10 български реклами, от които ви става лошо

| от |

Антония Антонова http://binar.bg/

За никого не е тайна, че България е център на копирайтинга, криейтива, визуалната комуникация и дизайна във вселенски мащаб. Ако у нас се създават невиждани по рода си телевизионни формати, шоу програми, музикални клипове и други аудиовизуални продукти, то телевизионните рекламни са еманацията на творческия потенциал в тази сфера на човешка дейност.

Набавете си носни кърпички, валерианче и небивало хладнокръвие, преди да изгледате тези шедьоври на рекламната мисъл, пред които можем само да замълчим.

1. Дамски парфюм „Евтерпа“

Силно феминизиран младеж с ланец-играчка от Зрънчо на врата демонстрира мачизъм пред полугола манекенка с деветдесетарски кичури в стил „при Ленчето хода“, която палаво обещава лудо еротично парти пред изумените погледи на хора с начално образование.

Встрани от разходите по криейтива – на видима стойност цената на опаковка обикновен локум, очевидно бюджетът по постпродукцията се изчерпва са наемането на човек с базисни познания в работата с Microsoft Paint.

2. Магазин „Бартолучи“, Враца

За всичко врачанско или добро, или нищо.

Семантичните стълбове, върху които стъпва концепцията на този аудиовизуален продукт, са сюжетно изразени с присъствието на: момиче-репортерка с лилав плюшен анцуг, СТОК цени, управителка на магазина и продавач-консултантка-моделка, която се преоблича в страхотни костюмчета само за 15 лева горното и долното. „Можете ли да повярвате?“

Анонимен господин ударно се включва в края на рекламното интервю, подканвайки врачани да си напазаруват не само дрехи на СТОК цени, но и фотьойли на СТОК цени, таракот на СТОК цени и пр.

3. Зрънчо „Зайо Байо“

Имам няколко познати и приятели аниматори, които могат само да мечтаят за подобен връх в кариерата. Гора ли е, горски живот ли е? Ефекти ли са, не един и два…

Всъщност тази реклама индиректно загатва за някои тъмни страни от българската народопсихология, обвързани с необходимостта от силов авторитет, пред когото всяко своеволие и прекалена свободия секват мигновено.

Партито на ливадката е само илюзия. Всички животинки са спонтанно, но справедиво изправени на страшен съд в лицето на лошия мецан, който иска народното „Зайо Байо“ за себе си.

На финала се откроява фигурата на гризача-конформист, който успява да запази и вълка сит, и агнето цяло, като предлага на всекиго по нещо. За кой повече, за кой – по-малко. Демокрация.

4. Продукт за удължаване на ерекцията „Камагра“

Най-силно застъпеният образ в света на българската визуална комуникация: циците.

Няма значение сирене ли рекламирате, медикаменти ли, пък може и памперси. Тук нищо не е в състояние да пребори върховенството на пищната женска гръд като най-успешно експлоатиран иконичен текст на родния рекламен пазар.

И все пак имам чувството, че всеки път, когато някой стигне до супер оригиналното творческо решение да обвърже смислово предназначението на продукта, който предлага, с употребата на сексуални апели по възможно най-буквален и пошъл начин, някъде в открития космос загива жълто патенце.

5. „Простабор Форте“ за простатата

Академична обстановка. Говорещ скелет. Преподавател в бяла престилка, притежаващ небивала визуална прилика с председателя на ДПС господин Лютви Местан. Амбицирана мома, навярно временно обитаваща общежитие в Студентски град с мрежещ чорапогащник и бутафорни очила издържа изпит. Въпросът за отличен е с повишена трудност и касае простатата. Тя е отличничка, а той – готин професор. Има игра. Краят на историята е отворен и увенчан с палаво интелектуално намигване…

6. Омекотител „Елви“

И ако си мислите, че горещата нишка в настоящия скромен подбор на рекламни шедьоври свършва дотук, в заблуда сте. Тя така и не свършва. Както ясно се вижда в рекламата на омекотител „Елви“ – върха в палавите шеги и закачки, до който с усилия успях да се добера в умерено задълбочения си рисърч по темата.

Плувен басейн в модерен почивен комплекс – мечтана дестинация за отдих за поколения българи. Младо гадже и изкушение, което броди наоколо. Омекотител – магически предмет, небрежно оставен до шезлонга, който решава всеки един потенциално възникнал житейски проблем за секунди…

7. Първият албум на Силвия

Чалгата не е това, което беше. И в тези 36 секунди този факт си проличава по-ясно от всякога. Колкото и да е напреднал в бизнеса българският поп-фолк монополист Митко Пайнера, този чар и непринуденост във видеата на компанията от средата на деветдесетте разцепва с автентизъм и естествени паласки, и е труден за догонване.

На човек му става някак мило за изгряващата нова шоу звезда, чийто талант любезен наратор споменава между другото, докато близки кадри фиксират сочно прищипано деколте на фона на звуци от дебютния албум.

8. „Джъмбо“ чипс

Драмата на самотния съвременен градски човек е хирургически извадена на показ в този рекламен спот, приканващ към пакетче чипс. С наличието на мобилни комуникации необходимостта от физически контакт намалява за сметка на други удоволствия и развлечения, които човек би бил способен да реализира така, както в крайна сметка идва и си отива от този свят – сам.

Едно от тях е консумацията на бързи и вредни храни, които запушват кръвоносните съдове и водят до употребата на редица медикаменти, някои от които – вече изброени в тази публикация.

9. Студио „Яко“

Имаме основание да смятаме, че не само настоящото видео, но и всички изброени дотук, са „изИработвани“ и подготвени от студио „Яко“. То самото наименование на услугата си сочи натам.

Всичко е толкова хай-тек и потапящо в света на илюзиите и свръхестественото, че пунктуацията е също мираж… и изобщо езикът навлиза в едни нови, необятни форми на писмена употреба, за които правила и норми няма. Като в мечтите и сънищата.

10. „Калорекс“ за потискане на апетита

Е, тук вече се свири наистина умело по най-фините струни на българската душа с лъскавия лък на мазна манджа. Мнозина сред нас могат да преборят успешно похотта и алчността, но не и изкушението от аромата на блажно и чеснова пърленка.

Но ето че на хоризонта се появява решение и за това терзание. Колко от нас обаче ще се лишат от рая на сумтенето, грухтенето, лютото и гастрономическия фетишизъм, е въпрос, чийто отговор се крие в статистиките от проучвания върху затлъстяването и мястото ни по дебелина като нация в световен мащаб.

 
 

Честит имен ден, днес е Успение Богородично

| от chronicle.bg, БТА |

Църковният празник Успение – заспиване, на Пресвета Богородица, който е един от 12-те големи християнски празници, се чества днес. Той се отбелязва на 15 август и от православни, и от католици.

Според Светото писание, това е денят, в който Божията майка, на 64-годишна възраст, напуска земния си живот и отива при сина си. Три дни преди смъртта й Архангел Гавраил съобщава на Пресвета Богородица, че Бог е пожелал да я вземе при себе си в своето царство, за да царува вечно с него. Последното й желание е да види Светите апостоли заедно. По чуден начин те се пренасят пред вратите на дома й в Йерусалим.

Три дни след това, сам Исус Христос в небесна слава, обкръжен от ангелски ликове и светци, слиза от небесата за душата на Света Богородица. Погребват я в една пещера край Гетсимания и затварят входа й с камък. Когато няколко дни по-късно го отварят, за да се поклони пред светицата закъснелият апостол Тома, намират само плащеницата й.

Ставайки от трапезата, апостолите чуват ангелско пеене и виждат в облаците пречистата Божия майка, обкръжена от ангели, която им казва: „Радвайте се, защото съм с вас през всичките дни.“

В памет на явяването на Пресвета Богородица пред апостолите, църквата определя в този ден да се отслужва тържествена литургия и да се прави „въздигане на хляба“.

Според народната традиция, празникът се нарича Голяма Богородица, за разлика от Малката Богородица, когато се чества рождението на Христовата майка. На Голяма Богородица, след тържествена литургия в църквата, се освещават обредни хлябове, които жените след това раздават за здраве и за починалите близки. Вярващите търсят покровителството на Света Богородица за житейските си проблеми.

На този ден се правят родови срещи, свързани с жертвоприношение – с курбан за живот, за здраве, за плодородна година, против премеждия и болести. Традиционни ястия на трапезата са прясна питка, украсена с орнамент, пиле каша, варено жито, царевица и тиква. Непременно се ядат диня и грозде.

Днес празнуват всички, които носят благословеното име Мария, както и имената Мара, Марияна, Мариана, Мариян и Мариан.

 
 

Даниъл Крейг все пак ще играе Джеймс Бонд

| от chronicle.bg, БТА |

След няколко противоречиви изявления, все пак британският актьор Даниъл Крейг потвърди, че отново ще се превъплъти на екрана в ролята на Джеймс Бонд, съобщават ТАСС и Ройтерс.

Агенцията цитира изявление на Крейг в ефира на американската телевизионна програма „Късното шоу със Стивън Колбер“. Запитан от водещия дали ще се завърне в сагата за Бонд, Крейг отговори утвърдително. „Да, знаех че ще поема ролята от около два месеца. Винаги съм го искал, но ми беше нужна известна почивка“, заяви Крейг.

Актьорът също намекна, че новата лента ще бъде и последната в неговата кариера. „Просто искам да се оттегля при високо вдигната летва. Нямам търпение да се включа в проекта!“

По-рано в интервю за една от радиостанциите в Бостън, щата Масачузетс, Крейг опроверга информацията за това, че е дал съгласието си за участие в два нови филма за Бонд.

По-рано вестник „Дейли телеграф“ съобщи, че 49-годишният Крейг се е поддал на уговорките на продуцентката на шпионската сага Барбара Броколи. В публикацията се казваше, че изигралият четири пъти ролята на Бонд артист ще се превъплъти в образа на агента 007 в още две ленти. Преди това Крейг публично беше заявил, че никога повече няма да се завърне в ролята на Джеймс Бонд.

Междувременно кинокомпанията „Метро Голдуин Майер“ обяви, че новият филм за Джеймс Бонд ще излезе през 2019 година. Това ще бъде 25-ата лента от киноцикъла за знаменития персонаж.

 
 

Маргарет Мичъл и отнесеният от вихъра Юг

| от Дилян Ценов |

На 11 август 1949 г. женена двойка върви ръка за ръка по улица в Атланта. Отиват на кино. Докато пресичат прочутата „Прасковена улица“ едно такси приближава с бясна скорост. Той се отдръпва, но тя не успява и таксито я удря. Повече не идва в съзнание. Пет дни по-късно, на 16 август 1949 г., Маргарет Мичъл Марш, авторката на най-популярния роман в американската литература, „Отнесени от вихъра“, умира в следствие на усложненията от катастрофата.

Жената, чието творчество е символ на Стария Юг, е уникален по своето естество феномен в американската литература. Тя твори във времена, когато мъжкото присъствие е не само преобладаващо, но и мнението на писатели, критици и журналисти е онова, което казва колко дълго ще живее дадена творба. Никой не може да премине отвъд бариерата, ако не е одобрен и допуснат от вече доказалите се таланти. И в тези години се появява една никому неизвестна жена, съпруга, домакиня от Атланта, която е написала роман за Американската гражданска война. Годината е 1936. Работното заглавие е „И утре е ден“, но той излиза под познатото на всички име „Отнесени от вихъра“.

Gone with the wind front cover
Първото издание на романа

Пукнатините в системата са моментални. Никой от висшия кръг не одобрява този „феминистки“ и „вреден за обществото“ роман. Никой не харесва идеята да бъде поучаван от провинциална домакиня, която започва да пише, защото си навехва глезена и трябва да си запълва времето с нещо. Публиката обаче е на друго мнение. Противоположното. „Отнесени от вихъра“ още с появата си предизвиква фурор и става една от най-популярните и продавани книги в страната. Всички четат за Скарлет, Ашли, Рет, цялото семейство О’Хара, памуковите плантации, хубавия, идиличен (за белите) Юг и Гражданската война, след която нищо вече не е същото. Независимо от мнението на критиците и писателите, Маргарет Мичъл става новото литературно откритие.

 gonewiththewind2
Кадър от филма „Отнесени от вихъра“ (1939)

„Отнесени от вихъра“ е роман за оцеляването. Всяка ситуация стои под тази обширна тема. Това е Гражданската война, която Югът загубва и трябва да се издигне отново, макар и не същия. Това са семейство Уилкс, които загубват плантацията си и разчитат на Скарлет. Това са всички онези роби, които си мислят, че ще бъдат освободени от янките, но свободата се оказва мираж. И тук разбира се е любимата на всички жени и мъже Скарлет О’Хара. Яркочервена, също като името си, нейният живот не е нищо повече от оцеляване, сила и кураж. Това несъмнено е една от най-силните жени в литературата изобщо. Най-дръзката, смела, глупава, на моменти луда, безпардонна – Скарлет е кучката от литературата, която не можеш да не обичаш.

„Отнесени от вихъра“ е роман и за миналото, което никога няма да се върне. За идиличния свят на памуковите плантации, големите имения, в които кринолините на дамите се блъскат един в друг, всяка си има ухажор. Всяка се жени преди 16-тата си годишнина, на 20 и неженена означава стара мома. Свят, в който си щипеш бузите и хапеш устните, за да почервенеят. Всички са щастливи и живеят в безгрижие, граничещо с безвремие. Робите вършат всичко, те издържат плантаторите. Всичко това приключва с Гражданската война. Конфедерацията не удържа янките и четири години по-късно, през 1965 г., Югът остава само спомен. А с него си отиват и всички негови порядки. Но момичето с ирландска кръв не се предава и избира куража пред репутацията. Скарлет О’Хара хваща оръжието на своето време и побеждава с него. Разбира се тя винаги остава капризното дете, което иска да получи всичко на всяка цена. Затова понякога действа хаотично и импулсивно и това й коства много. Но тя е такава. Неслучайно е една от любимките на читателите. От другата страна е нейният антипод, Мелани Хамилтън, съпругата на Ашли, на която Скарлет, заслепена от егоизма си, така и не осъзнава колко много дължи. Разбира го накрая, но прекалено късно.

 Author Margaret Mitchell
Маргарет Мичъл в Ню Йорк през 1938 г.; Getty Images

Маргарет Мичъл пише „Отнесени от вихъра“ в продължение на десет години. Няма други издадени книги. Никога не свиква с популярността и дори я отхвърля. Тя е Грета Гарбо на литературата, която живее уединено до самия си край, отказва да дава автографи, отказва да дава името на героите си за комерсиални цели (като сапун за ръце „Скарлет“) и не обича да говори публично.

Единствената й книга говори вместо нея. Книгата, между чиито страници е запечатен мирисът на пролетта, лекотата на памука, сълзите на стотици момичета и майки, гадния вкус на ямса, въшките и вечният шум на десетките бални рокли, идващ от някоя плантация в далечината.

 
 

Семейство Бекъм пълнят басейна си с рециклирана вода от тоалетната

| от chronicle.bg, БТА |

Намерението на Дейвид и Виктория Бекъм да построят модерно селско имение в стил арт деко за над 7,7 милиона щатски долара ще се осъществи, след като управата на графство Оксфордшър най-накрая им разреши да изградят басейн и допълнителни постройки, съобщи в. „Дейли мейл“.

Звездното семейство планира да изгради екологичен басейн, който ще се пълни с пречистената вода, използвана в домакинството, включително тази от тоалетната. Размерите му ще са 12 х 7 метра и ще е дълбок малко над 1 метър. За почистването му няма да се използват химикали, а биофилтрационна система.

Освен плувния басейн в имението си, семейство Бекъм има намерение да построи градинска арка и сламени покриви на постройки в двора.

Двойката купи селския имот през декември 2016 г., но строителните дейности вървяха много бавно, тъй като бяха под наблюдение на властите. Звездите се надяваха да се преместят от дома си в Лос Анджелис до края на лятото. Техни представители отказаха да дадат коментар по въпроса.