Биг Брадър или селска „идилия“ в национален ефир

| от Иван Петков, Webcafe.bg |

Честито! Селската „идилия“ отново превзема националния ефир.

За пръв път „Биг Брадър“ няма търпение даже да дочака септември и ни почва през лятото. Серия от плачевни прессъобщения ни обясни, че шоуто за пръв път от седем години ще настани в Къщата „14 обикновени мъже и жени, решени на всичко, за да покажат какво означава да си 100% натурален“.

Човек го е страх да си помисли какво наистина означава това според стандартите, наложени от шоуто досега, но по-важното е друго.

По неясна причина този път натуралните участници ще бъдат сблъскани със също толкова натурални условия в Къщата. Зрителите биват примамвани с наелектризиращ микс от кокошки, тоалетна на двора, миндери, застлани с „традиционни български одеала“, външна кухня и дърва за огрев, употребявани от „надарени дами“ и „заможни българи“. Запалихте ли се вече?

Уникално е как след всеки телевизионен сезон в България хор от гласове обяснява, че риалити предаванията са изчерпани. И във всеки следващ те се появяват отново:по-„натурални“ от всякога.

А риалититата на селска тема вече са се оформили като цял „екзотичен“ и „вълнуващ“ поджанр. Тенденцията с тях върви от години, като БНТ я изпробва с „Животът на другите“ (кой казва, че държавната телевизия не налага тенденции в българския ефир!), после се появиха „Фермер търси жена“ и „Мис Пепеляшка“.

Предстоящото „Фермата“ на Иван и Андрей, което тръгва по БТВ от септември, ще прави същото – ще връща участниците един век назад без течаща вода, електричество, канализация и телефон (така за пореден път двете водещи телевизии ще се конкурират с практически еднакви риалити формати).

Във въпросния селски поджанр селото продължава да бъде представяно като някаква чудата реалност, в която могат да бъдат запращани хора от псевдо-хайлайфа, за да генерират рейтингов сеир.

Отново предстоят „умилителни“, „емоционални“ гледки как някой ползва външна тоалетна, друг спи в циганска каруца, а трети за пръв път през живота си събаря овца и признава, че е изпитал искрено удоволствие от акта (истински случки от български „телевизионни проекти“).

Нещо повече, изпращането на псевдо-личности в псевдо-среда, която пародира живота на село, е достатъчна, за да имат предаванията претенции за някаква социална стойност.

Вярно е, че вече цяло едно поколение расне по градовете с твърде бегла идея за живота на село. Само че ако то има нещастието наистина да формира представата си от телевизията, ще вижда селото като картонена среда, характеризираща се единствено с неудобства, използвани с цел разни хора да станат за смях. Като досаден фентъзи свят, в който може да се завъртиш за малко, колкото да си припомниш колко ти е хубаво с климатиците и смартфоните.

Такива предавания по никакъв начин не приближават зрителя към селото, а точно обратното, затвърждават му всички предразсъдъци по темата. Включително допринасят за глупавото и ненужно разделение между село и град.

Ще кажете, какво толкова? Селото си е нещо прекрасно, който иска да го опознае, нека отиде на село, нищо не му пречи. А който не харесва риалити предаванията, така или иначе няма да ги гледа.

Само че телевизията все още е най-печално ефективната среда за налагане на овехтели стереотипи. И има голямо значение не само какво не гледаме, а и защо не го гледаме.

Тъй че изгасете телевизора именно сега, спешно е.

Текстът е публикуван в сайта Webcafe.bg

 
 

Даниъл Крейг отрече, че ще се снима в нови филми за Джеймс Бонд

| от chronicle.bg, БТА |

Британският актьор Даниъл Крейг отрече информацията за това, че е дал съгласието си да се снима в два нови филма за Джеймс Бонд, съобщава ТАСС.

Агенцията цитира интервю на екранния агент 007 за една от радиостанциите в град Бостън, щата Масачузетс. „Никакво решение до този момент не е взето, отбеляза Крейг. Това не значи, че аз се стремя да ми платят повече пари. Сега просто ми предстои да взема решение от личен характер“, добави актьорът, без да се впуска в детайли.

По-рано вестник „Дейли телеграф“ съобщи, че 49-годишният Крейг се е поддал на уговорките на продуцентката на шпионската сага Барбара Броколи. В публикацията се казваше, че изигралият четири пъти ролята на Бонд артист ще се превъплъти в образа на агента 007 в още две ленти. Преди това Крейг публично беше заявил, че никога повече няма да се завърне в ролята на Джеймс Бонд.

Междувременно кинокомпанията „Метро Голдуин Майер“ обяви, че новият филм за Джеймс Бонд ще излезе през 2019 година. Това ще бъде 25-ата лента от киноцикъла за знаменития персонаж

 
 

Официална позиция на YALTA CLUB за събитията в Слънчев бряг

| от chronicle.bg |

Текстът е взет от фейсбук страницата на YALTA CLUB. Chronicle го представя без редакторска намеса.

 

Официална позиция на YALTA CLUB:

Във връзка със случващото се в курортен комплекс Слънчев бряг, взехме решение да прекратим преждевременно ежегодния фестивал SOLAR Summer 2017. Към този момент, а и през целия сезон, липсват подходящите условия, които да гарантират характерните за SOLAR качествен звук, ефектна сцена и безпроблемно протичане на събитията.

SOLAR Summer е фестивал, който се провежда повече от 10 години в Слънчев бряг и в частност на южния плаж на курорта – Cacao Beach. През всички тези години на този плаж сме организирали участия на най-големите имена в света на електронната музика, а през курорта са минали хиляди фенове дошли да видят имена като Fatboy Slim, Armin van Buuren, Pete Tong, Tiesto, Richie Hawtin, Fedde Le Grand, Mark Knight, Victor Calderone и други, което направи Слънчев бряг една от най-желаните парти дестинации в Европа, наред с Ибиза и Миконос, и постави курорта на челни места в редица световни класации.

Никога не сме си представяли ситуация, в която на световен топ артист музиката може да бъде спряна, а техниката конфискувана. Във времената на социалните мрежи, новината за това ще се разпространи мълниеносно в цял свят, което ще се отрази изключително негативно на имиджа, както на България, така и на нас като организатори.

Очакваме всички компетентни органи да вземат адекватно становище по въпроса без постоянно да си прехвърлят отговорности, както се случва в последните 10 дни.

Примерите от света за това как държавата може да се възползва от подобни фестивали и да ги добави в туристическото си портфолио са вече почти безброй – Сърбия (EXIT), Румъния (Untold), Унгария (Sziget), Белгия (Tomorrowland), Испания (Ibiza) и т.н. За съжаление, както в много други области, така и тук, страната ни изостава сериозно от тенденциите и дори в някои отношения върви назад, а като резултат, редица добри събития и фестивали по Черноморието спряха своето съществуване, което пък доведе до сериозен отлив на младите хора и платежоспособните туристи от България.

YALTA CLUB поднася своите извинения на всички, които вече са планирали своя уикенд. В момента се договарят нови дати за участията на Adam Beyer и Paco Osuna, като най-вероятно такива ще бъдат насрочени още до края на тази година в София. Закупените билети ще важат за новите дати, но могат да бъдат и върнати в офисите на Ивентим или на касите, където са били купени от 16.08.2017

До нови срещи!

 
 

Game of Thrones, сезон 7, епизод 5: Времето лети

| от chronicle.bg |

Този текст съдържа спойлери за „Игра на тронове“ сезон 7, епизод 5.

Почти не е за вярване колко бързо се развива действието в този сезон на „Игра на тронове“. Събития и действия, които преди отнемаха часове, дни и месеци, този път минават като мигване на окото. Най-доброто, което можем да направим, е да се хванем здраво, както Денерис се държи за Дрогон, и да се наслаждаваме на видяното.

Последният епизод може да не беше най-зрелищният, но определено не му липсваше динамика. В него станахме свидетели на няколко важни разкрития, които ще се развиват занапред и получихме редица деликатни смигвания от сценаристите за това какво предстои в следващите епизоди. Теориите на феновете естествено не закъсняха и вече всеки има своя версия са предстоящото.

Ние ви предлагаме обзор на това какво  се случи в Eastwatch и нека всеки си направи своя теория. В галерията горе. 

 
 

Маргарет Мичъл и отнесеният от вихъра Юг

| от Дилян Ценов |

На 11 август 1949 г. женена двойка върви ръка за ръка по улица в Атланта. Отиват на кино. Докато пресичат прочутата „Прасковена улица“ едно такси приближава с бясна скорост. Той се отдръпва, но тя не успява и таксито я удря. Повече не идва в съзнание. Пет дни по-късно, на 16 август 1949 г., Маргарет Мичъл Марш, авторката на най-популярния роман в американската литература, „Отнесени от вихъра“, умира в следствие на усложненията от катастрофата.

Жената, чието творчество е символ на Стария Юг, е уникален по своето естество феномен в американската литература. Тя твори във времена, когато мъжкото присъствие е не само преобладаващо, но и мнението на писатели, критици и журналисти е онова, което казва колко дълго ще живее дадена творба. Никой не може да премине отвъд бариерата, ако не е одобрен и допуснат от вече доказалите се таланти. И в тези години се появява една никому неизвестна жена, съпруга, домакиня от Атланта, която е написала роман за Американската гражданска война. Годината е 1936. Работното заглавие е „И утре е ден“, но той излиза под познатото на всички име „Отнесени от вихъра“.

Gone with the wind front cover
Първото издание на романа

Пукнатините в системата са моментални. Никой от висшия кръг не одобрява този „феминистки“ и „вреден за обществото“ роман. Никой не харесва идеята да бъде поучаван от провинциална домакиня, която започва да пише, защото си навехва глезена и трябва да си запълва времето с нещо. Публиката обаче е на друго мнение. Противоположното. „Отнесени от вихъра“ още с появата си предизвиква фурор и става една от най-популярните и продавани книги в страната. Всички четат за Скарлет, Ашли, Рет, цялото семейство О’Хара, памуковите плантации, хубавия, идиличен (за белите) Юг и Гражданската война, след която нищо вече не е същото. Независимо от мнението на критиците и писателите, Маргарет Мичъл става новото литературно откритие.

 gonewiththewind2
Кадър от филма „Отнесени от вихъра“ (1939)

„Отнесени от вихъра“ е роман за оцеляването. Всяка ситуация стои под тази обширна тема. Това е Гражданската война, която Югът загубва и трябва да се издигне отново, макар и не същия. Това са семейство Уилкс, които загубват плантацията си и разчитат на Скарлет. Това са всички онези роби, които си мислят, че ще бъдат освободени от янките, но свободата се оказва мираж. И тук разбира се е любимата на всички жени и мъже Скарлет О’Хара. Яркочервена, също като името си, нейният живот не е нищо повече от оцеляване, сила и кураж. Това несъмнено е една от най-силните жени в литературата изобщо. Най-дръзката, смела, глупава, на моменти луда, безпардонна – Скарлет е кучката от литературата, която не можеш да не обичаш.

„Отнесени от вихъра“ е роман и за миналото, което никога няма да се върне. За идиличния свят на памуковите плантации, големите имения, в които кринолините на дамите се блъскат един в друг, всяка си има ухажор. Всяка се жени преди 16-тата си годишнина, на 20 и неженена означава стара мома. Свят, в който си щипеш бузите и хапеш устните, за да почервенеят. Всички са щастливи и живеят в безгрижие, граничещо с безвремие. Робите вършат всичко, те издържат плантаторите. Всичко това приключва с Гражданската война. Конфедерацията не удържа янките и четири години по-късно, през 1965 г., Югът остава само спомен. А с него си отиват и всички негови порядки. Но момичето с ирландска кръв не се предава и избира куража пред репутацията. Скарлет О’Хара хваща оръжието на своето време и побеждава с него. Разбира се тя винаги остава капризното дете, което иска да получи всичко на всяка цена. Затова понякога действа хаотично и импулсивно и това й коства много. Но тя е такава. Неслучайно е една от любимките на читателите. От другата страна е нейният антипод, Мелани Хамилтън, съпругата на Ашли, на която Скарлет, заслепена от егоизма си, така и не осъзнава колко много дължи. Разбира го накрая, но прекалено късно.

 Author Margaret Mitchell
Маргарет Мичъл в Ню Йорк през 1938 г.; Getty Images

Маргарет Мичъл пише „Отнесени от вихъра“ в продължение на десет години. Няма други издадени книги. Никога не свиква с популярността и дори я отхвърля. Тя е Грета Гарбо на литературата, която живее уединено до самия си край, отказва да дава автографи, отказва да дава името на героите си за комерсиални цели (като сапун за ръце „Скарлет“) и не обича да говори публично.

Единствената й книга говори вместо нея. Книгата, между чиито страници е запечатен мирисът на пролетта, лекотата на памука, сълзите на стотици момичета и майки, гадния вкус на ямса, въшките и вечният шум на десетките бални рокли, идващ от някоя плантация в далечината.