450 години от рождението на Уилям Шекспир

| от | |

Автор: Отдел „Изкуство“ на Регионална библиотека Варна (http://art.blog.libvar.bg)

През 2014 година светът отбелязва 450 години от рождението на Уилям Шекспир. Различни са инициативите по света, свързани с тази годишнина. В рамките на проекта “Sonnet Project” 154 известни актьори от театъра, киното и телевизията ще четат в продължение на цяла година сонетите на Уилям Шекспир по улиците на Ню-Йорк. Три невероятни продукции на “Глоуб Тиътър” –  “Както ви харесва”, “Ромео и Жулиета” и “Хенри V” ще оживеят на екрана. Отдел “Изкуство” при РБ “Пенчо Славейков” – Варна по свой начин иска да се включи в отбелязване на тази годишнина като ви срещне с две от най-великите шекспирови трагедии “Ромео и Жулиета” и “Отело”, но пресъздадени с различните изразни средства на киното, операта и балета.

Shakespeare's First Folio Edition To Be Sold

Ромео и Жулиета” е една от ранните трагедии на Шекспир. Създадена е между 1591-1595 г.

защото досега светът не знай

любов по-чиста и съдба по-клета

от тези на Ромео и Жулиета!

Балет “Ромео и Жулиета” – Сергей Прокофиев. Интересно е виждането на композитора за завършека на творбата:” В последното действие Ромео пристига, заварва Жулиета жива и всичко свършва добре. Причините,  тласнали ни към това варварство, бяха чисто хореографски: живите хора могат да танцуват, умиращите не магат да танцуват легнали. Интересно е, че в Лондон веднага констатираха факта: Прокофиев пише балет с хепиенд, но нашите шекспироведи се оказаха по католици от папата и се втурнаха да защитават обидени Шекспир… След разискванията с балетмайстори се оказа, че балетът може да бъде разрешен и със смъртен изход, а тогава се роди музиката”. Премиерата в Русия е на 11 януари 1940 г. в театър “С. М. Киров”. Главните роли изпълняват: примата на руския балет Галина Уланова – Жулиета и Константин Сергеев – Ромео.

Българската премиера на “Ромео и Жулиета” е на 27 май 1962 г. в Софийска народана опера. Красимира Колдамова е Жулиета, а Ичко Лазаров – Ромео.

Операта “Ромео и Жулиета” на Шарл Гуно е последното значително постижение на композитора. Премиерата и е през 1867 г. През следващите две години операта има 90 представления в различни оперни театри. Трагедията на Шекспир тук е трактувана в духа на лиричната драма, най-хубавите части в операта са четирите дуета на Ромео и Жулиета (на бала, на балкона, в спалнята на Жулиета и в гробницата), валсът на Жулиета, каватината на Ромео – носят емоционална непосредственост, правдивост на декламацията и мелодическа красота, които са характерни за индивидуалния стил на Гуно.

Филм Ромео и Жулиета” – Два Оскара, три Златни глобуса, Давид и Донатело и многобройни номинации. Режисьорът Франко Дзефирели прави нечуван за времето си дързък ход – избира млади хора, които да превърне в двамата влюбени. Оливия Хъси (Жулиета) и Ленърд Уайтинг(Ромео)са във възторг от приключението да пресъздадат на кино най-романтичната любов и отношението на режисьора към тях. Изключително внимание е отделено на местата за снимки, на автентичността на костюмите, на визуалните решения. Появата на филма през 1968 г. предизвиква бурен интерес. Оливия Хъси не е допусната на премиерата в Лондон, защото не е навършила 18 год. Paramount” призоваватийнейджърите да видят Шекспир на кино и организира множество премиери в градове на Щатите. Саундтракът към филма, създаден от Нино Рота е сред най-продаваните албуми през 1968 г. Кинокритиците  се разделят на две. Една част от тях заявяват, че младите актьори не са в състояние да пресъздадат безсмъртните стихове. Другитекинокритици смятат, че филма е най-добрата екранизация на Шекспир.

Трагедията на Отело, мавърът от Венеция” – трагедия в пет действия. Написана е около 1603-1604 г.

С целувки те убих, звездице ясна —

и върху теб, целувайки те, гасна!

Отело” – Опера в четири действия. Либрето Ариго Бойто. Верди работи над нея в продължение на пет години. Това е предпоследната опера в творчеството на композитора и показва съвършенството на неговата техника. Тя носи всички белези на новаторския стил на маестро Верди. Премиерата и е на 5 февруари 1887 г. в Миланската Скала и предизвиква фурор. Постановката е ръководена от самия Верди, диригент  – Франко Фачо, а в ролята на Яго е баритона Виктор Морел. У нас операта за първи път е поставена през 1922 г. в Софийска народна опера, под диригентството на Тодор Хаджиев. Много оперни знаменитости изпълняват ролята на Отело. Сред тях са Марио дел Монако, Лучано Павароти, Пласидо Доминго и др.

Многообразен е прочитът на шекспировия текст на Отело и до днес тази трагедия не слиза от световните театрални сцени. Интерес предизвикват едни от първите представления на тази трагедия в България: натрупа “Напредък” във Варна през 1905 г. (отзив в дигитална колекция) и на пътуващия театър “Съвременен театър” на Матей Икономов – сезон 1909 -1910 г.

Запомнящ се е образът на Отело в изпълнение на Лорънс Оливие. Театралната постановка е екранизирана през 1966 г. В нея органично са съчетани кино и театрални похвати. Филмът запазва повечето от оригинала на шекспировата пиеса и не променя реда на сцените. Това е първата английско езична, цветна филмова версия за широк екран. Лорънс Оливие е почти на 60 години, когато изпълнява тази роля. Неговият Отело е горд, влюбен, доверчив, чист, верен, ревнив, зъл. С удивителна техника и лекота актьорът превежда своя герой през всички тези състояния и чувства. И във всеки един миг неговият Отело е органичен и правдив. Оливие е номиниран за Оскар за изпълнението си в тази роля.

Въпреки дистанцията на времето творчеството на Шекспир продължава да ни вълнува и да ни провокира да се връщаме към него.

 
 

Мъжете, които доказват, че възрастта е само число

| от chronicle.bg |

Стареенето е необратим и неконтролируем процес и рано или късно засяга всички. Общоприетото схващане е, че то намалява качеството на живота. Вече не сме толкова жизнени, както когато сме на 20 и не изглеждаме толкова добре. Да не говорим за останалите неща. Негласна истина е, че особено при мъжете остаряването е голяма драма.

Какво обаче ще се случи, ако погледнем от друг ъгъл на стареенето и тръгнем напук на него (в границите на красивото, допустимото и стилното, разбира се)? Група мъже доказват, че това е възможно и дефектите на стареенето могат да станат ефекти, ако други фактори са налице. Оказва се, че ако поддържаме тялото си във форма, храним се здравословно и се грижим за здравето, годините ни правят още по-красиви.

Всички тези мъже са доказателство, че когато става дума за здраве и фитнес, няма никакво оправдание. Ако работиш усилено, възрастта се превръща просто в число.

Тези мъже идват от различни професии и краища на света. Обединяват ги няколко неща – те са над 50-годишни, модели са… и са убийствено секси. Вижте в галерията горе как едни „дядовци“ разбиват всички стереотипи за третата възраст на пух и прах.

И не, нещата не опират до пари. Всеки може.

 
 

Фонтаните на Ватикана остават на сухо за пръв път

| от chronicle.bg |

Стотина фонтана във Ватикана ще пресъхнат за пръв път в знак на съпричастност с продължителната суша, засегнала италианската столица. На сухо ще останат и двата водоскока в бароков стил на площад Свети Петър.

След настъпилите горещини и спаданалото през последните две години количество на валежите под средното ниво, властите в Рим вече обмисля и да въведат режим на водата. Според метеорологичния канал „Sky Italia“ в Рим през юли са паднали със 72 на сто по-малко дъждове от средните за месеца, а през юни – със 74 процента по-малко.

Загрижен за ресурсите на планетата, папа Франциск пък за първи път публикува документ на Светия престол, в който призова световните лидери да предприемат бързи мерки за опазване на околната среда.

 
 

Даниел Крейг е следващият Джеймс Бонд

| от chronicle.bg |

 

Вече е официално – Даниел Крейг ще влезе в ролята на Агент 007 поне още веднъж, потвърдиха Eon Prdouctions и MGM, притежатели на  авториските права върху филмите. Премиерата на продукцията във Великобритания е насрочена за 8 ноември 2019 г. 

Сценаристи на филма ще бъдат Нийл Първис и Вобърт Вейд, които пишат драматургията за последните шест филма за Бонд, започвйаки от „Само един свят не стига“ през 1999 г. А продуценти на филма ще са Майкъл Г. Уилсън и Барбара Броколи.

От компанията допълват още, че информация около дистрибутора на филма, дати на премиери в чужбина, актьорски състав и режисьор ще бъдат обявени на по-късна дата. Но информацията за Даниел Крей е вярна и идва от сигурни вътрешни източници на Eon, които обаче желаят да останат анонимни.

За всички почитатели това е приятна изненада, след като през октомври в интервю след завършването на последния филм от поредицата, Spectre, Крейг каза, че не желае повече да влиза в ролята на Агент 007. За щастие нещо го е мотивирало да размисли.

 
 

Онова, което не ми липсва, ме прави по-силна

| от Chronicle.bg |

Знаете ли какво става, когато две стоножки се прегърнат? Много просто – става цип. Няма да ви питаме с какво се храни папата (с папая, разбира се), защото отиваме да гледаме „Наистина любов”. Заедно с Мари, една от трите симпатични героини на „Първият ден от остатъка от живота ми”.

Шегата настрана, тази книга е много забавна. Разказва историята на Ан, Мари и Камий – три жени, чиито съдби се пресичат в най-подходящия момент от живота им – когато се нуждаят от кураж. Мари е на прага на четирeсетте и грубите забежки на съпруга й Родолф й идват в повече. След като собствените й дъщери започват да я умоляват да предприеме нещо, тя набира смелост и го напуска. В навечерието на рождения му ден.

По време на околосветското пътешествие на борда на специален лайнер Мари не намира усамотение, но среща младата Камий, затрупана от комплекси заради някогашното си тегло, и шейсетгодишната Ан, по-точно останките на разбитото й сърце. Трите се сприятеляват и скоро стигат до съгласие, че раят се намира в Пукет. Или в Сан Франциско, но на кого му пука, когато е в добра компания?

Скоро от навалицата с нови познати изплуват Лоик – кисел вдовец с необяснимо поведение, и Франческа – свадлива италианка, чието его е на висотата на Бурж Халифа. Към тях можем да добавим Арнолд, Анжелик и „нелегитимната” възрастна двойка Мариан и Жорж, заплашени да напуснат кораба преждевременно.

„Бих искала да отговаря, че съм много сериозен човек, зрял и организиран, но близките ми веднага ще ме изобличат. Обичам всекидневието да е леко, засмяно и приятно. Защото това ми позволява да неутрализирам сериозната и тревожна част, която се спотайва дълбоко в мен.”

Virginie-Grimaldi

Думите са на Виржини Грималди, авторката на книгата. Известна блогърка с няколко хумористични романа в биографията си. Знае що е тъга, но вярва, че „колкото по-дълбоко тъгата дълбае съществото ни, толкова повече радост може да се побере в него.” Още с появата си, „Първият ден от остатъка от живота ми” я изстрелва в орбитата на знаменитостите и се превръща в любимо четиво на всеки, който има нужда от „глътка кислород”.

Между другото, списъкът с любимите филми на Мари започва с „Дневникът на Бриджет Джоунс”, минава по „Мостовете на Медисън и стига до „Добрият Уил Хънтинг”. А някъде към края на круиза в него влиза и „Наистина любов”. Само че с обновен сюжет, като този път режисьор е Животът.