roc утре

| от |

T-Roc e градски автомобил, който комбинира високото самочувствие на SUV моделите със спортен дух и компактност.

Дизайнът съчетава атрибутите на офроуда с ърбън динамика и елегантност. Освен това T-Roc притежава и ясно разпознаваемите типични за Volkswagen характеристики. Широката предна решетка с интегрираните двойни фарове задава стила на модела, а мигачите и дневните светлини лежат в специални гнезда в бронята и това създава неповторимо светлинно лице на T-Roc през нощта.

Гледайте премиерата наживо утре от 21 ч. тук.