БНБ не издържа стрес теста

| от |

Любомир Христов

Проблемът днес не е КТБ, а БНБ.

БНБ не издържа собствения си стрес тест. Стрес тестовете на банките се оказаха полезен инструмент за успокояване на пазарите и възстановяване доверието в банките в САЩ и Еврозоната, но не и у нас.

iskrov

Стрес тестът е упражнение, при което регулаторът пресмята с колко биха се обезценили активите на една банка при различни неблагоприятни, но възможни сценарии. Целта е да се разкрият предварително уязвимите банки, да се предпише увеличение на капитала им и да се стабилизират. В САЩ с един стрес тест на големите банки Тим Гайтнер, министър на финансите, успокои системата. Даже описа опита си в книга, озаглавена “Стрес тест”. В еврозоната Европейският банков орган (ЕБО) периодично подлага балансите на важните банки на стрес тестове. Първият, през 2011 г., не беше особено успешен, но впоследствие ЕБО затегна самите стрес тестове и успокои общественото мнение.

У нас се твърди, че БНБ също извършва стрес тестове. Резултатите, обаче, никога не са публикувани.

Хронологията от м. юни 2014 г.:

17 юни 2014 г., Ив. Искров: “КТБ е с висока ликвидност и капиталова адекватност и функционира нормално”.

20 юни 2014 г. 10:00 ч. – в БНБ всичко е спокойно.
10:30 ч. – в БНБ получават писмо, в което от КТБ искат банката да бъде поставена под специален надзор поради ликвидни затруднения (разбирай, свършила е парите)
11:30 ч. БНБ поставя КТБ под специален надзор.

22 юни 2014 г. БНБ обявява, че национализира КТБ и дъщерната й “Креди Агрикол България” и заличава капитала на акционерите.

23 юни 2014 г. Национализацията се отлага, първо акционерите ще бъдат поканени да увеличат капитала на двете банки.

Тази последователност от събития показва, че БНБ или не знае или знае и до последния момент не казва какво става в КТБ. Инциативата за намеса идва от КТБ, не от БНБ. Следователно, ако БНБ е извършила стрес тест на КТБ, то той е бил негоден и безполезен.

Нещо повече, докато шефовете на КТБ говорят за липса на ликвидност, след два-три дена, става ясно, че е необходим капитал. Това означава само едно, активите на банката не стигат да бъдат покрити задълженията й, т.е. банката е неплатежоспособна. Независимо от широко тиражираното изявление на Искров два дена по-рано, че “КТБ не е фалирала,

При тези обстоятелства няма как да е известно на обществото дали и на кои други банки балансите и ликвидността висят на косъм, който може да се скъса в течение на до 3 дена.

Обществото, чрез избранниците си, трябва да изиска БНБ да застане на висотата на централна банка, отговаряща за стабилността на банковата система като незабавно публикува резултатите от последните стрес тестове, метододиката на извършването им и мерките, които е предписала на уязвими банки.

Ако БНБ не направи това, ще трябва да се осланяме на думата на нейния управител, която днес, на 23 юни 2014 г., струва колкото капитала на Цветан Василев в КТБ.

 
 

САЩ отменя забраната за лаптопи в самолетите

| от chronicle.bg |

Ако сте бизнесмен и искате да ползвате лаптопа си в самолет, който излита някъде от Близкия изток към САЩ, това не беше възможно. През март тази година правителството на Щатите наложи забрана за ползване на електронни устройства в самолета.

Тази забрана обаче постепенно започва да се отменя.

Първо, как работи тя:

Няма формален процес за съборането на електронни устройства и затова летищата проверяват багажа на пътниците преди да се качат на борда. Ако намерят лаптоп или друга забранена машинка, персонала на летището я увива в онази опаковка с балончетата, които така обичаме да пукаме, и я поставя в кутия, за да бъде в безопасност по време на полета в багажното отделение. Конфискуват се, освен лаптопи, и камери, четци на книги, фотоапарати, но смартфоните – не, те остават в теб.

Персоналът на летището взима информация от бордната ти карта, която да отбележи на кутията, за да можеш да си я получиш при пристигане. И това е всичко.

 

В момента отмяната се прилага в „Saudi Arabian Airlines“, която е последната авиокомпания от списъка.

Нови изисквания към охраната на летищата е причината отмяната. Всички авиокомпании, които са въвели промените в сигурноста, могат да посволят на пътниците си да ползват електронни устройства на борда.

 
 

Видяхте ли вече трейлъра на „Снежният човек“?

| от chronicle.bg |

Вече сме много нетърпелилви да видим екранизацията на Ю Несбьо „Снежният човек“. Подизираме, че ако филмът следва книгата, ще се получи наистина смразяващ кръвта трилър и това ни изпълва с ентусиазъм.

Филмът е с участието на Майкъл Фасбендър (поредицата X-Men), сексапилната Ребека Фъргюсън (Мисията невъзможна: Престъпна нация), Вал Килмър (Жега) и носителя на Оскар Джей Кей Симънс (Камшичен удар). Режисьорът Томас Алфредсон, който ще съживи романа, е познат на публиката от шпионския трилър Дама, поп, асо, шпионин и Пусни ме да вляза.

Когато главният инспектор на елитна полицейска група (Фасбендър) започва разследването на убийство по време на първия сняг, опасенията му, че мистериозен сериен убиец отново се е развилнял, се засилват с всеки изминал ден.

С помощта на находчива новобранка (Фъргюсън), полицаят ще трябва да разнищи случаи на повече от десетилетие, както и най-новия такъв, с надеждата, че ще успее да надхитри злодея, преди да е паднал следващият сняг.

Филмът е заснет изцяло на локации в Норвегия – градовете Осло и Берген, както и местността Рюкан.

Това прави сцените и смразяващия ужас, който сковава всички, още по-реалистични. Остава само да се надяваме да не завали сняг…

Снежния човек е продуциран от Тим Беван и Ерик Фелнър (Теорията на всичко, Клетниците), както и от Пиодор Густафсон (Мъжете, които мразеха жените) и Робин Слово (Дама, поп, асо, шпионин).

Снежния човек идва в кината на 13 октомври 2017 г. А ето го и трейлъра:

 
 

Палта и костюми – нова мода за екипажа на китайска авиокомпания

| от chronicle.bg |

Парижката седмица на модата изненада с повече от забележително завръщане към миналото, когато летенето със самолет наистина е било луксозно изживяване, предназначено само за хората с възможности. Китайската авиокомпания Хайнан представи своята колекция от висша мода… предназначена за екипажа й.

Hainan Airlanes влиза в съдружие с китайския дизайнер Лорънс Ксу, за да създаде нова линия облекло за екипажа на самолетите. Която е по-стилна от всякога.

Лорънс Ксу, дизайнер
Лорънс Ксу, Getty Images

Чеонгсам – така се нарича китайската традиция в обличането, която вдъхновява дизайнера да създаде костюмите. Дрехите от линията са щамповани с мотиви от източната митология. Костюмите се явяват като контрапункт на сегашните традиции в униформите, включвайки вталени мъжки палта и дискретни барети за жените.

Главната задача на дизайнера е била да обедини в една модна линия класическите ориенталски мотиви и модерния „западен“ силует.

Кооперацията между Hainan Airlines и Лорънс Ксу има за цел да представи международен облик на авиокомпанията. На седмицата на модата колекцията беше представена предимно от западни модели.

В галерията горе можете да видите моделите, които ще пренесат пътниците в 50-те години, когато пътуването със самолет все още не е било ежедневие.

 
 

Може да надбягате тиранозавър, но не и велосираптор

| от chronicle.bg, БТА |

Тиранозавър рекс е бил толкова огромен, че не би могъл да бяга по-бързо от умерен тръс, установиха германски учени, които оборват показаното в „Джурасик парк“.

Учените от германския център по интегративно изследване на биоразнообарзието в Лайпциг установиха, че динозаврите биха могли да развият най-много скорост 26,6 км/ч. Това е само с 1,5 км/ч по-бързо от средностатистическия човек и почти наполовина по-малко от най-бързия човек на земята Юсеин Болт. Те в никакъв случай не биха могли да надбягат движещ се джип като във филма на Спилбърг.

Дори Юсеин Болт обаче не би могъл да надбяга велосираптор, който е можел да развие 55 км/ч.

Германските учени са анализирали 500 животински вида – от мекотели до китове, за да установят как е свързан размерът със скоростта. Резултатите им съответстват на теориите, според които тиранозаврите, които са тежали до 9 тона, са бягали бавно.

Според д-р Мириам Хирт максималната скорост на животните зависи от способността им да ускоряват. Причината е, че при ускоряване мускулите функционират анаеробно, без кислород. В тази фаза те разполагат само с ограничено количество енергия.

Затова животните с малък до среден размер ускоряват бързо и имат достатъчно време да достигнат максимално възможната скорост. Големите животни изчерпват наличната енергия за ускоряване, преди да достигнат голяма скорост.
Най-бързите животни – гепардите, са със среден размер.