Исландски пътепис

Мануела Попова

28 юни 2014г.

Iceland: Reykjavik + Hraunfossar

Здравейте! От няколко дена се мъча да събера сили и ..мисъл за да направя този пост. Доста от вас знаят, че мечтата на живота ми беше да посетя Исландия и вече мога да се похваля, че това се случи. Преди няколко дена се върнах от 5-6 дневно посещение на най-красивото място на планетата. Имам около 2,000 снимки и ми беше адски трудно да отделя няколко с които да мога да обобщя преживяното.
На 18.06 след 2 полета и над 7 часа път стъпихме на летището в Кефлавик, от там след малко проверки на документи и разсеян rent-a-car служител започнахме приключението си. Бързо-бързо се чекнахме в хотела, преоблякохме се и хванахме да пообиколим улиците на Рейкявик.
Рейкявик е столица най-големия град в Исландия. Населението му е над 120,000 жители, което е горе-долу 1/3 от населението на цялата страна. (За справка територията на Исландия е горе-долу колкото тази, на България) Разминахме се с доста българи, по улиците основно видяхме туристи, а месните си личат от далеч. Мъжете и жените им са високи (поне по-високи от това, което виждам при нас) предимно руси или червенокоси, почти не видяхме пълни хора, всички са много стройни и имат красиви и добре изразени черти на лицето. Доста мъже рок-ваха ъндъркът прическа, а жените или имаха много дълги или много къси коси, все гъсти. Хората са адски мили и възпитани, по улиците е чисто и въпреки дъждовете никъде няма кал (просто защото нямат и много-много пръст) На доста места забелязахме, че тревата е изкуствена, като на футбулно игрище, а там където има дървета ..винаги са сеяни с цел. Къщите са пъстри с изолация, предимно дву-три етажни.
По главната търговска улица – Laugavegur имаше доста ресторанти и гифтшоп-ове, магазинчета и всякакви интересни неща, навсякъде е много скъпо, основно ястие е м/у 2000 – 3000 крони (25-40лв), естетсвено има и изключения, достатъчно фаст фууд опции и евтини супермаркети като Bonus и Kronan. Минахме и покрай балкански ресторант, но така и не влязохме. Доскоро е имало сух режим и все още не може да си купиш алкохол от доста места, а в заведенията е много скъп. По принцип турситите се съветват да си купуват бира от безмитните магазини на летището.
Намерих си плюшена кайра за гушкане!

Почти всяка легенда в Исландия включва някой трол, елф или дух, така че може да ги видите почти навсякъде. Кайрата (Puffin или на исландски – Lundi) също е национален символ и може да си намерите играчка или фигурка във всеки магазин за подаръци, но и за жалост и в менюто на доста ресторанти. Ядат кайри, коне, навсякъде висят кожи, риби, кости от китове и какво ли още не.. на моменти настръхвах. Това и беше единственото, което не ми хареса .. засякох доста НЕ animal-friendly vibe.

Тролове

Концертната зала Harpa и в дясно - Stjórnarráðið, министерския им съвет.

Концертната зала Harpa и в дясно – Stjórnarráðið, министерския им съвет.

Седнахме за обяд в един доста приятен ресторант. Аз хапнах сьомга с пюре от сладки картофи, а майка ми и вуйчо - бургери с исландска бира Viking.

Седнахме за обяд в един доста приятен ресторант. Аз хапнах сьомга с пюре от сладки картофи, а майка ми и вуйчо – бургери с исландска бира Viking.

Лутерианската църква Халгримск (Hallgrímskirkja) най-голямата в Исландия.

Бързо-бързо си харесах къде ще живея.

Sólfar (т. нар. Sun Voyager)

Стоях извстно време да мириша морето и да гледам как птиците ловят риба.

Harpa-та отблизо

Влязохме и вътре за малко

За жалост нямаше слънце.

Следващия ден малко поотпочинали хванахме пътя на север към двата водопада Hraunfossar и Barnafossar, по пътя спряхме на място, където извираше гореща вода. Навсякъде имаше предупредителни знаци да не се пипа водата, защото извира с топлина м/у 80 и 100 градуса. До извора естетсвено имаше малка станция за усвояването на тази вода и я вкарват в тръбите за парно и гореща вода за къпане/миене и т.н. в домакинствата.

Не след дълго пристигнахме до първия си водопад. Сред поле от застинала лава от земята извира вода и формира много живописни малки водопадчета. Името на Hraunfossar идва от съществителното Hraun, което значи лава.

На няколко метра е разположен и Barnafossar, който е известен още като Children’s Waterfall. Едно време е имало естествен мост над водопада, но легендата гласи, че две деца от съседна ферма в коледната нощ изчезнали, не след дълго телата им били намерени вследствие на падане от моста и удавяне в река Hvita, майката в мъката си проклела моста. Казала, че никой вече няма да може да пресича без да се удави. Не след дълго земетресение разрушило моста. Сега има изкуствен мост на същото място и там пресякохме реката за да се разходим по полетата от застинала лава.

Валеше ни обилен дъжд, но не ни попречи да разгледаме пукнатините и наслагванията.

Бяхме опътени до близко селце да разгледаме каменни рисунки направени от местен артист и там видяхме първата си ‘хобистска къща’ хаха, а в далечината малък водопад, който решихме да инспктираме отблизо

След няколкочасовото си приключение се прибрахме в къщата за гости в непосредствена близост за почивка и да съберем сили за следващия ден. Къщата беше част от семейна ферма с всякакви животни, пихме домашно мляко и си играх с кучетата, които поради липса на клони бяха научени да носят камъчета.

Така неусетно свършиха ден 1 и 2. Утре ни очакваше ново приключение…

29 юни 2014г.

Iceland: Thingvellir + Strokkur + Waterfalls

На третия ден напуснахме фермичката, в която бяхме отседнали и поехме към вътрешността – Thingvellir, националния парк в който се срещат двете тектонски плочи, най-голямото езеро в Исландия – Thingvallavatn и първия парламент основан през 930г., което го прави един от най-старите подобни институции в света.
По пътя се насладихме на много живописни гледки, равнини, планини, водопади и един стридояд-майка, който се опита да ме убие в подножието на Ейяфятлайокутъл. (Така става с любопитните фотографи)
На много места се срещат подобни камари от камъчета, които олицетворяват желанието да се върнеш отново на същото място. Също така ще срещнете и табели забраняващи строенето им за да се избегне нарушаване на флората и като цяло изгледа на мястото.

Тук нямаше забранителна табела. 😛 Част от езерото се вижда зад мен.

Селфи, Стролове, Спаркове, Сезера.. предимно сусмивки. Аз мама и вуйчо.

Изглед към парламента и тектонските плочи на Тингвелир.

Искаме да срещнем някой от каста на "Игра на Тронове", но така и не успяхме. Мястото ще е познато на много фенове, като местоположението на "The Vail" в сериала.

Искаме да срещнем някой от каста на „Игра на Тронове“, но така и не успяхме. Мястото ще е познато на много фенове, като местоположението на „The Vail“ в сериала.

От 17ти век до сега в Тингвелир са се състояли 15 обесвания, 30 обезглавявания и 18 удавени жени в бързея на долната снимка. Удавяни са предимно защото са били „за срам“, тъй като са родили извънбрачни деца.. мъжете виновни за деянията са били обесвани. Това се е дължало на датски закон, Исландия е станала самостоятелна държава (отделна от Дания през 1944г.)

По пътя за следващата нощувка си намерихме кончета. Общо взето ги има навсякъде и се обзалагам, че са много повече от човешкото население.

На вратата ни чакаше 30 килорамовия Galdur, което доколкото разбрах на исландски значи "магия"

На вратата ни чакаше 30 килорамовия Galdur, което доколкото разбрах на исландски значи „магия“

След като отпочинахме се отправихме още по-навътре в острова и по път за Gullfoss се отбихме да видим гейзерите. Прочутия Geysir, който е бълвал гореща вода в продължение на 10,000 години, но в последните 100 години е малко позаспал вследствие на земетресения. Малкия му брат Strokkur все още изригва на няколко минути и си е интересна гледка, защото до сега не бях виждала гейзер.

След малко обикаляне и гледане на изригваща вода се отправихме към друга много популярна дестинация, а именно „Златния водопад“ – Gullfoss. Наричан от мнозина „Европейския Ниагара“, Гълфос беше забележителен.. големината, силата и мощта му просто не могат да се предадат на снимка. Виждате малките човечета, но просто шума на водата, пръските .. чувството колко малък и нищожен си застанал до нещо толкова могъщо.. Невероятно е!

Тази снимка все още не можем да си обясним как се е случила. Говорихме си колко много искаме да изгрее слънце за да се появи дъга от пръските и явно .. се е случило за кратък момент. Забелязахме снимката чак на другия ден.

След Гълфос поехме от вътрешността – на юг към два водопада, които преценихме, че ще имаме време да видим преди да трябва да се настаним за нощувка, а ‘нощувка’ в Исландия през лятото е силна дума. Нощ няма, тъмно въобще не става. Само за 2-3 часа става .. мм, все едно слънцето ще залезе, ама така и не се случва 😀
Вуйчо ми чакаше с нетърпение да видим Seljalandsfoss, водопада зад който може да минем. Водата пада от 60 метра, от място, което някога е било плажна ивица, сега – земя благодарение на много вулканични изригвания в миналото.
Само на 30тина километра от там се намираше нещо друго, но също толкова красиво – Skogafoss. Снимките ми от там имат странен grain, предполагам защото много намокрихме фотоапарата по всичките водопади, през които минахме по-рано.
Липсата на вятър за кратко ни позволи да се набутаме почти до мястото на което пада водата, но естетсвено за точно 30 секунди времето се смени и силен вятър обърна падащата вода към нас и общо взето станахме водолази.. преоблякохме се в колата по спешност, хапнахме топла супа от сьомга, пихме по един билков чай и се върнахме да поспим.
Утре ни чакаше мястото, което най-много исках да посетя..
01 юли 2014г

Iceland: Eyjafjallajökull + Dyrhólaey + Kerið

Оставаха ни само ден и половина до връщането ни в България, а аз вече бях влюбена до уши в това място. На няколко пъти ми се насълзяваха очите от вълнение и красота, но си бях обещала да не изпадам в драми, защото ще се върна, каквото и да става и не е за последно. Точка. Майка ми само ме караше да снимам, а на мен хич не ми беше до това да гледам света около мен на екрана на апарата. Исках да погълна всичко, да го изпия с очите си, да го запечатам, да го съхраня и да му обещая, че скоро ще се върна. Ще бъда отново вкъщи.
Винаги съм казвала, че изпитвам носталгия по места, които никога не съм виждала, времена, в които никога не съм живяла. Не, не вярвам в някакви прераждания и т.н., но вярвам, че човек винаги има усещания и предпочитания, които просто му казват къде принадлежи. Никога не съм обичала топлото, плажовете, многолюдните места, големите градове, светлините. Винаги съм била близка със земята, началото, водата и небето. Колкото и да откривам талантите си в технологиите и дори общуването, знам че съм предназначена за друго. За севера, за първичното.. смятам че така най-добре бих могла да опиша ..принадлежността си към Скандинавия, това просто съм аз.
Ейяфятлайокутъл, нали помните 2010г... изригвания, отменени полети из целия свят, ала бала.

Ейяфятлайокутъл, нали помните 2010г… изригвания, отменени полети из целия свят, ала бала.

След като се наспахме, за пореден път минахме по пътя на водопадите, които посетихме вчера, но този път продължихме на юг и не след дълго стигнахме (почти) до най-южната и най-дългоочакваната точка на острова. Много близо до град Вик, има едно място наречено Дирхоле, което някак магически изглежда не от този свят. Място на което планини и океан се срещат за да създадат .. оф едно от най-красивите неща, които някога ще видите.

Стояхме на Дирхоле с часове, черния пясък, синьото море и слънцето, което реши да ни изпрати ни действаха адски релаксиращо. Не след дълго забелязахме и Кайра в една дупка в скалите. Стояхме и гледахме малкия сладур няколко минути, но подари широкоъгълната ми пейзажна леща не можахме да го снимаме подобаващо.

Махаме си

Постояхме на плажа и след малко почти по случайност попаднахме на върха на скалата.

Дирхоле в целия си блясък

Слонче?

Ето ви линк за черно-белите снимки, които толкова много исках да снимаме там. Реших, че ще се перпълни поста, ако сложа и тях.
След Дирхоле тръгнахме на запад по магистрала 1 и се отбихме до едно вулканично езерце наречено Kerid. То обитава кратера на стар вулкан изригвал преди много, много години.
Този сняг, който се вижда в центъра е ледник, който никога не се е разтапял.. пресован сняг. Има обиколки с джипове и се превръща в магистрала без ограничения.

Върнахме се на магистралата и се прибрахме в Grindavik за сън, защото на следващата сутрин ни чакаха нови два полета и мъчното и дълго връщане до България.
Надявам се постовете са ви харесали и да са ви запалили по това невероятно и не достатъчно ценено място.Успях дори да понося къс ръкав, след като времето стана 17 градуса през последния ден.
Искам да благодаря на мама и вуйчо, че направиха всичко това възможно и ми се вързаха на акъла да обикалят света в преследване на дивите ми фантазии. Браво на мама, за безаварийното каране и за пореден път на вуйчо, който безсрамно мога да нарека – вуйчо МИ, е много по-добър от вуйчо ТИ хахаха!
Аз пък обещавам да се върна!

Коментарите са изключени за Исландски пътепис