Двата мита около КТБ

| от |

Юрий Борисов

Два мита около КТБ продължават да се налагат в публичното пространство.

Първият е за „дупката“ от 4,2 млрд. лева. Толкова били „откраднати“, „източени“, „изчезнали“ от банката. Вложителите били ограбени и това било изконсумиран факт.

Истината обаче е друга. „Дупката“ от 4,2 млрд. лева не е факт, а прогноза. БНБ не твърди, че тези пари са изчезнали, а че могат да изчезнат в бъдеще. Оттук следват много въпроси.

Например, защо преди затварянето на банката 98% от кредитите се обслужват редовно, а днес БНБ приема само 20% от тях за безпроблемни? Това, че със затварянето на КТБ спира погасяването на кредити за 1,4 млрд. лева, означава ли, че тези кредити наистина са несъбираеми? Защо БНБ смени методиката за оценка на обезпеченията, при което се оказа, че признати в цял свят обезпечения не се признават в случая с КТБ? Например обезпечения с дълготрайни материални активи, търгуеми ценни книжа и гаранции от първокласни банки. В сряда Емилия Миланова, оглавявала 10 години „Банков надзор“, каза, че докладът на БНБ не е правен по международни стандарти. Ще се получи ли „дупка“ от 4,2 млрд. лева, ако се приложат международните стандарти? И дали тогава много кредити от графата „лоши“ няма да бъдат върнати отново в графата „добри“? Въобще прогнозното съмнение на БНБ не хвърля ли съмнение върху основателността на прогнозата?

Вторият мит е, че ако държавата даде, примерно, 2 млрд. лева за оздравяване на КТБ, това ще е спасяване на банката с парите на данъкоплатците. Видите ли, някой крал, пък сега ние ще плащаме.

Истината е друга. Банката може да бъде спасена, без данъкоплатците да бъдат ощетени дори с един лев. При процедура на оздравяване няма правен механизъм, при който държавата да вземе от парите ни и да ги подари на някого. Тя има две възможности: или да даде пари назаем, или да стане съсобственик на оздравяваната банка. В първия случай заемът ще й бъде върнат. Във втория съвкупният данъкоплатец ще има нова банка. Много по-голяма от единствената държавна банка днес – Българската банка за развитие.

Данъкоплатецът със сигурност обаче ще се бръкне в случай на фалит на КТБ. Именно тогава от неговия джоб ще бъдат извадени всички гарантирани депозити. За да спечелят едни специални хора – тези, които няма да си върнат кредитите, и тези, които ще си напазаруват на ниски цени кредитния портфейл на КТБ.

В сметката на данъкоплатеца можем да сложим и удара върху бизнеси, които хранят над 100 хиляди българи.

При подходящо говорене на институциите и гаранции, че натискът за теглене на пари при отварянето на банката ще бъде посрещнат адекватно, едва ли ще се стигне до изтегляне на всички депозити от КТБ. Въпреки силно увредената й репутация. За което доста хора поработиха сериозно. И май продължават да го правят.

 
 

„Дюнкерк“ е епичен!

| от |

 Има нещо, което Кристофър Нолан прави добре, и това е наистина епично кино. Независимо дали харесвате „Интерстелар“, или не, ако обичате киното, сте гледали поне един негов филм и той ви е впечатлил.

За някои хора Нолан е фугатната структура на киночука „Мементо“, за други е леко подценяваният „Инсомния“, за трети е Батман. Колкото и различен да е Нолановия Батман от комиксовите версии, много хора го предпочитат именно такъв. И, разбира се, Нолан е Inception и дори „Интерстелар“. Но едно е сигурно – Кристофър Нолан е кино и някак го разбира това изкуство.

Три години след „Интерстелар“ Нолан влиза рязко и с бутонките в летните блокбастър заглавия с „Дюнкерк“. Историята разказва за реални събития случили се по време на Втората световна война, когато войници от Белгия, Франция и Англия биват притиснати от германската армия в Дюнкерк и трябва да бъдат или спасени, или избити.

Подобно на почти всичко, което обича да разказва, и тук Нолан не спазва линейната структура на историята. Защото на зрителя не винаги трябва да му е лесно. Той избира да разкаже тази история от три различни позиции, не персонажи, а позиции – тази на армията, която се опитва да откара максимално много войници през вълнолома, тази на изтребителите – пратени, за да свалят колкото се може повече вражески бомбандировачи, и тази на малките лодки, пълни с обикновени граждани, призовани да се включат в спасителната мисия. Нолан избира да няма една конкретна и плътна сюжетна линия, с дълбоки и ярки образи, а разпределя даденото му време, този пък само някакви си 1 и 45 минути, между трите без да акцентира.

Освен всичко друго трите сюжетни линии са разказани по различен начин времево – едната се случва в рамките на седмица, другата за ден, а третата само за един час. Като умел физик и човек, за когото времето и пространството са триизмерни, Нолан успява логично и хомогенно да разпредели сюжета времево и дори да вплете различните линии една в друга, когато това е необходимо. Човекът владее времето, физиката и визията.

В трите си сюжета, съставляващи този епичен филмов шут, той набутва хора като Кенет Брана, Марк Райлънс, Килиън Мърфи и Том Харди. Добавя им Джеймс Д`арси, гласът на Майкъл Кейн и няколко млади звезди от британското и френското кино и телевизия. И ги пуска на бойното поле.

„Дюнкерк“ не е филм за войната, макар реално да е такъв. В случая обаче тематиката е просто спомагателно колело към онази епичност, която той носи сам по себе си. И онази трогателност и дори онази горчиво-сладка подправка, която седмото изкуство така обича, за да може по-лесно да акцентира и мелодраматизира, когато това му е нужно. Но тук всичко това стои добре и винаги на място.

Да, „Дюнкерк“ е епичен. Не мислете друго.

 
 

Вилньов е искал Дейвид Боуи за „Блейд Рънър”

| от chronicle.bg по БТА |

Канадският режисьор Дени Вилньов разкри, че първият му избор за една от ролите в дългоочакваното продължение на филма „Блейд Рънър“ е бил Дейвид Боуи.

След смъртта на музикалната легенда през януари 2016 г. режисьорът на „Блейд Рънър 2049″ е трябвало да потърси друга, не по-малко харизматична рок звезда за ролята на Ниендър Уолас. Изборът на Дени Вилньов се е спрял на фронтмена на групата „Търти секъндс ту Марс“ и актьор и носител на „Оскар“ Джаред Лето.

„Първата ни мисъл за ролята на Ниендър Уолас беше Дейвид Боуи, повлиял „Блейд Рънър“ по редица начини. Когато научихме тъжната вест за кончината му, се наложи да се поогледаме наоколо, за да потърсим друг изпълнител с подобни качества. Спряхме се на Джаред Лето“, сподели Вилньов в интервю за сп. „Емпайър“.

Канадският режисьор допълни, че първият и единствен избор за ролята на офицер Кей е бил сънародникът му Райън Гослинг.

Действието във филма „Блейд Рънър 2049″ се развива няколко десетилетия след събитията в края на оригиналната научнофантастична продукция от 1982 г., режисирана от Ридли Скот.

Холивудският ветеран Харисън Форд се завръща в ролята на Рик Декард. В приключението заедно с него освен Гослинг и Лето се впускат актрисата Робин Райт и кечистът Дейв Батиста, който се изявява на актьорското поприще.

 
 

Ryanair иска да купи Alitalia

| от chronicle.bg |

Авиокомпанията Ryanair потвърди, че е направила своята оферта да купи банкрутиращата компания Alitalia.

През май тази година компанията премина през финансова оценка, което означава, че сега тя или ще преустанови дейността си, или ще бъде продадена, или ще продължи да съществува на ръба на оцеляването. Това се случва за втори път през последното десетилетие (предишният път беше през 2008 г.).

От управата на Ryanair потвърдиха информацията, допълвайки, че все още няма да разкриват детайли около предложението си. Едно е сигурно – ако ирландската авиокомпания инвестира, тя ще се стреми към притежание на поне 50% от капитала на Alitalia.

През май месец италианското правителство отпусна заем на италианската авиокомпания, достатъчен за продължение на дейността й в продължение на 6 месеца. Общият брой на фирмите, заинтересовани да купят дялове от Alitalia е 18, а срокът за даване на предложенията изтече в края на миналата седмица.

 
 

Game of Thrones: сезон 7, епизод 2: най-добрите моменти от снощи

| от chronicle.bg |

Браво, бе, браво, бе! Мистерия е как „Game of Thrones“ продължава да поддържа толкова високо ниво, сезон след сезон, и епизод след епизод. И все пак е факт. Снощният епизод изобилстваше от всичко, което обичаме в сериала: секс, смърт, любов, насилие, интриги.

И…най-после видяхме гърдите на Мисандей. Надяваме се да не е имала дубльорка.

Сега, ВНИМАНИЕ!СПОЙЛЕРИ! и да видим в галерията кои са най-важните моменти, които се случиха снощи!