Държавата на Шрьодингер*

| от |

Мария Николова, 5corners.eu

Напоследък много често се улавям, че мисля за ситуацията в България, като за котката на Шрьодингер**. Нещо, което хем го има, хем го няма и е неясно то живо ли е или е умряло (разбира се, това е некоректен и ненаучен начин за разглеждане на експеримента с котката, но и този текст, както и моите мисли, нямат претенциите да са научни).

10822ad1917e-xl

Почти всичко в публичния живот у нас е неясно. Което само по-себе си е парадоксално, защото, нали, то е публично – видимо, обществено и т.н., и в същото време е безкрайно мъгливо и неразбираемо.

„Правителство на Шрьодингер”. Кабинетът, съставен преди малко повече от година, беше обявен за експертен и надпартиен, неполитичен. Огромна нелепост е органът, който провежда и развива политиките в България да е неполитичен, но карай да върви. Само че се оказа, че освен двама-трима души в него, другите са далеч от експертизата на ресора, на който са ги поставили. За пример мога да дам вицепремиера по еврофондовете и правосъдието, но няма да го направя, защото ще се отплесна в дълги и сухи обяснения за това какво е ЕС, фондове, договори, регламенти, директиви, Споразумения за партньорство, оперативни програми, планиране и стратегии. Което ги прави нещо като „експертите на Шрьодингер”. След изборите за ЕП партията мандатоносител обвини, обявените от нея самата за експерти, министри за провала на партията. ‘начи те хем са експерти, хем не са, но са виновни за партийни несгоди, с които нямат нищо общо. Това, че партията мандатоносител провежда нещо като „политика на Шрьодингер” е отделен въпрос. Може би е време за „опорните точки на Шрьодингер”.

Премиерът на Шрьодингер”. Откакто назова Делян Пеевски за шеф на ДАНС, премиерът О. е в състояние на небивалост. Тоест не, че е нелеп, а че не е бивал. Хем го има, хем го няма. С много приятели от протестите бяхме почти убедени, че той всъщност е холограма. О. е премиерът, който го няма. А ако го има се измъква от задните изходи, което води до това, че пак го няма. В своята небивалост и неспособност да обясни „КОЙ предложи Пеевски”, той превърна самия Пеевски в „Пеев*** на Шрьодингер” – хем е предложен, хем не, невлязъл в длъжност, но настанил се в кабинета на шефа на ДАНС. В момента, 355 дни след назначаването на Пеевски, О. се намира в състояние на „Оставката на Шрьодингер”. Те е почти подадена, а правителството е почти неподкрепено.

„Икономика на Шрьодингер”. Примерите с нещата, които ги има и няма едновременно са много и едва ли изброими. Но в сектор икономика почти всичк може да мине под код „Ш”. Започвайки с АЕЦ „Белене” на Шрьодингер, минем през цените на тока на Шрьодингер и стигнем до „Южен поток на Шрьодингер”. Първото и последното се строят, но строителството е спряно, и двата проекта „диверсифицират” източниците на енергийни доставки, но и за двата ни трябват руски ресурси. А цените на тока се понижават покачвайки се. Не трябва да забравяме и министър Стойнев, който е достоен министър на Шрьодингер.

Дясното на Шрьодингер”. И да си дойда на моята тема. Където най-боли. Защото в момента хем имаме един Реформаторски блок, който извоюва своята първа, нелека, победа. Хем го нямаме. Изчезна от ефир. Почти. За сметка на това, по някоя и друга партийка от съставните му части се опитва чрез нелепи пресконференции и прессъобщения (темата за PR на Шрьодингер – специално създаден за партийните цели в дясно, ще бъде развита някой друг път) да се върне на терена, обидена, явно, от общия успех.

За мен проблемът се дължи на няколко неща:

Лидерството на Шрьодингер”, което Ирена описа в Петте кьошета достатъчно подробно. Само ще добавя, че не може хем да си лидер, хем да не искаш да водиш хората си, хем да не можеш да ги мотивираш, хем да ги обвиняваш, че не са мотивирани.

Път на младите на Шрьодингер”. Това е особено специфичен за дясното в България феномен. Декларативно, в последните няколко години, е даден път на новите лица в политиката. Фактически, обаче, изблъсквайки ги с лакти, поради повече опит и поквареност, вече овехтелите лица се подават от някой телевизор без да ги очакваш. Има и нещо като „оттегляне от политиката на Шрьодингер”. Хем си се оттеглил, хем се опитваш да влияеш, хем отричаш, че се опитваш, но резултатите са видими.

Обединението на Шрьодингер”.  Обединението хем го има, хем нечие его не позволява да си признае, че обединението ще го има съвсем, ако въпросното его се отдаде на заслужена почивка.

А и все още недоумявам защо в съвременната психиатрия няма диагноза „обединител на дясното”.

И така. Една година след като вътрешните емигранти в България се вбесиха достатъчно, за да излязат и да потърсят сметка за действията на политиците, шумът и неяснотата са толкова големи, че и те вече не са сигурни вбесени ли са още или отново са апатични.

* Ервин Рудолф Йозеф Александър Шрьодингер е австрийски физик теоретик, един от създателите на квантовата механика, съществено допринесъл за нейното развитие, по-специално с формулирането на вълновите уравнения (стационарно и зависещо от времето уравнение на Шрьодингер), за което е удостоен с Нобелова награда за физика през 1933 г., поделена с Пол Дирак. Той предлага оригинално обяснение на физическия смисъл на вълновата функция и подлага на критика общоприетата копенхагенска интерпретация на квантовата механика.

** Котката на Шрьодингер е персонаж от изглеждащ парадоксално мисловен експеримент, предложен от Е. Шрьодингер, когато искал да покаже непълнотата на квантовата механика при прехода от субатомни към макроскопични системи. Експериментът се състои в следното: В затворена кутия е поставена котка. В кутията има механизъм, съдържащ радиоактивно ядро и съд с отровен газ. Параметрите на експеримента са така подбрани, че вероятността ядрото да се разпадне за 1 час е 50%. Ако ядрото се разпадне, механизмът се задейства, отваря съда с отровен газ и котката умира. Според квантовата механика, ако върху ядрото не се провежда наблюдение, състоянието му се описва като суперпозиция (смесване) на две състояния — разпаднало се ядро и неразпаднало се ядро, следователно, котката е жива и мъртва едновременно. Ако кутията бъде отворена, експериментаторът трябва да види кое да е от двете състояния — „ядрото се е разпаднало, котката е мъртва”или „ядрото не се е разпаднало, котката е жива”. Въпросът е следният: кога системата престава да съществува като смесване на две състояния и избира едно конкретно? Целта на експеримента — да покаже, че квантовата механика е непълна без някои правила, които показват, при какви условия се случва колапс на вълновата функция и котката става или жива, или мъртва, но не и едното, и другото едновременно. Обратно на популярното мнение, Шрьодингер е замислил експеримента не защото е вярвал, че може да съществува живо-мъртва котка; напротив, смятал е квантовата механика за непълна и не докрай описваща реалността в дадения случай. Понеже котката може да бъде само жива или само мъртва (не съществува състояние живо-мъртъв), то това означава, че същото трябва да е вярно и за атомното ядро. То трябва да е или разпаднало се или неразпаднало се.

*** Г-н Пеевски е известен сред своите гласоподаватели защитници като Пеев. 

 
 

Куентин Тарантино е знаел за сексуалните посегателства на Харви Уайнстийн

| от chronicle.bg, БТА |

Американският режисьор Куентин Тарантино призна, че е знаел за сексуалните посегателства към жени от страна на продуцента Харви Уайнстийн, с когото е работил много години, съобщиха световните информационни агенции.

Те цитираха интервю на Тарантино, публикувано във в. „Ню Йорк таймс“. „Аз знаех достатъчно, за да направя много повече, от това което сторих“, констатира режисьорът. Той изрази съжаление във връзка с това, че не е предприел допълнителни мерки, когато е чул за поведението на продуцента. Тарантино отбеляза, че това е станало много преди да избухне скандалът с Уайнстийн, който през последните седмици беше обвинен в посегателства и изнасилвания от над 40 жени.

Тарантино довери, че неговата бивша приятелка, актрисата Мира Сорвино, е станала жертва на действията на Уайнстийн. Продуцентът без разрешение е започнал да й прави масажи и късно през нощта я посетил у дома й. Това се случило преди Тарантино и Сорвино да започнат връзката си през 1995 година. Друга актриса също се оплакала на Куентин от похотливия продуцент.

Тарантино поясни, че навремето той не е имал пълна представа за случващото се. Режисьорът на „Криминале“ предполагал, че става дума за единични посегателства от страна на Уайнстийн. „Но каквото и да говоря сега, то ще прозвучи като евтино оправдание!“, подчерта режисьорът.

Междувременно полицията в Лос Анджелис започна разследване на обвинения срещу Уайнстийн за сексуално нападение през 2013 г. Показания е дала жертва на действията на Уайнстийн. Според в. „Лос Анджелис таймс“ става дума за 38-годишна италианска актриса и манекенка, която е разпитвана два часа. Нейното име не беше огласено. Тя е потвърдила, че е станала обект на насилствени действия от сексуален характер от страна на Уайнстийн. Полицейските служби в Ню Йорк и Лондон също разследват американския продуцент по подобни обвинения.

 
 

„Стената на желанията“ е за всички, които имат нужда от театър

| от Дилян Ценов |

Незнайно защо сред голяма част от населението върлува възгледът, че театърът е нещо, което служи предимно за развлечение, уплътняване на времето, нещо, чиято основна цел е да ни разсмее. Това обяснява посещаемостта на определени постановки и отливът на зрители от други, както и ставането на крака на определени поклони и достолепното залепване за седалките на други.

За щастие има и зрители-изключения. За тях е спектакълът „Стената на желанията“ в театрална работилница „Сфумато“. Един спектакъл за хората, които имат нужда от театър. Вътрешна и изначална. Не от смях и развлечение, а от открития, провокации, нови неща извън рамката на познатите ни драматургии със сюжет, герои и плосък конфликт. Драматично-танцовият спектакъл е по текстове на Бернар-Мари Колтес и Иван Димитров, хореографията е на Мила Искренова, а всичко останало достига до зрителя под режисурата на Владимир Петков.

В „Стената на желанията“ процесът изглежда сложен, а всъщност в него няма нищо сложно. Точно обратното – всичко стъпва на добре познатата основа. Търсенето и предлагането – това, което всеки от нас прави в ежедневието. Персонажите са продавач, купувач, а помежду им е стоката, желанията. И двамата са в капана и не могат да избягат. Не могат да спрат да искат, да очакват. Ненаситни са. Незадоволимата нужда накрая разяжда всякаква форма на взаимоотношения между хората.

Всичко това достига до зрителя. Но само до онзи зрител, който се довери на актьорите и се остави да го водят за носа. Това не е трудно. Особено когато в състава са Христо Ушев, Йордан Ръсин, Галя Костадинова, Милен Николов и Борис Георгиев. Фрагментaрната структура е трудна за възприемане до момента, в който всичко се сведе до просто число. От този момент спира да ни интересуват сюжет, герои, конфликти и всичко останало – вече нямаме нужда от рамките. На фокус е природата на субекта, оголената му душевност, която „иска, иска, иска“… и накрая рухва. Нима това не се случва на всеки от нас? Систематично, всеки един ден.

„Стената на желанията“ е процес, който ще ви каже повече отколкото думите могат. Словото винаги преминава през ума, където неминуеми го филтрираме, преди да достигне крайната цел. При танцът обаче не е така. Там може да се каже, че е постигната най-чистата форма на комуникация между актьорите и публиката. Танцът докосва душата директно. А движението на петимата актьори по сцената е удоволствие за сетивата и сърцето. Всяко движение е реплика, всяка реплика е отговор на предходящо движение. По този начин малко по малко, наслаждавайки се на „тук и сега“, присъствайки в момента, който се случва на метри пред нас, накрая разбираме достатъчно. Толкова, колкото ни е нужно.

Този спектакъл учи. Носи нещо различно. Струва си да се види процес, който носи белезите на световни театрални школи. Струва си да се потопите в този свят. Ние ви пожелаваме да излезете объркани от залата. Това е сигурен знак, че представлението е изпълнило мисията си. А вие ще се върнете за още. Съвет от нас -доверете се.

 
 

Седмичен хороскоп: силно начало на седмицата

| от Селена Астро |

Седмичен астрологичен обзор (от 23.10. до 29.10.)

В понеделник и вторник Луната ще пребивава в най-оптимистичния знак от зодиака, Стрелец, което прави тези дни изключително подходящи за стартиране на нови проекти, промяна на мирогледа, предприемане на пътувания, забавления с приятели и познати, правене на важни покупки и подписването на важни договори.

Огнените знаци Лъв, Овен и Стрелец, както и хората с Асцендент или лични планети в тези знаци, ще бъдат особено продуктивни и пълни с идеи през периода. Много е важно обаче след първоначалния тласък и стартиране на планираното да не загубят инерция, ами да са достатъчно последователни и старателни в довършването му. Имат голям шанс за успех и признание, трябва им само малко повече упоритост, за да ги постигнат.

От сряда до петък включително Луната ще се намира в знака Козирог, знакът отговарящ за задръжките, ограниченията, отговорностите и старанието. Възможно е през периода да имаме усещането, че трябва да полагаме повече усилия, от колкото ни се иска и да имаме сблъсъци с авторитети, пред които ще ни се наложи да се отстояваме.

Добре е да използваме тези дни за равномерно и старателно напредване по важен за нас въпрос, за занимания със строителни и ремонтни дейности, оправяне и подреждане на документация.

Дните ще бъдат най-напрегнати за кардиналните знаци Козирог, Рак, Везни и Овен, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях не са изключени занимания с наследствени или семейни въпроси, грижа за възрастни роднини или разговори с високопоставени лица.

Събота и неделя Луната ще преминава през знака Водолей и това разположение на Светилото ще направи уикендът подходящ за занимания с нови технологии, политика, телевизия, срещи с приятели и социални контакти.

Много е вероятно през периода да ни хрумне идея, как да осъществим своя отдавнашна мечта или да получим дълго чакана помощ за нещо, което ни тормози отдавна. Възможно е също така през тези дни да имаме изненадващи доставки, обаждания, съобщения или срещи. Не са изключени внезапни обрати или промяна в плановете.

Въздушните знаци Водолей, Везни и Близнаци, както и за хората с Асцендент или лични планети в тези знаци ще прекарат уикенда в компанията на любим човек и в приятна атмосфера.

През цялата седмица движението на Слънцето, Светилото, което отговаря за нашите таланти и съзнателни нужди, ще съвпадне с Юпитер, планетата на късмета, щастието и разширението в знака Скорпион , знакът символизиращ големите промени.

Този аспект ще даде предпоставка повечето от нас, най-вече неподвижните знаци Водолей, Телец, Скорпион и Лъв, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци да се откажат от неща, които от известно време са им в тежест и ги затормозяват.

Някои от тях ще преустановят контакт с хора, други ще завършат или прекъснат работен проект, а трети ще разчистят жилищата, документите или гардеробите си. По този начин ще имат възможност да освободят място за нови хора, нови преживявания, нови вещи или нови проекти.

Периодът е предразполагащ да започнем на чисто в някоя сфера от живота ни или рязко да сменим посоката.

 
 

Невероятната истoрия на 20th Century Fox

| от chronicle.bg |

През 1987 година Fox стана първата телевизия, която предизвика ABC, CBS и NBC.

 

През 1935 година холивудските филмови студия Fox Pictures и 20th Century Pictures се сливат и по-късно стават една от най-доминиращите компании в шоу бизнеса – 20th Century Fox. Първоначално финансите на компанията растат колебливо през 60-те и 70-те, но се стабилизират през 1977, когато тя пуска най-печелившия филмов франчайз в историята: Star Wars.

С добри банкови сметки Fox излиза на пазара и бързо е купена от двама милиардери – Марвин Дейвис и Марк Рич. Един от новите собственици обаче има проблеми и то какви!

През 1985 година Рич напуска САЩ, защото се разбира, че е правил незаконни сделки с Иран по време на кризата със заложниците от 1980, а също така и че дължи 100 милиона долара данъци (Забавен факт: тогавашният президен Бил Клинтън помилва Рич часове преди да напусне длъжността на президент през 2001 година). Оставен сам и с огромно филмово студио Дейвис дава компанията на News Corporation собственост на австралийския магнат Рупърт Мърдок.

Мърдок наема бившия вицепрезидент на ABC Бари Дилър за шеф на 20th Century Fox. Дилър е телевизионен човек, откривател на снимането на филми специално за телевизията и по-късно помогнал за създаването на сериали като „Taxi“ и „Cheers“. Неговите плановете не са студиото да снима филми, а да стане нов телевизионен канал. И получава зелена светлина.

Въпреки че News Corp. има достатъчно пари да налее в новия канал, Мърдок не иска да атакува трите големи телевизии директно в прайм тайма, когато излъчват най-силните си програми. Затова първото предаване на телевизия Fox е „The Late Show With Joan Rivers“, излъчено на 9 октомври 1986 година, в 23:00 часа.

То не е особено успешно, но поставя телевизията в публичното пространство и до пролетта тя вече е готова за превземане на праймтайма. Започва плахо като излъчва само две програми в неделя, най-малко гледаното време тогава. На 5 април 1987 година, в 20:00 започва първата от тях – „Married…With Children“. След него, в 20:30 идва „The Tracey Ullman Show“ – модерно вариате предаване. И двете постигат успех – „Married…With Children“ има 11 сезона, а „The Tracey Ullman Show“ само 4, но сегментът с анимацията продължава да се излъчва и след него, та до днес, като става един от най-великите анимационни сериали в историята – „The Simpsons“.

След първата неделя Fox започва да добавя ново предаване всяка неделя, докато изгражда програма от 3 часа. Първо е едночасовата полицейска драма „21 Jump Street” с Джони Деп, следват комедиите „Mr. President“ и „Duet“.

Програмите за останалите дни от седмицата също се пускат по подобен начин. Събота – след 3 месеца, през юли 1987, понеделник се запълва през 1989, вторник и петък – през 1990, а програма за цялата седмица има през януари 1993.

Но въпреки че Fox има популярни предавания, телевизията все още не получава заслуженото уважение от другите ТВ канали. Поне до 1994 година, когато успява да купи правата за излъчване на National Football League. Телевизията дава повече пари от CBS, която излъчва мачовете от 1952.

През 2003 Fox става най-гледаната телевизия, основно заради хитовото риалити „American Idol“.